En kelpaa vanhemmille naisille. Haukkuivat minut sairaalassa tenavaksi.

• Viestiketjun aloittaja 18v.nainen
  • Ensimmäinen viesti
"mies"
[QUOTE="vieras";27948302]Ikä korreloi sen kanssa, että iän myötä ihminen oppii tuntemaan itsensä. Vai väitätkö, että 18-vuotiaana on oppinut itsestään ihan kaiken ja itsetunto on huipussaan? :)[/quote]

No tuo on jo aivan eri kysymys. Itsetunto ei välttämättä ole sidottu kypsyyteen millään tavalla. Siltikin pysyn väitteessäni, että 18-vuotias saattaa tuntea itsensä paremmin kuin esim. 30-vuotias. Pointtinani, että ikänumerosta ei voi päätellä suoraan oikein mitään tällaisia asioita yleistettävästi. Aivan kuten muslimi ei välttämättä ole terroristi, vaikka on muslimi.

-klip-

[QUOTE="vieras";27948302]Ja [huono itsetunto] valitettavasti heijastuu sitten heidän käytöksessään. Mutta jos on sinut itsensä kanssa, niin toisen ulkonäkö ei kyllä saa mitään merkitystä naisten välisissä suhteissa.[/QUOTE]

Minusta et voi selittää ulkonäön merkitystä itsetunnon hyvyydellä. Toisin sanoen henkilöllä X voi olla erittäin hyvä itsetunto, mutta silti ulkonäkö on hänelle tärkeää. Lisäksi et ehkä ota huomioon tätä aikakautta ja yhteiskuntaa, jossa jokaisen on elettävä niillä säännöillä, joita se sisältää. Nämä säännöt sisältävät tärkeän painopisteen ulkonäölle. Ei ole olemassa "valittujen joukkoa", jotka ovat vapaat tästä, koska heillä on itsetunto hyvä. Sellainen on enemmänkin defenssi, oman identiteetin ja valintojen selittämisen tapa.

"vieras"
[QUOTE="mies";27948368]No tuo on jo aivan eri kysymys. Itsetunto ei välttämättä ole sidottu kypsyyteen millään tavalla. Siltikin pysyn väitteessäni, että 18-vuotias saattaa tuntea itsensä paremmin kuin esim. 30-vuotias. Pointtinani, että ikänumerosta ei voi päätellä suoraan oikein mitään tällaisia asioita yleistettävästi. Aivan kuten muslimi ei välttämättä ole terroristi, vaikka on muslimi.

-klip-

Minusta et voi selittää ulkonäön merkitystä itsetunnon hyvyydellä. Toisin sanoen henkilöllä X voi olla erittäin hyvä itsetunto, mutta silti ulkonäkö on hänelle tärkeää. Lisäksi et ehkä ota huomioon tätä aikakautta ja yhteiskuntaa, jossa jokaisen on elettävä niillä säännöillä, joita se sisältää. Nämä säännöt sisältävät tärkeän painopisteen ulkonäölle. Ei ole olemassa "valittujen joukkoa", jotka ovat vapaat tästä, koska heillä on itsetunto hyvä. Sellainen on enemmänkin defenssi, oman identiteetin ja valintojen selittämisen tapa.[/QUOTE]

Pikaisesti vielä; minäkin pysyn väitteessäni.

Ja puhut nyt ihan eri asiasta kuin minä. Minä puhun siitä, että jos on sinut itsensä kanssa ja itsetunto on kohdillaan, niin TOISTEN IHMISTEN ulkonäöllä ei ole merkitystä. Toki OMA ulkonäkö on jokaiselle tärkeä, kyllä minäkin tykkään pitää itseni huoliteltuna. Mutta kyse onkin siitä, että onko sillä toisten ihmisten ulkonäöllä sun elämään merkitystä esim. siten, että joku kateus toisen ulkonäköä kohtaan muuttaa sun ajattelutapaa ko. ihmistä kohtaan. Ja minä väittäisin, että jos on sinut itsensä kanssa niin et sellaista kateutta tunne että se sun käytöstä tai ajatusmaailmaa siitä ihmisestä muuttaisi, se pelkkä ulkonäkö.

18
Ei tietenkään. Täysi-ikäisyys ei silti ole aikuisuuden synonyymi. Se on vain rajapyykki, joka antaa äänioikeuden, oikeuden avioliittoon ja muutamiin muihin asioihin. 18 vuotta täytettyäsi olet itse itsestäsi vastuussa ja saat lisää oikeuksi sekä velvollisuuksia. Aikuista se ei sinusta tee, vaan sinun täytyy kasvaa aikuiseksi uuteen rooliisi oppimalla.

Tiesitkö, että 18 vuotta ei ole aina ollut täysi-ikäisyyden raja? Se on ollut aikaisemmin 21 vuotta, josta se laskettiin 20 vuoteen ja siitä 18 vuoteen. Edelleenkään väkeviä alkoholeja ei saa ostaa alle 20-vuotias. Alle 20-vuotias ei siis ole aikuinen.
En jaksa kommentoida nyt kaikkiin viesteihin, mutta tämä on sellanen viesti mikä pisti silmään eniten näiden kaikkien joukosta joten kommentoimpa sitten tähän ja nostan tämän ketjun samalla ylös..

Sinunko mielestä aikuisuudelle ei ole jotain iällistä synonyymiä?

Minusta se nimenomaan on tuo 18v. ja on tarpeellistakin että aikuisuudelle löytyy iällinen synonyymi.

Kyllä se auttaa siinä, kun pitää erotella selvästi aikuinen ja lapsi henkilönä. Eli yli 18v on yhteiskunnan silmissä aikuinen ja alle 18v puolestaan lapsi. Tämä tuo paljon selvyyttä asioihin. Ei voisi elää sillä tavalla että suppeasti pyöristäen kukakin ajattelee omalla tavallaan minkä ikäinen aikuinen on, koska jos sille ei olisi mitään ikä pyykkiä asetettu niin asiat ois ihan yhtä hullun myllyä... jonkun mielestä esimerkiksi 20v saisi tehdä jotain ja toisen mielestä taas ei ja mitään kun ei oo minnekkään laillisesti kirjotettu et minkä ikäinen se aikuinen on ja mistä aikuisuus alkaa niin... en jaksa edes miettiä millaisia ongelmia tuo toisi :x

Totuus on siis se että 18v. täyttäneestä henkilöstä tulee aikuinen ja vaikka on aikuinen, niin voi olla myöskin lapsellinen aikuinen joka ei kykene pitämään huolta itsestään... sellainen voi olla vaikka 40v henkilö. Se ei silti poista sitä tosi asiaa etteikö hän olisi aikuinen vaikka ei kykene pitämään huolta itsestään.

Aikuisuuden on siis jostain alettava ja se alkaa tuosta 18-vuodesta.

Tiiän myöskin, että Suomella on ollut erillaisia ikärajoja aikuisuuden suhteen. Se miksi se on vuonna 2013 18v, niin sitä voi miettiä jokainen itse ja kyseisen rajan asettamiseen on tehty varmaan tutkimuksiakin että minkä ikäinen voidaan alkaa lukea aikuiseksi ja tulokset on nämä. Jos se 21v ois edelleen hyvä ja perusteellinen ikä täysi-ikäisyydelle, niin kai se täysi-ikä sitten olisi 2000-luvulla se?

Tämän viestin loppuun voin sanoa sen, että minulla on ikää katsoen onneksi paljon enemmän elinvuosia lapseni kanssa kuin teillä jotka olette saaneet lapsen vasta 30v.+ ja olen onnellinen siitä :)

18v.nainen
[QUOTE="vieras";27953624]Aloittajan viimeinen viesti sen todisti, että ko. hoitaja oli oikeassa :)[/QUOTE]

Jos kirjotan ihan normaalisti ja asiallisesti niin aina siitä saadetaan väänettyä jotakin. :) en välitä.

Pskamutsi
Tämän viestin loppuun voin sanoa sen, että minulla on ikää katsoen onneksi paljon enemmän elinvuosia lapseni kanssa kuin teillä jotka olette saaneet lapsen vasta 30v.+ ja olen onnellinen siitä :)
Tätähän et voi valitettavasti/onneksi tietää.

Mutta alkuperäiseen viestiin sanon vain, että arvostus hankitaan se ei tule iän myötä. Olen se järkyttävä 40-vuotias vanha nainen, joka ei arvosta 18-vuotiasta tai 58-vuotiasta, mikäli käytös ei anna aihetta arvostukseen.

"vieras"
Mä olen sitä mieltä, että vanhempien äitien piikittely nuorempiaan kohtaan on puhdasta kateutta! Tottakai viriilit miehet mieluummin siittäisivät nuoren ja kauniin naisen kuin rupsahtaneen vanhemman! ;) Siitä se kateus.

hmmmm
Taitaa ap olla se sama tyyppi, joka pari päivää sitten esiintyi 21-vuotiaana aikuisena ja janosi kunnioitusta vanhemmilta ihmisiltä...

Toki kaikkia pitää kunnioittaa ikään katsomatta.
No niin on sama tyyppi. Esiintyi myös 30-vuotiaana Petenä tässä yksi päivä.
Ap, sulla on selvästi joku paha trauma kun pitää mammapalstalle tulla feikkaamaan. Hanki apua itsellesi, toi ei ole normaalia.

"Vieras"
Odotan nyt mun esikoista jonka on tarkotus syntyä heinäkuun lopussa ja täytin 3.1 18-vuotta. Tänään oli sairaalassa käynti ja siellä yksi ilkeä n. 40-vuotias hoitaja joka tutki minua niin kuulin kun hän sanoi työkaverilleen selkänitakana että tuolla on taas sitten yksi lisääntyvä tenava..

Miksi en saa edes täysi-ikäisenä arvostusta vanhemmilta ihmisiltä?
Älä välitä! Hän on voinut itse olla sinun ikäisenä ihan kakara ja luulee, että muutkin ovat. Kyllä 18-vuotias voi olla ikäistään henkisesti jopa paljon vanhempikin! Itse muuton pois kotoa 17-vuotiaana ja olisin halunnut äkkiä opinnot loppuun, lapsia ja töihin ja ostaa asunnon. Nämä tein ennen kun olin 20. Moni 30-vuotias kaveri tai tuttu tuntuivat siinä vaiheessa aika kakaroilta ja kyllä 40-vuotiaan hoitajan suusta tuollaisen kuultua, pitäisin sitäkin ihan kakarana/kypsymättömänä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27953772]Mä olen sitä mieltä, että vanhempien äitien piikittely nuorempiaan kohtaan on puhdasta kateutta! Tottakai viriilit miehet mieluummin siittäisivät nuoren ja kauniin naisen kuin rupsahtaneen vanhemman! ;) Siitä se kateus.[/QUOTE]

Ai jaa. No mun mies valitsi mut, kun tarjolla olis ollut 21-vuotias (itse silloin 31). Miehellä ikää 33 tuolloin. Mitäpäs siihen sanot? :D

Ja ihan käsi sydämellä voin sanoa, etten ikinäkoskaan milloinkaan kadehtisi 18-vuotiasta, joka on raskaana ja jonka mielestä aikuisuuden mitta on ikävuodet.

18v.nainen
Tätähän et voi valitettavasti/onneksi tietää.

Mutta alkuperäiseen viestiin sanon vain, että arvostus hankitaan se ei tule iän myötä. Olen se järkyttävä 40-vuotias vanha nainen, joka ei arvosta 18-vuotiasta tai 58-vuotiasta, mikäli käytös ei anna aihetta arvostukseen.
Tässähän on juuri se että kyseinen hoitaja ei tuntenut minua ollenkaan joten miten voi tietää minun käytöksestäkään mitään kun ihan normaalisti siellä tutkimuksissa olin?

18v.nainen
No niin on sama tyyppi. Esiintyi myös 30-vuotiaana Petenä tässä yksi päivä.
Ap, sulla on selvästi joku paha trauma kun pitää mammapalstalle tulla feikkaamaan. Hanki apua itsellesi, toi ei ole normaalia.
Mutta mä en sais nyt rasittaa itseäni kun mulla vähän kouristeli vatsaa ja tuli verta paljonkin jonka takia tutkimuksiin lähdettiin mutta vauva onneksi ihan kunnossa...

18v.nainen
[QUOTE="vieras";27953962]Ai jaa. No mun mies valitsi mut, kun tarjolla olis ollut 21-vuotias (itse silloin 31). Miehellä ikää 33 tuolloin. Mitäpäs siihen sanot? :D

Ja ihan käsi sydämellä voin sanoa, etten ikinäkoskaan milloinkaan kadehtisi 18-vuotiasta, joka on raskaana ja jonka mielestä aikuisuuden mitta on ikävuodet.[/QUOTE]

Kyllä yhdistän siihen myöskin käytöksen, mutta täytyy iällisesti myöskin pystyä erottamaan lapsi ja aikuinen joten näin voidaan verrata sitä sitten että jos joku aikuinen ihminen käyttäytyy ikäistään normaalisti lapsellisemmin että onko jotenkin jälkeenjäänyt.

Vaikka et kysynyt minulta, niin vastaan silti tuohon ylimpään... sanon itse tuohon että valitsi sinut tunteidensa perusteella koska oli rakastunut sinuun eikä tähän toiseen naiseen :) ei kai niitä kumppaneja valita iän perusteella vaan rakkauden?

Eikä minua tarvitse kadehtia sen takia että olen raskaana, minä rakastan kuitenkin lastani vaikka sinä inhoaisitkin sitä että odotan vauvaa. ;)

"vieras"
Kyllä yhdistän siihen myöskin käytöksen, mutta täytyy iällisesti myöskin pystyä erottamaan lapsi ja aikuinen joten näin voidaan verrata sitä sitten että jos joku aikuinen ihminen käyttäytyy ikäistään normaalisti lapsellisemmin että onko jotenkin jälkeenjäänyt.

Vaikka et kysynyt minulta, niin vastaan silti tuohon ylimpään... sanon itse tuohon että valitsi sinut tunteidensa perusteella koska oli rakastunut sinuun eikä tähän toiseen naiseen :) ei kai niitä kumppaneja valita iän perusteella vaan rakkauden?

Eikä minua tarvitse kadehtia sen takia että olen raskaana, minä rakastan kuitenkin lastani vaikka sinä inhoaisitkin sitä että odotan vauvaa. ;)
Vastasin tuolle yhdelle, jonka mielestä miehet valitsee mieluummin iältään nuoremman kumppanikseen. Että eipä se vaan niin mene, jos se iältään nuorempi myös on henkisesti lähinnä lapsi.

Miksi minä inhoaisin sitä, että odotat vauvaa? :LOL:
Kerroin vain, että ikinäkoskaanmilloinkaan en ITSE olisi halunnut äidiksi teininä. Ei se tarkoita sitä, etteikö se joillekin toisille sovi lapsentekoiäksi. Mutta sitä se tarkoittaa, etten todellakaan sellaista kadehdi.

Mutta se sun heittosi, että mieluummin lapsi 18-vuotiaana kuin 30+ -vuotiaana oli jo niin lapsellinen, että sen takia laitoin sen kommentin että ko. hoitaja näytti olevan ihan oikeassa nimitellessään sua tenavaksi. Jos asenne on tuo, niin mitä tuohon pitäis sanoa? Olet kypsä aikuinen? :)

katsohan...
Sairaalassa hoitajien on oltava erityisen tarkkoja lääkkeiden yms annostelussa, ettei lapselle anna auikuisten lääkkeitä. Siksi varmaan? Muutenkin niissä on oltava tooosi tarkka:
http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article522192.ece

18v.nainen
[QUOTE="vieras";27955013]Vastasin tuolle yhdelle, jonka mielestä miehet valitsee mieluummin iältään nuoremman kumppanikseen. Että eipä se vaan niin mene, jos se iältään nuorempi myös on henkisesti lähinnä lapsi.

Miksi minä inhoaisin sitä, että odotat vauvaa? :LOL:
Kerroin vain, että ikinäkoskaanmilloinkaan en ITSE olisi halunnut äidiksi teininä. Ei se tarkoita sitä, etteikö se joillekin toisille sovi lapsentekoiäksi. Mutta sitä se tarkoittaa, etten todellakaan sellaista kadehdi.

Mutta se sun heittosi, että mieluummin lapsi 18-vuotiaana kuin 30+ -vuotiaana oli jo niin lapsellinen, että sen takia laitoin sen kommentin että ko. hoitaja näytti olevan ihan oikeassa nimitellessään sua tenavaksi. Jos asenne on tuo, niin mitä tuohon pitäis sanoa? Olet kypsä aikuinen? :)[/QUOTE]

Niin, halusin lapsen heti täysi-ikäisenä mielummin kuin yli 30-vuotiaana, mitä siitä? Sisarusta lapselle luultavasti pukkaa 3-vuoden päästä.

Ei sulla ole mitään oikeutta arvostella minua siitä jos musta tulee äiti täysi-ikäisenä, kerta hoidan asiani hyvin. Ei ikä oikeuta mihinkään arvosteluun, ellei ole ala-ikäinen tyyliin 15-16v vanhempi esimerkiksi.

Sanoit myöskin tuossa että et itse kadehdi, no siihen mä uskon, mutta sitten annat ymmärtää että se sopii toisille lastenteko iäksi joten miksi morkkaat sitten sitä että halusin lapsen mielummin 18v kun yli 30v?

Mietihän nyt vähän.

Yhteistyössä