Ravintola vaati siivousrahan kun lapsella alkoi noro täysin yllättäen

  • Viestiketjun aloittaja vieras xx
  • Ensimmäinen viesti
Vierasss
Kiitos tiedosta! Emme ole onneksi kyseisessä paikassa asioineet, emmekä aio niin tehdä jatkossakaan. Netin arviotkaan ei lupaa hyvää kyseisestä paikasta. Yököttävää myös kuulla, ettei joillain ravintoloilla ole asianmukaisia siivousvälineitä, joten olemme joutuneet istumaan vaikka kuinka monien kaljojen päällä, sillä niiden siivous ei liene niin välttämätöntä. Tuleepahan säästöä meille, kun syödään jatkossa ahkerammin kotona. :)
 
,,,,
no just joo, saitko muuten siitä jonkinlaisen kuitin? Niidenhän pitäis antaa kuittikin siitä, ja maksaa verot. En itse ravintoloitsijana velottaisi tuollaisesta mitään. Jos olilsi känniläinen, ni sitten eri asia.
 
No en kyllä osaisi tuollaisesta loukkaantua, vaikka varmasti harmittaisi. Minusta on hiukan kummallinen ajatusmaailma, ettei lasten aiheuttamat vahingot kuulu vanhempien korvattaviksi. Ja vaikka siivousvälineet olisikin omasta takaa, niin kai siivoamiseen menee jonkun tyäaikaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Katherine Wheel
ajattelen näin
Mua huolettais enemmän se jos ei pyydettäis maksua, ja sitten kaikki tuollaiset siivottais ihan miten sattuu mahdollisimman edullisesti. Minusta tuo että pyydetään maksu kertoo siitä että se siivotaan ainakin varmasti asianmukaisesti ja ammattilaisella, ja sellaiseen ravintolaan on kiva mennä kun tietää että siellä on aina hygienia-asiat kunnossa.
 
Vierasmä
Toisilla tosiaan on herkemmät aistit, ja reagoivat pilantuneeseen ruokaan herkästi jo siinä vaiheessa, kun se saapuu suuhun. Onpahan Gordon Ramseykin rynnännyt WC tiloihin samantien maistettuaan pilaantunutta ruokaa. Kaikki ei nyt vain kerkeä sinne asti.
Gordon Ramsey rynnännyt. Ihan telkkarissako? Ilman käsikirjoitusta rynnännyt oksentamaan? En usko :D
 
vieras xx, ap
Kuitti on - ja ajattelin maanantaina olla yhteydessä vakuutusyhtiööni (ihan på skoj jollei muuta) kysyäkseni heidän kantaansa asiaan. Edelleen olen ihmeissäni ko ravintolan linjasta - toisaalta ymmärrän, toisaalta en. Ja vaadittu summa oli mielestäni jotakuinkin tuntuva....
 
Tsiis
Alkuperäinen kirjoittaja Vierasmä;28174200:
Gordon Ramsey rynnännyt. Ihan telkkarissako? Ilman käsikirjoitusta rynnännyt oksentamaan? En usko :D
Kyseessä on aivan normaali reaktio. Sinulla nyt vain lienee puutteelliset aistit, mikäli se menee yli ymmärryksesi.
 
aspa
Itse ravintola-alalla toimivana pidän tuota rahastamista ihan perusteltuna, mutta pelisilmää vois henkilökunnalla olla sen verran, ettei pienen lapsen oksuja rahasta.

Yritittekö tai tarjouduitteko itse siivoamaan edes enimpiä?

Sattuipa itselle kerran niin, että asiakkaana oli perhe, jossa lapsi oksensi pöytään ja sohvalle. Aikuinen siinä sitten selitteli, että edellisenä päivänä oli lapsi ollut vatsataudissa, mutta koska aamulla olo oli ollut lapsella hyvä, päättivät lähteä ulos syömään. heh heh. Pienintäkään siivouelettä eivät tehneet, joten minähän sen kaiken siivosin nurisematta, kuten kunnon asiakaspalvelija. Arvatkaapa kuka oksensi sitten seuraavan yön ja päivän. Että kiitos vain sille perheelle. Ensi kerralla pitäkää se oireeton päivä kotona ennen ihmisten ilmoille lähtöä.
 
ajattelen näin
MIllä tavalla maksun periminen tuosta kertoo?
No jos peritään maksu niin se raha käytetään silloin varmasti siivoukseen. Jos ei peritä maksua, niin silloin yleensä yritetään siivota mahdollisimman halvalla eli usein jopa huolimattomasti. Yleensä kun on peritty maksu, niin sillä maksulla pitää kustantaa oikea ammattilaissiivooja paikalle. Ja ammattilainen osaa aina homman kunnolla desinfiointia myöten. Niinhän esim. vuokra-asuntojen vakuuksillakin kustannetaan ihan ammattilainen.
 
"ulkopuolinen"
En maksaisi! 50euroa? Uutta sohvaako ne lahtivat ostamaan?

Eiko niilla ole firman vakuutukset voimassa?

Ettehan te sinne tarkoituksella menneet tihutoita tekemaan. Vahinkohan tuo oli.
 
3 lapsen äiri
Maksaisin. 50€ kuulostaa aika kohtuulliselta korvaukselta. Tarjoutuisin varmaan ihan itsekin maksamaan aiheutunut vahingon. Mun lapsi, mun sotku, mun kulu. Oli se sitten tahallista vai ei.

Olisiko mielestänne korvaus ollut aiheellinen, jos oksentaja olisi ollut aikuinen? Ei vaan olidi kerennyt vessaan tai jotain, ei känniläinen.
 
rehellisesti
Ihan rehellisesti tuo on ihan hyvä juttu siksin että mammat oppis hieman tarkkailemaan sitä lapsen oloa, varmasti ap:kin otti nyt opikseen. Jos kukaan ei peris maksuja tuollaisesta niin vanhemmathan ois entistä huolettomampia lasten olon suhteen. Siis ihan kesken vatsataudinkin ja heti "parantumisen" jälkeen lähdettäis varmasti kauppaan ja ravintolaan ja vaikka minne periaatteella "eihän se haittaa jos lapsi oksentaa, kun ei se meille maksa mitään"
 
"vieras"
No huono kello kauas kuuluu. Lapsiperheisiin kannattaisi ravintoloiden satsata, kun yleensä perheet sellaisissa käy, joissa on joustava palvelu. Tässäkin tapauksessa ravintola menetti asiakaan. Ei siis kovin ajateltu asiakkuuden jatkuvuutta.
 
nohnoh
50 € on ravintoloissa ihan normaali maksu ja esim. monessa siivousta sisältävässä ammatissa ihan palkkaankin kuuluu likaisen työn lisä eli oksennukset, veri ja muut eritteet. Niitä ei tartte ilmaiseksi ja asiakaspalvelun nimissä kenenkään siivota. Vahingon aiheuttaja sen ylimääräisen korvauksen tietysti maksaa.

Eikä sitä pöytää heti ehditä siivoamaan ja penkkejä höyryttämään. Siinä on koko päivän ja illan yksi myyntipaikka pois pelistä ja selitäpä siinä vielä muille asiakkaille, että miksi tuo yks pöytä on pois käytöstä... ihan kohtuusumma tuo korvaus ja kohtuullista pyytää se lapsenkin vahingosta kun haitta on kuitenkin niin iso.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja ajattelen näin;28174199:
Mua huolettais enemmän se jos ei pyydettäis maksua, ja sitten kaikki tuollaiset siivottais ihan miten sattuu mahdollisimman edullisesti. Minusta tuo että pyydetään maksu kertoo siitä että se siivotaan ainakin varmasti asianmukaisesti ja ammattilaisella, ja sellaiseen ravintolaan on kiva mennä kun tietää että siellä on aina hygienia-asiat kunnossa.
Hmm. Valitettavasti maksun pyytäminen ei taida kertoa palonkaan hygienian tasosta. No, ehkä sen verran kuitenkin, että henkilökunta tietää, että siivottava on.

Itsellä tuli pitä paussi eräässä ketjuravintolassa käymiseen, kun satuttiin samaan aikaan ravintolaan, kun vieras vajaa parivuotias oksensi pöydälle ja lattialle. Vieläpä kahteen kertaan ennen kuin älysivät lapsen olevan sairas. Henkilökunnasta yksi tuli siivoamaan: paperipyyhkeillä pyyhki ensin jalalla lattialta ja sen jälkeen paljain käsi paperilla pöydältä. Luulisi edes alkeelliseen tietämykseen kuuluvan käyttää kertakäyttökäsineitä. Tässä vaiheessa poistuttiin paikalta. Ravintolassa oli noutopöydässä mm. pizzaa ja täydennystä tuotiin jatkuvasti...
 
"vieras"
Ei, ei, ei... En todellakaan pyytäisi ravintoloitsijana ko. maksua tai maksaisi sitä asiakkaana. Vittumaiselta asiakkaalta varmasti pyytäisin jonkunlaista korvausta, en tosin viittäkymppiä.

Nuo nyt vain kuulu normaaliin yritytoiminnan pyörittämiseen, isompia vahinkoja varten otetaan vakuutus ja pikkuvahingot kärsitään omissa nahoissa. Yrittäminen on.

Tahallisuus sitten onkin eri asia.
 
Baarityöläinen
[QUOTE="vieras";28174380]Hmm. Valitettavasti maksun pyytäminen ei taida kertoa palonkaan hygienian tasosta. No, ehkä sen verran kuitenkin, että henkilökunta tietää, että siivottava on.

Itsellä tuli pitä paussi eräässä ketjuravintolassa käymiseen, kun satuttiin samaan aikaan ravintolaan, kun vieras vajaa parivuotias oksensi pöydälle ja lattialle. Vieläpä kahteen kertaan ennen kuin älysivät lapsen olevan sairas. Henkilökunnasta yksi tuli siivoamaan: paperipyyhkeillä pyyhki ensin jalalla lattialta ja sen jälkeen paljain käsi paperilla pöydältä. Luulisi edes alkeelliseen tietämykseen kuuluvan käyttää kertakäyttökäsineitä. Tässä vaiheessa poistuttiin paikalta. Ravintolassa oli noutopöydässä mm. pizzaa ja täydennystä tuotiin jatkuvasti...[/QUOTE]

Asiakkaan oksentaminen ruokaravintolassa ei tee myynnillekään hyvää. Kuten tässä tapauksessakin kävi... Vaikka syy oli osin henkilökunnassa niin ilman oksentamista sitäkään ei olisi tapahtunut.

Ymmärrän kyllä maksun perimisen. Siivoustyön lisäksi hajuhaitat, ym.
Toki olisi ollut erittäin hyvää palvelua jos olisivat iloisesti vain siivonneet sotkun.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Baarityöläinen;28174391:
Asiakkaan oksentaminen ruokaravintolassa ei tee myynnillekään hyvää. Kuten tässä tapauksessakin kävi... Vaikka syy oli osin henkilökunnassa niin ilman oksentamista sitäkään ei olisi tapahtunut.

Ymmärrän kyllä maksun perimisen. Siivoustyön lisäksi hajuhaitat, ym.
Toki olisi ollut erittäin hyvää palvelua jos olisivat iloisesti vain siivonneet sotkun.
Miten ei tee myynnillekään hyvää?


En usko asian olevan näin. Myös ne muut asiakkaat on vain ihmisiä, todennäköisesti ajattelevat että miten haluaisivat itseään kohdeltavan jos vahingossa tulisi tarve oksentaa asiakkaana ollessa.
Eli haluavat häntäkin kohdeltavan empaattisesti.

Ammattitaitoinen tarjoilija ei tietenkään menisi samalla minuutilla oksentamisen aikaan kyselemään naapuripöydästä jälkkärtilausta, vaan vasta viiden minuutin jälkeen siivouksesta.

Minä tekisin aspana näin.
 
vaikuttaa se
Mä oon ainakin sellainen ihminen jolta menis ruokahalut samantien kun ravintolassa alkais oksennus haista, eli kyllä se myyntiin vaikuttaa. Jos näkisin yhtä huonoa siivousta kuin tuo viestin 43 vieras niin en varmasti kävis siellä useampaan vuoteen.
 
ketjun lukenut
Alkuperäinen kirjoittaja 3 lapsen äiri;28174323:
Maksaisin. 50€ kuulostaa aika kohtuulliselta korvaukselta. Tarjoutuisin varmaan ihan itsekin maksamaan aiheutunut vahingon. Mun lapsi, mun sotku, mun kulu. Oli se sitten tahallista vai ei.

Olisiko mielestänne korvaus ollut aiheellinen, jos oksentaja olisi ollut aikuinen? Ei vaan olidi kerennyt vessaan tai jotain, ei känniläinen.
Jos selvä, alkoholia nauttimaton aikuinen sairastuisi noin ravintolassa, kenellekään ei tulisi mieleenkään vaatia jotain korvauksia. Päinvastoin; tarjoaisimme taksin sairaalaan.
 
ei maksua
Sun kannattais tutustua siihen että kuinka pian ruokamyrkytyksestä oireet ilmaantuu ;)
LOL vaan itsellesi. Ruokamyrkytys voi tulla jopa alle tunnin päästä ruoan pilaantuneen ruoan nauttimisesta. Ja toisekseen, en tosiaankaan äkkiseltään sanoisi kyseessä olevan noro, jos sitä ei ole testattu!

Mielestäni törkeää pyytää maksu. En kävisi kyseisessä raflassa enää uudelleen ja laittaisin netistä palautelomakkeen kautta valitukset esimiestasolle. Koska tässä vaiheessa kukaan ei voi sanoa, oliko esim. noro vai jopa ruokamyrkytys ravintolan omasta ruoasta!

Kyllä ravintoloilla on oltava sellaiset materiaalit ja puhdistusvälineet, joilla kaatuneet ruoat, juomat ja oksennukset saa siivottua. Ymmärrän kännioksennuksista pyydettävän maksun, mutta en kyseisessä tapauksessa. Valittaisin ehdottomasti esimiestasolle ja tekisin selväksi, ettemme tulee enää toistamiseen ravintolaan.
 

Yhteistyössä