Yksilapsiset perheet hyväksikäyttävät suurempia perheitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "viiden äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28049002]Mitä hemmettiä?? :o Meillä on uusi koti, nätisti sisustettu ja siisti. Ja vieläpä valkoinen joka tuntuu ärsyttävän monia. Ja lasten huoneetkin sisustettu, suurin osa leluista "piilossa" Ja sen perusteella sä teet yleistyksen että meilläkin lapset on koriste-esineitä. Mä en oikeasti yhtään ihmettele, että tuollaisen äidin lapsiakaan ei kylään haluta, ei millään pahalla.[/QUOTE]

Miksi lelut on piilossa? Saako lapset leikkiä niillä?

Tiedän sisustettuja koteja, joissa lasten paikka vain ja ainoastaan lapsen omassa huoneessa ja sielläkin pitää koko ajan siivota leikkejä- lapset ei saa kuulua, ei näkyä...

Miksi lelut on piilossa? Saako lapset leikkiä niillä?

Tiedän sisustettuja koteja, joissa lasten paikka vain ja ainoastaan lapsen omassa huoneessa ja sielläkin pitää koko ajan siivota leikkejä- lapset ei saa kuulua, ei näkyä...

Siksi, että näyttää huomattavasti siistimmältä ja lisäksi lelujen säilytys ja niiden löytäminen on paljon helpompaa kun suurin osa on omissa laatikoissaan "piiloissa" Miksi niiden pitäisi pitkin pöytiä ja lattioita olla? Vaikka meillä kyllä valitettavasti on niinkin ja tietenkin kirjat, pelit jne ovat näkyvillä vaikkakin siististi omissa paikoissaan. Ja totta kai saavat leikkiä :D

[QUOTE="vieras";28048231]Jos tuntee yhden tai muutaman idioottiperheen, ei sitäkannata kaikkiin yleistää. Mä voisin taas väittää toisinpäin luultavasti yhtä isolla otoksella kuin ap. Monilapsiset perheet työntävät lapsensa yks tai kakslapsisiin perheisiin "kun teillä on niin paljon rauhallisempi leikkiä, kun on lapsia vähemmän"[/QUOTE]

Tähän peesi, meitä on niin moneen lähtöön. Toiset ottaa muutenkin kaiken raskaammin, esim jotkut tuntemani perheet tekevät kauhean numeron lasten harrastuksista ja/tai ruokailu-, päiväuni- ja muista vastaavista asioista, niin että se sitten vaikeuttaa reissaamista ja erilaisiin tapahtumiin osallistumista. Toiset taas syöttää lapset vaikka liikkuvassa hississä, mihin en kyllä itse ole koskaan pystynyt...

Jos lapsivieras rassaa, olisi varmaankin parasta sanoa lapsen vanhemmille että nyt väsyttää liikaa ja tarjota sitä lapsen kaveria vuorostaan kyläilemään. Vaikka raskauteen vedoten. Se on paljon helpompaa kuin kiukutella itsekseen ja arvuutella, mitä taka-ajatuksia toislla mahtaa olla.

Mun siskolla on 6 lasta ja niillä on juuri ap:n kuvailema tilanne.
Naapurissa on vaan yksi lapsi niin tämä lapsi laitetaan mene
mään heti aamusta sinne ominpäin leikkimään että vanhemmat saavat levätä. Eikä siis edes kysytä etukäteen. Viimeeksi kun heillä oli juhlat niin tämä lapsi oli kolmena päivänä siellä kuokkavieraana, isänsä kun soitettiin hakemaan niin ei toinen ollut moksiskaan vaikka talo oli täynnä juhlavieraita plus tämä pikkupoika. Ja lapselle sanotaan ettei nyt ole sopiva hetki niin toinen on heti ettei vanhemmat ole hereillä tai kotona tai kotona ei ole ruokaa ym.
Helppohan se on ajatella että menee se yksi niiden muiden mukana tai eihän se yksi ruokittava siinä eroa tee.

Ja ihan meillläkin kun on vaan 2lasta niin naapurin äiti yritti koko kesän ja syksyn tuoda lastansa meille koska hän halusi levätä kerta oli raskaana, hän ei jaksanut keksiä tekemistä lapselleen, ajatteli ettei kolmas lapsi meillä tunnu missään, ajatteli ruoan järjestyvän samalla hänen lapselleen kun teen omilleni ym. Nämä olivat siis hänen omia kommenttejaan.
No nyt hänellä on se kaksi lasta itsellä niin huomaa miten jo se yksi enemmän tekee sen eron.

Miksei silti voi vaan sanoa suoraan, että ollaan mieluummin omalla porukalla? Jos toinen osapuoli loukkaantuisikin, niin se on tavallaan vain hyvä asia, mikäli tätä yksinäistä lasta ei sitten enää ängetä kylään.

Itse tunnen paremminkin sen tyyppisiä 1-lapsisia perheitä, että lasta ei anneta oikeastaan ulkopuolisen hoitoon. Usein tämä ainoa lapsi on huono nukkuja tai pidetty alusta lähtien vieressä joka yö ja kaikki muukin tehty vaikeimman jälkeen, ja toista lasta ei jakseta edes ajatella.

Perhe jossa lapsi työnnetään naapuriin juhlien/krapulasta selviytymisen ajaksi, kuulostaa enemmänkin ls-tapaukselta kuin pelkästään naapurien hyväksikäyttäjältä.

[QUOTE="viiden äiti";28048178]Ärrrrsyttää neljän lapsen äitinä välillä, kun yksilapsisten perheiltä kuulee vähän väliä seuraavaa:

- meidän irmeli vois tulla teille leikkimään, kun teillä leikkiseuraa.
-> ei tässä mitään, mutta vastakutsua saa erittäin harvoin. Kun huomautan asiasta, niin kuulen jotain tyyliin" teillä on niin helppo lasten olla, kun siellä on kumminkin aina joku paikalla, nii mikseivät sitten kaikki..."

- tai sitten se, että JOKA hetki ja joka päivä joku änkeämässä meille: ihmiset eivät ymmärrä, kun välillä halutaan olla omalla porukalla, vieras lapsi ei ole oma lapsi. Lapset eivät mene "siinä sivussa", he ovat yksilöitä. Jos meillä on pieni lapsi ilman omaa vanhempaa, olen hänestä aikuisena vastuussa ja tämä kuormittaa tavallaan enemmän kuin omien muksujen vahtiminen.

- nää vois tulla teille leikkiin, kun teillä on niin paljon leluja: OSTAKAA ITSEKIN NIITÄ LELUJA

- sitten valitellaan, kun pikku-irmeli on niin yksin. Ok, ymmärrän, mutta silloin kun on OMA VALINTA tehdä vain se yksi lapsi, niin ei voi suhtautua muihin kuin muiden velvollisuus olisi viihdyttää sitä ainokaista.

- tää vois tulla teille välillä niin tottuis muiden lasten seuraan... : emme ole mikään kerho tai vastaava. tämä on meidän koti.

Siis: olen iloinen ja onnellinen, että lapsillani on kavereita ja olen muutenkin ihmisrakas. Mutta välillä osa vanhemmista suhtautuu perheeseeni kuin olisimme jokin yleishyödyllinen yksikkö, jota voi hyödyntää ilman, että antaa koskaan mitään tilalle.[/QUOTE]

Oi, tää oli kuin mun ajatuksistani! Juurikin näin tapahtuu ja jos olet senoloinen (lopulta) ettet ota näitä pyyntöjä kuuleviin korviis, niin pidetään kovinkin tuimana ihmisenä :) Meillä vielä lisänä se, että meillä on jonkinverran kotieläimiä ja ihmiset ajattelevat että ihan huvikseen, silloin kuin HEILLE sopii (sillä minuutilla) me tullaan esitteleen niitä kaikille, totutetaan se Petri-Irmeli niihin ja annetaan ilmaiseksi talutusratsastusta. Oi, mun päätä särkee pelkkä ajatuskin kun muistelen näitä kaikkia kertoja....

...olen yhden lapsen äiti, mutta kummasti joka päivä kotonani häärää 2-5 lasta. Mistä johtunee? Ehkä siitä, että nuo monilapsisten perheiden kersat ei kotonaan viihdy? Ehkä meidän "Paavolla" on kivempia leluja ja enemmän? Ehkä siitä, että meillä on tilaa leikkiä ja saa olla rauhassa ilman, että on sen 7 muuta kersaa ympärillä repimässä tavaroita käsistä? Oma lapseni ei paljon kyläile. Tykkää olla kotona ja kutsua kavereita tänne. Sehän sopii minulle.

Tämä on kuulkaa taivaan tosi:D peesaan täysin!!
Itse lisäisin vielä tila-auton.... isoissa perheissä on iso auto, niin puol kylää tunkee omat lapsensa meidän autoon, eli harrastus kuljetuksista vastaa isoin perhe, jolla olisi varmasti muutakin tekemistä kuin ajella pitkin kyliä koko iltaa!!! Me kun tykättäs suoraan lasten harrastuksista mennä ostoksille tai mummulaan, mutta tämä ei käy koska pitää viedä vieraat lapset koteihinsa...

Kyllä! Ja koulukyyti me ollaan myös, koska "ainahan teiltä nyt joku on sinnepäin menossa". Ihan kiva kun joskus joku tarjoais vastavuoroisuuttakin.

Myös se, että joku menee vaikka hammaslääkäriin ja kysymättä tuo lapsensa meille siksi aikaa "hoitoon*" periaatteella että "ainahan teillä joku on kotona, jos ei aikuiset niin joku isoista lapsista", on aika yleistä kuulkaas. Sano siinä sitten kun se neljävee tapittaa jo äitinsä kans sua silmiin, että älä tuu....

[QUOTE="Mie";28049615]...olen yhden lapsen äiti, mutta kummasti joka päivä kotonani häärää 2-5 lasta. Mistä johtunee? Ehkä siitä, että nuo monilapsisten perheiden kersat ei kotonaan viihdy? Ehkä meidän "Paavolla" on kivempia leluja ja enemmän? Ehkä siitä, että meillä on tilaa leikkiä ja saa olla rauhassa ilman, että on sen 7 muuta kersaa ympärillä repimässä tavaroita käsistä? Oma lapseni ei paljon kyläile. Tykkää olla kotona ja kutsua kavereita tänne. Sehän sopii minulle.[/QUOTE]

Meillä 7 lasta ja isoimmat on kyllä jo siinä iässä ettei leiki leluilla :) Ei ne kaikki kai sunkaan ytäväpiirissäs kerralla syntyneitä ole?

Meille on käynyt vähän ap:n ilmoittamalla tavalla, erityisesti yksi perhe kiikutti lastaan meille vähän väliä, tyyliin ' Mä menen nyt lenkille, x jää nyt teille tunniksi' Aha, ei mitään kysymyksiä. Ekala kerralla mulla loksahti suu auki. Ihan käsittämätöntä, ettei edes kysytä, tuupataan vaan lapsi ovesta sisään.

Meillä 7 lasta ja isoimmat on kyllä jo siinä iässä ettei leiki leluilla :) Ei ne kaikki kai sunkaan ytäväpiirissäs kerralla syntyneitä ole?
Tässä nurkilla on 4 samanikäistä poikaa ja pari tyttöä. Lisäksi vielä pari vuoden kaksi vanhempaa lapsukaista (yht. 4 perhettä, 9 lasta). Kummasti ne tänne rantautuu. Nytkin tuossa on 3 poikaa puuhaillut jo omiaan sen jälkeen, kun töistä/hoidosta kotiuduttiin. Ja 1 tosiaan vain oma. Eli ei se aina niin ole, että ne yksilapsiset "hoidattaisi" ipanansa muilla...

Yhteistyössä