Olen kahden vaiheilla haenko ammattikorkeaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vielä opiskelua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vielä opiskelua

Vieras
Mulla on aiempina koulutuksina lukio ja nyt pian on lähihoitajan koulutus. Mua kiinnostaa sairaanhoitajan opinnot, mutta en nyt jaksaisi heti perään enää sitä pienillä rahoilla kituuttamista ja opiskelujen parissa puurtamista.

Olisiko ihan tyhmää silti koittaa hakea ja jos pääsee kouluun niin siirtää opintoja vuodella? Vai onnistuuko peräti kahden vuoden siirto? Jo vuodenkin aikana ehtisin saada rahaa vähän säästettyä kun tekisin töitä. Ei olisi niin pienillä rahoilla sitten.

On tässä nyt vielä kolmisen viikkoa aikaa miettiä, että laitanko hakemuksen menemään.

Selvitä, onko kotiseudullasi mahdollisuutta opiskella sh:ksi monimuotokoulutuksena. Silloin voisit tehdä töitä lähihoitajana, ja opiskella siinä samalla. Tiedän lähihoitajia, jotka opiskelevat esim. viikon lähiopintoja koulussa ja sitten on vapaata koulusta esim. 2-3 viikkoa. Tehtäviä toki on...

Selvitä, onko kotiseudullasi mahdollisuutta opiskella sh:ksi monimuotokoulutuksena. Silloin voisit tehdä töitä lähihoitajana, ja opiskella siinä samalla. Tiedän lähihoitajia, jotka opiskelevat esim. viikon lähiopintoja koulussa ja sitten on vapaata koulusta esim. 2-3 viikkoa. Tehtäviä toki on...

Ei ole mahdollista. Lähin tuollaista järjestävä oppilaitos on n.300km päässä. Toki tuokaan ei välttämättä olisi ongelma koska mulla asuu kaksi ystävää kyseisellä paikkakunnalla. Autoa mulla ei ole, mutta julkinen liikenne on keksitty joten pääsisin sinne kulkemaan.

Turusta katsoin tuota tapaa, mutta tuollaisiin on aika vähän paikkoja auki että en tiedä onko mulla mahdollisuuksia siihen vielä. Yleistä työkokemusta vaaditaan 2 vuotta eikä mulla ole sellaista olemassa kokopäiväisestä työstä. Lisäksi pitäisi olla se lähihoitajan työpaikka pidemmäksi aikaa. Vielä ei ole työpaikkaa tiedossa. Ja eikö noissa kuitenkin tule työssäoppimista? Ainakin tuossa Turun paikassa oli niin, että viimeinen vuosi suositellaan vapaata töistä että pystyy tekemään paremmin loppuun kaiken.

Ehdottomasti kannattaa hakea. Opinto-oikeuden siirtoa voi saada kahdeksi vuodeksi eikä siihen edes tarvitse esittää mitään syytä: Opintoluotsi - Ammattikorkeakouluopinnot - Opinto-oikeuden siirtäminen myöhempään ajankohtaan Voi olla, että vuodenkin työnteon jälkeen opiskelu olisi taas mukavaa vaihtelua eikä edes tuntuisi "puurtamiselta". Näin ainakin itselleni kävi. Ja noi monimuotokoulutukset on tosissaan myös aika käteviä ja nykyään myös melko yleisiä.

T: sh-opiskelija/lääketeknikko/ylioppilas :)

Hakea kannattaa jos opintojen lykkäys sitten onnistuu. Mutta missään nimessä koulua ei kannata aloittaa, jos vähänkin on tuollainen fiilis. Motivaation puuttuessa et läpäise kursseja.

[QUOTE="vieras";28182368]Hakea kannattaa jos opintojen lykkäys sitten onnistuu. Mutta missään nimessä koulua ei kannata aloittaa, jos vähänkin on tuollainen fiilis. Motivaation puuttuessa et läpäise kursseja.[/QUOTE]

Olet aivan oikeassa, että nyt en olisi valmis jatkamaan opintoja vielä 3,5 vuotta. Pitää saada vähintään vuoden tauko.

Voihan olla etten edes pääse kouluun tässä haussa joten pitäisi silti hakea myöhemmin uudestaan.

Yhteistyössä