Ihanaa, enä 3kk kun alamme yrittämään vauvaa!!! :)

  • Viestiketjun aloittaja pian äidiksi <3
  • Ensimmäinen viesti
hellsbells
Onnea yritykseen. Kesävauvat on myös kivoja, kun ei tarvii pukea niin paljoo.

~ parikymppisenä alettiin esikoista tekemään, siinä meni pari vuotta. Toista tehtiin 8kk.
 
"Sadie"
Mä kun jätin pillerit pois, ei ehtinyt edes menkkoja tulemaan kun jo tein positiivisen raskaustestin. Mekin toivottiin, että alkuvuoden vauva saataisiin, ja niin kävi :) Tyttö syntyi tammikuun alkussa.
 
Kcjvgkv
Esikoisesta meni pari kuukautta, seuraava heti, kolmas pari kuukautta. Esikoista kun aloitettiin yrittämään olin 24v. Ja kyllä mekin suunniteltiin lapsia alkuvuodeksi ja aika hyvinnon tärpännytkin. Esikoinen on syntynyt maaliskuussa, toinen elokuussa ja kolmas toukokuussa.
 
"vieras"
Onpa kyynistä porukkaa täällä... Kai sitä nyt edes nuorena saa hehkuttaa, ollaan kuitenkin kohta yhtä vanhoja ja tympeitä kuin te jotkut. ;)

Oon samanikäinen kuin aloittaja ja täälläkin haaveillaan vauvasta. Jättäiskö jo pillerit pois vai söiskö vielä jonkin aikaa, mutta toisaalta jos ei heti tärppää jne.
 
"vieras"
Musta siinä ei ole mitään katkeruutta tai kyynisyyttä jos toteaa, ettei välttämättä tuollainen suunnittelu onnistu. Se on ihan realismia. Enemmän pettyy jos todella paljon haaveilee ja luottaa siihen, että just sillon raskaus alkaa kun pökkäsee. Joskus alkaa, joskus ei. Mulla alkoi kaikki suunnittelematta, mutta iloisia yllätyksiä olivat, koska minun piti olla lapseton vikojen vuoksi. Kaveri aloitti suunnitellusti kk tarkasti raskautumisen, mutta nyt on mennyt 2 vuotta ja yhtä surua on hänellä elämä. Suree, kun niin oli siinä luulossa, että tuonkin asian voi ihminen päättää.

Haaveilla saa toki :)
 
vastaus
kysymykseen; ekasta kierrosta on tärpännyt x3. Itse olin 25v, 26v ja 28v raskauksien alkaessa.

Eräs ystäväni juuri tuli ensimmäistä kertaa raskaaksi 32v ja oli pillereitä lopettaessaan käynyt gynellä. 'Sattuuhan niitä ihmeitäkin' oli gyne sanonut tuleviin raskaushaaveisiin hänelle.. Ja ekasta kierrosta sitten nappasi heillä ilman mitään sen kummempia kommervenkkejä. :)
 
yrittäjä9
Yrittäjänaisena minun on täytynyt parhaani mukaan ajoittaa raskaudet tiettyyn vuodenaikaan 4 kk:n tarkkuudella. Onneksi on onnistunut 2 kertaa.

Typeriä nämä vastaukset "ei voi suunnitella" jne. Raskaus kestää keskimäärin 40 vk joten jos ei tule ongelmia raskautumisessa, on aivan mahdollista ajoittaa syntymä. Ja suurin osa naisista tulee raskaaksi ilman pitkää yrittämistä. Tietysti ap tietää että ennenaikaisen syntymän riski on olemassa tai jopa keskenmenon, mutta ap on varmaan valmis ottamaan sen riskin :)

Onnea ap yritykseen, ja muistathan aloittaa raskausvitamiinit viimeistään sitten maaliskuussa (foolihapon takia) :)
 
"Vieras"
Jossain viestissä viitattiin hedelmöityshoitoihin ja ajoituksen helpottumiseen. Ei se rakaaksi tuleminen mene hoidoissakaan kuin strömssöössä. Monella tuntuu olevan tälläinen käsitys.

Itse viisi hoitokierrosta läpikäyneenä voin todeta, että eivät hoidot mitenkään helpota ajoituksen suunnittelua. Itselle tuli kahden ivf-hoidon jälkeen munasarjakystat, joita hoidettiinkin sitten pois n. 6 kk. Yhtä kierrosta siirsi klinikan kesäloma. Yhtä hoitoa siirsi se, ettei millään päässyt töistä pois muutamiksi tunneiksi, työmatka kun iski Keski-Eurooppaan.

Nyt on tulossa elokuun lapsi. Hoitokierroksesta, jonka ajoitus oli aivan sama, paaäasia oli että se saatiin käytyä läpi.

Onnea ap:lle matkaan, toivottavasti pieni käärö on kohta sylissäsi.
 
"vieras"
No eipä se aina mene niinkuin toivoisi, mä sain 2 keskenmenoa, ennenkuin esikoinen sai alkunsa, sitten esikoinen vielä syntyi 2kk etuajassa eli viikolla 30. Toista lasta yritettiin saada alulle 4kk ja syntyi hänkin ennenaikojaan, että eipä sitä syntymäkuukautta etukäteen päätetä, mitä vaan voi sattua.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27960656]No eipä se aina mene niinkuin toivoisi, mä sain 2 keskenmenoa, ennenkuin esikoinen sai alkunsa, sitten esikoinen vielä syntyi 2kk etuajassa eli viikolla 30. Toista lasta yritettiin saada alulle 4kk ja syntyi hänkin ennenaikojaan, että eipä sitä syntymäkuukautta etukäteen päätetä, mitä vaan voi sattua.[/QUOTE]

Ja lisään vielä, että kun yleensä ihmiset sanoo, että pääasia että vauva on terve, mun piti toivoa että se selviää edes hengissä...esikoinen siis.
 
Meillä molemmat lapset tärpännyt ekasta kierrosta. Esikoinen on tammikuussa syntyny ja kuopus kesäkuussa ja mun mielestä sillä ei oo mitään väliä syntyykö talvella vai kesällä, molemmissa puolensa, talvella tarvii tietty varoo liukkaita, mut vaikka mulla oli mun mielestä iso maha niin en silti kaatuillu tai horjahdellu eikä talvitakkiakaan tarvinnu erikseen mammaversioo ostaa. Kesällä tietty pääsee ulos heti, mut tuskaa olla raskaana jos kauheet helteet (mulla ei itseasiassa ollu edes tuskaa mutta jälkikäteen kattonu kuvia ja voi luoja niitä turvotuksia, eihän mulla ollu nilkkoja olemassakaan), kaikissa synnytyssaleissa ei ilmastointia :O eli puolensa ja puolensa. Mulle oli tärkeintä ettei synny jouluaattona eli sen verta yritetty miettiä ettei just siinä kuussa olis raskautta yritetty jollon la olis tullu joulukuulle.
 
"vieras"
Minä sain viimeisen lapsen lähempänä neljääkymmentä. Ja ihan tietoisesti aloitettiin yrittäminen vasta toukokuun alussa, jotta lapsi syntyi alkuvuodesta. Olen itse syntynyt loppuvuodesta, enkä varsinaisesti toivo samaa lapsilleni. Tärppäsi ensimmäisestä kierrosta ja syntyi tammikuussa. Täytyy muistaa, että suurin osa lapsista tärppää jos ei nyt ensimmäisestä kierrosta, niin ainakin muutaman kuukauden sisään. On siis normaalia raskautua nopeasti, eikä esim. vuoden kuluttua. Jos ap:n lapsi ei saa alkua helposti, niin varmasti ap:kin sitten toivoo lasta vaikka joulukuulle. Mutta mitä pahaa on alkuun ajoittaa yritystä näin? Ap on vielä niin nuori, ettei aloituksen lykkääminen muutamalla kuukaudella ole vielä mikään riski.
 
"Äiti kolmelle"
Onnea yritykseen :) Se on kyllä mielettömän ihana tunne pelkästään jo kun päättää että vauva saa tulla :)
Mutta tokihan parempi olisi jos ei laittaisi mitään "vuodenaikatoiveita" vaan rennosti odottelisi mitä tuleman pitää :)

Meillä ekaa yritettiin 7kk ennen kuin tärppäsi luomusti. Toista yritettiin 23kk eli melkein 2 vuotta ja käytiin lapsettomuustutkimuksissakin kun ei vauvaa kuulunut. Luomusti hänkin kuitenkin sai alkunsa.
Kolmas tuli 6kk yrittämisellä luomusti.
Nyt neljättä 'tehty' 19kk - pian 20kk eikä näy eikä kuulu. Monet kerrat ollaan petytty ja lannistuttu ja taas lääkärilläkin juostu. Apuna nyt Terolut ja toukokuussa sitten Clomifen.

Tokikin moni tulee raskaaksi ekasta kierrosta tai ainakin muutaman kuukauden aikana. Ja raskaudet sujuu hyvin loppuun asti. Mutta ei kannata liiaksi suunnitella sitä mitkä vuoden aika vauvan syntymälle olisi se paras :D Tulee kun on tullakseen eikä se suunnitteleminen aiheuta kuin lisää stressiä ;)
 
"Mariska"
Meillä tärppäsi 5. yrityskierrosta, eli aika normaali aika :) Ja vauva syntyi marraskuussa joka oli myös ihan hyvä aika, ei ollut kuuma loppuraskaudessa, talvi meni aika helposti kun pikkuvauva ei vielä vastustele pukemista ja nyt toisena talvena hän osaa jo itse kävellä ulkona ja päästään pulkkamäkeen ym. Kesällä oli myös kivaa kun pieni oli jo sen ikäinen että sai ryömiä ja konttailla ulkona viltillä ym.

Ottaisin mielellään toisenkin syksyvauvan, mutta oikeastaan ei mitään väliä. Toisaalta ihan vastasyntynyt voisi olla "hankala" talvella kun ei saisi kovemmalla pakkasella viedä vielä ulos jos kuitenkin on esikoinen jonka pitäis päästä ulkoilemaan...

Onnea kuitenkin kaikille vauvaa yrittäville :)
 

Yhteistyössä