Valtio huostaanottaa lapset toimeentulotukiasiakkailta!!!!

• Viestiketjun aloittaja "HUh"
  • Ensimmäinen viesti
"kökkö"
[QUOTE="Niin";28091027]Jokaiselle ihmiselle :) rahaa joka todistaa muolle että on yrittänyt marjanpoiminnalla tienat rahaa ja ei ole onnistunut :)[/QUOTE]

Siis miten lupaat? Niin ettei ikinä koskaan pysty tienaamaan, vai joka vuosi? Kysyn siksi, että hyvinä marjavuosina poimin todella paljon ja tienaan ihan kohtalaisesti. Siis sen muutaman viikon, eihän se kokovuotta ajatellen mitään tee.
Mutta on vuosia, etten saa edes itselleni marjoja tarpeeksi poimituksi, jonkun vajaan ämpärin vaan. En ole niin taitava metsissä samoaja, että voisin ihan minne vaan umpimähkään mennä. Mulla on ne tietyt metsät, aina samat paikat, joihin osaan ja jotka tunnen. Ja bensaa palaa!
Tosi mielissäni olisin, jos joku veisi minut jonnekin sysimetsiin, näyttäisi poimimispaikat, ja päivän päätteksi vielä opastaisi eksymätttä poiskin. Mutta se on utopiaa.
Eli ihan tosi on, ettei marjastamisella elä, ja tämän sanon minä jolle sentään marjastus on ihan himohommaa.

"niin"
[QUOTE="kökkö";28091054]Siis miten lupaat? Niin ettei ikinä koskaan pysty tienaamaan, vai joka vuosi? Kysyn siksi, että hyvinä marjavuosina poimin todella paljon ja tienaan ihan kohtalaisesti. Siis sen muutaman viikon, eihän se kokovuotta ajatellen mitään tee.
Mutta on vuosia, etten saa edes itselleni marjoja tarpeeksi poimituksi, jonkun vajaan ämpärin vaan. En ole niin taitava metsissä samoaja, että voisin ihan minne vaan umpimähkään mennä. Mulla on ne tietyt metsät, aina samat paikat, joihin osaan ja jotka tunnen. Ja bensaa palaa!
Tosi mielissäni olisin, jos joku veisi minut jonnekin sysimetsiin, näyttäisi poimimispaikat, ja päivän päätteksi vielä opastaisi eksymätttä poiskin. Mutta se on utopiaa.
Eli ihan tosi on, ettei marjastamisella elä, ja tämän sanon minä jolle sentään marjastus on ihan himohommaa.[/QUOTE]

Jep ja thaikut vetää 5000kg per lärvi mustikkaa ja puolukkaa kaudessa :) Ainiin mutta toi juttu ja monet muut lehtijutut ovat maksettuja mainoksia..
Ja kyllä toimeentulotuen päälle on mahdollista tehdä todella hyvät rahat tai palkan päälle jos on intoa..

Toikin että joskus on hyvä ja joskus huono vuosi pitää paikkaansa, MUTTA aina on jotain hyvin.. sieniä tai marjoja kun on monia lajeja ja erilaiset kasvuolosuhteet toimivat aina jollekkin optimaalisesti.

metsäänhaluanmennä
Tää marjastus on nyt jo aika kaukana ketjun alkuperäisestä aiheesta, mutta pakko kuitenkin kirjoittaa omia kokemuksia. Viime vuonna tein oikein hyvän tilin kaverin kanssa puolukalla, en nyt mitään tuhansia euroja, mutta sain perheelleni vähän ylimääräistä ekstraa ja mikä parasta, pääsin hetkeksi luonnon rauhaan samoilemaan. Jos aikaa olisi ollut enemmän, ja olisin ollut 8 tuntia päivässä metsässä, niin en näe mitään estettä sille, ettenkö olisi päässyt ihan hyviin tuntiansioihin, n. 7-40e/h riippuen vähän paikasta. Uskon, että kuukausituloni olisi ollut n. 1000-2000e luokkaa. Kaverini kertoi myös silloin, että hänen tuttavansa ottaa marjastusaikana aina töistä lomaa pari viikkoa, koska saa marjoilla enemmän kuin töistä.

Uskon, että pointti tässä keskustelussa oli se, että ahkera ihminen pärjää aina. Jos on terve ja hyväkuntoinen, ja vielä kaupanpäälle ahkera, niin kyllä pärjää elämässä, vaikkei saisi tukiakaan. Tokihan tämä ahkeran kansan osuus on vähenemään päin, koska kotona istumisesta maksetaan sen verran, ettei tarvi välttämättä metsään mennä tai pulloja kerätä. Itse en siis todellakaan olisi poistamassa mitään tukia, tt-tuki on hyvin tärkeä tulo silloin, kun tulee esim. irtisanomisia, lomautuksia, sairauksia jne. silloin on erittäin tärkeää, ettei ihminen jää tyhjän päälle. Harmi, että monella on ajatus, että suurin osa tt-tuen käyttäjistä on loisia, koska luulen kuitenkin, että tämä lois-joukko joka on päässyt esille on oikeasti kuitenkin marginaaliryhmä. Ainakin toivon niin.

Mutta, hauskaa päivänjatkoa kaikille, ja toivottavasti jokaiselle riittää töitä, oli se sitten päällikön paikka it-alan firmassa tai marjojen keruuta lähimetsässä kuusten kuiskaillessa vieressä :)

"heh"
Jos asuu metsän vieressä on helppo tienata rahaa sillä.
Jos kaikki kaverit ovat bändissä lienee surempi todennäköisyys että joskus pääsee keikalle ja saa rahaa sillä.'

Ainoa ero ahneiden tilallisten ja muusikoiden, dekkarikirjailijoiden, merkonomien, jne välillä on se, että jälkimmäinen ryhmä ei ole niin tyhmä, että vaatii muilta samaa kuin itseltään, vaan ymmärtää että elämässä moni asia on lähtökohdista ja saaduista resusrreista kiinnii.

"Kanttarelli"
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28090982:
Ei tällaisiin kysymyksiin ole vastauksia. Poimimiseen voi mennä vaikka sata vuotta, jos ei ikinä löydä yhtäkään. Tai sitten ei mene kauan, jos osuu hyvään paikkaan.
Ihmiset ovat myös erilaisia. Yksi näkee kanttarellissa mahdollisuuden tienata rahaa. Kerää ämpärillisen, myy ja palaa seuraavana päivänä keräämään lisää. Toinen näkee kanttarellissa syötävän sienen. Kerää kourallisen, puhdistaa, lähtee kauppaan ostamaan voita, ruskistaa kanttarellit voissa pannulla ja toteaa, että olipa vaivalloista ja ettei oikeastaan edes tykkää kanttarelleista. Eikä koskaan enää kerää kanttarelleja.

Mutta samahan se on työpaikkojenkin kanssa: toinen näkee "paskaduuninkin" mahdollisuutena päästä kiipeämään työelämässä paremmalle oksalle ja toinen vaan toivoo, että työpäivä ja työsuhde päättyisi mahdollisimman pian.

+0+00
[QUOTE="heh";28091492]Miksi sieltä haulikoiden kanssa ajetaan thaimaalaisia ryhmiä pois jos siellä kaikille riittää yllin kyllin?[/QUOTE]

Mä marjastan kanssa ja sitten myyn marjat, viime vuonna oli keäloma syyskuussa nin tuli poimittu puolukka myyntiin, netto kuukauden rupeamalle oli +3000€, helvetin raskas tapa ansaita helppoa rahaa..
paremmalla organisoinilla ja marja paikkojen tietämisellä olisi päässyt paljon paremmille tuloille, nyt joutui pahimmillaan etsimään puolukoita +30km päästä... ja monta reissua tuli tehtyä tyhjiin metsiin..
Ja toi siis käytännössä kokonaan puolukalla, tohon jos olisi lisännyt muut marjat niin varmaan olisi mahdollista repiä e +8000€ parista kuukaudesta..

1 marjanmyyjä kertoi viime syksynä, että thaikuista ei pidetä sen takia kun heillä on nämä marjaharat jotka tuhoavat, jonkin verran marjojen juuria / varpuja.. Roskaaminen on toinen ongelma. ja voin kertoa aseen omistajana, 1 uhkaus Suomen lailla niin eipä ole ainuttakaan aetta en jälkeen jos poliisi setä aa tietää

+0+0
[QUOTE="heh";28091501]Jos asuu metsän vieressä on helppo tienata rahaa sillä.
Jos kaikki kaverit ovat bändissä lienee surempi todennäköisyys että joskus pääsee keikalle ja saa rahaa sillä.'

Ainoa ero ahneiden tilallisten ja muusikoiden, dekkarikirjailijoiden, merkonomien, jne välillä on se, että jälkimmäinen ryhmä ei ole niin tyhmä, että vaatii muilta samaa kuin itseltään, vaan ymmärtää että elämässä moni asia on lähtökohdista ja saaduista resusrreista kiinnii.[/QUOTE]

mä en asu metsän vieressä..
Kukaan mun kavereista ei muuten harrasta marjastusta :)
Ja en minäkään ymmärrä selittelyä, on se kumma että viinan/tupakkaan/ harrastuksiin löytyy rahaa mutta ei sitten esim bussilippuun tai polkupyörään jolla pääsee sinne metsään.

Mites sellaisessa tapauksessa että ne lapset on tehty terveenä ja työssäkäyvänä ja sitten vaikka joutuu onnettomuuteen tai sairastuu vakavasti eikä kykene työhön? Ehkä puoliso hylkää ja joutuu hakemaan tukea? Lapset vaan veks ja thats it?
Tässä on kaksi eri tilannetta. Jos ihminen sairastuu ja menettää työkykynsä, silloin asiaan ei paljoakaan voi itse vaikuttaa.
Jos taas puoliso jättää ja joutuu turvautumaan toimeentulotukeen, siihen voi vaikuttaa. Toimeentulotuki on tarkoitettu tilapäiseksi avuksi, silti on ihmisiä jotka pitävät sitä jatkuvana tulonlähteenä. Heillä ei ole aikomustakaan mennä töihin ja pahimmillaan lapsia tehdään lisää siihen tilanteeseen jossa vanhemmat vieroksuvat työtä.

"smh"
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;28091617:
Tässä on kaksi eri tilannetta. Jos ihminen sairastuu ja menettää työkykynsä, silloin asiaan ei paljoakaan voi itse vaikuttaa.
Jos taas puoliso jättää ja joutuu turvautumaan toimeentulotukeen, siihen voi vaikuttaa. Toimeentulotuki on tarkoitettu tilapäiseksi avuksi, silti on ihmisiä jotka pitävät sitä jatkuvana tulonlähteenä. Heillä ei ole aikomustakaan mennä töihin ja pahimmillaan lapsia tehdään lisää siihen tilanteeseen jossa vanhemmat vieroksuvat työtä.
Juuri näin! Täällä on niin paksukalloista väkeä ja tietysti paljon myös paatuneita yhteiskunnan turvaverkossa köllöttelijöitä että näiden kaaliin ei tunnu uppoavan että ongelma ja aihe koskee ainoastan kroonisia työnvieroksujia eikä niitä joita nyt elämä sattuu tilapäisesti kolhimaan. Minun mielestäni edellisiltä tulee voida ottaa lapset huostaan, jälkimmäisiltä ei tietenkään mikäli heillä on halu ja edellytykset jossain vaiheessa palata työelämään.

"vieras"
Romumetallilla tekee myös rahaa.

Kiertelen aina roskiksia, kaatopaikkoja ja metallinkeräyslaatikoita. Kerään ja puran laitteita, kuorin johdot, lajittelen metallilaadut yms.

Esimerkiksi romukuparista maksetaan kurssin mukaan n. 5-7 euroa/Kg, esim. lähes kaikki virtajohdot ovat kuparia, joten sitä kertyy.

Juuri vein puolen vuoden metallilastin romuttamolle. Kuparia, alumiinia, messinkiä, ruostumatonta.. Puolen vuoden romuilla nettosin 2500 euroa.

Tämän lisäksi roskiksista yms. on tarttunut mukaan järkyttävä määrä muutakin tavaraa.

esim. pulloja keräsin pääasiassa roskiksista eräs vuosi koko vuoden ajan ja nettosin siitä 800 euroa.

Olen myös myynyt roskiksista löytämääni keräilytavaraa, kirjoja, lehtiä, sarjakuvia, leffoja, huonekaluja, lasitavaraa yms. yli 10000 eurolla eteenpäin.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
jännää
[QUOTE="vieras";28092316]Romumetallilla tekee myös rahaa.

Kiertelen aina roskiksia, kaatopaikkoja ja metallinkeräyslaatikoita. Kerään ja puran laitteita, kuorin johdot, lajittelen metallilaadut yms.

Esimerkiksi romukuparista maksetaan kurssin mukaan n. 5-7 euroa/Kg, esim. lähes kaikki virtajohdot ovat kuparia, joten sitä kertyy.

Juuri vein puolen vuoden metallilastin romuttamolle. Kuparia, alumiinia, messinkiä, ruostumatonta.. Puolen vuoden romuilla nettosin 2500 euroa.

Tämän lisäksi roskiksista yms. on tarttunut mukaan järkyttävä määrä muutakin tavaraa.

esim. pulloja keräsin pääasiassa roskiksista eräs vuosi koko vuoden ajan ja nettosin siitä 800 euroa.

Olen myös myynyt roskiksista löytämääni keräilytavaraa, kirjoja, lehtiä, sarjakuvia, leffoja, huonekaluja, lasitavaraa yms. yli 10000 eurolla eteenpäin.[/QUOTE]

noin nyt vaan odotetaan että mörkö horo tulee ampumaan tämänkin kirjoituksen alas..
perusteina kun mäkään en oo löytänyt, vaikken ole koskaan etsinytkään

[QUOTE="heh";28090725]No kun niitä marjoja ei löydä, edes omaan pakkaseen, jos ei paikkoja tiedä.

Aika hirveitä ja ahneita ihmisiä olette. Haukkumassa ja lyömässä heikommassa asemassa olevia.[/QUOTE]

Jokainen voi opetella lukemaan karttaa, tulkitsemaan maastoa ja nähdä vaivaa kiertelemällä metsissä. Kyllä ne paikat löytyy kun viitsii lähteä. Musta tuntuu että köyhyys periytyy monilla paskan asenteen takia, jokaisesta hengenvedostakin pitäisi saada liksaa, saati että menet ns. turhaan metsään katselemaan marjapaikkoja.

Kesällä kun itse lähdin metsiin, katselin mustikoita poimiessa samalla muuta maastoa syksyn sienien varalta. Ei täällä ollut ketään kertomassa mulle että mene XY-paikkaan ja saat litroittain mesimarjoja ja kanttarellia. Ja enkä vieläkään löytänyt niin hyviä paikkoja että myyntiin asti riittäisi, mutta omalle porukalle kyllä tuli pakastimet täyteen herkkuja!

HOXHOX
Nyt kun kevätsiivouksia aletaan pikkuhiljaa tekemään niin varsinki pääkaupunkiseudulla tuntuu olevan joka toisen kulman takana vaihtolava täynnä rahanarvoista tavaraa.

Sinne vaan penkomaan, oikeasti köyhä ei välitä siittä mitä muut ajattelevat vaan käyttää tilaisuuden hyödyksi.

Hei, nyt muistan! Menkää pesemään ikkunoita. Ihan oikeasti tuolla voi saada tuntuvasti taskurahaa ja kohta on ne hetket käsillä kun ihmiset aloittelee kevätsiivouksia.

Samaa sarjaa on myös että pariskunta on joulunaikaan joulupukki & -muori ja veikkaisin että ennen kuin lumet sulaa, jotkut kaipaisivat apua lumien lapioimisessa pois talojen nurkilta.

Yhteistyössä