Sanoinko liian pahasti tyttöni 8v kaverille?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="mamma";27979392]mä oon ainakin opettanut mun lapsille käytös tavat, kaverin luona tai yleensäkin kylässä ei kerjätä/ronguta mitän herkkuja ellei niitä kaveri tai sen äiti tarjoa.. mummit ja vaarit on erikseen..[/QUOTE]

Tässä ei ollut kummallakaan käytöstapoja ei ap:lla eikä lapsella.

lucifer
[QUOTE="vieras";27979498]Ap:n ikä on 34 vuotta :) Mitä se tähän kuuluu?
En todellakaan ollut ajatellut ottaa asiaa millään lailla puheeksi tuon lapsen kanssa. Olen itse ollut koulukiusattu (en painon takia) ja tiedän miten ikävät kommentit voi vaikuttaa. Tiedän myös syömishäiriöiden synnystä ym. Siksipä nyt tunnenkin itseni tyhmäksi ja harmittaa. Jos voisin perua sanomiseni, niin peruisin. Nyt toinen puoli minusta yrittää kuitenkin vakuuttaa ettei tuo nyt niin pahasta ollut.
Vielä ainakaan ei ole tytön vanhemmilta kuulunut soittoa, mutta toki tässä ehtii vielä, muinakin päivinä kuin tänäänkin.
Huh huh. En vielä ole yleensä mikään töräyttelijä, vaan hienovarainen, mutta tilanne jotenkin "ajautui" tuohon. En ole itsestäni ylpeä. Silti olen kiitollinen niistä kommenteista (niistäkin), joissa tavallaan puolustellaan minua, kiitos...

ap[/QUOTE]sulle ei ilmeisesti ole opetettu alkeellisiakaan käytöstapoja missään? todella tökeröä käytöstä.

"Mies"
mutta lapsi ei ole vastuussa oman kotinsa ruokailuista. Jos vanhemmat mättää eteen liikaa epäterveellistä ruokaa ja herkkuja, niin tokihan se lapsi niitä syö ja lihoo. Ja jos on vielä perso makealle, niin tuolla ruokavaliolla ne makeiset ovat koko ajan mielessä..
Juu kyllä ja koska uskalsit rajoittaa possun älyllistä kehitystä niin nyt siitä tulee hirvee sosiopaatti itsensäviiltelijä kauhuhevarigootti joka hakkaa lapsia kadulla pesarilla koska sillä oli niin paha lapsuus.

Paskat. Aiheesta sanoit, mutta väärälle kohteelle. Soita sen vanhemmille, sano että vittu mitä mankumista joka kerta ja mitäs jos vaikka laitatte kakaran kuriin. Ja jos vielä sen jälkee mankuu nii heität pihalle. Käytöstavat tai GTFO.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27979453]Höpö höpö. Painoon puututaa koulussakin terkkarin toimesta ja kaverit kiusaa aivan varmasti jossain vaiheessa tai ainakin mainitsevat. Tosiasiat on tosiasioita. Ei se lihavuus katoa sillä ettei asiasta kukaan sano ja siihen puutu.[/QUOTE]

No ei se kyllä katoa aukomalla pienelle lapselle päätään.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27979275] Sanoin et pitäis oppia hankkimaan hyvä mieli muustakin kuin herkuista. Hän kysyi miksi. Minä sanoin tässä vaiheessa taas vähän ikävästi? että muuten tulee tosi pulleaksi ja se on epäterveellistä. Hän kysyi että ai tällaiseksi kuin mä vai. Minä sanoin että no et sä nyt vielä kovin pyöreä ole (oikeasti kyllä on) mutta että kannattaa ihan terveydenkin takia miettiä enempi muita juttuja kuin herkkuja, vaikka ne kivoja onkin. Hän oli hiljaa ja vähän surkean näköinen.

Mitähän on kotona meidän keskustelusta kertonut???[/QUOTE]

Lukekaa nyt ihmeessä uudestaan tämä ap:n teksti. Ap ohjeisti tyttöä, että tulee pulleaksi, jos syö paljon herkkuja. Tyttö itse otti puheeksi tuon pulleuden, jota ap sitten pehmensi sanomalla ettei vielä kovin pyöreä ole. Miten ihmeessä ap on tehnyt väärin. Tyttö itse jo tietää olevansa iso. Ehkä vanhemmat ovat sanoneet tai sitten joku muu. Varmaankin kouluterveydenhuoltokin jo puuttunut, jos tyttö todella on iso, kuten ap sanoo. Haloo!!

vieras170
Minusta ap et sanonut mitenkään pahasti. Päinvastoin, kun vielä sanoit tytölle että et sä mikään pullea ole. Ihan hyväkin on tytön miettiä kannattaako koko ajan olla herkkujen perässä vaikka niitä kotonaan jatkuvalla syötöllä saisikin.

• Tykkää
Reactions: Rockwood
"vieras"
Ihan suotta tunnet huono omaatuntoa. Varoittelit tyttö ihan aiheesta ja etkä haukkunut häntä. Turha pelätä vanhempien puheluakaan, tuskin tyttö kehtaa kotona kertoa että oli vonkumassa karkkia.

halipupu harmaana
[QUOTE="vieras";27979461]Luitko ap:n kirjoitusta. Hän nimenomaan yritti puhua ulkoilusta ja lapsi vain inttää että miksi. Mietihän mitä itse siihen seuraavaksi sanoisit. Minä myönnän, että olen kohtelias, mutta jos tuollainen miksi -tyyppi olisi vastassa niin tosiasiat pitää sanoa lopuksi melko suoraan.[/QUOTE]

Jeps luin ja ulkoilu oli sanottu yhdellä sanalla, se ei paljoa auta. Aikuisen teot ne on tärkeämpiä, laittaa lapset ulos eikä anna aina istua ja pelata sisällä.

tytönjapoikienmamma
En olisi missän nimessä alkanut "luennoimaan ja opettamaan" naapurin lasta tuollaisesta asiasta. Olisit sanonut jotain, että huominen ei sovi tai muuta neutraalia...

"vieras"
Ihan ok sanottu, kuulosti huolehtivalta ja asialliselta tekstiltä.
Asiallista? Ap antaa ymmärttä että lapsi on tosi pullea, kiistää sen kuitenkin. Vaikka tätä juuri tarkoitti, lapset eivät ole tyhmiä ja heille ilkeily ei ole fiksua, vaikka kuinka ottaisi pattiin.

Hän kysyi miksi. Minä sanoin tässä vaiheessa taas vähän ikävästi? että muuten tulee tosi pulleaksi ja se on epäterveellistä. Hän kysyi että ai tällaiseksi kuin mä vai. Minä sanoin että no et sä nyt vielä kovin pyöreä ole (oikeasti kyllä on) mutta että kannattaa ihan terveydenkin takia miettiä enempi muita juttuja kuin herkkuja, vaikka ne kivoja onkin. Hän oli hiljaa ja vähän surkean näköinen.

"vieras"
AP selitti mielestäni kivasti, että miksi niitä herkkuja ei pitäisi ylettömästi nauttia. Lapsi varmaankin saa kotona herkutella usein, koska osasi yhdistää herkut ja hyvän olon sujuvasti. Tollasesta ei mitään syömishäiriötä tule.

voipi olla sairaus
kaverini lapsilla on kasvuhormonin häiriö ja kaikki ovat tosi pyöreitä, siis oikeasti 13v on 3krt minua isompi. (minä47kg) Tai ainakin näyttää että kolme minun kokkoista mahtuisi hänen housuihinsa. eli ei vika aina syömisissä

"vieras"
Itse ollut lapsena pulska, kotona kaikki muut hoikkia, ruoka erittäin terveellistä. Teini-iässä pulskeus karisi pois ja olin hoikka. Edelleen olen hoikka. Lapsen kaverin äidin tehtävä ei ole vihjailla lapselle ylipainosta. Syömishäiriön riski on suuri.

Sh ja äiti

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
"vieras"
[QUOTE="vieras";27979833]Enpä kyllä sairautta ap:n tapauksessa epäilisi, kun lapsi kerran vänkäsi niiden herkkujen perään... :whistle:[/QUOTE]

Kaikki lapset ovat herkkujen perään, oli pulska tai laiha.

---
Ihan hyväkin on tytön miettiä kannattaako koko ajan olla herkkujen perässä vaikka niitä kotonaan jatkuvalla syötöllä saisikin.
Tiedätkö, minä aikuisen olen ollut "herkkukoukussa". Varsin hyvin tiesin ettei kannata mutta söin kuitenkin. Ja jos en syönyt ei paljon mikään muu ollut mielessä.

Kuinka sitten lapsi kykenisi miettimään, että kannattaako...

"natsimutsi"
Minä ymmärrän kyllä ap:ta. Oma 6-vuotiaani on taipuvainen lihomaan ja on sellainen että jää jumiin johonkin aihepiiriin, joka aika usein on herkut. Kun on vartin kuunnellut selontekoa syömisestä, herkkujen varastamisesta kaupasta (ei ole tehnyt mutta suunnittelee alkavansa rosvoksi koska sitten saa syödä mahansa täyteen karkkia!!) jne. niin kyllä alkaa ärsyttämään. :( Aika samoilla sanoilla olen todennut että muutakin voisi miettiä kuin vaan sitä syömistä...

"vieras"
[QUOTE="vieras";27979502]Tässä ei ollut kummallakaan käytöstapoja ei ap:lla eikä lapsella.[/QUOTE]

Väärin. AP:lla oli käytöstapoja. Kohteliaasti mainittu siitä, että herkkujen tilalle voisi jotain muutakin ajatella. Ihmeellistä kotikasvatusta joillakin.

Yhteistyössä