Päivähoidon työntekijä ja nimetön lastensuojeluilmoitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mitä olette mieltä tai onko kellään kokemuksia?
Olen siis päiväkodissa töissä, ryhmässäni on sisarukset, joiden perheessä ei ole kaikki hyvin. Lapsille ei hankita vaatteita, lapsille ei tehdä ruokaa kotona (syövät mitä löytävät jääkaapista), lapset tulevat mustelmilla ja naarmuilla hoitoon (selityksenä että ovat käyneet toistensa kimppuun) jne. Toinen lapsista tarvitsisi tutkimuksia selvittämään kehityksen hitautta, mutta äiti ei soita aikoja, vaikka lähetteitä on eri tutkimuksiin. Ja paljon muuta, joita en tässä viitsi kertoa, ettei henkilöllisyydet paljastu. Mielestäni perhe tarvitsee apua, äidille on ehdotettu kaikenlaista mutta äiti ei halua hakea apua. Sanoin, että haluaisin tehdä lastensuojeluilmoituksen, mutta pk:n johtaja ja lastentarhanopettaja ovat sitä mieltä ettei sellaista pidä tehdä. Tekisinkö siis sen nimettömänä? onko mun kerrottava että olen päiväkodissa töissä ja meneekö tieto päiväkotiin ja lasten äidille? en haluaisi itselle ongelmia...

Tietoon se tulee ennemmin tai myöhemmin kuka on ilmoituksen tehnyt. Meidän lapsesta tehtiin perätön ilmoitus ja itse vaadin niin kauan eri tahoilta sen nimen sanomista että se tuli ilmi. Sen jälkeen menin ilmoittajan tykö juttelemaan ja kyselin, sanomattakin selvää että hoitaja ei ole enää samassa tarhassa töissä.

Pk:lla on velvollisuus tehdä ilmoitus, jos on aihetta epäillä tuollaista. Mutta silloin se tehdään ihan nimellä, mikä voi olla syynä vetkutteluun. mutta mikäpä ettet voisi tehdä ilmotusta anonyymina, jos sinulla on laittaa sellainen syy, minkä voisit tietää muutenkin kuin päivähoidon kautta.

• Tykkää
Reactions: pookypooh
[QUOTE="vieras";28169611]Tietoon se tulee ennemmin tai myöhemmin kuka on ilmoituksen tehnyt. Meidän lapsesta tehtiin perätön ilmoitus ja itse vaadin niin kauan eri tahoilta sen nimen sanomista että se tuli ilmi. Sen jälkeen menin ilmoittajan tykö juttelemaan ja kyselin, sanomattakin selvää että hoitaja ei ole enää samassa tarhassa töissä.[/QUOTE]

Siellä pitäisi yhdellä muullakin olla kengän kuva takapuolessa, nimittäin sillä, joka kertoi ilmoittajan nimen. Hänellä oli velvollisuus pitää suunsa kiinni riippumatta siitä, miten hankalasti sinä käyttäydyit.

Mistä tiedät että ei esim. tehdä kotona ruokaa? Ilmeisesti kyse aika isoista lapsista kun itse ruokansa osaavat jääkaapista hakea? Kertovatko itse esim. mustelmille jotain syytä?
Entä lasten vaatteet, mitä tarkoittaa ettei osteta uusia vaatteita? Käytetään kirppiksiltä ostettuja/kierrätettyjä vaatteita upouusien sijaan vai kuljetetaan lapsia selkeästi liian pienissä ja epäsopivissa/rikkinäisissä vaatteissa?

Siellä pitäisi yhdellä muullakin olla kengän kuva takapuolessa, nimittäin sillä, joka kertoi ilmoittajan nimen. Hänellä oli velvollisuus pitää suunsa kiinni riippumatta siitä, miten hankalasti sinä käyttäydyit.

Kunnan sosiaalitoimiston johtajalla, lasten päiväkotiryhmien johtajalla ja tarhan lastentarhan ohjaajalla. Eli kaikille kolmelle pitäisi mielestäsi antaa potkut?

Eli teen sen yksityishenkilönä... mutta miten sitten tiedän niin paljon asioita perheestä, jos en kerro että olen töissä lasten päiväkodissa. En tiedä miksi perheestä ei ole jo ilmoitusta tehty ajat sitten, koska sama meno on jatkunut jo kauan. Lasten hoito on selkeästi laiminlyöty kotona.

Kyllä päiväkodin työntekijän pitäisi tehdä ihan nimensä kanssa ilmoitus. Ja muista myös että sossuissa otetaan aina enemmän tosissaan nimelliset ilmoitukset, nimettömät voidaan kuitata turhiksi ilmoituksiksi.
Mikset voisi tehdä omalla nimelläsi ja miten sinä näet aihetta ilmoon mutteivät muut pk:ssa?

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti x2;28169649:
Mistä tiedät että ei esim. tehdä kotona ruokaa? Ilmeisesti kyse aika isoista lapsista kun itse ruokansa osaavat jääkaapista hakea? Kertovatko itse esim. mustelmille jotain syytä?
Entä lasten vaatteet, mitä tarkoittaa ettei osteta uusia vaatteita? Käytetään kirppiksiltä ostettuja/kierrätettyjä vaatteita upouusien sijaan vai kuljetetaan lapsia selkeästi liian pienissä ja epäsopivissa/rikkinäisissä vaatteissa?

Äiti on itse kertonut, että lapset hakevat itse ruokaa jääkaapista. tai sana ruoka on väärä, syövät jugurtteja, vanukkaita tms. Lapset ovat 3-5 vuotiaita. Lapset ovat kertoneet asioita, jotka äiti perään kieltää. Nuorempi ei vielä juurikaan puhu. Vaatteet ovat liian pieniä tai niitä ei ole ollenkaan. Voi kunpa voisin kertoa tarkemmin niin ymmärtäisitte...

Kyllä päiväkodin työntekijän pitäisi tehdä ihan nimensä kanssa ilmoitus. Ja muista myös että sossuissa otetaan aina enemmän tosissaan nimelliset ilmoitukset, nimettömät voidaan kuitata turhiksi ilmoituksiksi.
Mikset voisi tehdä omalla nimelläsi ja miten sinä näet aihetta ilmoon mutteivät muut pk:ssa?

Kyllä muutkin näkevät ongelmat ja ollaan niistä puhuttu, myös ls-ilmosta ollaan puhuttu, mutta eivät halua sitä, koska lapset voidaan huostaanottaa...

Tää muakin kiinnostaisi, että millä tavalla ne muut EI näe aihetta ilmoitukseen, jos kerta sinä sen näet niin selkeästi?

Mun lapsella on vaan kirpparikamaa päällä pk:ssa. En todellakaan laita sinne mitään "hyviä" vaatteita. Mun lapsella oli kausi, kun se oli aina mustelmilla, ei onneksi tarvinnut mitään selitellä. Mä olen TOSI TOSI TOSI superhuono varaamaan aikoja mihinkään. Voihan olla myös, että äiti on eri mieltä noista tutkimuksista eikä soita aikoja sen takia....

[QUOTE="vieras";28169722]Miksi kukaan muu ei ole kiinnittänyt alastomin lapsiin huomiota kuin sinä?[/QUOTE]

Hohhoijaa, noilla lapsilla ei esim. ole sadevaatteita, ei ole koskaan ollut. Toppapukujen lahkeet ulottuvat puoleen väliin säärtä.

Kyse ei ole siitä että olisi kirpparivaattetta, kirpparivaatteet ovat ok. Kyse on siitä, ettei ole päiväkodissa tarvittavaa vaatetusta, ei mitään lämmintä puvun alle yms.

[QUOTE="vieras";28169715]Kyllä muutkin näkevät ongelmat ja ollaan niistä puhuttu, myös ls-ilmosta ollaan puhuttu, mutta eivät halua sitä, koska lapset voidaan huostaanottaa...[/QUOTE]

Sun pitää nyt vain taivutella pk:n muut työntekijät puolellesi ja teette ilmoituksen ryhmänä. Siihen riittää huoli lapsista. Eikä huostaanotto ole mikään ensisijainen apu perheelle.

Se kenellä on herännyt huoli lapsesta, on velvollinen tekemään ilmoituksen. Sitä ei saa eikä tarvitse delegoida esim. päiväkodin johtajalle. Ja nimettömänä et voi ilmoitusta tehdä, koska olet saanut tietää lasten asioista työssäsi etkä yksityishenkilönä.

[QUOTE="vieras";28169752]Hohhoijaa, noilla lapsilla ei esim. ole sadevaatteita, ei ole koskaan ollut. Toppapukujen lahkeet ulottuvat puoleen väliin säärtä.

Kyse ei ole siitä että olisi kirpparivaattetta, kirpparivaatteet ovat ok. Kyse on siitä, ettei ole päiväkodissa tarvittavaa vaatetusta, ei mitään lämmintä puvun alle yms.[/QUOTE]

No hohhoijaa joo, miksi kukaan muu ei ole huolissaan lapsista jos niillä kertomasi mukaan on kaikki päin helvettiä?

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Sun pitäisi varmaan luottaa siihen, että se päivähoidon muu henkilökunta tietää asiat paremmin kuin sinä. Aika huolestuttavaa, että käyt kysymässä neuvoa jossain 2+ palstalla.

Tottakai tuot asiat täällä esillekin niin kuin ne sinulle näyttävät, kun et tiedä paremmin, eikä kukaan täälläkään voisi tietää. Voisit varmasti kysyä asioista rohkeasti siltä äidiltä ihan itse, jos nyt ihan tosissasi olet. Kummallista tuollainen salaa kyräily.

Yhteistyössä