Ketju uskossa oleville ja uskonasioita pohdiskeleville! :)

"vieras"
Kuten myös minä käytän. Jos Raamatussa puhutaan heti ekalla sivulla Jumalasta monikossa, niin ei se ainakaan kolmiyhteisyyttä VASTAAN ole todiste.
Mooseksen kirja on kirjoitettu ennen kuin kukaan aavistanut Jeesuksen tuloa. Se että joukko piispoja 700 vuotta myöhemmin päättivät että Jeesus onkin yhtä kuin Jumala ei perustu Mooseksen kirjan sanamuotoihin. Piispat eivät käyttäneet sitä perusteluna silloin eikä kukaan tosissaan yritä sitä tänäkään päivänä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28071457]Turbojurpo on joko tietämätön, tai tietoisesti sekottamassa lukijoiden mieliä ja ajatuksia sekavilla kirjoituksillaan. Tyypillinen ateistien tatiikka, isketään kultaiset vasikat ja kaikki mahdollinen peliin, ja toivotaan, että herkkähermoisimmat pillahtaa itkuun ja loput kääntyvät ateismiuskontoon.[/QUOTE]

Siis TAKTIIKKA, ei tatiikka.
 
Peyote
Totta kai ympäröivät kulttuurit vaikutti myös hebrealaisiin ja varmasti osa palvoi vaikka mitä. Ehkä siksi se muiden jumalien pitokielto olikin ensimmäinen käsky niissä mooseksen tauluissa.
 
Peyote
Jep. Käskyssä ei kielletä toisten jumalien olemassaoloa, vaan ainoastaan niiden pitäminen.
Niiden palvominen näin ollen. Meinaatko ettei muiden jumalien takana ollut ihan oikeita olemassaolevia voimia? Jos minulta kysytään, ne eivät ole jumalia, mutta oikeita olemassa olevia voimia ne kyllä ovat. Ai niin, tämä keskustelu menee tähän, ettet usko minkään jumalallisen voiman olemassaoloon lainkaan.
 
Peyote
[QUOTE="vieras";28071561]Kyllä tyhmänkin saa herätettyä uskon harhoista jos vain jaksaa paneutua asiaan. Yleensä ei maksa vaivaa vaan on kätevämpää antaa umpipöhkön pitää uskonsa.[/QUOTE]

Se on hyvä että saan olla rauhassa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28071468]Mooseksen kirja on kirjoitettu ennen kuin kukaan aavistanut Jeesuksen tuloa. Se että joukko piispoja 700 vuotta myöhemmin päättivät että Jeesus onkin yhtä kuin Jumala ei perustu Mooseksen kirjan sanamuotoihin. Piispat eivät käyttäneet sitä perusteluna silloin eikä kukaan tosissaan yritä sitä tänäkään päivänä.[/QUOTE]

Kyllä Jeesuksen tulo "aavistettiin". Suuret profeetat, mm. Jesaja, olivat profetoineet satoja vuosia ennen Jeesuksen syntymää, että Jeesus syntyy Daavidin sukuun. Että Hän on Jumala, ja että Hänen haavojensa kautta me olemme parannetut. Jesaja siis profetoi/ennusti tuonkin, että Jeesus tulölaan teloittamaan.
 
Niiden palvominen näin ollen. Meinaatko ettei muiden jumalien takana ollut ihan oikeita olemassaolevia voimia? Jos minulta kysytään, ne eivät ole jumalia, mutta oikeita olemassa olevia voimia ne kyllä ovat. Ai niin, tämä keskustelu menee tähän, ettet usko minkään jumalallisen voiman olemassaoloon lainkaan.
En minä usko, mutta varhaisilla heprealaisilla ei ollut syytä epäillä toisten kansojen jumalien olemassaoloa. Yhtä lailla niiden kannattajat olivat todistaneet voimallisia ihmeitä kuin hekin. He eivät olleet samalla tavalla valikoivia ateisteja kuin esimerkiksi nykyiset kristityt, joille kaikki muu on höpönlöppöä paitsi kristinusko (millä he tietty tarkoittavat omaa tulkintaansa kristinuskosta; esimerkiksi useimmille protestanteille maailman miljardi katolista ovat yksinkertaisesti väärässä).
 
Peyote
En minä usko, mutta varhaisilla heprealaisilla ei ollut syytä epäillä toisten kansojen jumalien olemassaoloa. Yhtä lailla niiden kannattajat olivat todistaneet voimallisia ihmeitä kuin hekin. He eivät olleet samalla tavalla valikoivia ateisteja kuin esimerkiksi nykyiset kristityt, joille kaikki muu on höpönlöppöä paitsi kristinusko (millä he tietty tarkoittavat omaa tulkintaansa kristinuskosta; esimerkiksi useimmille protestanteille maailman miljardi katolista ovat yksinkertaisesti väärässä).
Mmm mitä?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28071383]Paitsi että Wikiä voi kirjoittaa kuka tahansa haluaa, niin lisäksi heprealaiset ei ole sama asia kuin juutalaiset. Juutalaisuus on monoteistinen USKONTO, heprealaisuus ei ole uskonto vaan joukko ihmisiä jotka voivat tietenkin voineet olla halutessaan vaikka ateisteja.[/QUOTE]

Vähän sivusta, mutta käypä kirjoittamassa Wikiin jotain, mitä ei yleisenä ja tutkittuna tietona pidetä ja ota aikaa kauanko se "tieto" siellä saa olla.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28071561]Kyllä tyhmänkin saa herätettyä uskon harhoista jos vain jaksaa paneutua asiaan. Yleensä ei maksa vaivaa vaan on kätevämpää antaa umpipöhkön pitää uskonsa.[/QUOTE]

Ateistiuskovat ja tiedeuskovat ovat niin tyhmiä, että niiden herättäminen itserakkauden ja uskonsa harhoista on hyvin työlästä. Kannattaa kuitenkin yrittää pelastaa heidät helvetiltä.
 
"vieras"
Jep. Käskyssä ei kielletä toisten jumalien olemassaoloa, vaan ainoastaan niiden pitäminen.
Ne muut jumalat ovat epäjumalia, ja epäjumala voi olla mikä tahansa mitä ihminen palvoo, esimerkiksi raha on nykyään hyvin yleinen epäjumala.
Joo, ei todellakaan näiden muiden "jumalien" olemassaoloa Raamatussa kielletä. Mitäpä tuota päivänselvää asiaa kieltämään.
 
[QUOTE="vieras";28071676]Vähän sivusta, mutta käypä kirjoittamassa Wikiin jotain, mitä ei yleisenä ja tutkittuna tietona pidetä ja ota aikaa kauanko se "tieto" siellä saa olla.[/QUOTE]

Välillä yksipuolisempi tieto saa olla Wikissä, koska ketään ei ole tarjoamassa kriittisempää tilalle. Kerran luin artikkelin jesuiitoista ja se oli sävyltään varauksettoman ylistävä. Kenelläkään Wikipedian muokkaamista harrastavalla ei siis ollut ollut mitään kriittisempää tietoa tarjolla.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28071676]Vähän sivusta, mutta käypä kirjoittamassa Wikiin jotain, mitä ei yleisenä ja tutkittuna tietona pidetä ja ota aikaa kauanko se "tieto" siellä saa olla.[/QUOTE]

Vähän vierestä tämä kanssa, mutta esimerkiksi tuo "tieto" että kolmiyhteisyys olisi kirkolliskokouksen keksintö, niin näkyypä tuo valhe Wikissä olevan pitkään.

Eikä tarvitse kuin mammapalstalaisten vähän Raamattua tutkia niin jo tuo "tieto" on asetettu kyseenalaiseksi ihan aiheesta.
 
"vieras"
Niiden palvominen näin ollen. Meinaatko ettei muiden jumalien takana ollut ihan oikeita olemassaolevia voimia? Jos minulta kysytään, ne eivät ole jumalia, mutta oikeita olemassa olevia voimia ne kyllä ovat. Ai niin, tämä keskustelu menee tähän, ettet usko minkään jumalallisen voiman olemassaoloon lainkaan.
Epäjumalien takana ovat aina demoniset voimat. Demoniset voimat vastustavat Jumalan voimaa. Kaikki, mikä ei ole Jumalasta lähtöisin, on lähtöisin pimeältä vastapuolelta.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28071600]Kyllä Jeesuksen tulo "aavistettiin". Suuret profeetat, mm. Jesaja, olivat profetoineet satoja vuosia ennen Jeesuksen syntymää, että Jeesus syntyy Daavidin sukuun. Että Hän on Jumala, ja että Hänen haavojensa kautta me olemme parannetut. Jesaja siis profetoi/ennusti tuonkin, että Jeesus tulölaan teloittamaan.[/QUOTE]

Jesajan kirja on keskeinen inspiraationlähde uudelle testamentille. Jesaja ennusti Messian tuloa mutta ei antanut vihettä siitä millä tavalla hän käytönnössä liittyy Jumalaan. Kolminaisuuden selittäminen vanhan testamentin sanamuodoilla jää hyvin hataralle pohjalle.
 
Peyote
[QUOTE="vieras";28071763]Epäjumalien takana ovat aina demoniset voimat. Demoniset voimat vastustavat Jumalan voimaa. Kaikki, mikä ei ole Jumalasta lähtöisin, on lähtöisin pimeältä vastapuolelta.[/QUOTE]

Niinhän mä sanoin... Tai ajattelin.
 
"vieras"
No eivät ne sitä varmastikaan tyhjästä keksineet, eiköhän sitä oppia ollut (Tai 200-luvulla joillakin kirkkoisillä olikin), mutta yhtä kaikki, selvästi jälkeen Jeesuksen ajan se on sinne tupsahtanut. Eikä siinä mitään, jos kyseessä olisi joku epäoleellinen lisäoppi, itseä tökkii se, että se on pelastuskysymys vaikka sillä on tuollainen alkuperä.
Jeesus itse sanoi, että Hän (Poika) ja Isä ovat yhtä. Ja että kun Hän menee pois (eli ristinkuoleman jälkeen nousee ylös taivaisiin), Hän lähettää ihmisille Puolustajan eli Pyhän Hengen.

Tuokin on näkemystesi mukaan kirkolliskokousten keksintöä?

Johanneksen evankeliumi

7 Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.

28 Minä olen lähtenyt Isästä ja tullut maailmaan; jälleen minä jätän maailman ja menen Isän tykö."


Johanneksen evankeliumi

Joh 10:30 "Minä ja Isä olemme yhtä."


Jeesus yksin oppi on harhaoppi Jeesus ei ole Is

Tuossa viimeisessä linkissä on tarkasti viitteiden kera selostettu asiaa.
 

Yhteistyössä