Mikä nykyajan vanhempia vaivaa (asiaa lasten pelaamisesta ja päikkäreistä)?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kun kerta olet noin viisas niin kerro minulle mistä tämä johuu, lapsi 4v nukkuu päiväkodissa päikkärit, nukahtaminen kestää, herää 6-7 aikaan, ei millään illalla nukkumaan hyvä jos klo 22 nukkuu. Viikonloppusin kotona herää 7-8 aikaan ei nuku päikkäreitä menee nukkumaan klo 20-21 Kerro mistä johtuu?

Muistan, että 80-luvulla omassa päiväkodissa nukkuivat kyllä eskaritkin vielä päiväunet. Itse nukuin vielä ekaluokalla säännöllisesti ja sen jälkeenkin pitkään satunnaisesti. Iltaisin olen aina mennyt ajoissa nukkumaan eli ei ole vaikuttanut yöuniin.

Mun omat lapset on 5,5 ja 4,5. Ovat kotihoidossa, ja tälläkin hetkellä päiväunilla:) Eivät kylläkään välttämättä aina nukahda, mutta sänkyihin mennään aina. Pienempi nukkuu useimmiten, isompi vähän harvemmin, tykkää lueskella sängyssä.

Meilläkin oli esikoisella 2-vuotiaana vaihe, ettei olisi nukkunut päiväunia. Olen pitänyt kuitenkin tuosta lepohetkestä kiinni, koska on todella vilkas lapsi, ja rauhoittuminen ja nollaaminen koko perheelle sen vuoksi tosi tärkeää. Lapset ovat kotihoidossa ja minä olen pph, joten arkipäivisin rutiinit on aika samanlaiset, viikonloppuisin sitten joustetaan:)

Pelikonsoleita meillä ei ole, mutta telkkarin kanssa saa olla tarkkana, eli ihan kellon kanssa katsoa miten kauan ovat minäkin päivänä katsoneet. Saavat katsoa aamulla ennen hoitolasten tuloa, iltapäivällä ennen hoitolasten heräämistä ja sitten illalla ulkoilun jälkeen ennen ruokaa, ja helposti tuostakin sen 2h saa täyteen, jollei rajoita tarkkaan...Ulkoillaan kyllä ihan riittävästi ja lapset menevät nukkumaan kahdeksalta, mutta meillä kyllä näkyy lasten käytöksessä heti, jos liikaa on töllöä tuijotettu.

"vieras"
[QUOTE="ahaa";28048585]Mulla viisi lasta ja kaikki ovat nukkuneet päikkäreitä 4-5 vuoden ikään asti =) Kotihoidossa olivat silloin. Eikä meilläkään pelattu. Ei ollut edes pelikonsolia. Sellainen hankittiin nuorimman ollessa 6v. Nuo ovat ulkoilleet siitä asti tuntikausia, kun oppivat kävelemään =D Meillä ei tosiaan koskaan päikkärit haitanneet kenenkään päiväunia. Välillä nukuttiin vain pienet tirsat ja toisinaan tuntikausia riippuen ulkoilun ja järkevän aktiviteetin määrästä. Olen kyllä sitä mieltä kuin vanhempani: kun lapsi nukkuu se on kuin laittaisi rahaa pankkiin.[/QUOTE]

Vielä kun kerrot miten lapsen saa nukkumaan enemmän kuin unta riittää? Jos lapsen unentarve on säännöllisesti esim. 11 h vuorokaudessa, miten sen saa pitenemään 12-13 tuntiin?

Omalla lapsellani en ole havainnut merkittävää eroa päivän tekemisillä siihen kuinka paljon nukkuu. Samoihin aikoihin herää ja samaan aikaan nukuttaa, teki mitä vaan.

"mamma"
En jaksanut lukea kaikkia postauksia.
Meillä poika 3½v nukkuu yöllä 10-11 tuntia ja päikkärit päälle 1½-2 tuntia. Puolet vuorokaudesta siis noin karkeasti nukkuu. Silti saattaa itsekin sanoa välillä että on väsynyt ja kun on tottunut menemään sänkyyn 20.00 niin ei jaksa myöhempään valvoakaan.
Minusta tuntuu että tässä on kyse enemmänkin siitä että ei osata pitää rutiineista kiinni ja opettaa lapsi hyville unitavoille. Meillä pidetään tiukasti kiinni rutiineista ja poika sammuu kuin kynttilä aina samaan aikaan illalla ja herää samoihin aikoihin myös joka aamu. Sujuu kuin tanssi, poikkeuksen vain se jos sairastaa ja silloinkin sanoo että haluaisi vaan nukkua jos joutuu yöllä heräämään.
Päikkäreille menee myös mielellään ja nukahtaa heti. Aamupäivällä ollaan myös viikonloppuisin ja muina vapaapäivinä ulkona tuntikaupalla, usein säitä uhmaten. Eihän sellainen lapsi, joka istuu sisällä sohvalla koko aamupäivän, millään jaksa nukkua mitään päikkäreitä.

Lapsen uni on kuin laittaisi rahaa pankkiin. Lapsi kasvaa ja kehityy unen aikana ja se tietää hyvää loppuelämää ajatellen. Jotta lapsi "jaksaisi nukkua tarpeeksi pitää olla ulkona raittiissa ilmassa. Täytyy sanoa että itsekin nautin päikkärit vapaapäivinä, on aivan mahtavaa :)

Omista lapsistani aikanaan huomasin sen päiväunille nukuttamisessa, että varmasti jättivät päiväunet nukkumatta, jos antoi päiväunille käydessä härvätä omiaan sängyllä. Kunhan malttoi itse olla rauhallinen ja päättäväisesti puuttua joka kerta heti siihen kieriskelyyn ja heilumiseen ja sopottamiseen, niin nukahtivat aika pian joka kerta. Jos vaan laittoi sänkyyn ja odotti että nukahtaisivat, niin varmasti härväsivät unen karkuun itseltä'än, kun eivät pysähtyneet oikeasti ja rauhoittuneet. En edes satua lukiessa antanut kiemurrella ja höpötellä, vaan piti ihan hiljaa osata hetki olla paikoillaan ja kyllä uni tuli aina alle 20 minuutissa.

"höh"
[QUOTE="vieras";28048693]Kun kerta olet noin viisas niin kerro minulle mistä tämä johuu, lapsi 4v nukkuu päiväkodissa päikkärit, nukahtaminen kestää, herää 6-7 aikaan, ei millään illalla nukkumaan hyvä jos klo 22 nukkuu. Viikonloppusin kotona herää 7-8 aikaan ei nuku päikkäreitä menee nukkumaan klo 20-21 Kerro mistä johtuu?[/QUOTE]

Aika helppo yhtälö. Lapsi nukkuu viikonloppuaamuina pidempään. Ei häntä silloin nukuta. Mutta jos aamuisin tarvii noin aikaisin herätä niin eipä ihme, että päikkärit maistuu! oletko vähän yksinkertainen?

"pph"
Melkein joka lapselle tulee 2-3 ikävuoden vaiheilla "en nuku enää päikkäreitä" -vaihe. Se menee ohi. Antakaa nyt edes päikkärissä/hoidossa niiden lasten levätä! Ei pitkää päivää jaksa kukaan ilman lepoa. Ei varsinkaan kasvava ja liikkuva lapsi.

Sillodill
Me ei miehen kanssa itse pelata mitään, edes tietsikalla, joten pelaamisen aloittaminen jäänee hamaan tulevaisuuteen. Olin kyllä kieltämättä onnellinen, kun nelivuotias jätti itse päikkärit pois. Ne häiritsivät nukkumaanmenos koko viime vuoden ja silti lapsi heräsi kuudelta melkein joka armas aamu. Tämä on varmasti yksilöllistä, ja jonkin verran asia riippuu ulkoilun määrästä.

Sillodill
[QUOTE="mamma";28048965]En jaksanut lukea kaikkia postauksia.
Meillä poika 3½v nukkuu yöllä 10-11 tuntia ja päikkärit päälle 1½-2 tuntia. Puolet vuorokaudesta siis noin karkeasti nukkuu. Silti saattaa itsekin sanoa välillä että on väsynyt ja kun on tottunut menemään sänkyyn 20.00 niin ei jaksa myöhempään valvoakaan.
Minusta tuntuu että tässä on kyse enemmänkin siitä että ei osata pitää rutiineista kiinni ja opettaa lapsi hyville unitavoille. Meillä pidetään tiukasti kiinni rutiineista ja poika sammuu kuin kynttilä aina samaan aikaan illalla ja herää samoihin aikoihin myös joka aamu. Sujuu kuin tanssi, poikkeuksen vain se jos sairastaa ja silloinkin sanoo että haluaisi vaan nukkua jos joutuu yöllä heräämään.
Päikkäreille menee myös mielellään ja nukahtaa heti. Aamupäivällä ollaan myös viikonloppuisin ja muina vapaapäivinä ulkona tuntikaupalla, usein säitä uhmaten. Eihän sellainen lapsi, joka istuu sisällä sohvalla koko aamupäivän, millään jaksa nukkua mitään päikkäreitä.

Lapsen uni on kuin laittaisi rahaa pankkiin. Lapsi kasvaa ja kehityy unen aikana ja se tietää hyvää loppuelämää ajatellen. Jotta lapsi "jaksaisi nukkua tarpeeksi pitää olla ulkona raittiissa ilmassa. Täytyy sanoa että itsekin nautin päikkärit vapaapäivinä, on aivan mahtavaa :)[/QUOTE]

Tässä on paremmintietävyys kyllä huipussaan. Unenlahjat ovat ensinnäkin geneettinen asia, minkä oletkin omalla kohdallasi kenties huomannut. Siksi toisekseen lapset ovat yksilöitä. Meillä on pienemmän voinut ainakin tähän saakka antaa nukkua päivällä niin paljon kuin sattuu nukuttamaan, kun taas vanhemmalla lapsella vaikuttaa selkeästi yöuniin. Meillä mennään joka ehtoo samaan aikaan nukkumaan.

En pidä ongelmana, jos lapsi herää jo kuudelta, jos hän malttaa olla herättämättä toisen, joka vielä nukkuisi. Päiväkotiin me mennään vasta vähän ennen ysiä, yhdeksäksi töihin.

"hoitaja"
[QUOTE="Eräs Äiti";28047981]yöunien kannalta. On sellanen viisas sanonta, että yöllä nukutaan ja päivällä tehdään jotakin muuta. Voihan sitä joskus nokoset ottaa jos ramasee, mutta ei siitä pidä tapaa ottaa... helpommin se uni yöllä tulee kun päivällä syö hyvin, ulkoilee ja leikkii ja riehuu niin sittempä se vasta illasta väsyttääkin... :)

[/QUOTE]

Se on lasten pahoinpitelyä jos päiväkotilapsi ei saa nukkua päiväkodissa.

Adanna_82
mä en oo nukkunu päiväunia lapsena, en muista et olisin. omat lapset molemmat lopetti alle 2-vuotiaana. lapset nukkuu 11-12h yöunet. jaksavat iltaan hyvin. ei mitään ongelmaa. en näe syytä pakottaa päiväunille jos ei uni tule ja jaksavat ilman. ovat kotihoidossa olleet aina. vaikka ulkoillaan päivittäin ja touhutaan kaikenlaista, kai ne päivät on kevyempiä kun päiväkodissa ja siksi unen tarvetta ei päivällä ole.
lapsetkin on erilaisia.

Lapsilla nyt vaan on ihan erilaisia unentarpeita. Omat muistikuvat ulottuvat jonnekin 4-vuotiaaksi asti, enkä muista nukkuneeni siitä eteenpäin päikkäreitä, muuta kuin satunnaisesti. Ja ulkoiltiin suunnilleen joka päivä, tietokonepelejä ei ollut.

"Aino"
[QUOTE="hoitaja";28049860]Se on lasten pahoinpitelyä jos päiväkotilapsi ei saa nukkua päiväkodissa.[/QUOTE]

Kyllä siihen annetaan tilaisuus isompienkin ryhmässä. Itselleni ei tullut mieleenkään pyydellä mitään erityiskohtelua, että herättäkää lapsi 40 min unien jälkeen, vaikka vanhemmalla lapsella pitkät päiväunet lyhensivät yöunia molemmista päistä. Nuoremmalla ei onneksi ollut sitä ongelmaa.

hmph
Ettekö te ymmärrä, että ne päikkärit ovat lapselle hyväksi? Se katkaisee lapsen päivän, rentouttaa ja vähentää stressitasoa. Loppujen lopuksi lasten päiväkotiaika on niin lyhyt, että kun he ovat kouluiässä ette edes muistakaan sitä, kuinka joskus on saatettu valvoa vähän iltaisiin... Olette päivän töissä ja erossa lapsistanne. Miksi siis lapsen pitäisi olla jo klo 19-20 sängyssä?

sdfsdfsdf
[QUOTE="jjj";28047942]Eiköhän se ulkoilun puute näy tuossa unimäärässä. Kyllä se ulkoilu alkaa väsyttää ihan eri tavalla kuin sisällä leikkiminen.[/QUOTE]

Hyvä pintti, en ookaan osannut yhdistää näitä asioita aiemmin.

Musta tuntuu kans että nykyään päikkärit ovat keskimäärin lapsilta vähentyneet ja jääneet yhä useammalta pienenä pois.

"noh"
Kyllähän sen näkee ettei lapsia leikkipihallakaan enään näy koskaan, himassa ne istuu pelaamassa ja kattomassa telsuu. On läppäriä, konsolia, pöytäkonetta, tablettia, käsikonsolia, älypuhelinta jne... Kasviket on yök, joskaan esim. porkkanaa ei oo koskaan maistettu ehkä 6 kk:n iän jälkeen, ja mässyt maistuu.

Ja vanhemmat ei nää asiassa mitään outoa, kun ovat itse ihan samanlaisia laiskaperseitä.

"Jenis"
Ettekö te ymmärrä, että ne päikkärit ovat lapselle hyväksi? Se katkaisee lapsen päivän, rentouttaa ja vähentää stressitasoa. Loppujen lopuksi lasten päiväkotiaika on niin lyhyt, että kun he ovat kouluiässä ette edes muistakaan sitä, kuinka joskus on saatettu valvoa vähän iltaisiin... Olette päivän töissä ja erossa lapsistanne. Miksi siis lapsen pitäisi olla jo klo 19-20 sängyssä?
Ei tarvis olla sängyssä 19-20, mutta ei se 23.30 myöskään oikein hyvä ole, kun aikuiset väsähtää ennen lasta :D Se nyt vaan on niin, että unentarve on yksilöllinen juttu, ja TOISILLA meistä lyhyetkin päikkärit tekee yöstä rikkonaisen. Kai se on parempi että lapsi nukkuu yöllä rauhassa 10 tuntia, kuin 8 h yöllä ja 45 min päivällä? Näin se yhtälö meidän kuopuksella meni, kunnes jätti unet päiväkodissakin. Jätti siis itse, tädit eivät saa enää nukahtamaan vaikka silittelisivät sen 45min/1h, mitä ennen tekivät ;)

Meillä lapset tosin on vajaata päivää päiväkodissa, menevät vasta ysin jälkeen ja haetaan kolmen maissa pois.

Ja monilla lapsilla vaikuttaa päiväkodissa nukutut päiväunet yöuniin siksi, että rytmi on tasaisesti epätasainen, eli vapaapäivinä ja lomilla ei nukuta päiväunia ja päiväkodissa nukutaan. Se "unen tarve" tuntuu useimmalla lapsella vähenevän silloin kun on päästy yliväsymyksen puolelle usein. Eli väheneehän se unen tarve jos usein mennään ylikierroksilla päivä.

"Höh"
Aika ristiriitaista kertoa päiväkodin lapsista, ja sitten unenpuutteen syynä onkin pleikan pelaaminen ja se ettei ulkoilla. Meinaan meidän pk:ssa lapset kyllä ulkoilee enkä ole kuullut että siellä kukaan pelaisi pleikkaa. Eli miksi ihmeessä ette vie niitä lapsia ulos siellä pk:ssa? Meidän pk:ssa ulkoillaan 2 kertaa päivässä ja uskoisin kyllä että se on riittävästi. Lapset nukkuvat päikkärit pk:ssa ja kotona noin 9 tunnin yöunet.

Saanko kysyä mistä tiedät millaisia pleikkapelejä nämä lapset kotonaan pelaavat?

"Tiuski"
Ja monilla lapsilla vaikuttaa päiväkodissa nukutut päiväunet yöuniin siksi, että rytmi on tasaisesti epätasainen, eli vapaapäivinä ja lomilla ei nukuta päiväunia ja päiväkodissa nukutaan. Se "unen tarve" tuntuu useimmalla lapsella vähenevän silloin kun on päästy yliväsymyksen puolelle usein. Eli väheneehän se unen tarve jos usein mennään ylikierroksilla päivä.
Meillä kyllä mentiin ihan samalla rytmillä kotona viikonloppuisin. No, kotona oleminen on ulkohommineenkin vähemmän rasittavaa kuin 7,5 h päiväkodissa, joten päiväunet jäi esikoisella 2-3-v vähitellen lyhyemmiksi ja sitten kokonaan pois, vaikka päiväkodissa vielä nukkuikin jonkin aikaa sen jälkeen, kun kotona lopetti päikkärit.

Meillä on aina pidetty rytmeistä kiinni, jos vain on pystytty, korkeintaan reissussa on joustettu. Lapset kestää sen paremmin, mutta meidän aikuisten oma yhteinen aika kun rajoittuu illan tunteihin, niin onhan se vähän kurjaa, että lapsi kukkuu klo 22 illalla nukuttuaan vaikka 3 h päiväunet automatkalla.

Vähän ymmärrystä lasten erilaisuudelle. Tuttavan erityislapsi saattaa valvoa yöllä kahdesta aamuseitsemään, jos päiväunet venyy.

Yhteistyössä