Onkohan sinun vauvasi oma vai vaihdokas?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ingalina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huolimattomuudella uskon, että tämä on mahdollista. Tosin, näin normitilanteessa, kun äiti ja vauva voi hyvin eli äiti näkee vauvan heti syntymän jälkeen jne. en voi tajuta, miten voi sekottaa oman vauvan toisen vauvaan.

Mä aina ihmettelin tuota, että miten erottaa noi vauvat toisistaan, kun "ne on kaikki niin saman näkösiä", mutta pah... eivät ole. Kyllä sen muistaa. Sitä paitsi oma vauva on kaunis, toisten ei ;) Joku naarasemon vaisto siinä on tai joku kiinnity-minuun-viesti vauvalta, sillä siltä se tuntuu synnytyksen jälkeen.

Lisäksi meidän katras on niin saman näkösiä, ettei voi olla muiden.

Alkuperäinen kirjoittaja ei hylkääjä;28148545:
Niinhän te laiskat teette.

Sua taitaa pikkuusen vituttaa ku et tajunnu, että hoitajan voi hälyttää paikalle eikä tarvitte ketää lähtiä ettimään yhtää mistää. :whistle:

No joo, pelkkä provohan sä oot.

Alkuperäinen kirjoittaja ei hylkääjä;28148517:
OYS:ssa olin molempina kertoina ja kun yöllä jouduin käymään pyytämässä särkylääkettä, niin täysvalaistus oli kansliassa. Ja siellä ne vauvat rivissä nukkuivat, välillä huusivat kuorossa ja taas jatkoivat. Huoneeni sattui olemaan vielä kanslian vieressä ja todellakin ne vauvat saivat huutaa keskenään, kun molemmat hoitajista olivat jossain hoitotoimenpiteessä. Että sellaasta, ei olis tullut mieleenkään jättää omiani sinne, karmi ajatuskin.

Kuten sanoin, ankea kanslia. Aina kun menin kättärin kanslian ohi, vessaan vaikka, niin oli hämäränä ja rauhalliset vauvat. Jos alkoi vauva kitistä niin heti oli joku rauhoittelemassa ja sylittelemässä.

Kaksi mun vauvoista on viety heti pois, toista en nähnytkään ennenkuin seuraavana päivänä. Toinen vietti ekan yönsä hoitajilla, kun itse jonotin leikkaussaliin, olin ommeltavana, heräämössä ja pökkyräisenä. Mutta eipä silti, meidän vauvat eivät varmasti ole vaihtuneet, koska mies seurasi haukkana ekaa lastenosastolle, ja tokan kyllä tunnistan omakseni. En tarvitse siihen mitään äidinvaistoa, vaan tunnistan omani kyllä kerran hänet nähtyäni :). En tajua, miten vauva voi mennä sekaisin, koska eihän ne nyt mitenkään samalta näytä!

Kolmas tenava pysyi koko ajan matkassani, ja näyttääkin kopioltani, joten ei pelkoa vaihtumisesta. (Ne pari ekaa annoin hoitajien hoivaan montakin kertaa yöksi, että sain toivuttua rankasta raskaudesta ja synnytyksestä ennen rankkaa kotiarkea.)

Joissakin sairaaloissa, tai siinä, jossa synnytin, ihan oikein yllyttivät kätilöt tarttumaan sellaiseen mahdollisuuteen, että veisi vauvan osaksi yötä nukkumaan sinne heidän valvontaansa ja toisivat sitten turvallisesti rinnalle, kun vauvalla nälkä olisi.

Omalla kohdallani kolmannen kohdalla ensimmäisenä yönä tartuinkin tähän mahdollisuuteen, joskin hain kyllä vauvan sitten pois ennen kuin hänet ehdittiin tuoda.
Vaan kun se sairaala oli ainoa paikka, jossa sai yrittää rauhassa nukkua,voiden luottaa siihen, että vauvasta huolehditaan. Siinä yhdessä yössä yritin sitten paikata kahden kuukauden valtavaa univelkaa...

Sua taitaa pikkuusen vituttaa ku et tajunnu, että hoitajan voi hälyttää paikalle eikä tarvitte ketää lähtiä ettimään yhtää mistää. :whistle:

No joo, pelkkä provohan sä oot.

Enköhän minä sairaanhoitajana tiedä, miten hälytysnappia soitetaan. :laugh:

Tiedän myös sen, ettei synnytyksestä toivuta sängyssä makaamalla, vaan liikettä olla pitää. Ja sen, että kätilöillä on kädet täynnä töitä muutenkin, joten miksi juoksuttaisin heitä kun huoneeni oli kanslian vieressä ja jalkani toimivat? Eikä niiltä kansliaan hyljätyiltä voinut muutenkaan nukkua kunnolla, ihan sama oli silloin käydä kävellen hakemassa se lääke.

Tämä on kyllä sellainen asia, ettei "inhimillisille virheille" ole minkäänlaista sijaa. Jos en ihan väärin muista, niin mulla ja tytöllä oli samanlaiset rannekkeet, sama numerosarja kummassakin. Ja laitettiin varmaan minuutin sisällä syntymästä. Sen lisäksi tytöllä oli pieni vaaleanpunainen ranneke, jossa oli etunimi, sukunimi ja sotu. Ja koska sairaalassa ei hirveästi muutakaan tekemistä ollut, niin kyllä mun tuli päivittäin katsottua niitä rannekkeita. Ei olis kyllä päässyt vaihtumaan. Ja nyt kun vertaa tuon tytön luonnetta omaani, niin ei voi kyllä erehtyä :ashamed:.

Periaatteessa vain esikoinen olisi voinut vaihtua, koska oli keskolassa muutaman päivän. Nuoremmat ovat olleet koko ajan vierihoidossa, ei olisi mitenkään ollut mahdollista vaihtua. Eikä esikoinenkaan voi olla vaihtunut, on noi kaikki niin saman näköisiä :D.

Kamala tilanne. Meil vauva oli jatkuvasti joko minun paidan alla tai isänsä kanssa joten ei ollut mahdollista vaihtua. Pääs oma lakki ja viel komee jälki imukupista varmoja tuntomerkkejä!

Nyt tämä vauva tuli sektiolla, ja on kyllä edelleen tunnistettavissa niistä ensimmäisistä kuvista mitä hänestä otettiin ennen kuin napanuora oli leikattu, ja kun on mun rintani päällä. Eli uskon kyllä että omaa vauvaani kasvattelen tässä.

Plus että vauva oli kyllä mulla ja miehelläni suurimman osan sairaalassa olo ajasta hoidossa. Mutta kyllä ne taisi vauvan johonkin punnitukseen tms. joskus hakea. Saman näköinen vauva sieltä takaisin tuli.

Ja se ranneke on kyllä katsottu ja tallessa vieläkin.

Mitäh, onks täällä Paremmat Mammat™ taas vauhdissa Hylkääjiä vastaan? :D

Joo, joka ketjuun pitää näiden joidenkin tulla sotaa haastamaan ja itseään kehumaan. Tässäkin ketjussa suurin osa sanonut, että lapsi ollut koko ajan vierellä ja ne poikkeavammatki keissit olleet juuri enemmän sitä luokkaa, että joko vauva tai äiti vietiin äkkiä teholle, niin mietin mistä edes tuli mieleen nämä naiset, jotka "huvikseen" laittavat vauvaansa kansliaan.

Muutenkin selkeä taas tämä asenne, että ilmeisesti siellä väsymykseen tai verenhukkaan pyörtyvänäkin on tärkeämpää, että vauva on hoidettu itse kun se kerta on hankittukin itse, sen sijaan, että olisi fiksu ihminen ja pyytäisi apua kun sitä tarvitsee.

Ilmeisesti näitä haukkujia ei sitten "huvita" tehdä mitään kenenkään eteen ikinä, kun olettavat tilanteen olevan sellainen aina kuin on muista kyse. Tämä tapaus taisi olla ihan pelkkää provoa, mutta kyllä se ikävästi vaikuttaa siltä, että ainakin osa näistä on tälläkin palstalla ihan tosissaan näiden juttujen kanssa.

Teoriassa olisi voinut vaihtua kun joutui lastenosastolle, mutta tuo meidän oli ainoa 2kiloinen sairaalassa siihen aikaan. Sen lisäksi on niin isänsä näköinen, että eiköhän tässä omaa kasvata.

Esikoiselle laitettiin ranneke missä oli mun nimi ja henk.tunnus ennen kun napanuoraakaan oli leikattu että se ei ainakaan ole vaihtunut. Kuopukselle se laitettiin napanuoran leikkaamisen jälkeen mutta erikoinen luomi "paljasti" sen plus kukaan muu ei silloin ollut synnyttänyt tuollaista jättivauvaa.
Ja molempien rannekkeet poistettiin vasta kotona.
Ja sitten kun tämä kolmas syntyy niin huolehdin että sekin pysyy oikeilla omistajillaan.

Eiköhän nuo oikeat tenavat ole. Jokaisen kanssa olin sairaalassa 24/7, yksikään vauva ei todellakaan ollut missään hoitajien käsittelyssä ilman minua. Hätäsektiolla syntyneen kanssa oli mies niin kauan että olin tolkuissani.

Joten ei ne oikein ole vahingossa voineet vaihtua ja tarkoituksellinenkin vaihtaminen olisi ollut haastavaa. Ja onhan niillä rannekkeet, sitä ensimmäisenä katsoisin jos vauva ei näyttäisi omalta.

Joo, joka ketjuun pitää näiden joidenkin tulla sotaa haastamaan ja itseään kehumaan. Tässäkin ketjussa suurin osa sanonut, että lapsi ollut koko ajan vierellä ja ne poikkeavammatki keissit olleet juuri enemmän sitä luokkaa, että joko vauva tai äiti vietiin äkkiä teholle, niin mietin mistä edes tuli mieleen nämä naiset, jotka "huvikseen" laittavat vauvaansa kansliaan.

Muutenkin selkeä taas tämä asenne, että ilmeisesti siellä väsymykseen tai verenhukkaan pyörtyvänäkin on tärkeämpää, että vauva on hoidettu itse kun se kerta on hankittukin itse, sen sijaan, että olisi fiksu ihminen ja pyytäisi apua kun sitä tarvitsee.

Ilmeisesti näitä haukkujia ei sitten "huvita" tehdä mitään kenenkään eteen ikinä, kun olettavat tilanteen olevan sellainen aina kuin on muista kyse. Tämä tapaus taisi olla ihan pelkkää provoa, mutta kyllä se ikävästi vaikuttaa siltä, että ainakin osa näistä on tälläkin palstalla ihan tosissaan näiden juttujen kanssa.

Provo tai ei, mutta mautonta joka tapauksessa.

En mä oikein jaksa uskoa, että kukaan "huvikseen" vauvan antaisi yöksi hoitajille.
Ja muutenkin, yleensä synnärillä ollaan se muutama yö, joten onko sillä loppupeleissä nyt niiin hirveästi merkitystä, kun kuitenkin se vauva tulee nukkumaan äitinsä kanssa lukuisia öitä?
Eikö muuten vielä joskus 15 vuotta sitten ollut ihan yleisenä käytäntönä, että vauvat oli yöt "vauvalassa" ja äidit yksinään huoneissaan?

Provo tai ei, mutta mautonta joka tapauksessa.

En mä oikein jaksa uskoa, että kukaan "huvikseen" vauvan antaisi yöksi hoitajille.
Ja muutenkin, yleensä synnärillä ollaan se muutama yö, joten onko sillä loppupeleissä nyt niiin hirveästi merkitystä, kun kuitenkin se vauva tulee nukkumaan äitinsä kanssa lukuisia öitä?
Eikö muuten vielä joskus 15 vuotta sitten ollut ihan yleisenä käytäntönä, että vauvat oli yöt "vauvalassa" ja äidit yksinään huoneissaan?

Oli käytäntönä, mutta vierihoito on nykytiedon mukaan paras vaihtoehto ihan jo imetyksen onnistumisen kannalta.
Mutta kuten tässä jo on todettu, vierihoito ei aina ole mahdollista syystä taikka toisesta.

Vaihto ei olisi ollut mahdollista. Jokainen neljästä lapsesta on ollut vierihoidossa ja kolmella ollu rannekkeet ja yhdellä koru kaulassa.
Kyllä heti lapset nähtyäni olen ne omikseni tunnistanut- Eikä erehdyksen vaaraa enää jatkossa olisi voinut olla.

Uskomatonta laiskuutta/typeryyttä/ huolimattomuutta tuossa vaihtumisessa mikä jyväskylässä tapahtui.

Uusimmat

Yhteistyössä