Onko oikeasti olemassa ihmisiä jotka eivät voi ymmärtää että joku ajattelee jostain asiasta eri tavalla kuin he?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SuzieQ.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

SuzieQ.

Aktiivinen jäsen
06.07.2012
2 158
2
36
Täällä ainakin kirjoittelee ihan jatkuvasti ihmisiä jotka ovat esim. jostain lasten kasvatukseen liittyvästä asiasta jotain mieltä, ja ihan tosissaan ihmettelevät mikseivät kaikki ajattele/tee samoin kuin he, koska hehän ovat oikeassa.

Ovatko ihmiset oikeasti noin suppeakatseisia? Mikä siinä on niin hirveän vaikeaa, että vain antaisi muiden tehdä niinkuin tekevät, ja itse tekisi omalla tavallaan?

Ei ymmärrä, ei.

Kun on oikein merkityksellisestä asiasta kysymys, kuten omista lapsista, tuntuu uhkaavalta, jos joku ajattelee toisin. Sehän kyseenalaistaa oman tavan toimia. Jos kaikki toimisivat ja ajattelisivat samoin, tuntuisi turvalliselta jatkaa samaan malliin (koska eihän kaikki voi olla väärässä). Tietyllä tapaa se on siis oman psyykkeen suojelemista. Tästä luulisin olevan kyse.

Kyllä niitä oikeasti on. Varsinkin tällä foorumilla :(
Minä en vaan ikinä ole IRL tavannut sellaisia ihmisiä. Ei se päde pelkkään lasten kasvatukseen, täällä joku ihmettelee harva se päivä, miten joku voi asua kerrostalossa/Helsingissä/ahtaasti/ajaa vanhalla autolla/ elää epätrendikkäässä kodissa/ajaa vanhalla polkupyörällä/pukeutua hameeseen/housuihin/ ulkoilupukuun/ kuunnella klassista/heviä/ syödä eineksiä/ tehdä kaikki ruuat alusta alkaen, jne., tuota listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Huh, onneksi omassa tuttavapiirissäni ei ole koskaan ollut ainuttakaan ihmistä joka alkaisi ihmetellä miksi teen kuten teen, eikä niin kuin hänen mielestään pitäisi.Kammottavaa. :xmas:

Minä en vaan ikinä ole IRL tavannut sellaisia ihmisiä. Ei se päde pelkkään lasten kasvatukseen, täällä joku ihmettelee harva se päivä, miten joku voi asua kerrostalossa/Helsingissä/ahtaasti/ajaa vanhalla autolla/ elää epätrendikkäässä kodissa/ajaa vanhalla polkupyörällä/pukeutua hameeseen/housuihin/ ulkoilupukuun/ kuunnella klassista/heviä/ syödä eineksiä/ tehdä kaikki ruuat alusta alkaen, jne., tuota listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Huh, onneksi omassa tuttavapiirissäni ei ole koskaan ollut ainuttakaan ihmistä joka alkaisi ihmetellä miksi teen kuten teen, eikä niin kuin hänen mielestään pitäisi.Kammottavaa. :xmas:

Mölyt pidetään paremmin mahassa irl. Täällä lauotaan, mitä oikeasti ajatellaan.

[QUOTE="vieras";28208223]Vastasitko nyt itse omaan kysymykseesi heti aloituksessa?[/QUOTE]

Miten niin? En minä kyllä usko että kukaan voi ihan vakavissaan olla noin suppeakatseinen, uskon että suurin osa on tarkoituksellista provosoimista.

Minä olen monestakin nimenomaan kasvatusasiasta eri mieltä esim yhden ystäväni kanssa, silti minusta mikään ei estänyt ystävyyttämme - no hänen mielestään esti.

[QUOTE="Vieras";28208226]Juu, meitä on moneen junaan. Tuosta listasta jäi kyllä uupumaan imetysmafia, perhepetiläiset sekä kyllä meidän lapsi jo tuossa iässä jaapati jaapati...[/QUOTE] Joo, mullakin on monia aika vahvoja mielipiteitä, miten olen toiminut/haluan toimia oman lapseni suhteen. Mutta kun lapsia on erilaisia, niin ei kaikkeen sovi kaikki. Tärkeintähän on se että äiti vaistoaa mikä juuri hänen lapselleen on parhaaksi.

Esim. perhepedistä, meille se sopii nyt tällä erää ja tulee vielä jnk aikaa sopimaankin, mutta jos jollekin ei sovi, hänelläkin on yhtäläinen oikeus ajatella omalla tavallaan, ja toimia myös.

Mä oon tavannut, mulle on kerrottu että mulla pitäisi olla kumppani. Mun pitäisi lapsivapaalla juosta baareissa, vetää kännit ja etsii mies. Kaikkee pitäis tehdä toisin. Mitä sä muka himassa teet ja silmien pyöritystä, suurin ihmetys kun katon leffoja kun oon yksin :D Otan nuo huumorilla ja annan länkyttää, ihmetellä ja juoruilla :)

No mutta, sinähän SusieQ et juuri pysty ymmärtämään että on ihmisiä, jotka ajattelevat eri tavalla kuin sinä: sinun mielestä oikea tapa ajatella on jotakuinkin "antaa kaikkien kukkien kukkia" ja et siksi voi ymmärtää että jonkun mielestä joidenkin kukkien täytyy antaa kuihtua. :-D

Tämä ei nyt ollut mikään v...tuilukommentti vaan siis yritys oli tuoda ilmi suvaitsevaisuuden dilemmaa. Ollaksesi suvaitsevainen, sinun täytyy suvaita myös suvaitsemattomia. Et siis voi olla ymmärtämättä ihmisiä jotka eivät ymmärrä. (Ja toki voit olla irl ja täällä, mutta se pointti ikäänkuin katoaa kun itse olet yhtä ymmärtämätön.) (Ja yhä edelleen, tämä ei ole henkilökohtaista vaan vain hajatelmaa.) :-)

• Tykkää
Reactions: Minskii
Mä oon tavannut, mulle on kerrottu että mulla pitäisi olla kumppani. Mun pitäisi lapsivapaalla juosta baareissa, vetää kännit ja etsii mies. Kaikkee pitäis tehdä toisin. Mitä sä muka himassa teet ja silmien pyöritystä, suurin ihmetys kun katon leffoja kun oon yksin :D Otan nuo huumorilla ja annan länkyttää, ihmetellä ja juoruilla :)
Huh, kamalaa. :xmas:

Tuosta tuli mieleen, että olenhan muuten tuntenut joskus pari tuollaista, entisessä työpaikassani. Odotin lasta. He kysyivät, että kai heti muutamme isompaan asuntoon kun lapsi syntyy, tai jo ennen sitä. Sanoin että emme aio muuttaa, vasta sitten kun palaan hoitovapaalta töihin. Asunto oli pieni mutta oma, eli asumiskulut tosi pienet, ja äitiyslomalla/hoitovapaalla ei ole liikaa rahaa. Lisäksi asunto oli tosi hyvällä paikalla kantakaupungin alueella, lyhyt matka joka paikkaan, eli kun on kotona ollessa rahasta tiukkaa, on hyvä kun ei tarvitse käyttää juurikaan autoa. Ei, näiden eukkojen mielestä meidän olisi pitänyt muuttaa kauemmas keskustasta vuokralle vähintään kolmioon, ei sillä väliä millaiselle alueelle, asunto pitää olla reilun kokoinen kun tulee lapsi. Ei auttanut vaikka sanoin että me VIIHDYMME LOISTAVASTI asunnossamme joka oli tosin vain 34 m2 yksiö, mutta lasitettu parveke suoraan merelle päin. Lisäksi tulipahan pidettyä tavaramäärä maltillisena. ja ei vauva paljon tilaa vie. No, ei, silti kyselivät kuukausitolkulla lähes joka päivä, joko olette löytäneet isomman asunnon. :laugh:

Huh, kamalaa. :xmas:

Tuosta tuli mieleen, että olenhan muuten tuntenut joskus pari tuollaista, entisessä työpaikassani. Odotin lasta. He kysyivät, että kai heti muutamme isompaan asuntoon kun lapsi syntyy, tai jo ennen sitä. Sanoin että emme aio muuttaa, vasta sitten kun palaan hoitovapaalta töihin. Asunto oli pieni mutta oma, eli asumiskulut tosi pienet, ja äitiyslomalla/hoitovapaalla ei ole liikaa rahaa. Lisäksi asunto oli tosi hyvällä paikalla kantakaupungin alueella, lyhyt matka joka paikkaan, eli kun on kotona ollessa rahasta tiukkaa, on hyvä kun ei tarvitse käyttää juurikaan autoa. Ei, näiden eukkojen mielestä meidän olisi pitänyt muuttaa kauemmas keskustasta vuokralle vähintään kolmioon, ei sillä väliä millaiselle alueelle, asunto pitää olla reilun kokoinen kun tulee lapsi. Ei auttanut vaikka sanoin että me VIIHDYMME LOISTAVASTI asunnossamme joka oli tosin vain 34 m2 yksiö, mutta lasitettu parveke suoraan merelle päin. Lisäksi tulipahan pidettyä tavaramäärä maltillisena. ja ei vauva paljon tilaa vie. No, ei, silti kyselivät kuukausitolkulla lähes joka päivä, joko olette löytäneet isomman asunnon. :laugh:

Joskus auttaa kun murahtaa kovemmin niille ihmettelijöille IRL. Palstalla se ei kai auta, ei oo kokemusta. Meitä on moneen junaan, antaa kaikkien kukkien kukkia.

No mutta, sinähän SusieQ et juuri pysty ymmärtämään että on ihmisiä, jotka ajattelevat eri tavalla kuin sinä: sinun mielestä oikea tapa ajatella on jotakuinkin "antaa kaikkien kukkien kukkia" ja et siksi voi ymmärtää että jonkun mielestä joidenkin kukkien täytyy antaa kuihtua. :-D

Tämä ei nyt ollut mikään v...tuilukommentti vaan siis yritys oli tuoda ilmi suvaitsevaisuuden dilemmaa. Ollaksesi suvaitsevainen, sinun täytyy suvaita myös suvaitsemattomia. Et siis voi olla ymmärtämättä ihmisiä jotka eivät ymmärrä. (Ja toki voit olla irl ja täällä, mutta se pointti ikäänkuin katoaa kun itse olet yhtä ymmärtämätön.) (Ja yhä edelleen, tämä ei ole henkilökohtaista vaan vain hajatelmaa.) :-)
Joo ymmärrän pointtisi hyvin. Mutta eikö silti ole parempi olla ymmärtäväinen ymmärtäväisyyttä kohtaan, ja ymmärtämätön ymmärtämättömyyttä kohtaan , suvaitsematon suvaitsemattomuutta kohtaan? :D

Joskus auttaa kun murahtaa kovemmin niille ihmettelijöille IRL. Palstalla se ei kai auta, ei oo kokemusta. Meitä on moneen junaan, antaa kaikkien kukkien kukkia.
En jaksanut ärähtää, kun tiesin etten aio hoitovapaan jälkeen enää tuohon työpaikkaan palata, kolmivuorotyön takia. Sanoin yleensä vaan että ei, emme ole edes etsineet isompaa asuntoa, emmekä tule etsimäänkään, ennen kuin lapsi on isompi ja palaan takaisin työelämään. :)

Miksi ajatella noin monimutkaisesti? :whistle:
Koska minä OLEN monimutkainen. :cool:

Joo mutta ymmärsin pointin, ja tottahan se tavallaan on. No joo, mutta onneksi se menee IRL usein niin että samankaltaiset hakeutuvat toistensa seuraan.

Ja onhan se ihan viihdyttävääkin lukea täältä joskus aloituksia tyyliin "en ymmärrä miten joku voi asua kerrostalossa", tai laittaa lapsensa hoitoon alle 3 v., tai ihan mitä vaan. :D

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";28208364]Pahimmat suvaitsemattomat löytyvät "suvaitsevaisten" leiristä.[/QUOTE] Joo, tuo voi olla sinun kokemuksesi. Omassa tuttavapiirissäni on ihmisiä, jotka saattavat sanoa, että ajattelen itse toisin, mutta sinun ajatustapasi sopii sinulle, ja ymmärrän kyllä sitäkin. :)

Täällä ainakin kirjoittelee ihan jatkuvasti ihmisiä jotka ovat esim. jostain lasten kasvatukseen liittyvästä asiasta jotain mieltä, ja ihan tosissaan ihmettelevät mikseivät kaikki ajattele/tee samoin kuin he, koska hehän ovat oikeassa.

Ovatko ihmiset oikeasti noin suppeakatseisia? Mikä siinä on niin hirveän vaikeaa, että vain antaisi muiden tehdä niinkuin tekevät, ja itse tekisi omalla tavallaan?

Ei ymmärrä, ei.

On paljonkin. Varmaan suurin osa näistä tekee niinku "on aina tehty" eli lapsuudenkodissa ja lähipiirissä sen enempää välttämättä kyseenalaistamattakaan edes. Tai jos ovat vaikka suht dominoivien äitien tai isien kasvattamia....

Avarakatseisuus varmasti osittain myös välittyy lapsuudesta saakka. Jos on ääneen tuomitsevien kasvattama, tulee sellaiseksi helposti itsekin.

Itse tuomitsevaisuudesta sen verran ajatusta, että se on hyväkin asia. Ilman sitä ihminen ei pyrkisi hyvään, pysymään linjassa jne. Jokainen tuomitsee jotakin ja se on ihan hyvä asia. Sen avulla moraaliasioitakin välitetään jälkeläisille.

Selkeästi tyhmä tuomitsevuus taas kertonee tuomitsejasta itsestään jotakin ja hän joko oppii joskus lisää tai sitten ei. Kaikille ei oo annettu samaa määrää työkaluja ja rakennuspalikoita. Näin se vaan menee...

Ja eihän kaikkea tarvitse ymmärtää. Ei se suurin ymmärtäjä ole yhtä kuin suurin/paras ihminen.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Mitä enemmän ihminen on sinut itsensä kanssa, sen vähemmän toisen erilainen tapa ajatella/tehdä/olla uhkaa omaa minuutta ja sen vähemmän se ärsyttää tai edes liikuttaa.... kyse siis näistä ihan perusarkipäiväisistä asioista, ei mistään lakipykäliä hipovista aiheista. ;)

Yhteistyössä