Onko mitään järkee mennä lukioon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MiljaHolja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis tämmönen se mun poika suunnilleen on:

- Hirveen hyvä yleistieto, lukee kyllä netistä ja kirjoista kaikennäköistä. Hyvä muisti, joten se puoltais lukioo
- Keskittymiskyky heikko ellei tosiaan kiinnosta. Asioiden suorittaminen loppuun erittäin vaikeeta, kaikki viime tipassa jos lainkaan
- Matikkapäätä kyllä piisaa, mutta kokeissa huolimaton ja sitten semmosia omia ratkaisuja tms..
- kielipää kohtuullinen, muistaa sanat mutta jotenkin ei opi kauheen helposti muuten. Äidinkielessä kyllä hyvä
- Käsityöt inhokkiaine numero yksi. Aika poikkeuksellista. Kutonen todistuksessa seiskalta.

[QUOTE="ap";28059260]Siis tämmönen se mun poika suunnilleen on:

- Hirveen hyvä yleistieto, lukee kyllä netistä ja kirjoista kaikennäköistä. Hyvä muisti, joten se puoltais lukioo
- Keskittymiskyky heikko ellei tosiaan kiinnosta. Asioiden suorittaminen loppuun erittäin vaikeeta, kaikki viime tipassa jos lainkaan
- Matikkapäätä kyllä piisaa, mutta kokeissa huolimaton ja sitten semmosia omia ratkaisuja tms..
- kielipää kohtuullinen, muistaa sanat mutta jotenkin ei opi kauheen helposti muuten. Äidinkielessä kyllä hyvä
- Käsityöt inhokkiaine numero yksi. Aika poikkeuksellista. Kutonen todistuksessa seiskalta.[/QUOTE]

Kuullostaa aika samalta kuin minäkin, eikä minulla mitään diagnoosia tai epäilyjä ollut. Kielipää tosin taitaa minulla olla keskivertoa parempi.

Eikä lukiossa tarvitse älyttömän paljoa tehdä. Itse lukaisin kokeisiin edeltävänä iltana, tein tutkielmat ja kouluaineet viime tingassa ja luin reaaliin ehkä parina päivänä, muihin aineisiin en juuri ollenkaan. Oma rivi 1xM, 2xE, 2xL. Tiedän kyllä että monien täytyy nähdä enemmän vaivaa, mutta kyllä itsellä meni tuo lukioaika melkoisella sluibailulla, varsinkin verrattuna nyt AMKiin, jossa vaatimustaso ei ole hurjan kova, mutta tekemistä on senkin edestä. Sitten kun itse ei viitsi sellaisia puolihuolimattomasti tehtyjä juttuja palautella, niin itsenäisiin tehtäviin uppoaa kyllä aikaa. Lukioaikoina ikinä tarvinut läksyjä tehdä, itsenäiset tehtävät ja kokeeseenluvut onnistuivat muutamassa tunnissa edeltävänä iltana.

- Käsityöt inhokkiaine numero yksi. Aika poikkeuksellista. Kutonen todistuksessa seiskalta.[/QUOTE]

Täähän kuulostaa ihan minulta. :D

Pärjää kyllä, mutta vaatii motivaatiota jotta jaksaa keskittyä ja viedä homman läpi vaikka päällään seisten. :)
Itsellä ei tosin olisi onnistunut heti ylä-asteen jälkeen, sillä silloin ei vielä käsittänyt, kuinka lyhyt aika esimerkiksi se kolme vuotta on elämästä.
Nykyään ajattelee eri tavalla ja pitää sitäkin "pienenä" ponnistuksena.
Nuorempana kaikki tuntui paljon isommalta ja se voikin haitata opintoja.

Kuullostaa aika samalta kuin minäkin, eikä minulla mitään diagnoosia tai epäilyjä ollut. Kielipää tosin taitaa minulla olla keskivertoa parempi.

Diagnoosi tuli jo ala-astelaisena. Ja me ei sitä mitenkään haluttu "selitykseksi". Aina ollut sinällään kiltti lapsi, mutta huolimattomuus, unohtelu tms. suorastaan päällekäyvää tuossa iässä. Nyt jo parempi kun on paremmat rutiinit. Mutta en mä sitä jaksa selitellä. Kai se jotain kertoo, että opettaja lähetti psykologille vaikka oli ihan keskiverto oppilas. Meinaan ei niitä muita lähetetty. Ja opettaja sanoi, että ei oo "vastaavaa nähnyt koskaan". No oli ehkä vähän liioittelua, mutta kyllä se helppo uskoa on...

[QUOTE="ap";28059449]Diagnoosi tuli jo ala-astelaisena. Ja me ei sitä mitenkään haluttu "selitykseksi". Aina ollut sinällään kiltti lapsi, mutta huolimattomuus, unohtelu tms. suorastaan päällekäyvää tuossa iässä. Nyt jo parempi kun on paremmat rutiinit. Mutta en mä sitä jaksa selitellä. Kai se jotain kertoo, että opettaja lähetti psykologille vaikka oli ihan keskiverto oppilas. Meinaan ei niitä muita lähetetty. Ja opettaja sanoi, että ei oo "vastaavaa nähnyt koskaan". No oli ehkä vähän liioittelua, mutta kyllä se helppo uskoa on...[/QUOTE]

En minä diagnoosia epäile ja varmaankin tuollaiset piirteet ovat selkeämpiä erityisnuoressa (vai mikähän on poliittisesti korrekti termi), mutta ei noiden piirteiden pitäisi erityisen haitallisia lukio-opiskelua varten olla. Tietysti sellainen pitkäjänteisyys ja ahkera puurtaminen voivat olla koulussa hyviä ominaisuuksia, mutta jos on yhtään älliä niin pärjää sitä ilmankin.

Onko poikasi saanut ammatinvalinnanohjausta? Luulisin, että hän pärjää kyllä lukiossa, numerot saattavat jopa nousta kun siellä useimmat opettajat antavat enemmän löysää kuin peruskoulussa (tilaa toteuttaa itseään eri tavoilla), mutta jos pojalla on halua jonnekin tiettyyn tai ammatinvalintatesti paljastaisi kykyjä, niin voihan niitäkin vaihtoehtoja harkita.

Tämä kuulostaa ihan perinteiseltä äidiltä. Monessa asiassa melko hyvä mutta jostain löytyy aina tekosyy huonoon koe tulokseen.

[QUOTE="vieras";28059578]Tietojenkäsittely != tietotekniikka. Tietojenkäsittelyn FM on nolompi nimitys datanomille. Jos haluaa edistää tietotekniikan kehitystä pitää ensin opiskella Otaniemessä.[/QUOTE]

Sama kuin väittäisit että merkonomi on nolompi nimitys KTM:lle tai lähihoitaja lääkärille :p

• Tykkää
Reactions: astrolabe
[QUOTE="vieras";28059658]Tämä kuulostaa ihan perinteiseltä äidiltä. Monessa asiassa melko hyvä mutta jostain löytyy aina tekosyy huonoon koe tulokseen.[/QUOTE]

Ei esim. huolimattomuus ole mikään tekosyy. Se heikentää tulosta ja tulos on se mikä on. Emmä hae tässä mitään tekosyitä. Ei se työelämässäkään auta, että "kyl mä osaisin, mut en oo jaksanu keskittyä". Eli tämä on se syy juuri miksi mietin, että mitenköhän mahtaa lukiossa pärjätä.

Keskittymiskyky ja siihen liittyvät asiat ovat ominaisuuksia siinä kuin esim. matemaattinen lahjakkuus. Kaikkia taitoja voi kehittää, mutta luontainen taso vaihtelee. Ja ala-asteella nuo asiat vielä tulevat luonnostaan, joten eiköhän se sen aikainen huolimattomuus ole ihan luontaista. Ja kuten olen sanonut, on parantanut tuossa suhteessa kun olemme saaneet parempia rutiineja arkeemme.

Lukion voi jattaa kesken, jos se oma ala loytyykin. Eika opiskelu mene ikina hukkaan. Eli mina kannustaisin aloittamaan lukion ja miettimaan, mita oikeasti haluaa. Joillain lukioilla on tarjota myos ns. ammattipaketteja, ehka sellaisesta saisi kasattua mieluisan vaihtoehdon. Ja addi, varsinkin alykas addi, kaipaa haastetta. Muuten ei tule mistaan mitaan...

• Tykkää
Reactions: Data
[QUOTE="vieras";28059762]KTM on nolompi nimitys merkonomille koska KTM näki enemmän vaivaa hyödyttömän tutkinnon eteen. Tietojenkäsittelyn maisteri on vielä räikeämpi esimerkki turhasta tutkinnosta.[/QUOTE]

Mitkä tutkinnot sitten eivät ole mielestäsi turhia?

Onneksi ap ei ajattele laillasi :)

On järkeä mennä lukioon. Ei se ole maailmanloppu, jos se sitten kesken jää. Toisaalta esim. mieheni poika kasvoi ja muuttui tosi paljon lukion aikana, joten ei kannata heti luovuttaa, vaikkei niin hyvin menisi.

[QUOTE="vieras";28059994]Heräsi yksi kysymys: Pääsisikö poika edes noin heikolla keskiarvolla lukioon? Täällä kaikki puhuu vaan menemisestä.[/QUOTE]

Nykyäänhän valtaosaan lukioista vain mennään, ammattikouluihin päästään.