Lapsella juhlat, mietinnässä kutsuuko yhden kaverin vai ei, miten toimisitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Eli on ollut hyviä kavereita mutta viime aikoina lapseni kuullut että tämä kaveri olisi puhunut muille pahaa hänestä ja ollut paha mieli sen takia. Nyt sitten tyttö mietti ettei kutsuisi häntä juhliin, mutta mietin pahentaako se tilannetta? Mutta toisalta en halua pakottamaan jos on paha mieli sen takia mutta harmittaa kun kumminkin ovat hyviä kavereita olleet.

Minkä ikäisiä? Itse suhtautuisin aika varovasti kutsumatta jättämiseen. Vielä alakouluikäisillä nuo pahaapuhumisetkin ovat usein vain pientä ajattelemattomuutta ja menevät nopeasti ohi. Asia voi vain paisua, jos jättää kaveri kutsumatta.

Totta, että lapsen juhlat ja lapsi päättää kutsuvieraista. Toisaalta tässä on hyvä tilaisuus puhua toisen loukkaamisesta ja onko toisaalta hyvä juttu kostaa se. Jos toisen tytön vanhempien kanssa on keskusteluvälit, voitte vaikka soittaa ja kertoa, miltä tytöstä tuntuu, kun on kuullut hänestä puhuttavan pahaa.

Meillä oli vuosi sitten pulmana naapurin lapsi, joka nimitteli ekalla luokalla. Synttäreiden aikaan asia tuli puheeksi, kun ihmettelin ettei ennen hyvä ystävä ollut enää kutsulistalla. Soiteltiin ja kerrottiin, miten lapsi oli loukkaantunut ja mistä. Synttärit vietettiin loppujen lopuksi yhdessä, muutaman kerran nimittelyä tuli sen jälkeenkin, mutta nyt ovat taas ystäviä ja ehkä hiukan viisaampia. Ovat muistelleetkin, miten meinasivat tyhmän asian takia olla riidoissa.

Jos lapsi ei halua kutsua niin ei tarvitse. Meillä mä olin lähinnä käärmeissäni yhdessä vaiheessa kun kuulin noista kavereiden ilkeistä jutuista ja kehoitin tyttöä olemaan kutsumatta synttäreille, mutta tytttö halusi aina kutsua, koska osaa se kuulemma olla kivakin....

Minkä ikäinen tyttösi on? Jos on ihan pieni ja alaluokilla pitäisi sinun aikuisena tehdä oikeudenmukainen päätös, jossa ketään ei tuomita ennen kuin kaikki osapuolet on kuultu. VAnhemmalla lapsella taas on joku mielipide, mutta ainakin neuvotella kannattaako kaikista puheista kantaa kaunaa ja niin provosoitua niistä.

Yhteistyössä