Olisitteko huolissaan jos 4-vuotias...?

• Viestiketjun aloittaja trrrrrrrrrr
  • Ensimmäinen viesti
trrrrrrrrrr
ei osaisi puhua selkeitä lauseita ja ymmärrettävästi, vaan toistelee paljon ja koko ajan samoja asioita? ja ulkopuolinen ei saa puheesta selvää.
ei osaisi pitää lusikkaa/haarukkaa kädessään kunnolla ja sotkii syödessään?
ei osaa pitää kynää kädessään ja piirtää paperille vain sotkua?
ei tottele vanhempiaan ja on vilkas?
räpyttelee paljon silmiään kun yrittää keskittyä johonkin? jonkin verran ns. nopeaa liikehdintää.
saa raivokohtauksia?
motorisia häiriöitä sekä karkea- että hienomotoriikan osalta?

mulla tämmönen...

tavallinen äiti
[QUOTE="vieras";28081548]Tuosta on syytä olla huolissaan, eikä huolissaan oleminen edes riitä vaan sun on vietä lapsi lääkäriin.[/QUOTE]

Juurikin näin. Ei kuullosta nyt ihan normaalilta kehitykseltä. :/

Joo ei
Yksittäisinä asioina noi on normaaleja 4-vuotiaalle, mutta kaikki nuo yhdessä ei kuulosta ihan peruslapselta. Kaikki 4-vuotiaat eivät esimerkiksi piirrä mitään järkevää. Jo tuo puhe on mielestäni syy saada lähete puheterapeutille, mutta vaatisin kyllä muistakin testejä. Soittaisin ensimmäiseksi neuvolaan, jos sieltä saisi lähetettä eteenpäin.

hellsbells
Siis et ole aikasemmin ollut huolissas / niin paljoa että asiaa olis tutkittu? Totta helkkarissa olisin huolissani tommosessa tilanteessa. Sitten en enää olis niin huolissani kun asia olis tutkittu ja jonkinlainen diagnoosi saatu.

Mie aloin toimia jo aiemmin. Tuo nykyään viidesluokkalainen oli kömpelö lapsi ja oppi kävelemään myöhään, ei koskaan kontannut. Puheesta puuttui kirjaimia ja sanat omakeksimiä. Kommunikointivaikeudet vaikuttivat lapsen mielialaankin.

Neuvolasta pyysin lähetteen puheterapiaan, ELTO teki töitä lapsen kanssa päikyssä ja lapsi kävi motorisesti hitaammin kehittyvien lasten ryhmäjumpassa kun oli ensin käyty fyssarilla arviossa. Nyt lapsella ei enää oikeastaan ole mitään näkyviä juttuja tästä, lukemaan oppiminen oli kovan urakan takana mutta nauttii lukemisesta ja kirjoittamisesta nyt. Vähän arka luistelija mutta ei sen kummempaa.

• Tykkää
Reactions: Calissa
"hemuli"
ei osaisi puhua selkeitä lauseita ja ymmärrettävästi, vaan toistelee paljon ja koko ajan samoja asioita? ja ulkopuolinen ei saa puheesta selvää.
ei osaisi pitää lusikkaa/haarukkaa kädessään kunnolla ja sotkii syödessään?
ei osaa pitää kynää kädessään ja piirtää paperille vain sotkua?
ei tottele vanhempiaan ja on vilkas?
räpyttelee paljon silmiään kun yrittää keskittyä johonkin? jonkin verran ns. nopeaa liikehdintää.
saa raivokohtauksia?
motorisia häiriöitä sekä karkea- että hienomotoriikan osalta?

mulla tämmönen...
jaa veikkaisin joko kielellinen erityisvaikeus ja/tai lievä/keski vaikea älyllinen kehitysvamma. toki tosta toistamisesta tulee mieleen myös autismi!

eli en olisi huolissani vaan lapsi olisi ollut jo päiviä/viikkoja sitte puheterapeutin tutkimuksissa josta olisin vängänny lähetteen lastenneurologille!!!

eli mitä asialle on tehty? ei tuo ole normaalia! mun lapsi on 2vuotiaana puhunut selkeitä lauseita,jotka ymmärsi myös muut,4vuotiaana tuo piirtää pääjalkaisia yksityiskohtineen(hiukset+korvat silmät yms). on puhua pulputtanu jo pari vuotta kunnolla, osaa laskea tavaroita ainakin 5:n asti. osaa leikkiä piilosta ja laskea siinä 15asti kun on jäänyt, uunoa on pelannut vuoden verran. on syönyt pari vuotta itse

Niin kuin aiemmatkin vastaajat, olisin.

Eikö neuvola tai päiväkoti ole vielä huolestunut?

Oma keskivaikeasti kehitysvammainen autistityttökin selvisi 4v ikäisenä "paremmin" osasta noista jutuista, silti päiväkoti huolestui jo lapsen ollessa 2,5v (itse olin ollut jo hyvän aikaa huolissani).

"Vieras"
Ei pahalla, mutta nytkö vasta huoli heräsi?

Voiko tämä edes olla totta?
Eikö terveydenhoitaja tai neuvolalääkäri ole yhtään mitään sanonut kehityksestä?

Mun 3.veellä osa noista samoista jutuista ja mä vaadin jo 1-vuotiaana päästä neurologille ja sinne päästiin. EI kuitenkaan mitään vakavaa ole. (suvussa kaikkea joten siksi huoli heräsi jo noin aikaisin)

Sun lapsi tarvitsisi ehdottomasti puhe -ja toimintaterapiaa.
Onko hän päivähoissa vai kotona?
Ihmettelen kyllä suuresti ettei neuvolassa ole puututtu jo.

"vieras"
Jos on jo 4 vuotta täyttänyt niin eikö 4-vuotisneuvolassa sanottu mitään asiaan? Olen ymmärtänyt että 4-vuotisneuvolassa käydään aika tarkkaan jo kehitystä läpi. Omalla lapsella se on vielä edessä, mutta esitietolomakkeet olen jo saanut kotiin täytettäväksi ja niissä mm. kysytään kielen kehityksen osalta joko lapsi muistaa 2-3 osaisin ohjeen, käyttää kertoessaan yli viiden sanan lauseita niin että lauserakenne on oikea, taivuttaa sanat oikein, oppii ulkoa lorun tai laulun, ymmärtää ja käyttää kysymyslauseita ja keskustelee vastavuoroisesti. Jos useammassa kohdassa puutteita niin asiaa aletaan tarkemmin seurata/tutkia... Samoin muiltakin osa-alueilta, esim motoriikasta ja sosiaalisesta käyttäytymisestä yhtä yksityiskohtaiset kysymykset. Eikö teillä sitten neuvolassa ko. asioita ole seurattu?

Aika vällinpitämätöntä touhua neuvolan osalta, jos eivät ole viimeistään nyt olleet huolissaa, mielummin jo aiemminkin.....Eihän nuo kaikki samalla lapsella ole normaalia enää.

Meillä oli pojalla ongelmia hienomotoriikassa, hahmottamisessa, poika oli arka liikkumaan, oli äännähdyksiä ja muita ticsejä, jumittumista jne. Neuvolassa eivät olleet huolissaan mutta itse vaadin päästä asian kanssa tutkimuksiin. Tuloksena Touretten oireyhtymä ja myös selvä asperger, mutta sen diagnoosin saamme vasta pojan aloittaessa koulun.

Yhteistyössä