Nettopalkka 1300€, kannattaako töissä edes käydä...

• Viestiketjun aloittaja "Miuski"
  • Ensimmäinen viesti
....
[QUOTE="Vieras";28179892]Sossusta ei saa tukea, jos ei nosta opintolainaa. Et varmaan tarvinnut opinnoissasi kirjoja etkä mitään muuta materiaalia? Myös hygienian hoidit pelkällä vesipelillä?[/QUOTE]

Käyttis oli siis 40€. Jotenkin minusta tuntuu että parin euron saippuat voi ostaa niillä? Ruokakulut kun on aika olemattomat kun yhden lämpimän aterian saa ilmaseks koululla. Nuudelit ja puurot kyllä tulivat aika tutuiksi opiskeluaikoina :D

Sähköt oli(/on) about 10€/kk, ja kännykkälaskut oli itselläni aika pienet, ehkä joku 15€/kk. Siinä ne pakolliset laskut. Nettiä ei tuohon aikaan vielä tarvinnut.
Kirjoja ei tosiaan tarvinnut, siinä minulla meni hyvin. Lukiossa varmaan oikeastikin tarvitsee rahaa niihin, mutta amiksessa ei. Hyvin pärjäs ilmankin.

Ja itse ainakin sain sossusta tukia, en muista jos laskelmissaan vähensivät ne lainat (joita en siis ottanut) vai mitenkä, mutta sossun tukia sain jonkin verran kuitenkin.

Haluatko näyttää lapsellesi mallia kuinka ollaan sossupummina vai haluatko itse tienata eläkkeesi ja olla töissä.

Jos oot sossupummina niin et todennäköisesti tule saamaan tulevaisuudessa lainoja yhtä helpolla, kuin jos olet työelämässä.
Työelämässä on helpompi saada muita töitä, ja parempaa liksaakin

Suhteellisen harva pääsee suoraan yli 2500euron...

"vieras"
Haluatko näyttää lapsellesi mallia kuinka ollaan sossupummina vai haluatko itse tienata eläkkeesi ja olla töissä.

Jos oot sossupummina niin et todennäköisesti tule saamaan tulevaisuudessa lainoja yhtä helpolla, kuin jos olet työelämässä.
Työelämässä on helpompi saada muita töitä, ja parempaa liksaakin

Suhteellisen harva pääsee suoraan yli 2500euron...
Pummithan just joutuu ottamaan lainoja.

"Vieras"
Käyttis oli siis 40€. Jotenkin minusta tuntuu että parin euron saippuat voi ostaa niillä? Ruokakulut kun on aika olemattomat kun yhden lämpimän aterian saa ilmaseks koululla. Nuudelit ja puurot kyllä tulivat aika tutuiksi opiskeluaikoina :D

Sähköt oli(/on) about 10€/kk, ja kännykkälaskut oli itselläni aika pienet, ehkä joku 15€/kk. Siinä ne pakolliset laskut. Nettiä ei tuohon aikaan vielä tarvinnut.
Kirjoja ei tosiaan tarvinnut, siinä minulla meni hyvin. Lukiossa varmaan oikeastikin tarvitsee rahaa niihin, mutta amiksessa ei. Hyvin pärjäs ilmankin.

Ja itse ainakin sain sossusta tukia, en muista jos laskelmissaan vähensivät ne lainat (joita en siis ottanut) vai mitenkä, mutta sossun tukia sain jonkin verran kuitenkin.
Siis kun sulle on jäänyt 40euroa, josta maksoit 10 sähköä, 15 puhelinta, niin sulle jäi 15 euroa kuussa ruokaan ja muuhun. Ja tulit loistavasti toimeen? Aika hyvää shittiä heität.

....
[QUOTE="Vieras";28180134]Siis kun sulle on jäänyt 40euroa, josta maksoit 10 sähköä, 15 puhelinta, niin sulle jäi 15 euroa kuussa ruokaan ja muuhun. Ja tulit loistavasti toimeen? Aika hyvää shittiä heität.[/QUOTE]

Siis täh?!
Eli, vuokran jälkeen on 200€ elämistä varten. Tästä poistetaan laskuihin ym menevä osa eli sanotaan vaikka 40€. Eli ruokiin ja hygituotteisiin jää 40€/viikko.

Onko tarpeeksi selvästi sanottu? Eli 4 viikkoa kertaa 40€ plus 40€ laskuihin. Tuleeko 200€?

Kysele pois jos menee ihan liian hankalaksi.

"vieras"
Pieni taloustieteellinen mietintäpaussi voisi tehdä hyvää vouhkaajille. Alimpien palkkojen ja tukien ero ei voi olla suuri.

Jos tukia pienennetään, se tulee seurannaisvaikutuksiltaan kalliiksi. Ne on alunperin mitoitettu niin alas kuin mahdollista, ja indeksikorotusten unohtuessa tiukkoina aikoina ne vajoavat siitä entisestään. Vaikka jotkut talousihmeet saavat siitäkin tasosta säästöön, niin ne tumpelotkin on pidettävä hengissä ja jopa aavistuksen verran tyytyväisinä, tai seuraa mellakoita ja rikollisuuden kasvua. Lisäksi olisi hyvä, jos köyhyys ei olisi niin syvää, että se aiheuttaa suoraan toivottomuutta näköalattomuuden lisäksi.

Jos taas alimpia palkkoja nostetaan, seuraa työttömyyttä, koska kaikesta sinänsä tarpeellisesta työstä ei voida maksaa niin paljon.

Minua hiukan huolestuttaa tämä yhteiskuntarauhan tulevaisuus. Ehkä oikeistolaisen raivon vallassa riehuvat palstalaiset voisivat hyötyä pakollisesta yhteiskuntateorian peruskurssista. Sellaisia voitaisiin järjestää viikkonloppuisin ja iltaisin suurimmilla paikkakunnilla. Lastenhoitonne ja kulkemisenne varmaankin järjestätte itse. Minä ilmoittaudun heti vaikka vapaaehtoisena vetämään sellaista ilman palkkaa. Matkat täytyisi kuitenkin maksaa, koska kotihoidontuki ei niihin riitä.
Näin juuri. Luulisi silti ettei tarvitse olla vtm että tuon ymmärtää...

Yhteistyössä