Iltalehti julkaisi kuluneella viikolla kipakan myyjän ohjeet huonosti käyttäytyville asiakkaille. Myyjän 20 vinkkiä poikivat pian palautetta ja uusia listauksia toimituksen sähköpostiin.
Viimeisimpänä asiakkaita halusi opastaa parturi-kampaaja, joka on huomannut parantamisen varaa muun muassa asiakkaiden hygieniassa, täsmällisyydessä ja liiallisissa odotuksissa.
1. Jos haluat pelkän leikkauksen, tule samana päivänä pestyillä hiuksilla. Jos peset hiuksesi kerran viikossa lauantaisin, niin mene sunnuntaiaamuna parturiin - älä torstaina. Haluaisitko itse koskea tuntemattoman rasvaisiin hiuksiin puolen tunnin ajan? Ja kyllä, pesu maksaa.
2. Sama pätee vahaan tai lakkaan. Ennakoi, tiedät kyllä miksi. Jos kiltti kampaaja uhraa saksensa geelimössö hiuksiisi, älä valita jälkikäteen, jos leikkaus ei asetu.
3. Jos varaat ajan permanenttiin pitkille kutreille ja tuot kuvan Hollywood-tähdestä, jolla on ihanat laineet, niin luuletko ihan oikeasti, että se näyttää joka aamu samalta kuin kuvassa? Käytä muotoilurautaa tai lämpörullia.
4. Jos et halua, että hiuksiasi leikataan, älä tule kampaajalle ja vaadi jotain uutta "mutta ei saa oikeastaan lyhentää, mä kasvatan. Ja kerroksiakaan ei, kun on niin ohuet hiukset." Meillä on sakset, ei taikasauvaa.
5. Kun tuot lapsesi parturoitavaksi, voit kuvitella, veisitkö lapsen hoitoon tai kylään siinä kunnossa? Jos Maijalla on saivareita tai kuumetta, niin tukan voi leikata varmasti myöhemminkin. Jää sitten Maijallekin mukavampi muisto kuin kuumetokkurassa puoliväkisin kitisten leikattuna.
6. Jos jätät lapsesi parturiin ja lähdet itse asioille, tule takaisin silloin kun kampajaaon ilmoittanut leikkuun olevan valmis - älä puolen tunnin päästä. Emme ole lastenvahteja. Olemme asiakaspalvelijoita ja seuraava asiakas odottaa jo.
7. Ja jos haluat, että pienen Väinön hiukset leikataan saksilla tietyn mittaiseksi, tule itse mukaan äläkä laita koululaista yksin parturiin ja tule itse myöhemmin huutamaan kun on "kynitty" sivut ja niska koneella. Väinön kanssa kyllä keskustelin leikkauksesta, kun et ollut itse paikalla.
8. Monen asiakkaan kanssa hoito on jo melkein kuin kaveria tapaisi. Kampaajankin mielestä on kiva vaihtaa kuulumisia, mutta muista, ettei meillä ole pätevyyttä terapeutin ammattiin.
9. Jos haluat "raidan, tuohon, tuohon ja tuohon", niin voit vaikka sukia kaupan vaalennusaineet päähän, jos itse tiedät paremmin. Anna meidän hoitaa työmme. Ehkä muutaman kerran ennenkin on raitoja tehty.
10. Tule paikalle silloin kun sovitaan. Vartin myöhästyminen on lyhyessä työssä pahimmillaan puolet ajasta. Soita ja kysy, haittaako myöhästyminen tai tuleeko seuraava asiakas ihan perään. Olisi myös ihan kohteliasta ilmoittaa, jos sinulla ei ole aikomustakaan saapua paikalle.