Ketju uskossa oleville ja uskonasioita pohdiskeleville! :)

"vieras"
[QUOTE="vieras";28068996]Nyt puhutaan eri taivaasta, tilasta joka vallitsee tuomiopäivän ja kristittyjen ylösnousemuksen jälkeen. Ylösnousemuksen yhteydessä kaikki muistot maanpäällisestä elämästä katoaa samalla kun ihminen saa uuden sukupuolettoman kehon.[/QUOTE]

Sielu ei voisi saavutaa rauhan jos muistaisi maanpäällisen elämän vääryydet ja kaikki sukulaiset ja ystävät jotka joutuivat kadotukseen.
 
Peyote
Mä en kyllä usko moniin taivaisiin. Oikeastaan ajattelen, että taivaaseen temmataan vaan koska sinne mennään vastaanottamaan kuningasta, Jeesusta, joka tulee tänne hallitsemaan. (yläilmoihin tempaamisesta taidetaan puhua.) Pointtina on se että kuningas kun tulee, niin hänet vastaanotetaan. kun on luotu uudet taivaat ja uudet maat ja täällä on taas sitten puhdas luonto ja jees meininki. Silloin Taivasten valtakunta vasta ihan kunnolla voi tulla, kokonaan.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Peyote
[QUOTE="vieras";28069001]Sielu ei voisi saavutaa rauhan jos muistaisi maanpäällisen elämän vääryydet ja kaikki sukulaiset ja ystävät jotka joutuivat kadotukseen.[/QUOTE]

Mistä sen tietää? Ehkä, kun saa nähdä Jumalan, asiat asettuvat oikeaan järjestykseen, eikä sellaiset asiat enää vaivaa tai tunnu niin suurelta.
 
"vieras"
Mä en kyllä usko moniin taivaisiin. Oikeastaan ajattelen, että taivaaseen temmataan vaan koska sinne mennään vastaanottamaan kuningasta, Jeesusta, joka tulee tänne hallitsemaan. (yläilmoihin tempaamisesta taidetaan puhua.) Pointtina on se että kuningas kun tulee, niin hänet vastaanotetaan. kun on luotu uudet taivaat ja uudet maat ja täällä on taas sitten puhdas luonto ja jees meininki. Silloin Taivasten valtakunta vasta ihan kunnolla voi tulla, kokonaan.
1 Tes 4:16 Itse Herra laskeutuu taivaasta ylienkelin käskyhuudon kuuluessa ja Jumalan pasuunan kaikuessa, ja ensin nousevat ylös ne, jotka ovat kuolleet Kristukseen uskovina. 17 Meidät, jotka olemme vielä elossa ja täällä jäljellä, temmataan sitten yhdessä heidän kanssaan pilvissä yläilmoihin Herraa vastaan. Näin saamme olla aina Herran kanssa.

Vääräuskoisille käy köpelösti:

Jes 13:9 Herran päivä tulee ankarana, täynnä raivoa ja hehkuvaa vihaa,
se muuttaa maan autioksi ja hävittää sen syntiset asukkaat. 10 Taivaan tähdet ja tähtikuviot kieltävät silloin valonsa loiston. Pimeänä nousee aurinko, eikä kuu säteile valoa. 11 Minä, Herra, vaadin maailman tilille pahuudestaan
ja jumalattomat synneistään. Minä teen lopun röyhkeiden ylimielisyydestä,
painan maahan väkivaltaisten ylpeyden, 12 ja ihmisiä on oleva vähemmän kuin puhdasta kultaa, vähemmän kuin Ofirin jalokultaa.

13 Sen tähden taivaat järisevät ja maa järkkyy sijoiltaan Herran Sebaotin suuttumuksen vuoksi hänen vihansa päivänä. 14 Kuin pakosalle ajetut gasellit, kuin lampaat, joilla ei ole paimenta, niin kukin karkaa oman kansansa luo ja pakenee omaan maahansa. 15 Jokainen, joka tavoitetaan, lävistetään, jokainen, joka saadaan kiinni, kaatuu miekkaan. 16 Heidän sylilapsensa lyödään murskaksi heidän silmiensä edessä, heidän talonsa ryöstetään ja naiset raiskataan.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28069027]1 Tes 4:16 Itse Herra laskeutuu taivaasta ylienkelin käskyhuudon kuuluessa ja Jumalan pasuunan kaikuessa, ja ensin nousevat ylös ne, jotka ovat kuolleet Kristukseen uskovina. 17 Meidät, jotka olemme vielä elossa ja täällä jäljellä, temmataan sitten yhdessä heidän kanssaan pilvissä yläilmoihin Herraa vastaan. Näin saamme olla aina Herran kanssa.

Vääräuskoisille käy köpelösti:

Jes 13:9 Herran päivä tulee ankarana, täynnä raivoa ja hehkuvaa vihaa,
se muuttaa maan autioksi ja hävittää sen syntiset asukkaat. 10 Taivaan tähdet ja tähtikuviot kieltävät silloin valonsa loiston. Pimeänä nousee aurinko, eikä kuu säteile valoa. 11 Minä, Herra, vaadin maailman tilille pahuudestaan
ja jumalattomat synneistään. Minä teen lopun röyhkeiden ylimielisyydestä,
painan maahan väkivaltaisten ylpeyden, 12 ja ihmisiä on oleva vähemmän kuin puhdasta kultaa, vähemmän kuin Ofirin jalokultaa.

13 Sen tähden taivaat järisevät ja maa järkkyy sijoiltaan Herran Sebaotin suuttumuksen vuoksi hänen vihansa päivänä. 14 Kuin pakosalle ajetut gasellit, kuin lampaat, joilla ei ole paimenta, niin kukin karkaa oman kansansa luo ja pakenee omaan maahansa. 15 Jokainen, joka tavoitetaan, lävistetään, jokainen, joka saadaan kiinni, kaatuu miekkaan. 16 Heidän sylilapsensa lyödään murskaksi heidän silmiensä edessä, heidän talonsa ryöstetään ja naiset raiskataan.
[/QUOTE]

Kuka nämä sylilasten murskaamiset ja tappamiset ja naisten raiskaukset suorittaa? Jumala? Miten sylilapsi voi olla syntinen?
 
Peyote
[QUOTE="vieras";28069027]1 Tes 4:16 Itse Herra laskeutuu taivaasta ylienkelin käskyhuudon kuuluessa ja Jumalan pasuunan kaikuessa, ja ensin nousevat ylös ne, jotka ovat kuolleet Kristukseen uskovina. 17 Meidät, jotka olemme vielä elossa ja täällä jäljellä, temmataan sitten yhdessä heidän kanssaan pilvissä yläilmoihin Herraa vastaan. Näin saamme olla aina Herran kanssa.

Vääräuskoisille käy köpelösti:

Jes 13:9 Herran päivä tulee ankarana, täynnä raivoa ja hehkuvaa vihaa,
se muuttaa maan autioksi ja hävittää sen syntiset asukkaat. 10 Taivaan tähdet ja tähtikuviot kieltävät silloin valonsa loiston. Pimeänä nousee aurinko, eikä kuu säteile valoa. 11 Minä, Herra, vaadin maailman tilille pahuudestaan
ja jumalattomat synneistään. Minä teen lopun röyhkeiden ylimielisyydestä,
painan maahan väkivaltaisten ylpeyden, 12 ja ihmisiä on oleva vähemmän kuin puhdasta kultaa, vähemmän kuin Ofirin jalokultaa.

13 Sen tähden taivaat järisevät ja maa järkkyy sijoiltaan Herran Sebaotin suuttumuksen vuoksi hänen vihansa päivänä. 14 Kuin pakosalle ajetut gasellit, kuin lampaat, joilla ei ole paimenta, niin kukin karkaa oman kansansa luo ja pakenee omaan maahansa. 15 Jokainen, joka tavoitetaan, lävistetään, jokainen, joka saadaan kiinni, kaatuu miekkaan. 16 Heidän sylilapsensa lyödään murskaksi heidän silmiensä edessä, heidän talonsa ryöstetään ja naiset raiskataan.
[/QUOTE]


Kai sä huomasit, että sä laitoit nyt peräkkäin kohdat, jotka raamatussa ei ole peräkkäin?

Tossa just muuten puhuttiin siitä yläilmoihin vastaan menemisestä. Jeesus siis tulee tänne , eihän muuten mentäisi häntä vastaan.
 
Peyote
[QUOTE="vieras";28069032]Kuka nämä sylilasten murskaamiset ja tappamiset ja naisten raiskaukset suorittaa? Jumala? Miten sylilapsi voi olla syntinen?[/QUOTE]


Vaikka joku vihollinen? Noi on ehkä jo tapahtuneita asioita?

Tuollaistahan sodissa yleensä tapahtuukin. Eikös tuo ole sodan kuvausta.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"vieras"
Kai sä huomasit, että sä laitoit nyt peräkkäin kohdat, jotka raamatussa ei ole peräkkäin?

Tossa just muuten puhuttiin siitä yläilmoihin vastaan menemisestä. Jeesus siis tulee tänne , eihän muuten mentäisi häntä vastaan.
Eivät ole peräkkäin, Jesajan kirje on vanhassa testamentissä. Mutta molemmat kohdat käsittelevät samaa tapahtumaa eri näkökulmasta. Jumala saapuu tietenkin Jeesuksen muodossa koska se on hänen ainoa näkyvä muoto.

Matt 24:29 Mutta kohta noiden päivien ahdingon jälkeen aurinko pimenee eikä kuu anna valoaan. Tähdet putoavat taivaalta ja taivaiden voimat järkkyvät. 30 Silloin taivaalle ilmestyy Ihmisen Pojan merkki. Kaikki maan sukukunnat puhkeavat valituksiin, kun näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan. 31 Suuren torven soidessa hän lähettää enkelinsä neljälle ilmansuunnalle kokoamaan kaikkialta, maan kaikista ääristä ne, jotka hän on valinnut.
 
Peyote
[QUOTE="vieras";28069040]Eli sitä samaa mitä tapahtuu nytkin jossain päin maailmaa ja on aina tapahtunut ja tulee tapahtumaan. Miten tuo sitten liittyy maailmanloppuun, jos näin on ollut aina?[/QUOTE]

Kertooko se maailmanlopusta? Vai jostain sodasta jonka Jesaja ennusti? Jesajan aikanahan oli hiukan vaikeaa Israelilla, joten nuo ennustukset on voineet liittyä Israelin vihollisiinkin.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28069044]Eivät ole peräkkäin, Jesajan kirje on vanhassa testamentissä. Mutta molemmat kohdat käsittelevät samaa tapahtumaa eri näkökulmasta. Jumala saapuu tietenkin Jeesuksen muodossa koska se on hänen ainoa näkyvä muoto.

Matt 24:29 Mutta kohta noiden päivien ahdingon jälkeen aurinko pimenee eikä kuu anna valoaan. Tähdet putoavat taivaalta ja taivaiden voimat järkkyvät. 30 Silloin taivaalle ilmestyy Ihmisen Pojan merkki. Kaikki maan sukukunnat puhkeavat valituksiin, kun näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suuressa voimassaan ja kirkkaudessaan. 31 Suuren torven soidessa hän lähettää enkelinsä neljälle ilmansuunnalle kokoamaan kaikkialta, maan kaikista ääristä ne, jotka hän on valinnut.[/QUOTE]

Uskovatkin jäävät tänne tapettavaksi, raiskattavaksi ja ryöstettäväksi ennenkuin valitut sitten kerätään jäljellejääneistä?
 
Peyote
[QUOTE="vieras";28069047]Uskovatkin jäävät tänne tapettavaksi, raiskattavaksi ja ryöstettäväksi ennenkuin valitut sitten kerätään jäljellejääneistä?[/QUOTE]

No eijän tossa taas puhuttu mistään raiskaamisesta. Ei kannata sekoitella eri raamatunkohtia puuroksi.
 
"vieras"
No eijän tossa taas puhuttu mistään raiskaamisesta. Ei kannata sekoitella eri raamatunkohtia puuroksi.
No sepä. Hankalaa, kun ilmeisesti samaa jumalaa ja uskoa tunnustatte ja kuitenkin tulkitsette asioita niin eri tavalla. Toinen sanoo, että sama tapahtuma eri näkökulmista ja toinen kieltää, että ei ole näin. Kumpi teistä on oikeassa? Tai no, molemmat varmaan omasta mielestään.
 
"vieras"
Kertooko se maailmanlopusta? Vai jostain sodasta jonka Jesaja ennusti? Jesajan aikanahan oli hiukan vaikeaa Israelilla, joten nuo ennustukset on voineet liittyä Israelin vihollisiinkin.
Kertoo Babylonian tuhosta mutta Jesajan kirjan kontekstissa ymmärrettävä niin että hän ennusti tämän tapahtuvan viimeisenä päivänä. Jesajan kirjan pääteema on maailmanloppu ja jumalan uuden valtakunnan tuleminen. Hän ennusti Jeesuksen syntymän ja kertoo millaista taivaassa tulee olemaan.
 
Peyote
[QUOTE="vieras";28069057]No sepä. Hankalaa, kun ilmeisesti samaa jumalaa ja uskoa tunnustatte ja kuitenkin tulkitsette asioita niin eri tavalla. Toinen sanoo, että sama tapahtuma eri näkökulmista ja toinen kieltää, että ei ole näin. Kumpi teistä on oikeassa? Tai no, molemmat varmaan omasta mielestään.[/QUOTE]

Niin, no, minä en ymmärrä miten nuo kohdat voitaisiin puurouttaa olevinaan samaksi. En tajua sitä logiikkaa siinä.

Eihän se silti sitä tarkoita, etteikö molemmat voitas uskovia olla. Ei se ole niin tärkeää kumpi oli tuosta asiasta oikeassa, ei se ole niin kamalan tärkeä juttu. Paljon tärkeämpi on se, että Jeesus osti seuraajilleen liput taivaaseen (oli se taivas sitten täällä tai tuolla)
 
Peyote
[QUOTE="vieras";28069061]Vaikuttaa puurolta koska et ole ymmärtänyt mitkä raamatun osat kuuluvat yhteen. Matteuksen kirje perustuu Jesajan kirjaan. Lue molemmat kokonaisuudessaan ja yhdistä vihjeet.[/QUOTE]

No minä en pidä ajatuksesta, että kyse olisi jostain salaisesta tiedosta, vihjeistä ja laskentakaavoista. En vain usko niin. Usko sinä miten haluat, mutta hyväksy, etteivät kaikki usko niin.
 
  • Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
"vieras"
No minä en pidä ajatuksesta, että kyse olisi jostain salaisesta tiedosta, vihjeistä ja laskentakaavoista. En vain usko niin. Usko sinä miten haluat, mutta hyväksy, etteivät kaikki usko niin.
Ei ole mikään salainen tieto, Jesajan kirja ei ole lainkaan kryptinen. Hän ennustaa Jeesuksen neitseellisen syntymän, ja kuvailee jumalan valtakunnan saapumista ja taivaan olomuotoa selkeällä heprean kielellä. Lue ite.
 
Peyote
[QUOTE="vieras";28069064]Ei ole mikään salainen tieto, Jesajan kirja ei ole lainkaan kryptinen. Hän ennustaa Jeesuksen neitseellisen syntymän, ja kuvailee jumalan valtakunnan saapumista ja taivaan olomuotoa selkeällä heprean kielellä. Lue ite.[/QUOTE]

Minusta Jesajan kuvaamat uudet taivaat ja uudet maat kertoo siitä kuinka kun Jeesus on tehnyt sovitustyönsä, systeemi muuttuu ja ihmisiä alkaa löytää Jumalan luo. sinä saat päätellä siitä aivan miten itse haluat, mutta minulla on myös oikeus kokea lukemastani jotain itselleni.


Ja luin sitä muuten juuri ja minusta se kertoo jotain Jumalan valtakunnan tulemisesta. Siitä asti, kun Jeesus voitti kuoleman, Jumalan valtakunta on ollut tulossa/tuloillaan. Niinkuin nytkin parhaillaan. Siksi entistä ei muisteta, kun Jeesus sovitti synnit. Mutta tuossa ihan lopussa puhutaan ruumiista ja niitä kalvavista madoista. Osa ihmisistä on siis vielä pelastettava. Ei siis ole vielä taivas.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="vieras";28069057]No sepä. Hankalaa, kun ilmeisesti samaa jumalaa ja uskoa tunnustatte ja kuitenkin tulkitsette asioita niin eri tavalla. Toinen sanoo, että sama tapahtuma eri näkökulmista ja toinen kieltää, että ei ole näin. Kumpi teistä on oikeassa? Tai no, molemmat varmaan omasta mielestään.[/QUOTE]

niin, mutta sen voin sanoa, että yksi tulkitsija joka ei ole echo eikä peyote, on tulkinnut vähän liian maailmallisin silmin raamattua. Paavali on antanut mm. selkeät ohjeet seurakunnassa toimimisessa. tämä kirjoittelija väittää ettei kukaan muu todistettavasti voi tehdä ihmeitä kuin Jeesus.
Mutta jo ennen Jeesuksen syntymää tehtiin ihmeitä, ja ne tekijät olivat ihan normaaleja Jumalan palvelijoita. .
On toki seurakuntia, jotka käyttävät väärin näitä lahjoja, jotka on armosta saatu eikä ansaitsemalla. Mutta hänellä ei ole oikeutta tuomita kaikkia vapaita suuntia.

Taivasasiassa olen samaa mieltä mm. peyten kanssa, mutta ei tuosta taivas asiasta kukaan voi sanoa täysin varmaksi. Mutta tämä kohta raamatussa ehkä vähän avaa sitä.

19.Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin liinavaatteisiin, eläen joka päivä ilossa ja ylellisesti.
20.Eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen porttinsa pielessä täynnä paiseita.
21.Hän halusi ravita itseään rikkaan pöydältä putoavilla muruilla. Koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitaan.
22.Sitten köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Myös rikas kuoli, ja hänet haudattiin.
23.Kun hän tuonelassa vaivoissa ollessaan kohotti katseensa, hän näki kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.

24.Hän huusi: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja vilvoittamaan kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä'.
25.Aabraham sanoi: 'Poikani, muista että sinä eläessäsi sait hyväsi, Lasarus taas sai pahaa. Nyt hän saa täällä lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa.
26.Kaiken tämän lisäksi meidän välillemme on vahvistettu kuilu, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä siellä olevat pääsisi kuilun yli meidän luoksemme'.
27.Rikas mies sanoi: 'Isä, minä rukoilen sinua lähettämään hänet isäni taloon
28.viiden veljeni luo todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan'.
29.Aabraham vastasi: 'Heillä on Mooses ja profeetat, kuulkoot heitä'.
30.Mies sanoi: 'Ei, isä Aabraham, vaan jos joku kuolleista menisi heidän luokseen, he nöyrtyisivät parannukseen'.
31.Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuuntele Moosesta ja profeettoja, he eivät usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."
 
Viimeksi muokattu:
Nyt muuten ymmärrän ne ihmettelyt, kun jotkut inttävät että raamattua voi tulkita niin monella tavalla... Uudestisyntyneitä uskovia yhdistää myös yksimielinen raamatun"tulkinta" ja ymmärrys, koska kaikkiin vaikuttaa yksi ja sama Jumalan Pyhä Henki joka saa Raamatun sanat avautumaan uudella tavalla. Se jolla ei tätä Pyhää Henkeä ole, ei voi ymmärtää niitä kirjoituksia niin niin kuin ne joilla se on.
 

Yhteistyössä