Kun äiti sairastaa... Mielipiteitä?

  • Viestiketjun aloittaja uuvuskissa
  • Ensimmäinen viesti
uuvuskissa
Hoidan kotona parivuotiasta, mies käy töissä. Herään aina yhdessä lapsen kanssa, hän nukkuu niin myöhään kuin huvittaa (liukuva työaika). Mulla alkoi eilen flunssa kurkkukivulla, nuhalla ja päänsäryllä. Kysyin voisiko puolisko herätä lauantaiaamuna (tai edes sunnuntaina) 2-vuotiaan kanssa, että itse saisin nukkua. Ei sopinut, koska hänellä on mielestään oikeus nukkua taas pitkälle iltapäivään näillä perusteluilla:
- hän tarvitsee unta ettei vastustuskyky kärsi ja ettei sairastu itsekin
- hänellä ei ole varaa sairastua, koska on ollut jo sairauspoissaoloja, ja uudet poissaolot heikentäisivät hänen asemaansa töissä
- hänen työnsä on vaativaa ja siksi hänen täytyy pysyä kunnossa, kun taas lasten- ja kodinhoitoa voi aivan hyvin tehdä puolikuntoisena ja sairaanakin
- hänen unirytminsä on ollut pielessä vuosikaudet (valvoo öisin myöhään ja nukkuu puolenpäivän yli), korjaaminen ei ole onnistunut eikä tule onnistumaan, eikä sitä hetkessä voi muuttaa

On se jännä miten hän tarvitsee unta mm. vastustuskyvyn nimissä, kun taas minä, joka olen jo sairas, en ilmeisesti sitä tarvitse toipumiseen.

Minä sitten nousin aamulla parivuotiaan kanssa nuhaisena, köhäisenä, kurkkukipuisena ja uupuneena klo 10 (olin nukahtanut vasta klo 03 maissa). Puolisko jatkoi tyytyväistä kuorsaustaan ja kömpi seuraksemme klo 14.30. Sama kuvio edessä huomenna, ja sittenhän onkin jo arki joten hän lähtee töihin.

Onko kohtuuton vaatimus, että viikonloppuna terve vanhempi heräisi aiemmin ja sairastunut saisi nukkua? Mielipiteitä?
 
uuvuskissa
[QUOTE="vieras";28138053]Onhan kello kymmenen kuitenkin aika kohtuullinen aika ylipäätään lapsenkin nousta ylös.[/QUOTE]

Onhan se. Meillä on koko perhe iltavirkkuja aamuntorkkuja. Kysymys koski sitä, kumpi vanhempi nousee lapsen kanssa - kipeä, joka on nukkunut pätkittäin 6-7 tuntia, vai terve jonka saldoksi tuli n. 10 tuntia.
 
Meillä on puolin ja toisin ihan itsestään selvää,että terve nousee ja hoitaa lapset. Toisaalta meillä elää koko perhe suurinpiirtein samassa rytmissä,vuorotellen muutenkin viikonloppuisin yms. Ei ole siis mielestäni kohtuutonta,että sairas saa levätä. Helpottaisi varmaan sitä unirytmin muutosta jos heräisi ajoissa,varmaan tulisi uni aiemmin illalla.
 
uuvuskissa
Meillä on puolin ja toisin ihan itsestään selvää,että terve nousee ja hoitaa lapset.
Niin minäkin luulin sen olevan. Mutta ei tuon päätä saa millään käännettyä. Ja kun jonkun on pakko nousta, niin se olen aina minä. (vaihdan myös kaikki vaipat ja hoidan lapsen syömiset jne. silloinkin kun olemme molemmat hereillä, ellei erikseen jostain pätevästä syystä toisin sovita. Oma sairastumiseni ei ole pätevä syy.)
 
Miehesi on lapsellinen, kun tollaisiin syihin lähtee vetoamaan. Yhtälailla hänellä on vetovastuu arjessa kuin sinullakin, ja tässä tilanteessa, kun on kotona vapaallaan, on todellakin kohtuutonta lähteä hänen vaatimaan itselleen erityiskohtelua - terve kun on.

Napakan keskustelun paikkaa pukkais.

Voimia sinulle, kun joudut kipeänä vielä tuollaista sietämään :hug:...
 
niimmutku
Oletko koskaan kuullut saavutetuista eduista? Miksi mies antaisi senttiäkään periksi loistavasta asemastaan, ennen kuin on ihan pakko? Turhaan meiltä irtopisteitä kerjäät, jos et tätä viitsi sisäistää. Normaalisti varmaan on tilanne sinulle helpompi kestää, mutta tiedät varmaan terveenä ollessasi, että jonain päivänä olet sairaskin. Siksipä olisi syytä taistella tällaiset taistelut ajallaan eikä vasta sitten, kun katkeroidut erikoistilanteessa?
 
uuvuskissa
Kiitos vastanneille. En todellakaan tiedä miten tilannetta voisi kääntää. Keskustelua yritin eilen illalla, mutta ei siitä mitään tullut.

jos huomenna kieltäydyn nousemasta sängystä, niin varmaan se mulle kostetaan tavalla tai toisella. Luultavasti kieltämällä multa se jokasunnuntainen kolmituntinen, joka on ainoa "oma aika" mitä mulla viikossa on.
 
"mies"
Miehesi on laiska möhöpaska.
Jos rehellisiä ollaan, aika monelle naiselle moiset "kelpaavat" :) Ja peruste on, "ettei ole täydellinen itsekään". Minä ainakin olen kokenut monien naisten kammoavan sitä, jos mies ei ole tarpeeksi tavallinen tai on liian hyvä.

He siten missaavat sen aritmeettisen faktan, että kun oma rima on alempana, osuu p-skakin herkemmin tuulettimeen eli tavallaan todennäköisemmin saa sitä mitä oli itse alun perin tilannutkin. Ongelmien minimoimiseksi olisi kaukonäköistä todellakin ottaa se upea mies eikä sitä perusjanaria :)
 
"vieras"
Onko kohtuuton vaatimus, että viikonloppuna terve vanhempi heräisi aiemmin ja sairastunut saisi nukkua? Mielipiteitä?
Tässä tapauksessa on kohtuutonta, koska perheessä on tapana, että vanhemmat eivät nuku normaaliaikaan. Mies herää arkena aikaisin ja menee nukkumaan ilmeisesti vasta aamuyön puolella. Ilman viikonlopun unitankkausta hän ei tule jaksamaan seuraavaa työviikkoa. Äiti pystyy nukkumaan riittävästi, koska vaikka hän menee nukkumaan myöhään hän pystyy jatkamaan uniaan aamupäivälle saakka. Tietenkin olisi hyvä, jos hän saisi levätä sairaana, mutta miehen unenpuutteen huomioiden se ei ole mahdollista. Se, että äiti saa nukkua klo 10 asti on pienten lasten lapsiperheessä ylellistä.
 
niimmutku
Kiitos vastanneille. En todellakaan tiedä miten tilannetta voisi kääntää. Keskustelua yritin eilen illalla, mutta ei siitä mitään tullut.

jos huomenna kieltäydyn nousemasta sängystä, niin varmaan se mulle kostetaan tavalla tai toisella. Luultavasti kieltämällä multa se jokasunnuntainen kolmituntinen, joka on ainoa "oma aika" mitä mulla viikossa on.
Meinaat sitten ihan tosissasi, että pieni oikeudenmukaisuuskeskustelu auttaa mieheen, joka kiristää, kostaa ja sivuuttaa miten huvittaa? Pelaa samoilla säännöillä tai häviä. Toki voit tehdä sen häntä oikeudenmukaisemmin, mikä ei varmaan ole vaikeaa.
 
uuvuskissa
[QUOTE="vieras";28138330]Mies herää arkena aikaisin ja menee nukkumaan ilmeisesti vasta aamuyön puolella. Ilman viikonlopun unitankkausta hän ei tule jaksamaan seuraavaa työviikkoa. [/QUOTE]

Eikä herää aikaisin. Nukkuu arkisinkin klo 12 paremmalle puolelle. Lähtee töihin klo 14 maissa ja tulee kotiin klo 21 maissa. Valvoo sitten klo 03-05...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28138455]minkä takia flunssainen äiti menee nukkumaan 3.00 eikä niinkuin järkevä kello 22.00 ja 12 tunnin jälkeen nouse lapsen kanssa pirteänä ylös 10.00?[/QUOTE]

Mitäpä vatipää luulet? flunssasahan saa yleensä niin pirun hyvin nukuttua..
 
"vieras"
Eikä herää aikaisin. Nukkuu arkisinkin klo 12 paremmalle puolelle. Lähtee töihin klo 14 maissa ja tulee kotiin klo 21 maissa. Valvoo sitten klo 03-05...
Okei, sitten tuossa tulee riittävästi unta ja sen puoleen pystyisi yhtenä aamuna heräämään aikaisemmin. Miehen kannalta katsottuna joku klo 8 herääminen olisi sama kuin normi-ihminen heräisi klo 2 aamuyöllä. Siinä mielessä on ymmärrettävää, että mies vastustaa ajatusta. Mutta tervettä touhua tuollainen ei todellakaan ole. Teillähän menee koko elämä sivu suun, kun mies valvoo yöt ja nukkuu päivät. Vaikea tilanne, kun mies ei kerran halua muuttua :(
 
uuvuskissa
[QUOTE="vieras";28138460]Mitäpä vatipää luulet? flunssasahan saa yleensä niin pirun hyvin nukuttua..[/QUOTE]

Niinpä. Sain armeliaan tilaisuuden ottaa päiväunet lopulta klo 17 jälkeen, mutta ei siitäkään mitään tullut kun päivän aikana oli nenä mennyt tukkoon ja kurkku siihen jamaan, että aina kun meinasi nukahtaa alkoi yskittää ja piti ottaa uusi kurkkupastilli, eli havahduin joka välissä. Aamulla nukkuminen olisi onnistunut paremmin.

"Keskusteltiin" uudestaan ja huomenna saan kuulemma nukkua aamulla reilun tunnin pitempään. Se jää nähtäväkis jaksaako hän sitten olla lapsen kanssa myöhemmin päivällä ollenkaan.
 
uuvuskissa
[QUOTE="vieras";28138489]Teillähän menee koko elämä sivu suun, kun mies valvoo yöt ja nukkuu päivät. Vaikea tilanne, kun mies ei kerran halua muuttua :([/QUOTE]

Totta. Se surettaa ihan terveenä ollessakin. :(
 

Yhteistyössä