Ravintola vaati siivousrahan kun lapsella alkoi noro täysin yllättäen

• Viestiketjun aloittaja vieras xx
  • Ensimmäinen viesti
"heh"
[QUOTE="Neith";28179363]kuinka moni muuten ei olettaisi tuttavansa/kaverinsa/sukulaisensa maksavan kotisohvan pesua jos lapsi tai aikuinen siihen oksentaa? (siis sellainen sohva josta ei lähde tyynyt ja konepestävät päälliset irti)

ja kuinka moni ei olisi valmis maksamaan tälläisessä tilanteessa tuttavalleen/kaverilleen/sukulaiselleen niitä kustannuksia?[/QUOTE]

Ihan eri asia verrata kaverin sohvaa kuin ravintolaa.
Ravintoloitsijan pitää ymmärtää riskit tai on väärällä alalla.
Kenelle ravintoloitsija laittaa laskun kun sohva kuluu huonoksi,
niille kaikille ketkä siinä on istuneetko?

[QUOTE="juoppo";28179260]Mutta tässä se ero että viinan juonnin seurauksena useimmiten tulee oksu :LOL:[/QUOTE]

mutta toisaalta, viinanjuonnin takia tullut oksennus ei tartuta ketään, ei siivoojaa eikä seuraavaa pöytään tulijaa, toisin kuin noron tms taudin takia tullut oksennus. (jos haluaa saivarrella..ja haluanhan minä =) )

"Neith"
[QUOTE="heh";28179392]Ihan eri asia verrata kaverin sohvaa kuin ravintolaa.
Ravintoloitsijan pitää ymmärtää riskit tai on väärällä alalla.
Kenelle ravintoloitsija laittaa laskun kun sohva kuluu huonoksi,
niille kaikille ketkä siinä on istuneetko?[/QUOTE]

ihan samalla tavalla pitää tiedostaa riski siinä että kutsuu vieraita (varsinkin lapsivieraita) että joku menee rikki tai sotkeentuu.. mutta vähentääkö se yhtään rikkojan tai sotkijan vastuuta (tai hänen vanhempiensa) oli kyse sitten vahingosta taikak tahallisesta teosta, kodista taikka julkisesta tilasta

"Vieras"
[QUOTE="Neith";28179363]kuinka moni muuten ei olettaisi tuttavansa/kaverinsa/sukulaisensa maksavan kotisohvan pesua jos lapsi tai aikuinen siihen oksentaa? (siis sellainen sohva josta ei lähde tyynyt ja konepestävät päälliset irti)

ja kuinka moni ei olisi valmis maksamaan tälläisessä tilanteessa tuttavalleen/kaverilleen/sukulaiselleen niitä kustannuksia?[/QUOTE]

No en minä ainakaan pyytäisi kaverilta tuossa tilanteessa yhtään mitään. Vahinkoja sattuu eikä sairastumisesta voi ketään rangaista. Itse kyllä tarkoituksiin maksamaan pesukulut jos itse tai lapseni vahingossa sotkisi. Ravintola tai muu julkinen paikka on kuitenkin ihan eri asia. Riskit on sisällytetty liiketoimintaan ja vakuutuksiin.

"vieras"
noin lyhyt herää epäilys ravintolan siisteydestä. Jos olisin ap soittaisin terveystarkastajille ja pyytäisin tarkistamaan ravintolan :) Mutta minusta oli kohtuuton maksu. Olin juuri yhden tutun kanssa kahvilassa ja kahvikuppi kaatui pöydälle. Tarjoilija tuli heti auttamaan ja yhdessä siivottiin sotku ja uuden kahvin sai hakea tiskiltä ihan maksutta.

"vieras"
Mä olen ollut töissä muutamassa ravintolassa, ja niissä oli kyllä molemmissa se linja, ettei tuota oksennusrahaa peritä lasten vahingoista. :O Käytännössä sitä perittiin vain humalaisilta.

"mie"
Flamingon Parillassa on muutenkin aika jännä asiakaspalvelu, eikä ruokakaan ole enää hyvää, kuten oli vielä pari vuotta sitten. Meidän käyntimme harvenivat huomattavasti, kun miestarjoilija lakkasi puhumasta meille kun kieltäydyimme viinipullon tilaamisesta. Ruuatkin tuotiin puoliksi pöydälle heittäen. Viimeksi kun kävimme, totesimme lempiruokiemme muuttuneen mauttomiksi. Kun vielä tälläistä lukee tapahtuneen, voin hyvin mielin sanoa, ettei meidän perhettämme Parillassa ainakaan enää tulla näkemään.

T.Entinen vakkari

"minä vaan"
Oma lapseni on kerran oksentanut hesburgerissa pöydälle ja tuolilla ja siis silloin se todellakin oli noroa (sairastettiin sitä koko perhe oikeen kunnolla, lapsi oli eka sairastuja). Mitään ennakkovaroituksia lapsi ei antanut. Ikää oli tuolloin 2,5v. Menin heti pyytämään kassalta siivoustarvikkeita että voimme siivota sotkun, niin he sanoivat että he siivoavat. Voi olla hyvin että heillä on ohjeistus että vain he siivoavat, niin tulee kunnolla desinfioitua.

En edes tajunnut siinä hässäkässä kysellä hintaa, tosin kukaan ei siitä mitään maininnut. Lapsi siis jatkoi yökkäilyä, joten lähdimme niin nopeasti kuin vain pääsimme.

lukekaa kunnolla
Sovittaisiin ap:na ravintolaan ja vaatisin korvauksia ruokamyrkytyksen aiheuttamisesta. Ei todellakaan kuulosta norolta jos lapsi on muuten ollut normaali ja söi jo samana iltana. Ihan selkeä pilaantunut ruoka- tapaus. Ylipäätään ravintola ei todellakaan laskuta siivouksesta tuollaisessa tilanteessa jos haluaa asiakkaansa pitää. Sillä 50€ on nyt häädetty ravintolasta ap:n perheen lisäksi todennäköisesti myös naapuripöytien asiakkaat. Jos liiketoiminta on kiinni 50€ on syytä epäillä ettei yrityksellä ole muutenkaan asiat kunnossa. Harmaata taloutta ainakin, jos tuollainen piti käteisenä maksaa.
Ei ollut ehtinyt syömään mitään ruokaa..... Ilmastako ruokamyrkytys tulee.

norosta toipuva
Kerro toki mikä ravintola oli kyseessä nin tiedetään olla menemättä sile saastuneelle sohvalle.
Se on harvinaisen pottumainen pöpö mikäli se oli tosiaan noroa.

entinen siivooja
Opiskeluaikoina siivosin siivousfirmassa useitakin eri iltaravontoloita.Joka ikisestä oksennuksen siivoamisesta sai noin kahdeksan euron eri lisän.Aikaa kuluu oksineen siivoamiseen,ei todellakaan mene perussiivouksen yhteydessä.Aika harvassa ravintolassa on rajaton määrä tunteja siivoukseen.Kohteeseen menevä aika on tiukasti laskettu.Miksi minun olisi pitänyt käyttää omaa aikaa oksineen siivoamiseen...Siivousfirma velvoitti ravintolalta sen ylimääräisen maksun.

Just
[QUOTE="...";28175055]No aivan varmasti. Kunhan sanoin, että huonoa peeärrää, jossa todennäköisesti peritty raha aiheuttaa kuitenkin enemmän ravintolalle tappiota kuin voittoa pitkällä tähtäimellä.[/QUOTE]

No, minulle tämä on ihan vain hyvää pr:ää. Kyseinen ravintola ei halua vierailulle sairaita lapsia, mikä on muiden asiakkaiden kannalta hyvä juttu, eikä siirrä siivouskuluja hintoihin, vaan perii ne siltä, joka on sotkenutkin. Minä olen ainakin nähnyt lapsistani (ja itseasiassa tutuista sukulaislapsista myös) AINA vähintään paria tuntia ennen, että on ollut vatsatauti tulossa. Mutta tietysti on näitä perheitä, joissa ei huomata tai olla huomaavinaan, kun on pakko päästä sinne ravintolaan/laivaristeilylle/kylpylään/sisäleikkipuistoon/lentokoneeseen, kun ei se varmaan mitään ole eikä ainakaa tautia ja kun on niin kivaa mennä / luvattu lapsille / maksettukin jo... Ja omasta lapsesta tai muista ihmisistä ei välitetä pätkääkään.

"vieras"
No, minulle tämä on ihan vain hyvää pr:ää. Kyseinen ravintola ei halua vierailulle sairaita lapsia, mikä on muiden asiakkaiden kannalta hyvä juttu, eikä siirrä siivouskuluja hintoihin, vaan perii ne siltä, joka on sotkenutkin. Minä olen ainakin nähnyt lapsistani (ja itseasiassa tutuista sukulaislapsista myös) AINA vähintään paria tuntia ennen, että on ollut vatsatauti tulossa. Mutta tietysti on näitä perheitä, joissa ei huomata tai olla huomaavinaan, kun on pakko päästä sinne ravintolaan/laivaristeilylle/kylpylään/sisäleikkipuistoon/lentokoneeseen, kun ei se varmaan mitään ole eikä ainakaa tautia ja kun on niin kivaa mennä / luvattu lapsille / maksettukin jo... Ja omasta lapsesta tai muista ihmisistä ei välitetä pätkääkään.
Joo ihan varmasti, joku tieten tahtoen haluaa mennä oksennustautisen lapsen kanssa yhtikäs mihinkään... HALOO!!?????!!!!!!!!!!

Itseasiassa, kyllä minä olen valmis maksamaan hinnassa enemmän PALVELUSTA ja tuo ap:n kokema tapaus ei ollut PALVELUA nähnytkään.

Siivooja
50 € on ravintoloissa ihan normaali maksu ja esim. monessa siivousta sisältävässä ammatissa ihan palkkaankin kuuluu likaisen työn lisä eli oksennukset, veri ja muut eritteet. Niitä ei tartte ilmaiseksi ja asiakaspalvelun nimissä kenenkään siivota.
Meiltä siivousliikkeiden siivoojilta (L&T ym) poistettiin eritelisä, eli enää ei ole muutamaan vuoteen saanut sitä kymmenen euron korvausta oksennusten ja kakkojen siivoamisesta. Tiedän että ravintola-alalla korvaus maksetaan, ja huomattavasti isompi. Kiitos vaan taas tästäkin Palvelualojen ammattiliitolle (vitsi koko liitto, ja huono sellainen. Etenkin siivoojien etujen suhteen...)

Tuota ihan kysyn, että missä vaiheessa ne labranäytteet ehdittiin ottaa? Otettiinko siitä sohvalla olleesta yrjöstä näyte? Vai kuinka ihmeessä osaat sanoa, että kyseessä oli juuri norovirus niiden kaikkien kymmenien erilaisten taudiaiheuttajien joukosta, jotka nyt yleisimmin Suomessa pyörii?

???
Olisi hauska tietää, millä verukkeella vanhemmat voisi sairaskohtauksesta laittaa korvausvelvollisiksi. Jos lapsi tekee pahojaan, voidaan vanhemmat velvoittaa korvaamaan, jos valvontavastuu on laiminlyöty. Mutta miten sairauskohatus voisi olla valvontavelvollisuuden laiminlyönti? Ei missään nimessä tarvitsisi eikä pitäisi maksaa.

just
Olisi hauska tietää, millä verukkeella vanhemmat voisi sairaskohtauksesta laittaa korvausvelvollisiksi. Jos lapsi tekee pahojaan, voidaan vanhemmat velvoittaa korvaamaan, jos valvontavastuu on laiminlyöty. Mutta miten sairauskohatus voisi olla valvontavelvollisuuden laiminlyönti? Ei missään nimessä tarvitsisi eikä pitäisi maksaa.
tottakai omat tuhonsa pitää maksaa tai lapsensa, siiitä ei ole kyse. ainahan pitää korvata jos toiselle aiheutta vahinkoa.

ei kai sitä niin voi ajatella että jos muka valvoo niin ei tarvitse maksaa, jos lapseni tiputtaa iittalan maljakon marketissa, kun seison vieressä, niin ei siitä voi kieltäytyä maksamasta sen takia että minä muka valvoin. vahinkoja varten on vastuuvakuutus.

mutta ravintolassa sattuu joskus vahinkoja ja normikäytäntö on että erikseen ei peritä maksua. ravintola on tässä erityistapaus.

tämä ravintola kuitenkin päättänt maksua pyytää.

vieras xx, ap
Pyydettiin palaamaan, kun asiaan tulee selvyyttä: sain anteeksipyyntömeilin ravintolalta - henkilökunta oli ymmärtänyt ohjeet väärin. Samalla minulle tarjottiin lahjakorttia maksamastani summasta; se kyllä jäisi käyttämättä, koska käymme keskimäärin kerran kahdessa vuodessa Jumbossa. Saapas nähdä, miten tässä jatko etenee.
Edelleen olen sitä mieltä, että vanhemman vastuu on valvoa ja korvata lastensa tekemiset - mutta kyllä minä tätä tuolloin tapahtumapäivänä hiukan hämmästelin...

"Vieras"
Pyydettiin palaamaan, kun asiaan tulee selvyyttä: sain anteeksipyyntömeilin ravintolalta - henkilökunta oli ymmärtänyt ohjeet väärin. Samalla minulle tarjottiin lahjakorttia maksamastani summasta; se kyllä jäisi käyttämättä, koska käymme keskimäärin kerran kahdessa vuodessa Jumbossa. Saapas nähdä, miten tässä jatko etenee.
Edelleen olen sitä mieltä, että vanhemman vastuu on valvoa ja korvata lastensa tekemiset - mutta kyllä minä tätä tuolloin tapahtumapäivänä hiukan hämmästelin...
Miekenkiintoista.. Jos fiksuja olisivat palauttaisivat rahat rahana. Minä ainakin vaatisi .

ahhhah
[QUOTE="vieras";28186950]Joo ihan varmasti, joku tieten tahtoen haluaa mennä oksennustautisen lapsen kanssa yhtikäs mihinkään... HALOO!!?????!!!!!!!!!!

Itseasiassa, kyllä minä olen valmis maksamaan hinnassa enemmän PALVELUSTA ja tuo ap:n kokema tapaus ei ollut PALVELUA nähnytkään.[/QUOTE]

Etkä ole. Elä valehtele. Sinä et oikeasti edes tiedä mitä se PALVELU maksaisi. Nyt hopihopi sinne rossoon vaatimaan sitä PALVELUA.

Ei ole reilua periä lapsen oksennuksesta maksua. Nämä menee yleensä sellaisen pienen harmin piikkiin. Oikein se kuitenkin on. Ihan yhtä paljon sitä tarjoilijaa harmittaa oli oksentamassa sitten lapsi tai aikuinen. Muistakaa nyt että te ootte sen duunipaikalla. Siivoatko ite toimistossasi ilmaiseksi 2 krt/päivä oksennukset? Niin...ei yksikään tarjoilija tule taloon siivoojaksi, mutta joutuu sen pakosta tekemään ettei myynti kärsisi.

"vieras"
Minusta ravintola teki tökerösti. En usko, että kauheasti sielläkään ovat ihmiset oksennelleet, että tuskin ravintola tuosta konkkaan menee, jos omasta pussistaan maksaa siivouksen.
Lapsi ei kuitenkaan oksentanut tahallaan eivätkä vanhemmat tienneet mahataudista. Muutenkin perheelle tulee paha mieli lapsen sairastamisesta ja ravintolareissun pilalle menemisestä, niin miksi sitten lisätä vielä pahaa mieltä.

Eria asia, jso juopot yrjöää.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28193229]
Eria asia, jso juopot yrjöää.[/QUOTE]

No niin on ihan eri asia. Juoppojen oksennuksista ei kukaan saa tartuntaa, lasten tautioksuista hyvin todennäköisesti kyllä.

Yhteistyössä