paljon askartelevien lasten vanhemmat!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammuttisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mammuttisi

Jäsen
05.08.2012
446
1
16
missä säilytätte lasten askarteluja? Eihän niitä kaikkia tietysti voi mitenkään säilöä, mutta ne mitä säilytätte. Niin ja miten valitsette ne mitkä säilytetään?

Meillä 3v ja 5v jotka askartelevat päivittäin. Jopa 2-3krt päivässä. Osa on tietysti pelkkää piirtelyä, mutta suurin osa nykyään on sitä, että leikataan, liimataan ja teipataan paperia, kartonkia, lahjanauhaa, villalankaa ym. Sitten se taideteos tuodaan äitille "äiti tein sulle kortin!" eikä siinä, mukava ajatus, mutta tosiaa noita kortteja tulee monta päivässä. Ja siihen lisäksi ne muut askartelut.. Vähän hukassa kun ei oo mitään säilytyssysteemiä niille parhaille teoksille...

Piirrokset ja paperille tehdyt askartelut laitan muovilaatikkoon, kullekin lapselle on oma nimikoitu muovilaatikko siis. Askartelut on tähän mennessä mahtuneet vielä samoihin muovilaatikoihin, sitten kun laatikko täyttyy niin ostan uudet laatikot. :) En usko, että niitä muovilaatikoita kertyy meidän lapsille kuin korkeintaan 3 kpl/lapsi lapsuusiän aikana. :)

jotain piirroskaia ja paperille liimattuja kuvia yms voisitte kehystää ja laittaa seinälle tai antaa mummeille ja kummeille lahjaksi, ajatonta taidetta=)

Meillä on kolme HYVIN tuotteliasta pientä. En mitenkään voisi säilöä jokaista askartelua jonnekkin. Meidän kämppä muistuttaisi luultavasti jonkun himohamstraajan kämppää missä on raivattu polku vessaan ja kaikki nukkuisi taideteoksien päällä jne. Askartelevat hyvin sukkelaan kaikenlaista mitä mieleen juolahtaa. Myös päiväkodista tulee säkkikaupalla taidetta jatkuvasti. Kirjoja, aarrekarttoja jne. jne. ja nämä kuuluvat sitten johonkin leikkiin. Mä olen ratkaissut asian niin, että tärkeimmät kehyksiin seinälle (vaihdellaan välillä), joistain saatan ottaa kuvan jonka talletan tietokoneelle-> alkuperäinen paperinkeräykseen ja kaikki nämä pikateokset (mitkä ei selkeesti ole kovin tärkeitä) siirtyy suoraan paperinkeräykseen.

Ei pysty säilömään kuin murto-osan. Osa siis roskiin vaivihkaa, osa kansioon ja osa pahvilaatikkoon ja kellariin. Ja onhan sitten jotkut sellaiset ihan kunnolliset askartelut tietysti esilläkin.

Laitan ihan kehystämättömänä seinälle (sisustusintoilijat ajatelkoot mitä haluavat, oma tupa oma lupa ;)), ja siitä olen ajatellut siirtää johonkin laatikkoon tms. myöhemmin, nyt vaan täytän sitä seinää :D. Suuri osa poistuu luonnonvalinnan kautta, eli kuopus talloo ja rypistää sen näköiseksi, etteivät enää olisi kivoja seinällä :).

[QUOTE="Vieras";28210705]Meillä on kolme HYVIN tuotteliasta pientä. En mitenkään voisi säilöä jokaista askartelua jonnekkin. Meidän kämppä muistuttaisi luultavasti jonkun himohamstraajan kämppää missä on raivattu polku vessaan ja kaikki nukkuisi taideteoksien päällä jne. Askartelevat hyvin sukkelaan kaikenlaista mitä mieleen juolahtaa. Myös päiväkodista tulee säkkikaupalla taidetta jatkuvasti. Kirjoja, aarrekarttoja jne. jne. ja nämä kuuluvat sitten johonkin leikkiin. Mä olen ratkaissut asian niin, että tärkeimmät kehyksiin seinälle (vaihdellaan välillä), joistain saatan ottaa kuvan jonka talletan tietokoneelle-> alkuperäinen paperinkeräykseen ja kaikki nämä pikateokset (mitkä ei selkeesti ole kovin tärkeitä) siirtyy suoraan paperinkeräykseen.[/QUOTE]

ihanaa, joku ymmärsi mitä ajan takaa. Meillä tosiaan tytöt harvemmin edes leikkii, kun "se on tylsää" vaan aina askarrellaan. Minäkin olen joutunut laittamaan salaa lasten teoksia roskiin/paperinkeräykseen. harmittaa vaan kun seassa on niitä hienojakin (siis suurin osa) mut kun ei niitä vaan voi kaikkia säilyttää. pitänee harkita noita laatikoita, tosin sitten on ongelma mihin ne laatikot mahtuu. :D

ihanaa, joku ymmärsi mitä ajan takaa. Meillä tosiaan tytöt harvemmin edes leikkii, kun "se on tylsää" vaan aina askarrellaan. Minäkin olen joutunut laittamaan salaa lasten teoksia roskiin/paperinkeräykseen. harmittaa vaan kun seassa on niitä hienojakin (siis suurin osa) mut kun ei niitä vaan voi kaikkia säilyttää. pitänee harkita noita laatikoita, tosin sitten on ongelma mihin ne laatikot mahtuu. :D

Mäkään en keksi mitään järkevää säilytyspaikkaa. Ja se kuinka paljon niitä sitten pitäisi säilöä niin... Olen ajatellut niin että ne mihin on selkeesti nähnyt vaivaa ja värittänyt tarkasti jne. on kai niitä. Monet on onneksi selkeesti sellasia "luonnoksia" että tietää ettei lapsi varmaan itsekkään muista niitä piirtäneensä. Nytkin ovat askarrelleet jo pääsiäiskoristeita ja kuvia ja leikellyt tipuja ja ja ja varmasn laatikollisen ja pääsiäiseen on vielä vaikka kuinka aikaa (eli väh. toinen mokoma vielä tulossa)...

Käyn aina aikaajoin läpi työ 'varaston' ja otan talteen sieltä parhaat ja muistorikkaimmat. Nyt olen noita piirustus-askartelukasoja raakannut oikein kunnolla, digikuvat vaan niistä poisheitettävistä. Jouluaskartelut on melkein kaikki tallessa, joitain harvoja rikkimenneitä on heitetty pois.

Ei meille mahdu kaikki mahdollinen, esikoinen on jo kohta 17 v, joten noita töitä on kertynyt vuosien mittaan paljon.

Ja anopille voi antaa lahjaksi sellaisia, joita ei itse halua pitää, mutta joihin on kuitenkin käytetty paljon vaivaa :D Esimerkiksi ne, missä on käytetty kuivia kasveja, liimattua hiekkaa yms, mikä tahtoo sotkea vähitellen paikkoja. Anoppi on niin reimuissaan noita saadessaan.