Apua huonosti syövä lapsi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja moona81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

moona81

Aktiivinen jäsen
19.01.2010
5 822
1
36
Kuopio
Poika täyttää 3 vuotta elokuussa. Aina ollut ns. huono syömään niinkuin siskonsakin (keskimmäinen lapsi sisko siis). Poika syö vaihtelevasti. Itse tykkää syödä esim, leipää, karjalanpiirakkaa, makaronia, muroja, makkaraa...

Mutta ei keskity tarpeeksi syömään tarvittavaa määrää ruokaa vuorokauteen, tai ainakin siltä miusta tuntuu. Ei kuitenkaan juo maitoakaan liikaa.

Mutta syöttäessä, ei poika syö kuin perunamuusia tai ihan silosia vauvanruokia (niitä 5 kk ruokia) Jos muuta koittaa kakoo heti ja erittäin pahasti.

Joten mitäs tehdä? Antaa pojan syödä niitä mitä itse syö. Ja täyttää oikea ruuan tarve edelleen noilla erittäin hiennojakoisilla soseilla. Vai ns alkaa pakkosyöttää karheaa/kunnon ruokaa?

Nyt olen pikkuhiljaa ihan hieman karheampaa ruokaa alkanut pieniä lusikallisia sekoittamaan tuohon sileään ruokaan. Miten edetä tästä? Jatkaa samaan tyyliin ja olla tyytyväinen, että lapsi syö? Vai alkaa ns pakkosyöttää karheaa ruokaa ja odottaa että lapsi antaa periksi. Mikä tuntuu miusta väärältä

Jos kerran kasvaa hyvin jaa mikäli on energinen ja hyvävointinen, en kyllä enää noin isoa syöttäisi kuin ääripoikkeustilanteissa, esim lapsen ollessa hyvin väsynyt. Jättäisin siis aluksi vauvansoseet pois (perunamuusi nyt on ok mutta itse syötynä) ja antaisin syödä itse

no ei ole oikein kokemusta, kun on tuo yksi parivuotias, mutta kyllä mielestäni 3 vuotiaan pitäisi jo pystyä syömään "aikuisten" ruokaa, ainakin olisi aika opetella? eihän ole mitään raknteellista poikkeavuutta, kun kakoo? miettisin lääkärillä käyntiä. tsemppiä. perässä tullaan meidän pojan kanssa, lopuvuodesta kahteen kuukauteen ei syönyt oikeastaan yhtään mitään :/

Onko lapsi koihoidossa vai päiväkodissa/perhepäivähoitajalla? Meillä moni syömisongelma ratkesi vähän kuin itsestään hoitopaikalla, kun emme olleet itse enää tuputtamassa ja vahtimassa syömistä :). Lapsi saa rauhassa syödä itsekseen. Kannattaa varmaankin jättää ne soseruoat pois. Itse tarjoilin tenavalle porkkanapaloja, kurkkua ym lautasella ja annoin hänen rauhassa pureskella ja syödä. Meidän nyt 6v syö nykyisin lähes kaikkea, mutta esim. jugurtin marjaklöntit ja hedelmäpalaset eivät ole suun makuisia edelleenkään.

Piti jatkamani. Antaisin syödä minkä syö, samaa kuin muutkin. Jos huoli kasvaisi, käyttäisin lääkärissä sulkeakseni pois elimelliset syyt ruokahaluttomuuteen.

Ei kuulosta ihan aistiherkkyydeltä tai rakenteelliselta ongelmaltakaan, kun itse pystyy syömään makkaroita ja piirakoita. Mutta tietty karkean ruoan syöminen syötettynä voi tuntua ahdistavalta, ja siihen kai ainoa ratkaisu on syöttämisen lopettaminen. Oma mielipiteeni siis on, että ainakaan yli kaksivuotiasta tervettä lasta ei pitäisi vakituisesti syöttää. Omat ovat tosin osittaissormiruokailleet alusta asti ja anopin kauhuksi syneet

• Tykkää
Reactions: soja
On huomannut että pystyy kyykyttämään teitä 6-0 ruuan kanssa ronklaamisella ja käyttää sitä hyväkseen. Kakoo kun tietää että sitten ollaan säälittelemässä ja muussaamassa ruokaa.

Kokeiles muutaman kerran niin, että kun alkaa temppuilla ruokailun kanssa, nappaat lautasen pois ja seuraavan kerran saa ruokaa kun on seuraava ruokailun aika. Ei ne vesselit nälkään kuole parissa tunnissa. Meidän tytöltä ei aikoinaan tarvinnut montaa kertaa lopettaa ruokailua ja pistää ruokia roskikseen, kyllä se oppi melko pian syömään silloin kun ruoka on pöydässä ja sitä ruokaa mitä tarjolla oli.

• Tykkää
Reactions: soja ja moona81
Onko suuta tutkittu? Kuuleeko lapsi normaalisti, entä onko oppinu puhumaan normaalisti (siis ylipäänsä jotenkin)... Mietin onko syy jokin rakennevika, ei lapsen haluttomuus syödä?

Mun ohje on, että ette osta enään näitä 5kk ikäisten sileitä soseita kaappiin, tällöin itellekkään ei tule kiusausta antaa niitä. Tarjolle samaa ruokaa kuin muillekkin ja saa syödä sen verran kuin haluaa. Kuulostaa siltä että lapsi oppinu tavan "en syö saan parempaa". En halua sinua syylistää, koska itsekkin joskus samaan syyllistyn ihan siitä syystä et saan lapsen nälän taltutettua ja lapsen tyytyväiseksi. Meillä tosin ei näin laajaa ongelmaa ole, kun on vain joitain inhokkiruokia..

joo, kuullostaa pelleilyltä, jos kerran karjalanpiirakkaa pystyy vetämään, niin todellakaan mitään ssoseita pidä antaa..... helppo tietty sanoa, mutta uskon, että kun ootte vaan "tiukkana" niin kyllä se siitä. Ja mitä pienemmin siihen hommaan kiinnittää huomiota, sen parempi. Eli pöydässä koko perheellä sama ruoka, ja lapsi syö mitä syö. ja jos haluaa että syötettään välillä, niin sitten syötetään sitä mitä on. ei muuta.

On huomannut että pystyy kyykyttämään teitä 6-0 ruuan kanssa ronklaamisella ja käyttää sitä hyväkseen. Kakoo kun tietää että sitten ollaan säälittelemässä ja muussaamassa ruokaa.

Kokeiles muutaman kerran niin, että kun alkaa temppuilla ruokailun kanssa, nappaat lautasen pois ja seuraavan kerran saa ruokaa kun on seuraava ruokailun aika. Ei ne vesselit nälkään kuole parissa tunnissa. Meidän tytöltä ei aikoinaan tarvinnut montaa kertaa lopettaa ruokailua ja pistää ruokia roskikseen, kyllä se oppi melko pian syömään silloin kun ruoka on pöydässä ja sitä ruokaa mitä tarjolla oli.

Ei ole välttämättä näin. JOillain lapsilla on suun ja nielun alueen yliherkkyyksi (siis tuntoaisti on sillä alueella yliherkkä) ja se tekee lapselle mahdottomaksi syödä tietynlaisia ruokia. Kannattaa ensin tutkia ja vasta sitten hutkia.

Ei ole välttämättä näin. JOillain lapsilla on suun ja nielun alueen yliherkkyyksi (siis tuntoaisti on sillä alueella yliherkkä) ja se tekee lapselle mahdottomaksi syödä tietynlaisia ruokia. Kannattaa ensin tutkia ja vasta sitten hutkia.

Ap kyllä kertoo että poika pystyy syömään kiinteää ruokaa joten tuskin mistään yliherkästä tuntoaistista on kyse. Myös nykylapset tarttee kuria kasvaakseen yhteiskuntakelpoisiksi veronmaksajiksi.

Yhteistyössä