Onko teistä järkyttävää ja liian radikaalia toimintaa jos kaikilta toimeentuloperheiltä huostaanotetaan lapset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kuulin ite tästä kanssa uutisissa ja sitten huomasin tällä palstallakin olevan sellasen ketjun jossa puhuttiin tästä asiasta.

Minusta tuo on aika järkyttävää ja radikaalia, eikä me voida mennä tohon tai on kyllä hulluuden huippu!

Eiks nää ihmiset tajua että on erillaisia tilanteita ihmisillä elämässään... ei kaikki todellakaan tahallaan lorvi sen toimeentulotuen varassa...

Entäpä jos on sellanen ihminen jolla on takana pahoja traumaattisia kokemuksia kuten esim. kiusaamista, perheongelmia kotona. Mutta ei ole kuitenkaan niin pahasti vielä voinut että ois tarvinnut mennä lääkärille hakemaan mielialalääkitystä tai terapiaa, et koita ite sinnitellä ja selvitä niistä asioista ja näkee sen parhaimmaks vaihtoehdoks... mutta ei esimerkiks kykene pitkään aikaan menemään työelämään tai kouluun. Jos ees ikinä. Niin tälläseltäkö ihmiseltä pitäis esimerkiks lapset sitten huostaanottaa vaikka hän ongelmistaan huolimatta hoitaisi heidät hyvin ja rakastaisi heitä hyvin paljon ?? pitääkö siis tälläseltä ihmiseltä joka on kärsiny muutenkin jo vääryyksistä niin viedä tuollanenkin valopilkku elämästä joka voi olla jollekkin se ainut valo mikä auttaa jaksamaan ??

Mietimpähän vaan että mihinkä v*ttuun me ollaan menossa ja ollaanko tässäkin ajateltu tarpeeks syvältä kannalta KAIKKIA osapuolia ja heidän erillaisia tilanteitaan? vai onko meillä niin suppea näkökenttä näiden asioiden suhteen että ollaan vaan silleen ja lyödään nyrkillä päätös pöytään että nämä kaikki ihmiset ovat vain lorvijoita?

Ihan oikeesti mua huolestuttaa. Minne tästä voi valittaa?

Kalliimmaksihan tuo tulisi yhteiskunnalle.

Muutenkin ihmettelen porukkaa, joka kadehtii toimeentulotukea saavia. Itelläni on sen verran pieni palkka, että varmaan juu saisin enemmän rahaa työttömänä tukien muodossa, mutta sitten joutuisin loppuikäni vuokralla asumaan, ikinä ei säästöjä voisi kartuttaa tai muutenkaan suunnitella taloudellisesti turvatumpaa vanhuutta.

Joo ja samlla laittaa piuhat poikki pienituloisilta ja tukia saavilta. :xmas:

Miksei niinku siivoojat sais lisääntyä tai muuten vaan pientuloset perheet? et onks se niinku ainut ja oikea hyvän vanhemmuuden mittari se et pystyy täydellisesti itse elättämään ne lapsensa? toi on tietysti hyvä pointti ja arvostettava asia jos pystyy, mutta ei se hyvä vanhemmuus minun mielestä pelkästään tuosta lähde, että vaikka ois vähemmän rahaa ja tarviis sitten hieman yhteiskunnallisia tukiakin esimerkiks niin ei rakkaus niitä lapsia kohtaan oo myös aika tärkee hyvän vanhemmuuden elementti!? ja sit et kasvattaa niitä lapsia hyvin, asettaa rajoja jne. Ei se lapsi tietenkään pelkästä rakkaudesta ja rajoista ja herran aamenesta elä, et tarviihan se rahalla saatavia vaatteita ja ruokaakin elääkseen mutta ei sitä voida silti tyystin unohtaa miten tärkeitä arvoja siinä rahan ja elättämisen rinnalla on myöskin ne kyvyt antaa rakkautta ja rajoja... ja jos tää elämä menis siihen pisteeseen et piuhatkin laitettas poikki ns. tälläsiltä huonompi arvoisilta ihmisiltä, niin hei haloo onks tää enää ihmisarvosta toimintaa !?

Onks tällä tavalla Suomi hyvinvointivaltio?

Ei taatusti. Aika diktatuuri tästäkin tulee, et täällä on kohta sellaset tietyt jotka hallihtee vahvasti ja heikommat on pistetty polvilleen ja alleen, eikä niitä pidetä ees varmasti ihmisinä, vaan loisina, joten näin ollen nämä varmaan toteais ettei tälläset ees ihmisarvolla mitään tee. Huh huh, jos elämä menee SUOMESSAKIN tähän kun jossain Aasian maissa, nii mie katoon aika nopeesti v*ttuun täältä Suomesta johonkin muuhun länsimaahan! Sori vaan Suomi ja sen hallitus, rakastin isänmaatani mut sit aion toimia toisin ja jättää tämän paskan taakseni. :)

[QUOTE="vieras";28099182]Miksei niinku siivoojat sais lisääntyä tai muuten vaan pientuloset perheet? et onks se niinku ainut ja oikea hyvän vanhemmuuden mittari se et pystyy täydellisesti itse elättämään ne lapsensa? toi on tietysti hyvä pointti ja arvostettava asia jos pystyy, mutta ei se hyvä vanhemmuus minun mielestä pelkästään tuosta lähde, että vaikka ois vähemmän rahaa ja tarviis sitten hieman yhteiskunnallisia tukiakin esimerkiks niin ei rakkaus niitä lapsia kohtaan oo myös aika tärkee hyvän vanhemmuuden elementti!? ja sit et kasvattaa niitä lapsia hyvin, asettaa rajoja jne. Ei se lapsi tietenkään pelkästä rakkaudesta ja rajoista ja herran aamenesta elä, et tarviihan se rahalla saatavia vaatteita ja ruokaakin elääkseen mutta ei sitä voida silti tyystin unohtaa miten tärkeitä arvoja siinä rahan ja elättämisen rinnalla on myöskin ne kyvyt antaa rakkautta ja rajoja... ja jos tää elämä menis siihen pisteeseen et piuhatkin laitettas poikki ns. tälläsiltä huonompi arvoisilta ihmisiltä, niin hei haloo onks tää enää ihmisarvosta toimintaa !?

Onks tällä tavalla Suomi hyvinvointivaltio?

Ei taatusti. Aika diktatuuri tästäkin tulee, et täällä on kohta sellaset tietyt jotka hallihtee vahvasti ja heikommat on pistetty polvilleen ja alleen, eikä niitä pidetä ees varmasti ihmisinä, vaan loisina, joten näin ollen nämä varmaan toteais ettei tälläset ees ihmisarvolla mitään tee. Huh huh, jos elämä menee SUOMESSAKIN tähän kun jossain Aasian maissa, nii mie katoon aika nopeesti v*ttuun täältä Suomesta johonkin muuhun länsimaahan! Sori vaan Suomi ja sen hallitus, rakastin isänmaatani mut sit aion toimia toisin ja jättää tämän paskan taakseni. :)[/QUOTE]
Mä ihan vitsinä kirjoitin.. En ole todellakaan tuota mieltä.

Ja höpön löpön! Tää maa on muutenkin "konkurssin partaalla", niin valtiolla ei ole tuollaseen rahaa. Miettikääpäs, mitä se lapsen sijoitus maksaa versus kuinka paljon tt-perheitä on, niin ei kai päättäjät nyt oikeesti ole niin aivottomia sentään, että vielä syvemmälle tätä konkurssia vievät... Mä en usko tuohon juttuun pätkääkään. Kyllä perheessä pitää olla muitakin ongelmia - ei pelkän tt:n perusteella voi keltään muksuja huostaanottaa, jos perustarpeet sentään täyttyy. Joten rauhoittukaapas nyt.

Mikä olisi homman pointti?
Tulisi yhteiskuunnalle satoja kertoja kalliimmaksi, lapset ja vanhemmat voisivat huonommin joten muidenkin tukipalvelujen kulut lisääntyisi. syrjäytyneiden määrä kasvaisi.

Ajatuksenakin tyhmä kaikilla tasoilla .

Eikös tää lähtenyt ihan joidenkin väärinymmärtämästä tutkimustuloksesta? Eikö alkuperäinen uutinen ollut niin, että toimeentulotukea saavien perheiden lapsilla on isompi riski päätyä huostaanotetuiksi kuin muilta.

[QUOTE="vieras";28099133]Entäpä jos on sellanen ihminen jolla on takana pahoja traumaattisia kokemuksia kuten esim. kiusaamista, perheongelmia kotona. Mutta ei ole kuitenkaan niin pahasti vielä voinut että ois tarvinnut mennä lääkärille hakemaan mielialalääkitystä tai terapiaa, et koita ite sinnitellä ja selvitä niistä asioista ja näkee sen parhaimmaks vaihtoehdoks... mutta ei esimerkiks kykene pitkään aikaan menemään työelämään tai kouluun. Jos ees ikinä.[/QUOTE]

Jos ihminen ei mielenterveysongelmiltaan pysty käymään töissä tai käymään koulua, niin kyllä silloin tarvitaan ammattiapua. Vai meinaatko, että kyllä se siitä ohi menee, muutamassa vuodessa? Mitä kauemmin ihminen sinnittelee ilman apua, sen vaikeampaa voi auttaminen olla sitten kun vihdoinkin sitä lähtee hakemaan.

Mä olen sitä mieltä, että jos on kyse näistä elämäntapasossuista, joilla ei ole pienintä aikomustakaan elättää itseään ja lapsiaan nyt eikä tulevaisuudessa millään muulla kuin tuilla, niin voisin olla samaa mieltä lasten huostaanoton kanssa. Sillä voitaisiin turvata se, ettei sama elämäntyyli "periytyisi" lapsillekin. Nimittäin tätä menoa meillä on kasvamassa uusi sukupolvi, joka jo lapsena asennoituu siihen, ettei mitään tarvitse itse tehdä, kyllä joku muu hoitaa.

Tilapäisissä vaikeuksissa olevilta perheiltä ei tietenkään saisi viedä lapsia pois, ellei lapset jostain syystä kärsi siitä elämäntilanteesta. Olishan se hurjaa, jos kaikilta vähävaraisilta tai työttömiltä vietäis lapset pois, vaikka koko ajan olisi työnhaku päällä ja kova motivaatio saada elämä taas raiteilleen.

Idioottimaisinta mitä olen ikinä kuullut. Varsinkin, kun suurin osa toimentulotukea saavista ei ole siellä sossussa omasta halustaan, vaan siksi että on pakko esim. työttömyyden takia.
Tarjottaisiin heille kunnon työtä, sellaista missä on kunnollinen palkka jolla voi elää, eikä mitään 9 euroa päivässä- orjanhommia. Se tosiaan auttaisi näitä perheitä, eikä mitkään huostaanotot eikä myöskään typerät paskanjauhannat.

Mä olen sitä mieltä, että jos on kyse näistä elämäntapasossuista, joilla ei ole pienintä aikomustakaan elättää itseään ja lapsiaan nyt eikä tulevaisuudessa millään muulla kuin tuilla, niin voisin olla samaa mieltä lasten huostaanoton kanssa. Sillä voitaisiin turvata se, ettei sama elämäntyyli "periytyisi" lapsillekin. Nimittäin tätä menoa meillä on kasvamassa uusi sukupolvi, joka jo lapsena asennoituu siihen, ettei mitään tarvitse itse tehdä, kyllä joku muu hoitaa.

Sekö on lapsen kohdalla tärkeintä, että hänestä kasvaa ahkera työntekijä?

Rauhoittukaa nyt hyvät ihmiset! Ei missään ole väitetty, että noin tehtäisiin. Joku (ja ilmeisesti myös joku toinen) oli ymmärtänyt uutisen väärin ja kysynyt asiaa palstalla. Edellisessä ketjussa asia jo ruodittiin melko perusteellisesti. Eli jos vielä jäi jotain epäselvää, niin käypä ensin se keskustelu läpi...

Mä olen sitä mieltä, että jos on kyse näistä elämäntapasossuista, joilla ei ole pienintä aikomustakaan elättää itseään ja lapsiaan nyt eikä tulevaisuudessa millään muulla kuin tuilla, niin voisin olla samaa mieltä lasten huostaanoton kanssa. Sillä voitaisiin turvata se, ettei sama elämäntyyli "periytyisi" lapsillekin.

Uskallan väittää, että kodeistaan väkipakolla revityistä lapsista ei tule kovin suurella todennäköisyydellä tasapainoisia ja tuottavia yhteiskunnan jäseniä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28099554:

Onko vain kaksi vaihtoehtoa: vannoutunut veronmalsaja tai sitten elätti? Se asenne ihan todella periytyy, lapset ihan oikeasti oppii elämään sniin, että sossu maksaa. Kun vanhemmat eivät tee töitä, sossusta saa kaiken mitä tarvitsee ja kaikki ihmiset ympärillä on sama kastia, niin mitä siitä lapsesta todennäköisesti tulee?

Ja hitto, mikä ihmeen vika on ahkeruudessa?!

[QUOTE="vieras";28099182]Miksei niinku siivoojat sais lisääntyä tai muuten vaan pientuloset perheet? et onks se niinku ainut ja oikea hyvän vanhemmuuden mittari se et pystyy täydellisesti itse elättämään ne lapsensa? [/QUOTE]

Ei hitto, nauran täällä kippurassa :D
Olen nimittäin itse siivooja, tai laitoshuoltaja kuten nykyään kuuluu sanoa, ja ihan itse kyllä elätän perheeni. On meillä tietysti miehenkin tulot, mutta ei perusduunari nyt mahdottomia tienaa.
Ei roikuta sossussa, eikä olla haettu asumistukeakaan. Lapsilisät tietysti tulee, mutta niistähän nauttii jokainen perhe suomessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28099554:

Ei, vaan se että hän pärjää elämässä ja tulee omillaan toimeen, oppii pitämään itsestään huolen, ymmärtää opiskelun ja työnteon merkityksen omaan pärjäämiseen jne. Jos lapsi oppii siihen, ettei mitään kannata tavoitella, ei kannata mennä töihin kun sossu elättää, niin meillä on kohta se tilanne, ettei ketään kiinnosta tehdä mitään ja sitten me ollaan kusessa.

Yhteistyössä