Muita palstalaisia, jotka eivät ole koskaan käyneet Hesassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lotta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="poikia3";28040609]Siis tuleekohan mieleesi lainkaan, että ihminen puhuu omaa kieltään ja jos rupeaa puhumaan esim. yleiskieltä, joutuu siinäkin tavallaan vaihtamaan äidinkielensä vieraaksi kieleksi. Miksi muita murteita on sitten suotavaa puhua, mutta stadin murretta ei?

Kysyä saa, jos jotain ei ymmärrä.[/QUOTE]

Et ilmeisesti tajunnut. Tottakai sitä puhuu automaattisesti sitä kieltään mikä on ominta mutta että oikein tahalleen pitää elvistellä "kato hei me puhutaan stadin slangia, te ette tajuu mitään". Siis ihan tuollasta meininkiä en tajua, se on pelkkää lapsellista huomionkipeyttä.

[QUOTE="poikia3";28040634]Kuinkas iso osa niistä kansanedustajista tulee jostakin muualta Suomesta? Vai onko se sitten niin, että jos tulee pääkaupunkiin, niin muuttuu välittömästi tyhmäksi?[/QUOTE]

eihän nyt toki kansanedustajat laadi lakeja, ministeriöiden virkamiehethän sen työn tekee

[QUOTE="heh";28040597]Se katsos varmaan riippuu henkilöstä ja ylimielisyyden tasosta. Tiedän paljasjalkaisia stadin slangin mongertajia jotka tulevat tänne "maalle" brassailemaan kielellään. Anoppini on tästä hyvä esimerkki, hän on sitä ylpeää lajia. Pienessä kaupungissa on sitten kiva vähän järkyttää kiskan myyjää ja kauppiaita kun vetää sellaista stadin slangia ettei kukaan ymmärrä ja saa tuntea itsensä hienoksi ;) Jotenkin naurettavaa, mutta no, ehkä se johtuu ihan persoonasta eikä synnyinseudun geeneistä.[/QUOTE]

Puhun minäkin omaa murrettani muualla, onko se sitten ylimielisyyttä vaikka se ei ole stadin slangia?

[QUOTE="heh";28040623]Et ilmeisesti tajunnut. Tottakai sitä puhuu automaattisesti sitä kieltään mikä on ominta mutta että oikein tahalleen pitää elvistellä "kato hei me puhutaan stadin slangia, te ette tajuu mitään". Siis ihan tuollasta meininkiä en tajua, se on pelkkää lapsellista huomionkipeyttä.[/QUOTE]

En mä tajunnut, elvistelyä on tosi typerää kyllä. Mutta mä saatan puhua dösistä ja sporista se kun on mun kieleni. Tosin ammatti pehmittää kyllä slangin puhumista, koska töissä kielen on oltava lähempänä yleiskieltä. Mutta saatan tarkoittamattani puhua kieltä tai käyttää sanoja, joita esim. pohjanmaalla asuvat serkkuni eivät ymmärrä. Mutta ihan samalla lailla hekin onnistuvat käyttämään sanoja, mitä en tajua. Vaikka olen lapsena viettänyt kaikki kesäni siellä. Eivätkä mun serkkunikaan välttämättä tajua käyttävänsä sanoja, joita minä en ymmärrä.

Nää on ihan pikkujuttuja. Mun opiskelukaverini oli Oulusta kotoisin, hän sanoi usein, ettei kehtaa tehdä jotakin. Ja minä olin ihan pihalla, että mitä kehtaamista siinä on, kun kyse olikin viitsimisestä. Esimerkkejä olisi vaikka kuinka paljon, kysymällä kuitenkin selviää aina.

[QUOTE="heh";28040600]helsinki-vantaan lentokenttä ei suinkaan ole Suomen ainoa kenttä mistä pääsee ulkomaille äkkilähdöllä :)[/QUOTE]

ai ai, nyt saattoi ottaa jotakin hesalaista tämä komenti kupoliin :laugh :
Asuuhan sentään hesassa sivistyneet kun taas täällä peräpohjolassa me ei olla koskaan voitu käydä ulkomailla kun eihän Suomessa ole kuin yksi lentokenttä ja se Helsinki-Vantaalla :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja herneet nenässä;28040675:
Asuuhan sentään hesassa sivistyneet kun taas täällä peräpohjolassa me ei olla koskaan voitu käydä ulkomailla kun eihän Suomessa ole kuin yksi lentokenttä ja se Helsinki-Vantaalla :laugh:

Hyss.. eihän ne raukat voi kaikkea tietää. Riittää kun sivistystaso on sitä luokkaa että tietävät mihin putiikkiin seuraavaksi ryntäävät ja milloin lähtee bussi että pääsee taas betonibunkkeriin katsomaan salkkareita ;)

eihän nyt toki kansanedustajat laadi lakeja, ministeriöiden virkamiehethän sen työn tekee

Tokihan minä sen tiedän. Mutta tiedän myös sen, että kansanedustajat eivät ole mikään kumileimasin valmistelluille laille. Eräässä ministeriössä työskennelleenä tiedän, että kansanedustajille toimitetaan laskelmia myös vaihtoehtoisista tavoista ja niiden kustannusvaikutuksista.

Ja todellakin, ne kansanedustajat ne lait hyväksyvät. Ovatko he sitten vielä tyhmempiä, kuin lakia valmistelleet henkilöt? Näinhän sen on pakko olla, jos sinun mielipiteesi mukaan mennään!

[QUOTE="vieras";28040751]Jännä, miten niin monelle maalaiselle on kova paikka, kun helsinkiläinen rakastaa omaa kotikaupunkiaan.[/QUOTE]

Jännä miten moni Helsinkiläinen vihaa kehä3:n ulkopuolta, ja sitä mistä sinunkin lautesellesi suurin osa ruuasta tule.

Alkuperäinen kirjoittaja herneet nenässä;28040675:

On täällä Joensuussakin lentokenttä ja sieltä lähtee lomalentoja. Uskallan kuitenkin sanoa, että lentotiheys tuolla yksiporttisella kentällä on hieman harvempi kuin Helsingissä ja otaksutusti myös kohdevalinnat rajoitetumpia.

Alkuperäinen kirjoittaja vielä vieraampi;28040756:
Jännä miten moni Helsinkiläinen vihaa kehä3:n ulkopuolta, ja sitä mistä sinunkin lautesellesi suurin osa ruuasta tule.

Etsitkö esim tästä ketjusta ne viestit, joissa vihataan maaseutua vs. ne viestit, joissa maalaiset kertovat, kuinka ylpeitä ja tyhmiä ja ties mitä helsinkiläiset ovat.

On täällä Joensuussakin lentokenttä ja sieltä lähtee lomalentoja. Uskallan kuitenkin sanoa, että lentotiheys tuolla yksiporttisella kentällä on hieman harvempi kuin Helsingissä ja otaksutusti myös kohdevalinnat rajoitetumpia.

Meillä maalaisilla on kuitenkin suurimalla autot jollei kaksikin joilla pääsee lentokentälle kuin lentokentälle että tuskin tuo matkustelu sen takia tuottaa ongelmia :) Sit taas pääkaupunkiseudun slummipummeilla ei ole varaa ensi kesänä edes Lintsille kun sielläkin hinnat kohosivat :)

Alkuperäinen kirjoittaja vielä vieraampi;28040756:

Minä en ole ainoassakaan viestissäni kertonut vihaavani kehä 3:n ulkopuolta. En vihaa sitä aluetta, enkä myöskään siellä asuvia ihmisiä. Arvostan kotimaista ruokatuotantoa, ja erityisesti toivon lähiruokaa lautaselleni paljon.

Mutta sitä en voi ymmärtää tai hyväksyä, miten moni tässä ketjussa mollaa ja haukkuu Helsingissä asuvia ihmisiä ties miksi. Me kun olemme ihan tavallisia ihmisiä vikoinemme ja puutteinemme. Elämme täällä omaa elämäämme. Minä viihdyn täällä erittäin hyvin, rakastan kotikaupunkiani merellistä Espoota, rakastan myös pääkaupunkiamme Helsinkiä, jota pidän erittäin kauniina kaupunkina.

Olen matkustanut myös Suomessa melkoisen paljon, täytyy myöntää, että esim. Rovaniemellä en ole käynyt, mutta paikkoja on ihan liikaa, että joka paikassa tulisi käytyä. Suomessa on paljon kauniita ja ihania paikkoja, mutta missään muualla en voisi asua. Olen myös niin paljon kaupunkilaistyttö, etten viihdy mökeilläkään muutamaa päivää enempää. Kaipaan sitä tietoa, että jos nyt haluan pääsen esim. Ateneumiin 20 minuutissa. Tämä on minun elämäni jota rakastan. Mutta minulla on oikeus olla omanlaiseni, minun ei tarvitse tulla haukutuksi tyhmäksi, jos kerran vuodessa käyn kahvilassa keskustassa, ja ostan kalliin kahvin. Minun ei tarvitse tulla haukutuksi tyhmäksi, jos ostan kalliin asunnon vain siksi, että se sattuu sijaitsemaan täällä, enkä halua asua muualla. Minua ei tarvitse haukkua ylimieliseksi, jos puhun omaa kieltäni ja olen kiireinen.

Ja yllättäen kehä 3:n sisäpuolella on paljon teollisuuttakin, ihan tästä muutaman kilometrin säteellä löytyy jo teollisuutta. Kun joku kuvitteli, ettei täällä mitään oikeaa valmisteta.

Mistä kumpuaa tuo käsitys että perushelsinkiläinen tuntee jotakin kaunaa maalaisia kohtaan? Tämmöisissä ketjuissa toki joskus naljailevia kommentteja näkee, mutta tuntuu että nekin on ennemmin provosoitu esiin tämäntyyppisillä aloituksilla ja niillä kommenteilla, mitä tähän on kerääntynyt. Koska yksi asia mikä iso(hko)ssa kaupungissa on pakko tapahtua on tietyn sietokyvyn muodostuminen siihen että ihmiset ja heidän elämäntapansa eivät ole aina yhteneväisiä. Onneksi olen Kehä III:n ulkopuolella sen verran aikaa viettänyt että tiedän, ettei tämän ketjun lausunnot ole mikään koko totuus "maalaisista", mutta myöntää täytyy että on sentyyppistä asennetta kyllä nähty oikeastikin. Sen sijaan tämä helsinkiläisten maalaisviha - siihen en ole IRL törmännyt koskaan. Ei sillä etteikö täältä Helsingistä löytyisi ihan käsittämättömiä juntteja myöskin, mutta he keskimäärin viettävät aikaansa lähiöpubissa vihaten maahanmuuttajia eikä Suomen maaseutua.

Tuli vain mieleen että onko tämä tämäntyyppinen keskustelu jotakin sukua niille "en käsitä miten joku VOI asua kerrostalossa"; jos ei voi sietää muuta elämäntapaa kuin omaansa niin melko käsittämätöntähän se on. Helsingissä siihen yksinkertaisesti ei ole mahdollisuutta, koska täällä on niin paljon porukkaa. Mutta kun tätä ketjua katsoo niin on pakko kysyä että tämäkö on se ilosanoma, mitä maaseutu haluaa pääkaupunkiseutulaisille tuoda: niin rajoittunut roikkuminen omissa ennakkoluuloissa, että jopa täällä käymättömyydestä tehdään jonkunlainen hyve? Että on jotenkin upeaa että henkilö ei "viitsi" käydä vilkaisemassakaan oman maansa pääkaupunkia?!?

Arvatkaa vaan miten fiksuilta juuri nyt vaikutatte. Harmittaa teidän puolestanne, ja erityisesti niiden (onneksi lukuisien) "maalais"tuttujeni, jotka kykenevät näkemään ihmisissä kuitenkin enemmän yhteneväisyyksiä kuin eroavaisuuksia, asuinpaikasta huolimatta.

Mulle on kotona opetettu, että muiden haukkuminen on rumaa, ilmeisesti kuitenkin helsinkiläisten haukkuminen päin naamaa on ihan sallittua. Mieheni on maalta ja suhteen alkuaikoina kävimme kotibileissä hänen kotipaikkakunnallaan. Ei ollut bileitä, joissa mulle ei oltaisi oikeen joukolla tilitetty kuinka paskoja kaikki helsinkiläiset on... Ihan hemmatin rasittavaa. Auta armias, jos olisin kertonut valittuja mielipiteitä niiden kotikylästä. Ja kaikki oli tosi kivoja siihen asti, kunnes ilmeisesti puheesta kuulivat, etten ole sieltä päin kotoisin.

Ei mulle tulisi pieneen mieleenkään alkaa Helsingissä helsinkiläisten kavereideni kanssa vittuilemaan päin naamaa jollekin peräseinajokelaiselle kotibileissä... Kavereiden kesken voidaan sitten heittää jotain junttivitsejä ja saavat ne maalaiset keskenään puhua helsinkiläisistäkin mitä lystäävät, mutta mulle ei tartte tulla tilittämään;)

Pakko sanoa oma mielipide. Itse olen Pohjois-Savosta, asun pienessä parin tuhannen asukkaan kylässä, lähimpään kaupunkiin 25km.
Kuitenkin työhöni kuuluu matkustelu ympäri Suomen, pari kertaa kuukaudessa käyn Helsingissä ja asioin siellä eri ammattialojen edustajien kanssa. Eipä ole sen enempää keljumaisia tai koppavia ihmisiä Helsingissä kuin missään muuallakaan. Ihan samaa kieltä puhutaan ja hyvin tullaan toimeen. Sen sanon että esim. Helsingin mainos- ja viestintätoimistot ovat jatkuvasti muutaman askeleen edellä muuta Suomea, siksi mekin käytämme heidän palveluitaan.
Samaten suurin ostovoima yksittäisenä alueena löytyy pääkaupunkiseudulta, sinne menee meidän suurimmat kotimaan toimitukset.
Itse tykkään shoppailla Helsingissä ollessani ilta-aikaan ja nautiskelen hyvistä ravintoloista. Kuitenkin olen sen verran juntti sydämessäni että kaipaan kotiin jo parin päivän jälkeen.
Olen maalainen mutta en kyllä ajattele pahaa minkään alueen ihmisistä.

(Yhtenä poikkeuksena tuohon että oikeasti vittumaisimmat ihmiset käytännössä löytyi Vaasan messuilta, siellä nämä Mustasaaren edustajat eivät osanneet edes päivää sanoa suomeksi ja kun minulta ei ruotsi taivu ylä-astetasoa paremmin niin johan oli synti ja häpeä eikä myöskään englanti sopinut heille puhekieleksi)

Muuten tuosta murteesta, 10 vuoden Helsingissä messuiltuani voin kertoa ettei yksiäkään messuja olla käyty etteikö siellä jokunen ihminen ala ihastella miten ihanalle meidän murre kuulostaa; "Puhu lisää, kuulostaa niin hyvältä!".
:)

Mitä tapahtuu kun pahimpaan ruuhka-aikaan turisti seisoo esim. metron liukuportaissa vasemmalla puolella samaan aikaan kun muut seisovat oikealla puolella? Taakse tulee jono ja pahimmassa tapauksessa joku joka joutuu vaihtamaan liikennevälinettä minuuttiaikataululla myöhästyy.

Niitä metroja/poria menee muutaman minuutin välein, joten se ei ole mikään ongelma. Toista se on maalla kun voi olla vain yksi meno/paluu-vuoro päivässä bussilla.

Muuten tuosta murteesta, 10 vuoden Helsingissä messuiltuani voin kertoa ettei yksiäkään messuja olla käyty etteikö siellä jokunen ihminen ala ihastella miten ihanalle meidän murre kuulostaa; "Puhu lisää, kuulostaa niin hyvältä!".
:)

Mulla ei oo mitään maalaisia vastaan, mutta mikään murre ei kuullosta mun korvissa ihanalta tai edes kivalta.

Jos ihminen puhuu vahvaa murretta virallisissa tilaisuuksissa,
koen sen jotenkin "juntiksi", maalaiseksi negatiivisella tapaa.
Mutta tää vika on kuulijan korvissa varmastikin.

Yhteistyössä