Ravintola vaati siivousrahan kun lapsella alkoi noro täysin yllättäen

• Viestiketjun aloittaja vieras xx
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kyseiseen ravintolaan emme taatusti mene koskaan. Musta todella törkeää ravintolalta vaatia maksamaan lapsen vahingosta. Eri asia olisi jos lapsi olisi tahallaan rikkonut jotain tai aikuinen ihminen olisi kännipäissään oksentanut penkille.

Sikäli kun olen ymmärtänyt oksennuksen siivousraha ei menekään yritykselle, vaan siivoavalle henkilölle, joka tuskin sillä hetkellä on siivoaja, vaan todennäköisesti ihan joku muu, jolle ei työkuvaan ylipäätään kuulu siivous, saati sitten oksennuksen siivous.

"vieras"
Sikäli kun olen ymmärtänyt oksennuksen siivousraha ei menekään yritykselle, vaan siivoavalle henkilölle, joka tuskin sillä hetkellä on siivoaja, vaan todennäköisesti ihan joku muu, jolle ei työkuvaan ylipäätään kuulu siivous, saati sitten oksennuksen siivous.
Okei ja tämä maksettiin käteisellä tälle siivoavalle henkilölle eli nyt sit ap antoi sille pimeää rahaa?

Mua nyt oikeesti näines kirjanpitäjänä/palkanlaskijana kiinnostaisi tietää, että miten nämä käsitellään ja kenen verotuksessa?

gdjdi
Oikeastiko te jotkut olette niin urpoja että alatte random nettikirjoittelijan takia boikotoimaan jotain ravintolaa tai muuta paikkaa? Tehän ette voi tietää kirjoittaako ap totta, hän voi olla esim. kilpailevan firman omistaja tai katkera ex-työntekijä joka haluaa mustamaalata firmaa.
Ja ap, en nyt väitä että just sä valehtelisit mutta aina kannattaa suhtautua vähän varauksella siihen mitä netistä lukee eikä uskoa heti kaikkea kuin mikäkin ameeba.

"vieras"
Oikeastiko te jotkut olette niin urpoja että alatte random nettikirjoittelijan takia boikotoimaan jotain ravintolaa tai muuta paikkaa? Tehän ette voi tietää kirjoittaako ap totta, hän voi olla esim. kilpailevan firman omistaja tai katkera ex-työntekijä joka haluaa mustamaalata firmaa.
Ja ap, en nyt väitä että just sä valehtelisit mutta aina kannattaa suhtautua vähän varauksella siihen mitä netistä lukee eikä uskoa heti kaikkea kuin mikäkin ameeba.
No sinällään, josko ap tämän tekisi firmaa mustamaalatakseen niin kaipa hän olisi kehittänyt vähän paremman tarinan :D Eiköhän tässä iso osa ihmisistä ollut sitä mieltä, että homma meni ihan oikein...

[QUOTE="vieras";28178903]Okei ja tämä maksettiin käteisellä tälle siivoavalle henkilölle eli nyt sit ap antoi sille pimeää rahaa?

Mua nyt oikeesti näines kirjanpitäjänä/palkanlaskijana kiinnostaisi tietää, että miten nämä käsitellään ja kenen verotuksessa?[/QUOTE]

Mistä minä tiedän? :D

Mä käsittäisin sen tippinä. Jos nyt jalostetaan ajatusta, niin jotenkin pitäisin törkeänä, että ei haluta antaa tippiä oksennuksen siivoamisen vaivasta.

vieras xx, ap
En itse ole ollut ravintola-alalla töissä kuin tiskaajana huoltoaseman ravintolassa kesätöissä vuonna miekka ja kirves enkä ole (tietääkseni) sukua kenellekään ravintoloitsijalle. Tässä naapurustossa tiedän asuvan yhden pizzerian omistajan ja yhden kokin :)
Kiitos - sain hymyn huulilleni juuri ennen kuin käyn nukkumaan.
Siis ihan totta oli joka sana - ja huomenna olen yhteydessä ravintolaan suoraan :)

Asiahan meni niin, että siivoaminen oli poissuljettu, ravintolalle kelpasi vain rahallinen korvaus!
Voisin kuvitella, että asiakkaita ei haluta siivoamaan ravintolaa, ehkä imagon tai sitten halutaan varmistaa kunnollinen siivous, joka ei pilaa materiaaleja. Ravintola ei kuitenkaan ole sinun kotisi ja toimi sinun tahtosi mukaan.

Mä tosiaan alan kääntymän sen puoleen, että jos sattuu vahinko, niin pyydetään anteeksi ja korvataan siitä johtuva vaiva, myös ilman pyyntöä. Eli itse ainakin annan ravintolassa tippiä, jos koen vaatineeni enemmän palvelua kuin normaalisti niin annan enemmän tippiä.

Harmi vain, että suomalaiset ovat pihejä ja maksavat vain niin vähän kuin mahdollista, hällä väliä, vaikka joku joutuu näkemään nälkää sen takia tai sitten vaatimaan sitä rahaa.

Millä summalla itse siivoisitte vieraan ihmisen oksennusta? Mulle ei viiskymppinen riittäis. Meil töissä on krrran lapsasiakas oksunnu lattialle ja onnekseni li siivooja vielä paikalla, multa olis jäänyt siivoomatta.
Sillä palkalla millä muutenki oon baaris töis. Tai sillä palkalla millä oon hoitotyös.

• Tykkää
Reactions: Millenia
"noh"
On niillä oikeus pyytää.

En tiedä onko se kuitenkaan fiksua, yleensä ravintola ei maksuta hävikistä tai tappiosta suoraan asiakasta, joku sottaa enemmän pöytäliinoja tai rikkoo lautasia ja laseja, kuin joku toinen, mutta ei niistä rahaa kinuta koska ne on ikään kuin katettu siinä ruoan hinnassa tai pitäisi olla ja samantapainen juttuhan tämä on. Puhdas vahinko.

Kun taas on eri asia jos lapsi parkkipaikalla leikkiessään vahingoittaa toisen omaisuutta koska tämä on tahallinen teko, koska lasta ei vahdita ja on melko todennäkistä että auton vieressä keppien kanssa tai muun kättä pidemmän kanssa heiluessa omaisuusvahinkoja tulee.

"Lissu"
Oikeasti :O
En kyllä menisi enään ikinä kyseiseen ravintolaan. Vai pitääkö ravintolaan mennessä ensin kysyä että jos meillä nyt käy vahinko jota ei yleensä kyllä käy niin joutuuko siitä korvaamaan.
-----------------------------------------------------------------------------
Meidän talossamme oli ennen oikea hitleri siivoojana. Hän saattoi soittaa ovikelloamme jos mehutahroja oli pari tippaa meidän rappu tasanteellamme ja huutaa kuinka te voitte olla näin sotkuisia ja hänelle ei paljon väliinpäässyt sanomaan kun hän nyt oli päättänyt että ne oli meidän tahroja.
Sanomattakin selvää että myös ovikellomme soi kun eräs vanhempi pariskunta tuli kotinsa pikku huppelissa ja heidän oluensa hajosi hissiin.
Ensin soittaa ovikelloamme ja haukkuu meidät kuinka nyt ollaan hissi sotkettu ja tällöin jo tokaisin sille naikkoselle että
-miksi häiritsee asukkaita kun me se sinunkin palkkasi maksetaan
Tämä siivooja tietysti totuudesta suuttumaan ja haukkuu meidän poikamme kun hänet hetken päästä käytävässä näki.
Lastenrattaita ei olisi saanut kuljettaa rappukäytävissä eli paras säilytyspaikka niille olisi ollut ulkona kun vaunujen renkaista tuli likaa :O

Ai miksi olimme siivoojan silmätikku,
siksi kun meillä on talon ainoat lapset.
Talomme vanhuksien koirien tassuissahan ei hiekkaa tai kuraa tule sisään ;)
Samoin saatiin huutia jos hiekkaa tuli ales käytävään jne.
Isännöitsijälle hän myös oli valittanut meitä, kuten me hänestä.
Mutta yhdistelmä isännöitsijän ystävä siivoojana,
tietäähän sen että työpaikkansa sai pitää, vaikka koko talo valitti.

Että kyllä on ihmeelliseksi maailma mennyt jos siivoojat saa silmille hyppiä :O
Itsekin olen joskus ollut siivooja ja ei olisi tullut mieleenikän mennä hyppimään kenenkään silmille vaan opetettiin että kiltisti pitää paikat siivota vaikka kuinka asiakas sen tahallaan tekisi.
Mutta kai sitä sitten on siivoojan pestikin muuttunut 20vuoden takaa.

Ja muistimpa että anoppini oli tuossa viimevuonna sairaalassa (ikäihminen)
Olipa anopilla sitten tippunut 2 piparia lattialle ja meni murusiksi.
Joten milläpä anoppi niitä noukkimaan kun ei leikkauksen jälkeen saanut kumarrella ja kurkotella,
ja sh-sanoi myös että anna olla heillä on täällä siivoojat.
Siivooja tuli huonetta siivoamaan ja oli haukkunut anopin pystyyn että kuvitteleeko anoppini siivoojan olevan joku hänen palvelijansa kun ei edes pipari sotkujaan voinut noukkia itse pois.

Anoppini herkkänä ihmisenä tietysti koettanut selittää että ei saa kumarrella ja kertoa että on leikkauksesta toipumassa,
mutta siivoojana taas joku hitleri mesonnut ja anoppi parka siitä itkemään :(

Miksi hankkiutua alalle kuten siivooja jos asiakaspalvelua ei osaa tuon vertaa.
Onko nykyään siivoojat vain nimellisesti siivoojia.
Vai onko siivoojan ammatti nykyään niille epäonnistuneille ketkä haluaa aspa alalle mutta ei muuten pärjää kuin luutun varressa,
eikä oikeasteen siinäkään.

Siisteyskonsultti
Meilläki on töissä joskus ollut töissä tollanen "siisteyskonsultti". Oli kyllä johtajille mielinkielin, mutta mulle kerrottiin mm. millasia kenkiä pitäisi käyttää.

hikk
Yllättäen se oksennus ryyppyillankin jälkeen tulee. Ja joutuu maksamaan.
Olen kerran ryyppyillan jälkeen ravintolassa oksentanut,
tarjouduin siivomaan tai maksamaan vaan ei tarvinut ;) Kerran olen yhden lasin hajottanut ravintolassa, skoolasimme ja kai minä sitten tölväsin liian lujaa tai jotain (oli eka rinksu jota olimme juomassa ja pohjia ei oltu juotu yhtään)
Ja ei tarvinut tuota lasia maksaa vaikka kysyin että olenko jotakin velkaa,
sain vieläpä uuden juoman tilalle kun se meni heti pöydille.
Olisin sotkujen siivouksessakin auttanut mutta ei, ravintolan henkilökunta siivosi.

viiden lapsen äiti
Ei taida paljon uskaltaa lasten kanssa mennä mihinkään, paras siis pysyä kotona :) Luulis kyllä että ravintolalle olis kannattavampaa että seitsemän henkeä käy kerran kuussa syömässä kuin se että pysyy kotona.

Mun tuttu on maanrakennusfirmassa ja ajoi sähkölinjan poikki vahingossa. Syy oli siinä että se mistä työ ja kartta annettiin oli unohtanut merkitä linjan. Ite maksoi kulut sillä haluaa mielummin töitä kun rähinöidä korvauksista, asiakaspalvelua!

"Neith"
Ja btw, taksiyrittäjät voivat kyllä vakuuttaa taksinsa känniläisten oksentelujen jne. varalle. Eri asia tekevätkö kaikki niin, kyseessä on kuitenkin vapaaehtoinen vakuutus. Ne joilla vakuutusta ei ole, varmasti perivät maksuja asiakkaalta jos vahinko käy eivätkä halua synnyttäjää kyytiin. Eli tämä on ihan taksikohtainen juttu.
kun taksiin oksentaa, vuoro päättyy siihen ja kun valtaosalla taksikuskeilla on tapana saada se palkkansa ajojen mukaan (eli jos ei yöltä ole ajoja, ei ole palkkaakaan) siivous vie työaikaa ja riippuen penkkien materiaaleista pitää viedä ihan kunnolla siivottavaksi, eli totta helvetissä se oksentamienn peritään siltä asiakkaalta..

Naurettavaa
Sovittaisiin ap:na ravintolaan ja vaatisin korvauksia ruokamyrkytyksen aiheuttamisesta. Ei todellakaan kuulosta norolta jos lapsi on muuten ollut normaali ja söi jo samana iltana. Ihan selkeä pilaantunut ruoka- tapaus. Ylipäätään ravintola ei todellakaan laskuta siivouksesta tuollaisessa tilanteessa jos haluaa asiakkaansa pitää. Sillä 50€ on nyt häädetty ravintolasta ap:n perheen lisäksi todennäköisesti myös naapuripöytien asiakkaat. Jos liiketoiminta on kiinni 50€ on syytä epäillä ettei yrityksellä ole muutenkaan asiat kunnossa. Harmaata taloutta ainakin, jos tuollainen piti käteisenä maksaa.

"Neith"
[QUOTE="kukkis";28179313]pudottaa jotain jota rikkoutuu, en ole koskaan kuullut perittävän maksua![/QUOTE]

riippuen kaupasta on niitä peritty, mie ole aina tarjoutunut maksamaan jos mä tai lapsi on jotain vahingossa rikkonut (yleensä näitä ei ole tarvinnut maksaa)

Sovittaisiin ap:na ravintolaan ja vaatisin korvauksia ruokamyrkytyksen aiheuttamisesta. Ei todellakaan kuulosta norolta jos lapsi on muuten ollut normaali ja söi jo samana iltana. Ihan selkeä pilaantunut ruoka- tapaus. Ylipäätään ravintola ei todellakaan laskuta siivouksesta tuollaisessa tilanteessa jos haluaa asiakkaansa pitää. Sillä 50€ on nyt häädetty ravintolasta ap:n perheen lisäksi todennäköisesti myös naapuripöytien asiakkaat. Jos liiketoiminta on kiinni 50€ on syytä epäillä ettei yrityksellä ole muutenkaan asiat kunnossa. Harmaata taloutta ainakin, jos tuollainen piti käteisenä maksaa.
jos lapsi ei ole ehtinyt kuin juoda mehua, ei ruoassa ainakaan ole vikaa ollut.On aika noloa lähteä syyttelemään ravintolaa ruokamyrkytyksestä.
täällä ainakin on liikkeella mahatautia jossa lapsi oksentaa 1-2 kertaa ja sen jälkeen saattaa kuume nousta samana tai seuraavana päivänä, mut ei välttämättä sitäkään.

"Neith"
kuinka moni muuten ei olettaisi tuttavansa/kaverinsa/sukulaisensa maksavan kotisohvan pesua jos lapsi tai aikuinen siihen oksentaa? (siis sellainen sohva josta ei lähde tyynyt ja konepestävät päälliset irti)

ja kuinka moni ei olisi valmis maksamaan tälläisessä tilanteessa tuttavalleen/kaverilleen/sukulaiselleen niitä kustannuksia?

"..."
Ihan rehellisesti tuo on ihan hyvä juttu siksin että mammat oppis hieman tarkkailemaan sitä lapsen oloa, varmasti ap:kin otti nyt opikseen. Jos kukaan ei peris maksuja tuollaisesta niin vanhemmathan ois entistä huolettomampia lasten olon suhteen. Siis ihan kesken vatsataudinkin ja heti "parantumisen" jälkeen lähdettäis varmasti kauppaan ja ravintolaan ja vaikka minne periaatteella "eihän se haittaa jos lapsi oksentaa, kun ei se meille maksa mitään"
Kun sitä oksennusta tai olon muutosta ei aina pysty ennakoimaan. Viimeeksi kun omaa hieman vajaa 4-v. oksensi, ei mitään ennakkomerkkejä ollut ilmassa. Sitä edellisen kerran oli hieman kalpea, mutta ei muuta. Ja kun noro viimeeksi yllätti (selvittiin pelkällä ripulilla), ei tästäkään ollut muuta ennakkomerkkiä kuin ripulit housuissa. Ei tuo meidän 3-vuotias vielä osaa kertoa, että on huono olo yms.

Yhteistyössä