Alatiesynnytys kahden sektion jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei saa kahden sektion jälkeen alakautta synnyttää. On suoraan sektio, näin ainakin sanottiin Naistenklinikalla just äsken.
Kohtu saattaa olla haavan kohdalta liian ohut ja repeää supistusten voimasta.

[QUOTE="A p";28128724]Mitä ne sitten tekee jos synnytys käynnistyy luonnostaan?[/QUOTE]

mulle ainakin annettiin ohjeeksi lähteä kiireesti synnärille jos olisi alkanut supistelemaan

[QUOTE="Vieras";28128686]Onnistuuko alatiesynnytys kahden sektion jälkeen? Mitä on riskinä? Minulla siis kaksi takana ja haluaisin synnyttää alateitse.[/QUOTE]

Käsittääkseni nykyisin nämä katsotaan aina tapauskohtaisesti joten alatiesynnytys ei ole täysin poissuljettu vaihtoehto, mutta harvoin siihen kahden sektion jälkeen ryhdytään.

Suunniteltu sektio tullaan tekemään hyvissä ajoin ennen laskettua aikaa synnytyksen käynnistymisen riskin minimoimiseksi. Jos synnytys käynnistyy, niin sitten äkkiä sairaalaan ja tehdään kiireellinen sektio.

Riskit ovat hyvin tapauskohtaisia. Riippuu paljon edellisistä sektioista ja arpien kunnosta. Riskinä voi olla repeämät kohdussa, istukan irtoaminen, jotka aiheuttavat joskus hyvin runsasta verenvuotoa sekä aiheuttavat vauvalle nopeasti hapenpuutteen.

Selvittelisin mahdollisuuksia tutkia kohdun kuntoa, joko julkisella tai yksityisellä. Uskoisin, että sektio on se mitä sinulle suositellaan ja johon ehkä voimakkaasti painostetaankin.

Toisaalta, se mitä ei usein ajatella: on hyvin mahdollista, että kolmas sektio on suurempi riski kuin alatiesynnytys kahden sektion jälkeen. Sektiossa on aina enemmän riskejä kuin alatiesynnytyksessä.

Jos päädyt synnyttämään alateitse, olisi hyvä pyrkiä synnyttämään mahdollisimman luomusti. Tarkoitan sitä, ettei käynnistetä synteettisellä oksitosiinilla tai cytotecilla (prostaglandiini), koska ne saattavat aiheuttaa hallitsemattoman voimakkaita supistuksia, jolloin repeämän riski kasvaa vaikka ei olisi edes arpia. Puudutteiden käytön kanssa kannattaa olla myös varovainen, sillä ne voivat puolestaan heikentää supistuksia, joka taas voi johtaa synt. oksitosiinin käyttöön ja niin edelleen.

No, tulipa kerrottua nyt noin kylmästi faktoista, mutta halusin toisaalta kertoa rehellisesti asioista... riskit ovat joka tapauksessa verrattain pienet, sillä esimerkiksi naistenklinikalla saa kyllä huippuhyvää hoitoa.

[QUOTE="Tekla";28129183]Riskit ovat hyvin tapauskohtaisia. Riippuu paljon edellisistä sektioista ja arpien kunnosta. Riskinä voi olla repeämät kohdussa, istukan irtoaminen, jotka aiheuttavat joskus hyvin runsasta verenvuotoa sekä aiheuttavat vauvalle nopeasti hapenpuutteen.

Selvittelisin mahdollisuuksia tutkia kohdun kuntoa, joko julkisella tai yksityisellä. Uskoisin, että sektio on se mitä sinulle suositellaan ja johon ehkä voimakkaasti painostetaankin.

Toisaalta, se mitä ei usein ajatella: on hyvin mahdollista, että kolmas sektio on suurempi riski kuin alatiesynnytys kahden sektion jälkeen. Sektiossa on aina enemmän riskejä kuin alatiesynnytyksessä.

Jos päädyt synnyttämään alateitse, olisi hyvä pyrkiä synnyttämään mahdollisimman luomusti. Tarkoitan sitä, ettei käynnistetä synteettisellä oksitosiinilla tai cytotecilla (prostaglandiini), koska ne saattavat aiheuttaa hallitsemattoman voimakkaita supistuksia, jolloin repeämän riski kasvaa vaikka ei olisi edes arpia. Puudutteiden käytön kanssa kannattaa olla myös varovainen, sillä ne voivat puolestaan heikentää supistuksia, joka taas voi johtaa synt. oksitosiinin käyttöön ja niin edelleen.

No, tulipa kerrottua nyt noin kylmästi faktoista, mutta halusin toisaalta kertoa rehellisesti asioista... riskit ovat joka tapauksessa verrattain pienet, sillä esimerkiksi naistenklinikalla saa kyllä huippuhyvää hoitoa.[/QUOTE]

Kiitos tästä! Nimenomaan minua mietityttää sektion vaarat ja ylipäätään ärsyttää päätösten teko pelkästään "kun näin on vain tapana" perusteilla. Toivoisin siis että pääsisin tutkimuksiin onko alatiesynnytys ylipäätään mahdollinen ja jos synnytys käynnistyy luonnollisesti annettaisiin ainakin mahdollisuus yrittää alateitse, eikä työnnetään suoraan leikkuriin. Tottakai lapsen turvallisuus ja toki oma turvallisuus ovat ne tärkeimmät seikat, enkä halua ottaa turhia riskejä, mutta riskitön ei suunniteltu sektiokaan ole.

Mun kaverin neljäs lapsi synty normaalisti, vaikka takana oli 1. hätäsektio, 2. norm. synnytys 3. sektio

Olivat sanoneet, että onnistuu homma. Vaikka kolmannen jälkeen olivatkin arvioineet, että seuraava tulee sektiolla.

Mulle sanottiin elokuussa K-SKS:ssa toisen kiireellisen sektioni jälkeen, että mikäli kolmannen haluan niin ensisijaisesti synytys hoidettaisiin suunniteltuna sektiona, mutta mikäli synnytys sattuisi käynnistymään spontaanisti ja lapsi olisi hyvin tuloillaan niin alatiesynnytyskään ei olisi pois suljettu vaihtoehto.

Tosin mun kohdallani synnytyksen käynnistyminen spontaanisti olisi erittäin epätodennäköistä kun kroppa on tällainen maanantai kappale että kumpikin synnytys on jouduttu käynnistelemään pitkän kaavan mukaan. Ekalla kerralla tuli jonkin verran supistuksiakin, mutta tokalla kerralla mentiin alusta loppuun oksitosiinin voimin. Mulla siis kumpikin sektio on johtunut vauvojen avotarjonnasta. Mulla on tosi tilava lantio kuulemma, mutta malli on väärä kun vauvat ohajutuvat virhetarjontaan eivätkä pääse laskeutumaan...

Yhteistyössä