Onko enää tavallisia äitejä järki päässä edes olemassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kyllästynyt"

Vieras
Tuntuu että muodissa on kyseenalaistaa ihan kaikkia tavallisiakin toimivia kasvatusmalleja ja tehdä kaikki mahdollisimman erilailla. Jatkuvaa kritisointia ja muiden kasvatustapojen kyseenalaistamista, mikään perinteinen ei vaan voi olla hyvä, koska on muodikkaampaa olla jokin erikoisäiti. Kieltoja ei saa eikä varsinkaan rangaistuksia, ei voi edes tehdä mitään perinteistä vaan kaikki pitää olla vähän erikoista ja outoa.

Hyvähän se on omia kasvatustapoja aina joskus pohtia ja kehittää ehkä itseään, mutta jotenkin menee aivan överiksi nykyään, koko ajan ollaan kritisoimassa normaalia kuria ihan tavallisia vanhempia. Tuntuu että näitä kritisoidaan 90% enemmän kuin joitain väkivaltaisia juoppovanhempia, koska on noloa olla tavallinen joskus väsyvä ja kuria sekä rakkautta pitävä äiti.
Kieltääkin joskus ja sehän on pahinta mitä lapselle voi tehdä.

Onko teitä normaaleja äitejä enää olemassa, jotka opetatte lapsillenne käytöstapoja, jopa niitä erikoisäitien "turhiakin" tapoja, kuten ei kyynerpäitä pöydillä, anteeksi pyydetään/halataan ja kielletään ihan suoraan jos lapsi tekee pahaa, mutta kehutaan sitäkin enemmän? Teitä jotka ehkä olette erilaisiakin jossain määrin kuin valtaosa, mutta ette kuluta aikaanne muiden kasvatusmallien jatkuvaan kyseenalaistamiseen?

Ette työnnä nokkaanne joka asiaan, vaahtoa joka käänteessä alle 3v päivähoidoista, hauku sarkastisestimuita äitejä itseänne salakavalasti ylentäen oli kyse sitten imetyksestä, perhepedeistä, vaunujen suunnasta, kasvatuksesta, päiväkodista, lapsiluvusta, lasten sukupuolesta tai hitto soikoon vaikka raskauesta ja vauvan kanssa liikkumisesta.

ONKO TEITÄ?!

Onko se vain tämä palsta ja olenko ainoa joka ei jaksa ymmärtää tätä jatkuivaa kaiken kyseenalaistamista, sellaista överiä eikä mitään tavallista pohdiskelua ilman syyllistämistä?

• Tykkää
Reactions: Maarit__
Täällä maalaisjärkinen. Vaikka ei sillä, kyllä niistä hapatuksistakin voi napsia ihan hyviä juttuja kasvatukseen ja elämään yleensäkin. Eli en suhtaudu yltiönegatiivisesti niihinkään - mihinkään. Yleensäkin koitan muistaa, että kaikki ei sovi kaiklle, vaikka mielipiteen asioista omistankin ja sanokin.

En mä ainakaan tunne oikeassa elämässä yhtään tällaista höyrypäätä kuin mitä täälä palstalla on kaikki. :D Siksihän tämä onkin niin outo paikka käydä välillä kurkkaamassa...

• Tykkää
Se on tää palsta. Me tavalliset äidit ei vaan jakseta tulla tänne höyryämään turhanpäiväisestä. Minulle on sama nukuttaako vanhemmat lapsensa perhepedissä vai omassa huoneessa, kunhan kaikki saavat nukkua yönsä. Lapsen voi syöttää joko rinnasta tai pullosta tai molempia, kunhan saa ruokaa.

Palstalla eniten ärsyttää ehdottomuus. On olemassa vain ja ainoastaan yksi oikea tapa toimia ja kaikki jotka toimii toisin, ovat väärässä. Ei ymmärretä, että perheet ovat erilaisia ja kaikille ei sovi sama toimintapata.

• Tykkää
[QUOTE="hmm";28084354]Kun lapsia on useampia kuin se yksi tai kaksi, alkaa tuollaiset turhuudet karista ihan itsestään ja maalaisjärki astuu tilalle.
Tää palsta on kyl ihan kauhee, tämä tuntuu olevan useille sellainen kaiken negatiivisen ulosantipaikka.[/QUOTE]

Näihin pahimpiin kyseenalaistajiin kuuluu ainakin yksi lapsetonkin joka aiheuttaa varmasti pahaa oloa täällä. Toivottavasti kukaan herkillä oleva äiti ei lue niitä, muut osaavatkin nauraa tuollaiselle.

Se on vain tämä palsta, onneksi suurin osa on ihan hyviä ihmisiä jotka kannustavat ja kunnioittavat erilaisia kasvatustapoja. :)

Juu, kyllä oikeastaan kaikkien tuntemieni äitien olen huomannut toimivan lastensa kanssa ihan normaalisti. Ei ole onneksi tullut vastaan näitä "en kiellä lastani lyömästä, koska hänen väkivaltaan liittyvien arvojensa määritteleminen hänen puolestaan olisi ihmisarvoa loukkaavaa" -ihmisiä.

[QUOTE="hmm";28084354]Kun lapsia on useampia kuin se yksi tai kaksi, alkaa tuollaiset turhuudet karista ihan itsestään ja maalaisjärki astuu tilalle.
Tää palsta on kyl ihan kauhee, tämä tuntuu olevan useille sellainen kaiken negatiivisen ulosantipaikka.[/QUOTE]

Äläpäs yritä, kyllä mä tunnen monia ihan yhden tai kahden lapsen äitejä, joilla on maalaisjärkeä alusta saakka :)

Jea, eli kolme ja siitä ylöspäin tekee äidistä oikeankaltaisen ;) Aikaisemmin mitään tiedä..

[QUOTE="...";28084392]Jea, eli kolme ja siitä ylöspäin tekee äidistä oikeankaltaisen ;) Aikaisemmin mitään tiedä..[/QUOTE]

Niinpä, heti löytyi yksi yleistäjä/ pahanilmanlintu/ toisten lyttääjä/ oman sädekehän kiillottaja tähänkin ketjuun :D

"katsos sitten kun enempi tulee niitä lapsia NIINKUIN MULLA niin sit tulee järkeä päähän niinkuin MULLA on..."

Palstamaailma on outo (tai voinhan minä olla psykoosissa, tietty). Palstoilla kaikki tuntee hirveät määrät erittäin huonosti kasvatettuja lapsia, äitejä jotka vievät lapsia huvikseen virikehoitoon ja itse lorvivat kotona, sossupummeja jotka loisivat työttömänä vain koska se elämä työmarkkinatuella on niin hiton helppoa ja hauskaa...äitejä jotka eivät imetä koska *epähyväksyttävä syy*, yksihuoltajia jotka rietastelee veronmaksajien ja ex-äijien rahoilla ja antavat kaikille ja niin edelleen.

Ja kun itse ei havaitse reaalimaailmassa mitään tuollaista, niin väkisinkin herää kysymys a) omasta b) muiden mielenterveydestä.

Osaisko joku täällä auttaa, ruuan laittoon liittyy. Ostin valmiiksi paistettua jauhelihaa ja nyt tein tomaattikastikkeen lisäämällä ketsuppia sekaan. Miettisin nyt kuitenkin, että voiko tota ketsuppia lämmittää mikrossa? Eiks ketsuppi kuitenkin syödä yleensä kylmänä, tais siis ainakin semmottii huoneen asteisena. Et tuleeks siitä jotain viruksii jos lämmitän sen? Ja seuraava kysymys liittyy tomaatteihin, mainoksissa ja elokuvisssa tomaattikastikkeissa on yleensä jotain "klimppejä" eli mitä sinne on lisätty?

Mun mielestä suurin osa ihmisistä tekee, kuten muut, asiassa kuin asiassa. Sekä hyvässä että pahassa. Kyseenalaistamatta kauheasti, mikä on hyvää tai järkevää. Kaikki me olemme tämän kulttuurin tuotoksia emmekä siten aina kykeneviä näkemään asioiden läpi. Mun mielestä vain hyvä asia, että osa jaksaa pohtia vähän syvällisemminkin asioita ja heiltä voi sitten muutkin saada ajateltavaa.

Totta kai suurin osa lapsista kasvaa suht täyspäisiksi, kunhan on rakastava koti ja perusasiat kunnossa (näitä perheitä on onneksi suurin osa), mutta koskaan ei ole haitaksi kyseenalaistaa ja parantaa asioita. Miten voi tapahtua "kehitystä" missään, jos kaikki otetaan vastaan semmoisena ja tyydytään siihen?

En usko, että kovin moni palstan ulkopuolella arvostelee toisia tai "suorittaa" äitiyttään, analysoimalla jokaikisen tilanteen. Kunhan tykkäävät pohtia, keskustella ja väitellä. Näitä toisten mollaajia löytyykin sitten kaikenlaisista äideistä ja ihmisistä täällä palstalla. Livenä sitten usein pitävät ajatukset ominaan.

Mä tunnen kyllä ihan tosielämässäkin ainakin pari "muoti-äitiä", joilla menee siis ihan todella vauhkoilun puolelle koko touhu. Eli siis facebookissakin julistetaan kuinka unikoulu on lapsen heitteillejättöä jne.
Ilmeisesti olen ainoa?

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;28084700:
Mä tunnen kyllä ihan tosielämässäkin ainakin pari "muoti-äitiä", joilla menee siis ihan todella vauhkoilun puolelle koko touhu. Eli siis facebookissakin julistetaan kuinka unikoulu on lapsen heitteillejättöä jne.
Ilmeisesti olen ainoa?

Mä en tunne tuollaisia, edes facebookissa. Valitettavasti, siinähän ois viihdettä kerrakseen seurattavaksi, kun nolaavat itsensä julkisesti *popparit kehiin*

[QUOTE="Niin";28084374]Näihin pahimpiin kyseenalaistajiin kuuluu ainakin yksi lapsetonkin joka aiheuttaa varmasti pahaa oloa täällä. Toivottavasti kukaan herkillä oleva äiti ei lue niitä, muut osaavatkin nauraa tuollaiselle.

Se on vain tämä palsta, onneksi suurin osa on ihan hyviä ihmisiä jotka kannustavat ja kunnioittavat erilaisia kasvatustapoja. :)[/QUOTE]

Eihän se herkillä oleva äiti voi sitten edes neuvolaan mennä. :D Itse asiassa jo sairaalassa annetaan ymmärtää, että äidinmaito on parempaa kuin korvike. Palstalla kun pitäisi sanoa (valehdella), että kyllä korvike on täysin sama asia kuin äidinmaito. Sellainen kaikki tavat on yhtä hyviä-ajatus on suurinta potaskaa, mitä maailmasta löytyy. Kummallista, ettei voi hyväksyä olevansa epätäydellinen vaan pitää huijata itseään ajattelemalla, ettei missään asioissa ole mitään ideaaleja, jotta kestäisi sen, ettei kaikessa voi tehdä aina niin kuin olisi lapselle paras. En mäkään väitä, että tämä lasissani oleva coca cola on yhtä terveellistä kuin vesi ja ala tuntea huonommuutta, jos joku mulle sanoo, että juot epäterveellistä juomaa.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;28084700:
Ilmeisesti olen ainoa?

Eikös tuo nyt ole varsin tavallinen mielipide? Luulen, että aika moni pitää ainakin huudatusunikoulua vääränä. On monilla mielipiteitä vaikkeivät toisi niitä joka käänteessä esille. Tuskin kyse on siitä, että tahtovat haukkua unikoulua käyttäviä vaan tuntevat empatiaa niitä vauvoja kohtaan, koska pitävät sitä haitallisena.

• Tykkää
Reactions: Rosabella
Eihän se herkillä oleva äiti voi sitten edes neuvolaan mennä. :D Itse asiassa jo sairaalassa annetaan ymmärtää, että äidinmaito on parempaa kuin korvike. Palstalla kun pitäisi sanoa (valehdella), että kyllä korvike on täysin sama asia kuin äidinmaito. Sellainen kaikki tavat on yhtä hyviä-ajatus on suurinta potaskaa, mitä maailmasta löytyy. Kummallista, ettei voi hyväksyä olevansa epätäydellinen vaan pitää huijata itseään ajattelemalla, ettei missään asioissa ole mitään ideaaleja, jotta kestäisi sen, ettei kaikessa voi tehdä aina niin kuin olisi lapselle paras. En mäkään väitä, että tämä lasissani oleva coca cola on yhtä terveellistä kuin vesi ja ala tuntea huonommuutta, jos joku mulle sanoo, että juot epäterveellistä juomaa.

En ymmärrä miksi imetyksessä epäonnistuneelle äidille edes pitää mennä selittämään mitä kaikkea pahaa korvike aiheuttaa. Tuntuuko se hyvältä sortaa heikointa, koska iso osa niistä jotka siinä tahtmattaan epäonnistuvat, ovat todellakin herkillä asiasta.

Enpä ole vielä törmännyt sellaisiin käsityksiin kenenkään osalta, että korvike olisi parempaa/yhtä terveellistä kuin äidinmaito. :O Ja itse epäonnistuin ja annoin jo 2 viikon jälkeen korviketta. En ole koskaan väittänyt korvikkeen olevan tismalleen yhtä hyvää kuin äidinmaito tai varsinkaan parempaa. Olen vissiin 4v pasltailuni aikana kerran törmännyt sellaiseen ketjuun, joka haisi provolta sekin...

Miksi sinun pitää tulla tämäkin ketju pilaamaan? Ei tässä nyt kyselty sinun mielipiteistä imetykseen. Älä aina käännä jokaketjua itseesi.

Nyt on ihan pakko kysyä, mitä sä tiedät siiä, mitä synnytyssairaalassa "annetaan ymmärtää"? Tietyt asiat - imetys, esim. - on sellaisia, että niihin ei oteta kommentteja muilta kuin saman kokeneilta. Anteeks nyt vaan. Kokista ja äidinmaitoa ei nyt oikein voi verrata.

Yhteistyössä