Kuumeen mittaaminen vaikeaa, kun 1 vuotiaalla niin pieni kainalo...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja feber
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
nostan käsivarren, asetan kuumemittarin syvimpään kohtaan (sormella tunnustellen samalla) lasken käsivarren ja toisella kädellä painan lapsen käsivartta kehoa vasten olkavarresta ja toisella pidän kuumemmittaria paikoillaan koko ajan päästä KEVYESTI kainaloon työntäen,
Teen tätä joka työvuoro 4-20 kertaa, 2 vrk-10v ikäisille lapsille.Isommat osaa pitää mittarin hyvin itsekin.

Pepusta mittaan, niin harvoin tarvitsee mitata eikä lapsikaan tappele vastaan, joten se on helppo ja luotettava tapa. Kainalosta olen myös yrittänyt, mutten onnistunut.

[QUOTE="...";28267100]Meillä on otsakuumemittari. tosi helppo ja luotettava. kun on tuloksia terveestäkin lämmöstä, on helppo vertailla kuumetuloksia.[/QUOTE]

epäluotettava myöskin, ihon pinta voi olla ihan eri lämpöinen kuin muu keho. meillä osastolla testattiin noita, todettiin näyttävän usein vääriä arvoja (tarkisettiin siis kainalomittauksella luotettavuus), ja poistettiin käytöstä.

[QUOTE="riiviöiden äiti";28267127]epäluotettava myöskin, ihon pinta voi olla ihan eri lämpöinen kuin muu keho. meillä osastolla testattiin noita, todettiin näyttävän usein vääriä arvoja (tarkisettiin siis kainalomittauksella luotettavuus), ja poistettiin käytöstä.[/QUOTE]

No meillä on sitten erilaiset toimintatavat ja ehkäpä laitteet, koska meillä täysin toimiva tapa.

Heeeiiii!
Jotta se on ihan normaalia että kainalosta tulee pienempi lämpö kuin pepusta!
Ainakin näin hoitajalle opetettiin koulussa, että kainalosta on tulee noin asteen pienempi lämpö kuin pepusta, ja korvasta noin puoliastetta. Suusta pitäisi tulla sama kuin pepusta.
Tämä lämpötilaero pitää vain tajuta ottaa huomioon. Kainalo on pintaverenkiertoa, peppu sentraalista, eli kehonydinlämpötilaa.

Kainalosta mittaan minäkin ihan vauvalta jo :) Laitat sen mittarin vain kunnolla sinne kainaloon ja sitten pidät toisella kädellä siitä kiinni ja toisella pidät lasta rintaasi vasten niin ei pääse rimpuilemaan ja ottamaan mittaria pois.

siis mitä ihmettä, miksi ei muka suositella pepusta mittaamaan? Tän on pakko olla taas jotain nykyäitien hysteriaa kun pelkäävät että lapsi traumatisoituu toiminnasta joka on vuosikausia ollut normaalia. Mites supot, niitä ei varmaan sit myöskään enää suositella, nehän on paljon paksumpia ja usein teräväreunaisempia kuin kuumemittari? Ette kai te niitäkään enää käytä, sehän on vähintään verrattavissa lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön!? anteeksi vaan mutta oli kyllä tyhmin juttu mitä oon hetkeen kuullut, ja vielä terveydenhuollon ammattilaiset on lähteneet mukaan nykyajan kotkotuksiin. Mitä pahaa muka kellekään on koskaan käynyt kun kuume on mitattu pepusta?

Alkuperäinen kirjoittaja voi elämän kevät;28267660:
siis mitä ihmettä, miksi ei muka suositella pepusta mittaamaan? Tän on pakko olla taas jotain nykyäitien hysteriaa kun pelkäävät että lapsi traumatisoituu toiminnasta joka on vuosikausia ollut normaalia. Mites supot, niitä ei varmaan sit myöskään enää suositella, nehän on paljon paksumpia ja usein teräväreunaisempia kuin kuumemittari? Ette kai te niitäkään enää käytä, sehän on vähintään verrattavissa lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön!? anteeksi vaan mutta oli kyllä tyhmin juttu mitä oon hetkeen kuullut, ja vielä terveydenhuollon ammattilaiset on lähteneet mukaan nykyajan kotkotuksiin. Mitä pahaa muka kellekään on koskaan käynyt kun kuume on mitattu pepusta?

En tiedä mitään suosituksista, mutta itse en ole koskaan mitannut lapselta kuumetta pyllystä. Meillä ei ollut tarvetta kuumeen mittaamiseen ennen 10kk ikää, ja tuolloin tyyppiä oli mahdoton pitää paikoillaan niin että saisi tuikattua saati pidettyä mittarin pyllyssä. Suppoja olen laittanut pari kertaa, mutta siirryttiin hyvin pian nestemmäiseen särkylääkkeeseen (joka imeytyy muuten suppoja paremmin).

En todellakaan kuvittele, että lapselle jäisi traumoja pepusta mittaamisesta, mutta koska itse olen kokenut sen hankalaksi tuon elosalaman kanssa niin käytän helpompia tapoja. Se, että kainalosta tai korvasta mitattuna lämpö ei ole niin pilkun tarkka ei merkkaa mitään, koska meille riittää tieto onko kuume lähempänä 38 vai 40 astetta.

Mä ostin korvaluumemittarit heti, kun oli lapsi tulossa ja hyvin on pelittänyt. Aika nopeasti sitä kyllä oppii omalla kädellä mittaaman kuumeen ja arvioimaan paljonko lapsella on kuumetta.

[QUOTE="aapee";28267073]En tajua, miten siitä saa todellisen kuumeen mitattua, kun aina pitää vähentää jotain..[/QUOTE]

Mulle on ollu ihan sama onko sitä kuumetta 38 vai 39 astetta, riittää tieto että sitä on. Ja ollaan mitattu jokaiselta terveenä korvasta normaalilämpö (jos se on vaikka mittarin mukaan 38 niin kipeenä 38 samasta paikasta = ei kuumetta)

Pepusta ei enää suositella lapsen (varsinkaan ihan pienen) lämpöä mitattavaksi, koska toheltaessa tai lapsen liikkuessa riski suolen vaurioihin on iso. Voi tulla ihan kunnon repeämäkin, kiva korjata...

Ai, terveydenhuollon ohjeet hysteriaa, mutta palstamammalla asiasta Tieto.

[QUOTE="aapee";28267073]En tajua, miten siitä saa todellisen kuumeen mitattua, kun aina pitää vähentää jotain..[/QUOTE]

Hmm, korvalämoöhän on tidellinen lämpö, siis sama mikä tulee pepusta. Kainalolämpö on noin puoli astetta matalampi.

Hyvä korvamittari on ihan luotettava kun siihen tottuu, mutta sillä pitää harjoitella niin tietääminä on lapsen normaslilämpö korvamittarilla. Kyllä sen myös huomaa jos on vaikkua tiellä jos laps on tulikuuma ja arvo silti matala, mittaan sitten toisesta korvasta. Töissä käytän sitä myös.

Vauvalla on vielä pienempi kainalo ja hyvin olen vauvaltakin saanut mitattua. Aina kainalosta, pepusta mittaaminen on tuntunut jo niin hankalalta ajatukselta, samoin särkylääkkeenkin olen antanut nestemäisenä.
Ei ole väliä aste tai puoli sinne tänne, itseltäkin aina kainalosta mitannut, niin osaan verrata. Yleensä näen jo lapsesta että kuumetta on, mittarilla tarkistan vain että paljon vai vähän ja välillä että meneekö pois vai nouseeko.

Yhteistyössä