voinko tarjota "tavallista"hyydykekakkua siskolleni jolla on laktoositon ruokavalio?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tietämätön"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tietämätön"

Vieras
Pohjassa on tuorejuustoa ja vähälaktoosista rahkaa, muut aineet laktoosittomia. Kävin eilen Siwassa eikä siellä ollut laktoosittomia, ja kakkua oli pakko tehdä eilen.

Saanko syöttää siskolleni? Olenko hiljaa ettei ole laktooston vai kerronko asiasta? Mitä haittaa on syödä laktoosia?

Kerrot tietenkin niin hän saa itse päättää syökö, mahavaivoja todennäköisesti tietää jos syö, mutta kun sitä on niin montaa variaatioita niin paha sanoa tuntematta.

älä ainakaan hänen tietämättään syötä, kerro mitä olet siihen laittanut ja hän päättäköön itse haluaako syödä. Itselläni ei ole tuota vaivaa, mutta ainakin äidilläni on jotain laktoosinpilkkojatabletteja joita hän käyttää jos haluaa/täytyy syödä jotain laktoosia sisältävää, voihan siskollasikin olla. Äidilleni ainakin tulee aivan karmea mahakipu ja ripuli jos syö laktoosia (ilman noita tabletteja) joten en kehota kokeilemaan siskoosi tuota salailua...

Kyllä mä kertoisin niin siskosi voi itse tehdä valinnan!
Näin ainakin itse toivoisin..
Toisilla tulee vatsa kipeäksi, ilmavaivoja,ripuli.. Toisilla ne kivut on "kärsittäviä" toisilla taas todella pahoja voi jopa vatsa kramppailla!
Ite pystyisin vähän syömään, jos en muuta laktoosillista syönyt!
Ja sit ehkä jättäisin väliin jos illalla olis vielä jotain menoa ;)

Itse kestän pieniä määriä laktoosia, esim. lasi tavallista maitoa saa aikaan rajua ripulointia ja todella pahoja ilmavaivoja. Kaveri taas ei kestä lainkaan laktoosia, ripuli tulee pienestäkin määrästä. Laktoosinsieto on yksilöllistä. Itse kyllä kysyn aina, onko ruokaan käytetty tavallisia maitotuotteita mutta olisihan tuo kohteliasta ruuanlaittajan kertoa itsekin jos tietää vieraan vaivasta.

Tietysti kerrot rehellisesti, että kakku on vähälaktoosinen, ei täysin laktoositon. Siskosi itse päättää syökö vai ei. Pahimmassa tapauksessa siskollesi voi tulla päivien ripuli tms. ikävää vaivaa laktoosia sisältävän ruoan syömisestä.

No tottahan toki kerrot, että kakku ei ole laktoositon ja jos olet fiksu. Jos on paha intoleranssi, niin siskosi voi saada tosi pahat vatsavaivat tortustasi ja loppu Pääsiäinen on pilalla hänen osaltaan. Jos siskosi voi käyttää jotain laktoosinpilkkojaa joita saa apteekista, niin soita siskollesi, että varautuu niillä.

Onpa outoa, ettei ap tuon paremmin tiedä omien perheenjäsentensä terveydentiloja. Laktoosi-intoleranssi on erittäin yksilöllinen sairaus, joku voi käyttää laktoosia vähän ja joku ei ollenkaan.

[QUOTE="aapee";28267825]Onko tää muuten edes vähälaktoosinen kun toinen on tavis tuote ja toinen vähälaktoositon niin ei kai tuo ole silloin vähälaktoosinen.[/QUOTE]

Jaa'a, kiikarit ei riitä sinne asti.

[QUOTE="aapee";28267825]Onko tää muuten edes vähälaktoosinen kun toinen on tavis tuote ja toinen vähälaktoositon niin ei kai tuo ole silloin vähälaktoosinen.[/QUOTE]

No ei ole! Jos kakussa on yhtään jotain joka EI ole HYLAa, niin siinä on laktoosia, maitotuotteesta siis kyse.
Se etto joku on laktoositon ja joku ei, ei tee leivonnaisesta vähälaktoosista. Se että on vähän laktoosia on tosi vähän sitä laktoosia. katsoopa itse niitä tuotteen merkintöjä. niin pääset vähän jyvälle asiasta.

Hyla ei ole laktoositon, kauhea moka tarjota laktoosittomalle hyla-tuotteita. Hylassa maitosokeri on pilkottu helpottamaan imeytymistä. Laktoosittomissa maitosokerinon poistettu.

Käsittämätöntä että edes pitää miettiä kertoako vai ei....

Mut siis nykyään on niin helppo hoitaa tuollainenkin asia järjestykseen kun kaikkea saa joko vähälaktoosisena tai laktoosittomana. Niihin aikoihin kun koko laktoosivaiva "keksittiin" oli leipominen taiteenlaji.

Valiolla olisi muuten ollut pari Violan laktoositonta tuorejuustoa.... eli en ymmärrä, mikä ongelma aloittajalle oli tässä. Nyt jälkkäri onnihan normijälkkäri ja laktoositon ei voi sitä syödä.

Valiolla olisi muuten ollut pari Violan laktoositonta tuorejuustoa.... eli en ymmärrä, mikä ongelma aloittajalle oli tässä. Nyt jälkkäri onnihan normijälkkäri ja laktoositon ei voi sitä syödä.

Meidän lähiSiwassa ei ollut laktoosittomia rahkoja tai tuorejuustoa ja kakku oli pakko tehdä eilen pitkän hyytymisajan takia. Tottakai olisin ostanut laktoosi tuotteita jos niitä olisi kaupassa ollut. Koska siskoni on tietääkseni ainoa joka käyttää laktoosittomia tuotteita niin siksi kysyin täältä neuvoa mutta olen nyt sitten huono ihminen kun kysyin neuvoa ja lähiSiwassa ei ollut tarjota laktoosittomia tuotteita.

No vähälaktoosinen tarkoittaa muistaakseni sitä, että laktoosia on alle 1g. Laktoositon käytännössä 0g. Eli tavallinen kermaloraus kastikkeessa saattaa olla ytä kuin vähälaktoosinen, mutta litra vähälaktoosista maitoa kerralla taas ei. Eli mahdoton sanoa, kun ei tiedä sen sun juuston laktoosimäärää. Mutta jos siskosi on laktoositon eikä vähälaktoosinen niin tuskin ottaa kakkua. Tai sitten ottaa pienen palan ja laktaasipillerin.
Tuo vähälaktoosisuus siis riippuu tuotteen laktoosimäärästä, ei siitä lukeeko purkissa lakstoositon, hyla, into tms.

[QUOTE="aapee";28268188]Meidän lähiSiwassa ei ollut laktoosittomia rahkoja tai tuorejuustoa ja kakku oli pakko tehdä eilen pitkän hyytymisajan takia. Tottakai olisin ostanut laktoosi tuotteita jos niitä olisi kaupassa ollut. Koska siskoni on tietääkseni ainoa joka käyttää laktoosittomia tuotteita niin siksi kysyin täältä neuvoa mutta olen nyt sitten huono ihminen kun kysyin neuvoa ja lähiSiwassa ei ollut tarjota laktoosittomia tuotteita.[/QUOTE]

Noi voi kiesus... Edelleenkään se ei nyt tee siitä juustokakusta laktoositonta sillä perusteella, että "kun siellä siwassa ei ollut"... Jos siinä kakussa on yksikin ainesosa tavallista maitotuotetta, niin se koko kakku on "tavallinen", eikä laktoositon ja sinun on siitä siskollesi kerrottava. Bonjaatko?

Yhteistyössä