Hiustenlähtö? Neuvoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hiukset
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hiukset

Vieras
Mulla on keskipitkät, paksut hiukset. Syys-lokakuun vaihteesta alkaen, on ollut tällainen "hiustenlähtökausi", hiuksia on irtoillut enemmän. Hiuksia lähtee vieläkin, mutta hiukset eivät tunnu ohentuneen eikä näy mitään kaljuja plänttejä, joten en ole sinänsä huolissaan, mietin vain mistä tämä voisi johtua?

Värjään hiukset n. 1-2kk välein, yleensä kevytvärillä, ja tummalla, arkena yleensä laitan pikku suihkauksen lakkaa että jakaus pysyy siististi. Jos joskus harvoin menen jonnekin viihteelle sitten voin laittaa hiuksia enemmän mutta tuo on vain harvoin.

Hiuksia olen harjannut yleensä tiheällä kammalla ja tunnustan että välillä aivan liian kovakouraisesti, jos on ollut takkuja olen vaan kyyneleet silmissä niitä repinyt auki...
Ja kammatessa lähteekin hiuksia aika paljon, en ole laskenut paljonko, mutta niistä saa pyöriteltyä pienen, sormenpään kokoisen "hiuspallon", ei joka kampauskerta kuitenkaan lähde noin paljoa, joskus ei lähde yhtään hiuksia joskus vain pari.
Nyt tosin tilasin netistä Tangle Teezerin, jonka pitäisi olla hellä hiuksille, minulla kun on ollut paljon kaksihaaraisiakin.

Päivän aikana hiuksia kyllä saattaa joskus löytyä ruoasta tms putoilleena. En kuitenkaan onneksi ainakaan vielä varistele joka paikkaan vaan satunnaisesti joku karva jossain.

Syön d-vitamiinilisää, maitohappobakteereita ja silloin tällöin (en yleensä muista) omega3 kapseleita. Ruokavaliossa on täysjyvää, vihanneksia, lihana yleensä kalaa tai kanaa. En yleensä herkuttele paljoakaan.
Liikuntaa voisin lisätä enemmän, nyt lähinnä vaan arkiliikuntaa ollut.

Olen kyllä syksyn aikana ruokavaliomuutoksella laihduttanut 7-8kg, voisiko se näkyä noissa hiuksissa? Ruokavaliossakin voisi olla pieniä lisäyksiä esim hyvän rasvan kanssa jne, mistä niitä saisi? Stressiä ainakin on opiskelun takia vaikka muille jakaa, jos jotenkin saisin sitäkin vähemmäksi.

Tosiaankin laihduttaminen voi aihettaa tuota varmasti.

Itsellä joskus lähti paljon hiuksia, niitä oli joka puolella. syyksi sitten ilmeni anemia. Rautaa puuttui ja hb oli tosi alhaalla.

Ilmeisesti se laihtuminen mulla muutti kuukautiskiertoakin, nimittäin kuukautiset ns aikaistuivat. Tulevat nyt n. viikkoa aiemmin kuin aikaisemmin (tämä alkoi marras-joulukuussa) mutta muuten kiertoaika on ihan normaali ja menkat on samanlaiset kuin ennenkin.
Kilppariarvot katsottiin keväällä 2012 ja olivat silloin Ok. Taidettiin silloin tarkastaa myös hemoglobiini ja se oli silloin 142. En ole sittemin tarkistuttanut. Voisikohan tuo laihdutus miten heilauttaa rauta-arvoja.

Korostan kuitenkin, että hiukset eivät tunnu ohentuneen eikä mitään kaljuja plänttejä ole, ja hiuspohjaa kokeillessa tuntuu sellaisia "hiuksenalkuja" joukossa. Silloin kun ne hiukset lähtee niin lähtee koko hius, eivät katkeile. Mutta uutta hiusta kuitenkin kasvaa samalla niin etten kaljuuntumassa sentään ole.

Ok. Voisin kyllä aluksi lisätä ruokavalioon jotain verimakkaraa, puolukkaa ja parsakaalia, yms mistä saisi rautaa, kun en yleensä ikinä esim punaista lihaa syö kuin tosi harvoin. Ja käydä mittauttamassa sen hb:n varmuuden vuoksi. :)

Saa vaan nähdä, miten tässä ehtii käymään arvauskeskuksessa, opinnot ja työt vie niin paljon aikaa. Mutta kunhan johonkin väliin saisi.
Voiko muuten esim. Floradixia ottaa "ominpäin" pienen kuurin?

Mutta voiko ominpäin ottaa, esim juurikin tuota Floradixiä? Vai olisiko siitä jotain haittaa? En kyllä tosiaan ole ruokavalioon juuri sisällyttänyt noita ruokia missä rautaa on, mitä nyt asiaan tarkemmin perehdyin, joten ei olisi himekään vaikka hb olisi laskenut.

Voi voi . joku rautakuuri mitä apteekista saa :)

mitäpä jos aapeen rauta-arvot ovatkin hyvät ja hän ottaa rautakuurin ominpäin? jos veri on liian paksua se voi aiheuttaa tulppia..joten en suósittele ottamaan mitään rautalisiä ilman hb: tsekkausta.

Itsellä myös lähtenyt nyt tukkaa ihan hirveästi, kaljujalänttejä ei näy, mutta tukka on selvästi ohentunut, uusia hiusten alkuja tuntuu kans olevan päässä, eikä mitään kutinaa yms. ole. veriarvot ovat kunnossa. epäilisin kovaa stressiä oman tukkani lähdön syyhyn tai ihan luonnollista hiusten uusiutumista.

Netin mukaan rautatabuja ei ainakaan saisi itse lähteä napsimaan, jos ei lääkäri suositellut. Voi kuulemma sitten saada jo liikaa rautaa. Tuota Floradixiä voisin kyllä käydä ostamassa, ja ottaa, tuskin siitä haittaakaan on...

Upittelen tätä, edelleen olisi kiva tietää voisiko tuota Floradixiä ottaa esim viikon tai kahden viikon kuurin ominpäin, ja katsoa lähtisikö sillä hiukset (ja yleinen olo muutenkin) paranemaan. :)

Yhteistyössä