Kuinka pienet teillä katsoo luonto-ohjelmia, esim. Avaraa luontoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän 3 v. katselee ja ollaan puhuttu saalistamisesta, ei mitenkään järkyttyneinä, vaan ihan asiallisesti kerrottu miten asia on. Eikä sitten enää pelottanut.

Meillä myös 3v. ja puhui, että leijonat sai pienen seepran joka yritti mennä karkuun äitin luokse.. Mulla tässä vaiheessa vähän särähti mutta ollaan juteltu noista, eikä lapsi vaikuttanut mitenkään järkyttyneeltä. On kuitenkin vähän herkkä lapsi, niin sillä vähän mietin..

Meillä myös 3v. ja puhui, että leijonat sai pienen seepran joka yritti mennä karkuun äitin luokse.. Mulla tässä vaiheessa vähän särähti mutta ollaan juteltu noista, eikä lapsi vaikuttanut mitenkään järkyttyneeltä. On kuitenkin vähän herkkä lapsi, niin sillä vähän mietin..

Meillä muksulle on selitetty pienestä asti, että yleensä niillä saalistajilla on niin huono säkä, että olisko joka kuudes ketä ne jahtaa se syötävä. Että nykyään jo ymmärtää ettei se leijona huvikseen "kaikkia" seeproja syö =)

[QUOTE="vieras";27985310]meidän 4 v on ollut mukana suolestamassa hirveä ja jänistä ja sorsaa. Katselee myös luonto-ohjelmia.[/QUOTE]

Meillä myös mies metsästää, lintuja lähinnä ja on lapsi niitä nähnyt ja syönyt.. Ei tosin sitä ampumistilannetta ole nähnyt, mutta kotona sen kuolleen linnun. Että sinällään ei nyt vieras asia, mutta näyttäähän se äkkiä hurjalta, kun raivostunut leijona tempasee pikkusen seepran :) (Vai onko tämä vain äitin päässä?) :)

Itse vetäisin rajan johonkin ehkä 7-8-vuoteen. Onhan ne tosi rajuja ja raakoja.
Itse en kestä katsoa niitä, en kestä tosielämän raadollisuutta ja ikää 27v. :D :(

Jotenkin niissä liikaa korostetaan sitä tappamista.

Minua, joka olen seksuaalisesti traumatisoitunut lapsena, häiritsee vain ne parittelukohtaukset.
En meinaa häpeältäni henkeä saada.

Saalistuskohtaukset ei niinkään sykähdytä.

Kyllä meillä jonkun verran noita lapsetkin katsovat, ollaan vain selitetty, että tuo on luonnossa ihan tavallista.

Meillä on saanut katsoa oikeastaan niin pienestä kuin on kiinnostanut. Muistan joskus lapsen ehkä n. 3-4 vuotiaana todenneen, että täytyyhän eläintenkin syödä kun ne ei kauppaankaan saa tulla.

Meillä on 2 ja 5 vuotiaat pojat aivan hulluina jostain syystä käärmeisiin, ja he katsovat niin tietävät että käärme metsästää ja syö siellä useimmiten hiiren eli "hikkurin" :D Eivät ole järkyttyneitä ja ollaan puhuttu saalistamisesta.

Varmaan jostain parivuotiaasta alkaen isompien kanssa. Ei kukaan ole noista saalistuskohtauksista traumatisoitunut, luulen että jos lapsi saa niistä traumoja niin se on kyllä aikuisen vika. :) Eli ihan normaalia luonnon elämää ja kiertokulkuahan tuo on, ja kun lapselle kertoo miten asiat ovat niin se on hänellekin ihan luonnollista. Jos taas itse hihhuloit ja kiljut siinä vieressä "hyi nyt se PUREE, yäk, miten se saattaa tappaa toisia tuolla tavalla" niin johan saa lapsikin vaikutteita..

[QUOTE="huoh";27985371]Minua, joka olen seksuaalisesti traumatisoitunut lapsena, häiritsee vain ne parittelukohtaukset.
En meinaa häpeältäni henkeä saada.

Saalistuskohtaukset ei niinkään sykähdytä.

Kyllä meillä jonkun verran noita lapsetkin katsovat, ollaan vain selitetty, että tuo on luonnossa ihan tavallista.[/QUOTE]

mä sanon aina että ne halaa, menee läpi 3 vuotiaalle :)

[QUOTE="vieras";27985488]Varmaan jostain parivuotiaasta alkaen isompien kanssa. Ei kukaan ole noista saalistuskohtauksista traumatisoitunut, luulen että jos lapsi saa niistä traumoja niin se on kyllä aikuisen vika. :) Eli ihan normaalia luonnon elämää ja kiertokulkuahan tuo on, ja kun lapselle kertoo miten asiat ovat niin se on hänellekin ihan luonnollista. Jos taas itse hihhuloit ja kiljut siinä vieressä "hyi nyt se PUREE, yäk, miten se saattaa tappaa toisia tuolla tavalla" niin johan saa lapsikin vaikutteita..[/QUOTE]

Hih :D En onneksi hihhuloi :D Mutta aivan totta tuo!

[QUOTE="vieras";27985488]Ei kukaan ole noista saalistuskohtauksista traumatisoitunut, luulen että jos lapsi saa niistä traumoja niin se on kyllä aikuisen vika. :) Eli ihan normaalia luonnon elämää ja kiertokulkuahan tuo on, ja kun lapselle kertoo miten asiat ovat niin se on hänellekin ihan luonnollista.[/QUOTE]

Olen tismalleen samaa mieltä! Lapsi ottaa aikuisista mallia kaikessa. Kirjoittelin asiaa liipaten tässä hetki sitten blogiini ja vasta tarinan kirjoittamisen jälkeen aloin tutkailla, mitä mieltä asiasta muualla ollaan. Meillä katsellaan Avara Luonto ja Erätulilla joka viikko :)
Lapset ja metsästys - Tapiolan takamailla

Yhteistyössä