Jos yh, jolla yksinhuoltajuus kuolee, kenelle lapsi/lapset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yh

Vieras
Jos yh, jolla yksinhuoltajuus eli ns. totaaliyh, kuolee, kenelle lapsi/lapset menee ja kuka asian päättää? Isälle, sukulaisille vai voiko yh jo eläessään tehdä jonkun virallisen "hoitotestamentin" lapsestaan?

Itse yh, isä ei tekemisissä lapsen kanssa, mutta silti toivoisin lapsen mielummin hänelle kun yhdellekään sukulaiselle (alkoholisteja, mielisairautta, toimeentulotukiasiakkuutta) Itse kuitenkin koulutettu ja töissä, kuten myös lapsen isä. Jos isä kieltäytyy, niin voinhan estää hoitotestamentilla, ettei lapsi joudu ainakaan tietyille ihmisille?

Otsikosta ei saa kyllä mitään selvää. "Yksinhuoltajuus kuolee". Huoh. Opettele kirjoittamaan edes välttävää suomea.

Ja kuka tahansa voi tehdä "hoitotestamentin", ei tarvitse olla yh. Siinä voi toivoa kenelle lapsi menee, mutta toivomusta ei välttämättä oteta huomioon. Yleensä kyllä, jos kyseinen henkilö on halukas ja kykenevä huolehtimaan lapsesta.

[QUOTE="vieras";28146746]Otsikosta ei saa kyllä mitään selvää. "Yksinhuoltajuus kuolee". Huoh. Opettele kirjoittamaan edes välttävää suomea.

Ja kuka tahansa voi tehdä "hoitotestamentin", ei tarvitse olla yh. Siinä voi toivoa kenelle lapsi menee, mutta toivomusta ei välttämättä oteta huomioon. Yleensä kyllä, jos kyseinen henkilö on halukas ja kykenevä huolehtimaan lapsesta.[/QUOTE]

Pilkunviilaajalke otsikko uudelleen: Jos yh kuolee, jolla yksinhuoltajuus (ei yhteishuoltajuus), kenelle lapsi/lapset TAI jos yh, jolla yksinhuoltajuus, kuolee, kenelle lapsi/lapset? Ymmärrätkö nyt vai väännetäänkö rautalangasta? ;)

[QUOTE="vieras";28146768]Jep. Sossu viime kädessä päättää kuka on kykenevä huoltajaksi.[/QUOTE]

Suomen sossu ei ole mielestäni moiseen päätöksentekoon kykeneväinen. Mieti nyt esim. 8-vuotiaan Erikan tapausta :(

Pilkunviilaajalke otsikko uudelleen: Jos yh kuolee, jolla yksinhuoltajuus (ei yhteishuoltajuus), kenelle lapsi/lapset TAI jos yh, jolla yksinhuoltajuus, kuolee, kenelle lapsi/lapset? Ymmärrätkö nyt vai väännetäänkö rautalangasta? ;)

No laitetaanpa vielä uusiksi kun et sä osaa. Jos yh, jolla yksinhuoltajuus, kuolee. Nyt sä kirjotat sen niin, että se yksinhuoltajuus kuolee. Sitä paitsi aivan turhaa toistoa sanoa, että yksinhuoltaja, jolla on yksinhuoltajuus. Se on itsestäänselvää, että yksinhuoltajalla on yksinhuoltajuus. Parempi olisi kun lukisi, "jos vanhempi, jolla on yksinhuoltajuus, kuolee".

[QUOTE="vieras";28146828]No laitetaanpa vielä uusiksi kun et sä osaa. Jos yh, jolla yksinhuoltajuus, kuolee. Nyt sä kirjotat sen niin, että se yksinhuoltajuus kuolee. Sitä paitsi aivan turhaa toistoa sanoa, että yksinhuoltaja, jolla on yksinhuoltajuus. Se on itsestäänselvää, että yksinhuoltajalla on yksinhuoltajuus. Parempi olisi kun lukisi, "jos vanhempi, jolla on yksinhuoltajuus, kuolee".[/QUOTE]

Kiitos viisaampi kirjoitusavusta, pääsit pätemään ;) Oikaisen kuitenkin asiasisältöä: Kaikilla yksinhuoltajilla EI ole yksinhuoltajuus, vaan voi olla myös yhteishuoltajuus!

Kiitos viisaampi kirjoitusavusta, pääsit pätemään ;) Oikaisen kuitenkin asiasisältöä: Kaikilla yksinhuoltajilla EI ole yksinhuoltajuus, vaan voi olla myös yhteishuoltajuus!

Eikä voi. Silloin he eivät ole yksinhuoltajia. Yksinhuoltaja on sellainen vanhempi kenellä on yksinhuoltajuus. Luulis tuon olevan tyhmemmällekin jo nimen perusteella selvää.

[QUOTE="vieras";28146876]Eikä voi. Silloin he eivät ole yksinhuoltajia. Yksinhuoltaja on sellainen vanhempi kenellä on yksinhuoltajuus. Luulis tuon olevan tyhmemmällekin jo nimen perusteella selvää.[/QUOTE]

Olet melko aggressiivinen oikolukija, et keskity ollenkaan alkuperäiseen kysymykseen :D

Juridisesti olet oikeassa, yksinhuoltaja on se vanhempi, jolla on yksinhuoltajuus. Mutta yleiskielessä ja käytännössä yksinhuoltaja on myös lähivanhempi, jolla on etävanhemman kanssa yhteishuoltajuus. Tämän vahvistaa se, että mm. Kela maksaa yksinhuoltajakorotusta yksinhuoltajalle ja myös lähivanhemmalle, jolla yhteishuoltajuus eli näin ollen ko. lähivanhempi on ainakin Kelassa yksinhuoltaja.

Jos yh, jolla yksinhuoltajuus eli ns. totaaliyh, kuolee, kenelle lapsi/lapset menee ja kuka asian päättää? Isälle, sukulaisille vai voiko yh jo eläessään tehdä jonkun virallisen "hoitotestamentin" lapsestaan?

Itse yh, isä ei tekemisissä lapsen kanssa, mutta silti toivoisin lapsen mielummin hänelle kun yhdellekään sukulaiselle (alkoholisteja, mielisairautta, toimeentulotukiasiakkuutta) Itse kuitenkin koulutettu ja töissä, kuten myös lapsen isä. Jos isä kieltäytyy, niin voinhan estää hoitotestamentilla, ettei lapsi joudu ainakaan tietyille ihmisille?

Meillä merkittiin testamenttiin järjestyksessä kolme mahdollista huoltajaa lapsille, mikäli molemmat vanhemmat kuolevat. Tosiaan lakimieskin sanoi, ettei ole 100 % varmuutta, että lasten huoltajuus annettaisiin ko. henkilöille.

Olet melko aggressiivinen oikolukija, et keskity ollenkaan alkuperäiseen kysymykseen :D

Juridisesti olet oikeassa, yksinhuoltaja on se vanhempi, jolla on yksinhuoltajuus. Mutta yleiskielessä ja käytännössä yksinhuoltaja on myös lähivanhempi, jolla on etävanhemman kanssa yhteishuoltajuus. Tämän vahvistaa se, että mm. Kela maksaa yksinhuoltajakorotusta yksinhuoltajalle ja myös lähivanhemmalle, jolla yhteishuoltajuus eli näin ollen ko. lähivanhempi on ainakin Kelassa yksinhuoltaja.

On aivan totta, että liian usein näissä otsikoissa ja avauksissa suomenkieli on täysin hukassa. Aika vaikea on vastailla, jos saa arvuutella avauksen tarkoitusta.
Uskoisin, että useimmat ovat saaneet käydä peruskoulun, jossa äidinkielen oikeinkirjoitusta ja kielioppia opetetaan. Näppisvirheet ovat sitten asia erikseen.

On aivan totta, että liian usein näissä otsikoissa ja avauksissa suomenkieli on täysin hukassa. Aika vaikea on vastailla, jos saa arvuutella avauksen tarkoitusta.
Uskoisin, että useimmat ovat saaneet käydä peruskoulun, jossa äidinkielen oikeinkirjoitusta ja kielioppia opetetaan. Näppisvirheet ovat sitten asia erikseen.

Ja minä kielioppinatsi en siis edes ainoastaan vittuillut, vaan en oikeasti ymmärtänyt otsikkoa. Mietin, että mitä ihmettä aloittaja tarkoittaa sillä, että "yksinhuoltajuus kuolee".

Ensin otetaan isältä selvää hänen mahdollisuuksiaan ryhtyä vanhemmaksi.
Toiseksi kysytään lähimmältä sukulaiselta, mummut, papat,tädit.
Lasta ei traumaattisessa tilanteessa haluta riistää tutuista ihmisistä.

Elei näistä löydy sijoitetaan lapsi perhekotiin tai lastenkotiin.
Päätöksiä joudutaan tekeen hyvin nopeasti.

[QUOTE="vieras";28147148]Ja minä kielioppinatsi en siis edes ainoastaan vittuillut, vaan en oikeasti ymmärtänyt otsikkoa. Mietin, että mitä ihmettä aloittaja tarkoittaa sillä, että "yksinhuoltajuus kuolee".[/QUOTE]

Pilkkuhan siitä vain puuttui, ilman sitäkin voi luetun ymmärtää: yh, jolla yksinhuoltajuus, kuolee...

Itselläni monesti tulee virheitä, kun kirjoittaa kiireessä esim. mobiililla ja myös autocorrect "korjaa" mitä sattuu. Kyllä minä ymmärsin ihan hyvin mitä otsikossa kysyttiin.

[QUOTE="vieras";28147148]Ja minä kielioppinatsi en siis edes ainoastaan vittuillut, vaan en oikeasti ymmärtänyt otsikkoa. Mietin, että mitä ihmettä aloittaja tarkoittaa sillä, että "yksinhuoltajuus kuolee".[/QUOTE]

Pilkku puuttui yksinhuoltajuus, kuolee... Etkö sinä ymmärtänyt kun vittuilla. No, yötä ketjua lienee turha lukea kun ei osata pysyä itse asiassa.

Isälle tietty tyhmä kysymys!!!

Yhteistyössä