Viherpeukalot! Mitä meinaatte laittaa kasvamaan tänä keväänä?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Minä kylvin jo eilen ekat taimet. Laitoin kasvamaan basilikaa, kirveliä, persiljaa, muutaman paprikan siemenen ja värinokkosta.
Vähän myöhemmin laitan lisää yrttejä, chilejä, ahkeraliisaa, päivänsineä. Niitä olen kasvattanut joka vuosi. Ostin myös sellaisen kukan siemeniä kuin kehräkaulus, siitä pitäisi tulla amppelikukka. Ajattelin myös ekaa kertaa kokeilla petunian kasvatusta siemenistä.
Ostin Biltemasta sellaisen pienoiskasvihuoneen missä on hyllyjä kolmessa tasossa, nyt ei tarvi levitellä kovin paljon purkkeja pitkin ikkunalautoja, ennen kuin ne voi kuskata ulkokasvihuoneeseen.
Tää kasvihulluus on kyllä ihanaa, mutta myös rasittavaakin, kun tekisi mieli hommata kaikkia siemeniä ja kasveja muttei voi!
 
  • Tykkää
Reactions: Namppis88
Keittiönoita
Tänään ostin lehtimangoldia, paprikaa, punaista parsakaalia, tummaa kirsikkatomaattia, pikkunauriita, mieto tapas chili, erivärisiä retiisejä ja tulisia chilejä. Tai siis noiden siemeniä. Ämpäreissä aion kasvattaa perunoita. Varmaan ruukkuihin ja laatikoihin laitan jälleen härkäpapuja. Mansikoita. Pienessä rivaripihassani on omenapuu ja toissa kesänä istutetut kaksi marjapensasta. Parvekkeelle laatikoihin ja amppeleihin kans jotain, yrttejä varsinkin. Niin ja salaattia kylvän pitkiin parvekelaatikoihin, samoin pinaattia. Ne ovat helppoja eikä haittaa, vaikka olisi viherpeukalo keskellä kämmentä.

Mulla siis minimaalisen pieni rivaripiha, mutta kaikkea mahdollista pitää kokeilla :D Kuvia viime kesältä:







 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Miä.;28039428:
Mitä tuo alimman kuvan seppelvarvun näköinen kasvi on? Muoks,yläoikealla..
Mulla on kuule viherpeukalo ihan keskellä kämmentä, mutta mä en luovuta! Joka vuosi olen oppinut jotain lisää :) Viis siitä, jos härkäpapusato riittää yhteen ateriaan. Tärkeintä on tekeminen. Kevättalvi ei ole puoliksikaan niin masentava, jos voi päivittäin seurata pienten taimien kasvamista kylvölaatikoissaan :heart:

Mä sanoisin, että se kasvi on joku angervo. Systeri tietäisi paremmin. Oli vaan niin pirulliset juuret, että en saanut sitä kaivettua juurineen ylös :kieh:
 
Haluaisin laittaa perunaa ensimmäistä kertaa, mutta en tiedä osaanko :) Viime vuonna oli basilikaa, kesäkurpitsaa, kaalia, herneitä, mansikoita, ruohosipulia ja avomaankurkkua. Valitettavasti kurkut eivät mahtuneet kun kesäkurpitsa veikin niiden tilan ja kaalisadosta leijonanosa meni parempiin suihin kaaliperhosten toukkien ansiosta. Mutta tänä vuonna uusi yritys ja edellisestä viisastuneena uusi yritys.
 
Oih! :heart: oon ihan tumpelo näissä asioissa, ei mulla ole ku yksi huonekasvi ja sekin on vihervehka.. Tekis niin mieli kokeilla itsekin esim. salaattia ja tomaattia! Chilikin olisi kiva ja kurkku.. Onko teillä mitään vinkkejä näihin? Ihan raejuustopurkkeihinko kylvän nämä siemenestä vai taimesta? Mistä saan taimia? Apuaa! :D t: peukalo keskellä kämmentä
 
Mä viime keväänä päätin ETTEN esikasvata....muutenkin aattelin laittaa jotain kukkaa enemmän tai sitten vaan ihan muutamaa lajia, mansikoita? Ongelmana mulla on ollut se, ettei satoa oikein tule mistään koska emme ole mökillä tarpeeksi. Ehkä laitan salaattia, perunaa, papuja, herneitä, jokunen kesäkurpitsa...jotain sellasta mitä oikeesti tulee syötyä. Viime kesän chilit ja paprikat oli pikkasen +-0. Korianteri menee aina pilalle ennnen kuin kerkeen käyttää sen vaikka diggaan ihan sikana kun teen paljon intialaista ruokaa. Sitä kun on huono pakastaakin. Ja kuivattaa en oikein osaa....
Basilikaa laitan varmaan partsille.
Mökille joutuu varmaan ostamaan tänä keväänä omppupuita ja marjapensaita lisää. Mulla on ihan miljoona siemenpussia joten en aio ostaa yhtään siementä tänä keväänä...fingers crossed..:whistle:
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ~Pähkinä;28039473:
Oih! :heart: oon ihan tumpelo näissä asioissa, ei mulla ole ku yksi huonekasvi ja sekin on vihervehka.. Tekis niin mieli kokeilla itsekin esim. salaattia ja tomaattia! Chilikin olisi kiva ja kurkku.. Onko teillä mitään vinkkejä näihin? Ihan raejuustopurkkeihinko kylvän nämä siemenestä vai taimesta? Mistä saan taimia? Apuaa! :D t: peukalo keskellä kämmentä
'
Taimia ja siemeniä saa puutarhaliikkeistä. Netin kautta tai suoraan. Siemeniä saa myös ihan marketeista. Viime kesänä sain sadoksi muutaman paprikan, jonka siemenet olin ottanut talvella kaupasta ostamastani luomupaprikasta. Tänään ostin siis ihan Cittarista nämä:
http://www.saunalahti.fi/~simppeli/A5/DSC_0693.JPG

Olen kasvattanut taimia siemenistä kylvälaatikoissa, jotka olen ostanut kaupasta. Viime vuonna askartelin pieniä kylvölaatikoita myös kissan muropaketeista. Olen myös käyttänyt kertakäyttöisiä pahvimukeja sekä vessapaperirullista askarreltuja kylvölaatikoita.

Mä olen huono neuvomaan, koska olen hommassa vasta aloittelija. Intoa kuitenkin riittää vaikka muille jakaa :D Jos kasvatat pienellä pihalla ja/tai parvekkeella, suosittelen lainaamaan tai ostamaan kirjan Kasvimaa ruukuissa:

 
Keittiönoita
Mä viime keväänä päätin ETTEN esikasvata....muutenkin aattelin laittaa jotain kukkaa enemmän tai sitten vaan ihan muutamaa lajia, mansikoita? Ongelmana mulla on ollut se, ettei satoa oikein tule mistään koska emme ole mökillä tarpeeksi. Ehkä laitan salaattia, perunaa, papuja, herneitä, jokunen kesäkurpitsa...jotain sellasta mitä oikeesti tulee syötyä. Viime kesän chilit ja paprikat oli pikkasen +-0. Korianteri menee aina pilalle ennnen kuin kerkeen käyttää sen vaikka diggaan ihan sikana kun teen paljon intialaista ruokaa. Sitä kun on huono pakastaakin. Ja kuivattaa en oikein osaa....
Basilikaa laitan varmaan partsille.
Mökille joutuu varmaan ostamaan tänä keväänä omppupuita ja marjapensaita lisää. Mulla on ihan miljoona siemenpussia joten en aio ostaa yhtään siementä tänä keväänä...fingers crossed..:whistle:
Soseuta korianteri ja pakasta soseutettuna. Esim jääpalamuottiin.
 
  • Tykkää
Reactions: MorbidMama
Keittiönoita
Jestas mulla unohtui listasta kokonaan salaatit mitä oli kolmea sorttia :D Ja hei lasketaanko raparperi kun se istutettiin myös viime kesänä :rolleyes: Se ei tosin taitoa vaadi, kunhan antaa rehottaa.
Hyvä kun muistutit! Mäkin laitoin raparperia viime kesänä pihaan. Samoin viskelin vähän sinne ja tänne ruohosipulin ja lipstikan siemeniä.
 
  • Tykkää
Reactions: Namppis88
Mä olen ottanut siemeniä myös ihan kaupasta ostetuista paprikoista ja itsekasvattamistani chileistä ja tomaateista. Ihan hyvin on kasvaneet. Mä en vaan oikein handlaa noita lannoitushommia. Eikä mulla oo mitään hajua ravinne-ja ph-pitoisuuksista...olen vaan syskyllä heittänyt kompostit maahan. Tänä kevään pitää kalkita kasvatuslaarit. Ai hitsi, valkosipuli olis jees...pitäis vaan tehdä kylmäkäsittely. Sipuleista tuli viime kesänä ihan hyvä sato...ja pinaattia haluisin, mutta en oo saanut sitä oikein koskaan menestymään. Paitsi kerran partsilla.
Laitoin muuten viime syksynä parsan siemenet multaan..ja mustajuuren. Katsotaan tuleeko mittään esiin...
 
Keittiönoita
Mä olen ottanut siemeniä myös ihan kaupasta ostetuista paprikoista ja itsekasvattamistani chileistä ja tomaateista. Ihan hyvin on kasvaneet. Mä en vaan oikein handlaa noita lannoitushommia. Eikä mulla oo mitään hajua ravinne-ja ph-pitoisuuksista...olen vaan syskyllä heittänyt kompostit maahan. Tänä kevään pitää kalkita kasvatuslaarit. Ai hitsi, valkosipuli olis jees...pitäis vaan tehdä kylmäkäsittely. Sipuleista tuli viime kesänä ihan hyvä sato...ja pinaattia haluisin, mutta en oo saanut sitä oikein koskaan menestymään. Paitsi kerran partsilla.
Laitoin muuten viime syksynä parsan siemenet multaan..ja mustajuuren. Katsotaan tuleeko mittään esiin...
Oletko laittanut pinaatin maahan vai ruukkuihin? Mä olen kasvattanut laakeissa muoviruukuissa ja kasvaa todella vähällä vaivalla. Kunhan joskus muistaa kastella.

Mulla kans lannoitus ihan hakusessa. Hevonpeetä olen laittanut keväällä mullan sekaan. Haluaisin kokeilla nokkoskäytettä, mutta kuulemma haisee ihan kammottavalle ja mulla on kuitenkin noita naapureita, jotka on ihan mukavia. Jotain luomulannoitetta näin viime kesänä puutarhaliikkeessä, sitä voisi kokeilla.
 
muumuu harmaana
Ai miten kivoja ideoita :) viime kesänä yritin kasvattaa pinaattia, mutta ei siitä oikein mitään tullu... taidan kokeilla tota ruukku kasvatusta tänä kesänä. Syksyllä ostin monta pussia kaikenlaisia siemeniä kukkia ja kasveja ja yrttejä Prisman 50% alesta. Pitäis varmaan seuloa niitä, että mitähän sitä on tullu ostettua.
 
Ennen kun muutimme tähän paritaloon asuttiin kerrostalossa ja silloin kasvatin parvekkeella esim kirsikkatomaatteja ja yrttejä. Mulla oli apuna tällainen kirja: Puutarha pienissä purkeissa - Ulla Kervinen - Kirja (9789513145026) | Adlibris kirjakauppa - Pohjolan suurin kirjakauppa

Tänä vuonna en usko että ehdin kasvattamaan siemenestä, mutta voi olla että pyörrän tämänkin päätöksen ja kohta on ikkunan edusta täynnä purkkia ja purnukkaa.

Lannoitteena mulla oli kanankakkaa, hyvin toimi ainakin kesäkurpitsan kanssa kun sitä on vieläkin pakastimessa :D Koirat vaan tykkäs siitä kun kuivana viskoi niin piti liottaa se veden joukkoon kun seuraavan kerran laittoi.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: MorbidMama
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28039631:
Oletko laittanut pinaatin maahan vai ruukkuihin? Mä olen kasvattanut laakeissa muoviruukuissa ja kasvaa todella vähällä vaivalla. Kunhan joskus muistaa kastella.

Mulla kans lannoitus ihan hakusessa. Hevonpeetä olen laittanut keväällä mullan sekaan. Haluaisin kokeilla nokkoskäytettä, mutta kuulemma haisee ihan kammottavalle ja mulla on kuitenkin noita naapureita, jotka on ihan mukavia. Jotain luomulannoitetta näin viime kesänä puutarhaliikkeessä, sitä voisi kokeilla.
Maahan. Savipohjaiseen maahan johon sekoitin osan kauppamultaa. Ihan selkeesti ei ollut tarpeeksi tarvittavia ravinteita. Ja kastelu jäi heinäkuussa heikoksi kun oltiin toisella mökillä ja siellä sun täällä.
Nokkoskäytettä laitoin yhen saavillisen joihinkin laareihin, mutta enpä tiedä...kanankakkaa joihinkin. Mä luulen, että mun kasvit sai liikaa aurinkoa kun olen levittänyt pihaa/istutuksia vanhalle peltomaalle jossa ei ole isoja puita.
Niin ja sit mä laitoin myös ruohosilppua katteeksi kasvien tyveen aina kun leikkasin ruohikon. Mut siltikin sato oli vaatimatonta.
 
Viimeksi muokattu:
"asd"
Vitsit, pitäisiköhän itsekin alkaa kokeilemaan viherpiiperrystä. Tuossa parvekkeella saattaiski kasvaa jotain ja tilaaki ois. :) Mikä olisi helppo näin aloittelijalle, joko pitäisi alkaa kasvattamaan taimia jotta kerkeää kesäksi?

Täytyis varmaan jonkinlainen kirjanen hankkia.
 
Mä meinaan laittaa chilejä, yrttejä kasapäin, keijunmekkoa, kelloköynnöstä, mustasilmäsusannaa, amppelirusokkia, petuniaa, miljoonakelloa, herneitä, tomaattia, kesäkurpitsaa, avomaankurkkua, salaatteja, ahomansikkaa jne. Herneenversoja, rucolaa ja basilikaa on jo ikkunalaudalla napsittavana. Kylmäkäsittelyssä on monivuotisten siemeniä, kellokärhöjä ja mantsuriankärhöä.

Viherpeukaloisuus vie kyllä mennessään.
 

Yhteistyössä