Mitä mieltä päiväkotien hygieniasta?

• Viestiketjun aloittaja "hoitaja"
  • Ensimmäinen viesti
"hoitaja"
Espoolaisessa Länsi-Väylässä oli avartava kirjoitus päiväkotien hygienian tasosta ja toivottiin laitosapulaisia takaisin. Nythän puhtaudesta huolehditaan useissa päiväkodeissa silloin jos on aikaa. Siivousfirmat tekevät siis oman osansa iltaisin, mutta ne on palkattu minimirahalla, eikä niille kuulu monikaan puhdistustyö. Voitte vain kuvitella, millaista sotkua vessoissa ja muualla syntyy kymmenien ja taas kymmenien lasten toimesta.

"Vanhan ajan hoitajana" olen joutunut ajoittain sulkenut silmäni pahimmalta, mutta nyt tuo vanhemman kirjoitus sai minutkin kyselemään teiltä, mitä mieltä olette siitä, että siivous päivän aikana ei kuulu kenellekään. Lakanat vaihdetaan kerran kuukaudessa JOS ehditään. Länsi-Väylään kirjoittanut kertoo, että vanhempia on nyt informoitu asiasta, ja ilmoitettu, että lakanan vaihdon voi tulla suorittamaan, jos haluaa lapselleen puhtaat lakanat. Ne muuten ovat siivottomassa kunnossa neljän viikon käytön jälkeen, ja kaappivuoteiden rakenteet keräävät niin paljon töhnää ettei tosikaan. (Siivousfirmat eivät kaappivuoteita puhdista aina) Sinne töhnään tyynyt ja peitot aika-ajoin putoilevat ja täi + kihomatoaikana se on mielenkiintoinen ilmiö :p

Olen henkilökohtaisesti iloinen, että jossain on "nostettu kissa pöydälle". Eikö ketään ihmetytä se, että lasten sairastelukierteet ovat hurjat ja loiset ovat arkipäivää?

lucifer
ainakin meidän päiväkodissa on hyvä hygienia. siistiä käy kaksi kertaa viikossa ja hoitajat huolehtivat väliajalla siisteydestä,käsienpesusta ollaan tarkkoja ym. ei valittamista. lakanat vaihtuvat joka toinen viikko ja tarvittaessa(pissavahinko ym) useammin.

miunmau
Siis mitä?

Meidän lasten päiväkodissa (ja myös tuossa toisessa lähipäiväkodissa) on siistijä joka päivä aamusta pitkälle iltapäivään. Samat siistijät olleet jo vuosia (ellei jopa vuosikymmeniä).

Kiertää ryhmissä, pesee vessoja, luuttuaa lattioita, pyyhkii tasoja,kahvoja yms. Imuroi vaatelokerot, kuraeteiset yms.

Ruokailun jälkeen lasten mentyä nukkumaan käy pyyhimässä pöydät, nostaa tuolit pöydille ja luuttuaa koko huoneen lattian (jokaisesta ryhmästä).

Lakanapyykkiäkin näkyy olevan jatkuvasti kuivumassa ja ainakin harjoittelijat vaihtavat lakanat joka toinen viikko. Käsipyyhkeet vaihdettiin alle viikon välein, kunnes viime syksynä pyyhkeet vaihdettiin paperiin hygieniasyistä.

(Ei nyt enää niin liity hygieniaan, mutta) harjoittelijat huuhtelivat joka ulkoilun jälkeen suihkulla jokaisen lapsen kuravaatteet ja laittoi ne kuivumaan. Kenenkään ei iltapäivällä tarvinnut laittaa päälle kuraisia vaatteita.

Joskus ovat jopa laittaneet lapsen omia likaantuneita vaatteita päiväkodin pesukoneeseen :)

"emppu"
Miettikääs ihan oikeasti tota lakananvaihtoa. Lapset nukkuvat siis samoissa lakanoissa 5 päivänä viikossa, 4,5 viikkoa yhteensä. 1-2tuntia kerrallaan, eikö? Eli n. 22-44 tuntia yhteensä. Vastaa yöunissa 2-5 yötä. Vaihtaako joku kotona tuon useammin? Tuskin...

"vieras"
kerran kuussa on lakanat vaihdettu meillä vuosikausia ja sen tekee hoitajat. Ja jos ne väittää ettei siihen ole aikaa niin valehtelevat. Siihen ei mene kuin yksi lasten ulkoiluaika kun 1 ihminen ne tekee. Tai voihan ne jakaa vaikka parille päivälle jos ei kaikkia kerralla jaksa vaihtaa. Palmialta työntekijä on osaksi keittiössä ja osaksi siivoaa. se se vasta hygieenista on kun vessojen pesusta menee ruokaa laittamaan.

lucifer
[QUOTE="a p";28292510]Oletko itse töissä tuolla. Ja kaksi kertaa viikossa siistijä? .......[/QUOTE]kahtena aamuna viikossa on siistijä paikalla, satun tuntemaankin kyseisen naisen kun on tätini.
samoin petivaatteet on vaihdossa joka toinen perjantai aamu kun vien lapsiani, tänään oli päiväkotiapulainen vaihtamassa niitä. ja siisteydestä kertoo jo sekin että näkee silmälllä että on siistiä ja tahrattomat lattiat.

Lady Gardenea
Siivous 2 kertaa viikossa? Saniteettitilat pitää siivota joka päivä. Ja entäs kosketuspinnat? Mikrobeja ei niin vain huomaakaan. Ja mahtaa olla kiva määrä hiekkaa yms. tuulikaapeissa jos ei joka päivä siivota.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
lucifer
Siivous 2 kertaa viikossa? Saniteettitilat pitää siivota joka päivä. Ja entäs kosketuspinnat? Mikrobeja ei niin vain huomaakaan. Ja mahtaa olla kiva määrä hiekkaa yms. tuulikaapeissa jos ei joka päivä siivota.
kuten sanoin hoitajat hoitavat väliaikana siivouksen. ja kyseessä on pieni toimiva päiväkoti jonka tuulikaappiin ei esim hiekkaa kerry, lattia on tehnty fiksusti.

Lady Gardenea
[QUOTE="hoitaja";28292467]Espoolaisessa Länsi-Väylässä oli avartava kirjoitus päiväkotien hygienian tasosta ja toivottiin laitosapulaisia takaisin. Nythän puhtaudesta huolehditaan useissa päiväkodeissa silloin jos on aikaa. Siivousfirmat tekevät siis oman osansa iltaisin, mutta ne on palkattu minimirahalla, eikä niille kuulu monikaan puhdistustyö. Voitte vain kuvitella, millaista sotkua vessoissa ja muualla syntyy kymmenien ja taas kymmenien lasten toimesta.

"Vanhan ajan hoitajana" olen joutunut ajoittain sulkenut silmäni pahimmalta, mutta nyt tuo vanhemman kirjoitus sai minutkin kyselemään teiltä, mitä mieltä olette siitä, että siivous päivän aikana ei kuulu kenellekään. Lakanat vaihdetaan kerran kuukaudessa JOS ehditään. Länsi-Väylään kirjoittanut kertoo, että vanhempia on nyt informoitu asiasta, ja ilmoitettu, että lakanan vaihdon voi tulla suorittamaan, jos haluaa lapselleen puhtaat lakanat. Ne muuten ovat siivottomassa kunnossa neljän viikon käytön jälkeen, ja kaappivuoteiden rakenteet keräävät niin paljon töhnää ettei tosikaan. (Siivousfirmat eivät kaappivuoteita puhdista aina) Sinne töhnään tyynyt ja peitot aika-ajoin putoilevat ja täi + kihomatoaikana se on mielenkiintoinen ilmiö :p

Olen henkilökohtaisesti iloinen, että jossain on "nostettu kissa pöydälle". Eikö ketään ihmetytä se, että lasten sairastelukierteet ovat hurjat ja loiset ovat arkipäivää?[/QUOTE]

Siivousfirman työntekijöillä on tiukka aikataulu. He tekevät vain sen mikä on sovittu sopimuksessa. Ja siihenkään ei välttämättä ole tarpeeksi aikaa varattu. Huono juttu.

Lady Gardenea
kuten sanoin hoitajat hoitavat väliaikana siivouksen. ja kyseessä on pieni toimiva päiväkoti jonka tuulikaappiin ei esim hiekkaa kerry, lattia on tehnty fiksusti.
Luin taas hätiköiden.
Onko hoitajilla alan koulutus? Tarpeeksi tietoa laitossiivouksesta? Koska ei laitoksissa siivota samalla tavalla kuin kotona. Esim. siivouspyyhkeet ja mopit pitää aina pestä heti käytön jälkeen pesukoneessa.

lucifer
Luin taas hätiköiden.
Onko hoitajilla alan koulutus? Tarpeeksi tietoa laitossiivouksesta? Koska ei laitoksissa siivota samalla tavalla kuin kotona. Esim. siivouspyyhkeet ja mopit pitää aina pestä heti käytön jälkeen pesukoneessa.
eiku ne käyttää pöytäluutuinakin sitä samaa millä pesevät ensin pöntön...

kyseessä kun ei ole laitos vaan pieni kiva päiväkoti, jossa on ammattitaitoiset hoitajat jotka osaaavat asiansa niin lastenhoidossa, ruokapalvelupuolella kuin myös siistimishommissa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"vieras"
Täällä yksityinen pieni päiväkoti. Hoitajat imuroivat ja pesevät vessat päivän jälkeen, keittiön ja pöydät siivovat päiväunien aikaan. Sitä en tiedä käykö laitossiivooja, onko siitä joku laki, vai riittääkö tuollaisessa kodinomaisessa 30 lapsen päikyssä kodinomainen siivous? Jokaisella on mm. omat naulakot, sisä- ja ulkovaatekorit, käsipyyhkeet, ja isoilla ja pienillä eri vessat. Isoja epidemioita ei ole ollut mun lasten aikana ainakaan, kuopus nyt 5v. Täistä, vesirokosta, mahataudista, tms on joskus ollut ovessa ilmoitus, mutta meille ei ole tullut kotiin mitään tauteja, lukuunottamatta niitä tavallisia flunssia ja pieniä mahatauteja. Vesirokkokin tuli miehen kautta!

"mona"
Oisko sitten isoimpien kaupunkien ongelma? Täällä ainakin vielä on laitosapulainen/apulaisia? pk:ssa, koska on välillä lisäkätenä pienten puolella. Joka päivä on joku siivooja imuroimasa kun haen lapset 16.15.

Kyllä jossain on vika, kun on täitä ja kihomatoja. Kaveri oli saanut pojaltaan syyhypunkkeja ihoonsa, oli päiväkodissa epidemia. Äidiltä kun kysyin niin ei sellasia ollut minun lapsuudessa tai edes hänen lapsuudessa päiväkodeissa. Kyllä jossain on menty pieleen ja pahasti. Kaikilla ei ole kuulemma edes varaa hoitaa noita loisia pois. Itteäni ällöttää jo etukäteen mitä tulevan pitää, kun oman lapsen laittaa päiväkotiin.

Kyl tääläkin päiväkodiessa on siistijöitä ja puhtaus ok. Meillä poika ollu kohta 3vuotta päiväkodissa hoidossa eikä yhtään täitartuntaa tms oo meille tullu. Hoidossa niitä on harvakseltaan, kihomatoja ei kertaakaan tai syyhyä. Töissäkään loiset ei oo riesa, yksi hyvin kuriin saatu täisessio sitten viimekesän.

Itse olen lastenhoitajana yksityisessä päiväkodissa. Meillä on ns. "Vanhan ajan" päiväkoti. Ruoka tehdään alusta asti itse sekä siivoukset hoitaa me hoitsut :) kiirettä pitää siis, mutta päivittäin siivoamme vessat, ryhmätilat ja eteiset. Lakanatkin vaihdetaan kerran kuukaudessa.. Voisimpa sanoa että meidän päiväkoti on yleisesti otten aina siisti, vaikka täysin bakteeriton tila ei koskaan voi olla.. Päiväkodissani lapset ovat pääsääntöisesti ihmeen terveitä, eikä sairaakierteitä tai epidemioita ole juurikaan. kunnallisten päiväkotien siisteydestä en voi sanoa mitään :)

"jep"
Loiset eivät kyllä liity hygieniaan, vaan tarttuvat esim. lasten vaihdellessa pipoja. Toki kihomatotartunnan ehkäisyssä käsihygienia on tärkeää, mutta se on harhakäsitys, että täit tai kihomadot johtuisivat epäsiisteydestä.

kahvikirahvi
Yleisesti päiväkotien hygieniasta en mitään mieltä, mutta niistä kahdesta joiden kanssa oon ollut itse tekemisissä (toisessa työharjoittelussa, toiseen viemässä omaa lastani), hygienia-asiat on vaikuttanut olevan ok.
Harjoittelupaikassani ainakin imuroitiin, mopattiin ja siivottiin vessat päivittäin. Vessassa käsipaperit pyyhkeidein sijaan, ja siivousvälineet pestiin myös päivittäin.
Lapsen päiväkodissakin keittiötyöntekijä hoitaa siivouksen uni- ja ulkoiluaikana, niin eiköhän se samat hommat tee päivittäin kun yllä mainitsin. Niin, ja tässä päiväkodissa kaikilla lapsilla on omat potat, mikä on mun mielestä hyvä juttu.

Yhteistyössä