Avautuminen häistä +etiketti kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paulamaria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paulamaria

Vieras
Olen siis kaasona häissä jotka on tässä ihan pikapuoliin. Olen äitiyslomalla ja rahat tiukalla. Ostin kuitenkin ihan törkeän hintaisen poleron ja laukun jotka oli morsiammen mieleen ja musta mekko mulla olis valmiina, jonka kanssa ton mustan poleron piti tulla. Nyt kun häisin on enää hetko otti morsian esiin että musta ei sovi häihin. Tutkin vähän asiaa ja niinhän tuo tuntuu olevan etiketti virhe olin vaan niin moukka että kuvittelin musta olevan aina tyylikäs ja ajaton juhlaan kuin juhlaan.

Nyt tarttis sitten jostain muuttua mekoksi, aikaa vähän ja tilillä just lapsilisän verran rahaa ja pieni kaupunki jossa tarjonta rajallinen ja kallis, soitin paikalliseen liikkeeseen ja kysyin parista heidän sivuillaan olevasta mekosta ja hinnat meni kyllä monin keratisesti yli sen 100€. Mistään postimyynnistäkään ei ehdi enään tulla. Otan siis varmaan ensiviikolla jonkun pikavipin ja lähden mekko ostoksille, harmittaa niin että itku meinaa tulla. Lisäksi ostin saapikkaat sillä jalkani ovat niin rankasti erikokoiset etten saa avokkaita millään pysymään jalassa, mutta ilmeisesti saapikkaat sisällä on myös etikettivirhe?

Morsian on aiemmin ollut suostuvainen mustaan pukuun sulle, mutta ei enää?
En lähtis ostaa uutta mekkoa enää. Tai sitten odottaisin, että morsian sen kustantaisi.
Muutenkin olen kuvitellut että jos morsian haluaa jotain tiettyä kaasoilleen päälle, niin hän ostaa puvut? Itse kaasona ollessa morsian osti minulle puvun (ja se oli muuten musta!) ja itse morsiammena ostin kaasoilleni puvut. Koska halusin tietyn sävyisen vihreen ja tietyn näköiset mekot.

Sano morsiammelle suoraan, että sinulla on puku valmiina eikä äitiyslomalla ollessasi ole varaa laittaa 100e uuteen pukuun vaan morsiammen mieliksi. Jos siis aiemmin kuitenkin suostunut tuohon mustaan väriin.. Luulisi morsiammen ymmärtävän, ettei kaikilla elämäntilanne ole sellainen, että tosta noin vaan voi marssia ostamaan uutta pukua jota tulee käytettyä ehkä vain sen kerran?

Jos olet kaaso, miten ette ole aiemmin keskustelleet kaason pukeutumisesta? Tai mikset voi sanoa että sulla ei ole varaa enää ostaa uutta?

Mun kaasoilla oli toisella harmaata ja mustaa, toisella violettia ja mustaa. Hyvin sopi teemaan. Mun juhlapuku muiden häihin on myös musta, lisään siihen väriä kengillä, laukulla, koruilla, huivilla yms.

Kun puhutaan kaasosta, on mun mielestä housut+tunika isompi etikettivirhe kun musta, tyylikäs mekko..

Muokka pukuasi jollain kirkkaalla värillä, esim. pinkillä tai turkoosilla, tai vaikka ihan valkoisella. Millainen mekko sulla on? Jos sellainen esim. hihaton (tai miksei hihallinenin) iltapukutyyppinen tai lyhyt mekko joka ylhäältä tiukempi ja levenee alaspäin niin laita rintojen alle värillinen satiininauha. Saa erivärisiä ja paksuisia kangaskaupasta. Laita vaikka rusetti eteen, eikä tarvi ommellakkaan kuin parilla pistolla kiinni/harsia. Boleron voi vaihtaa samanväriseen hartiahuiviin, nekään mahottomia maksa tai osta esim. organzaa kangaskaupasta ja ompele siitä huivi itselles. Jos saat muokattua boleroa värikkäämmäksi niin kai sekin käy, esim. rintaneulakukka, paljetteja tms. Mustaa voi laittaa, MUT EI KOKO MUSTAA! Kyseessö kun on häät eikä hautajaiset :)

Omalle kaasolleni ostin pitkän mekon, koska hänkin halusi pukeutua juhlavasti. Löytyisikö paikkakunnalta pukuvuokraamoa.
Jos morsian vaatii jotain, niin eikö se mene silloin hänen pussista?

KEskustelkaa asiasta vaikka vielä morsiamen kanssa ja selitä ettei ole varaa uuteen. Jos häissä on joku teemaväri kuten varmaan on niin käytä mielellään sitä (ainakin morsiammen mieliksi :D )

En lähtis ostaa uutta mekkoa enää. Tai sitten odottaisin, että morsian sen kustantaisi.
Muutenkin olen kuvitellut että jos morsian haluaa jotain tiettyä kaasoilleen päälle, niin hän ostaa puvut?

Juuri näin. Morsian tekee etikettivirheen siinä, kun ei osta sinulle haluamaansa mekkoa. Mun mielestä voit kertoa tämän morsiamellesi. Yleinen käytäntö on, että morsian ostaa kaasolle mekon, varsinkin jos mikään kaasolla jo valmiina oleva mekko ei miellytä.

[QUOTE="kerttuli";27945982]Juuri näin. Morsian tekee etikettivirheen siinä, kun ei osta sinulle haluamaansa mekkoa. Mun mielestä voit kertoa tämän morsiamellesi. Yleinen käytäntö on, että morsian ostaa kaasolle mekon, varsinkin jos mikään kaasolla jo valmiina oleva mekko ei miellytä.[/QUOTE]

Ei morsiamen tarvitse ostaa kaasolle pukua, ei se ole mikään etikettivirhe ettei osta. Jokaisen tulis kuitenkin tietää, että on etikettivirhe mennä häihin täysmustissa, vaikkei kaaso olekaan. Eli kyllä tämä nyt kaason oma kämmi on ja hänen tulee tilanne korjata.

Itse käyttäisin mekon ja palauttaisin kauppaan sen sikakalliin boleron ja ostaisin sillä hinnalla uuden, jossa on jotain väriä. Bolero tai huivi maksaa kuitenkin yleensä vähemmän kuin juhlamekko. Problem solved :)

Morsian ei varsinaisesti "vaatinut" mitään mutta varovasti rivien välissä totesi ettei musta oikeastaan ole hääjuhlaan sopiva väri. Koko kokonaisuus on musta siis myös polero (josta en nyt ainakan viitti luopua kun on morsiammen valinta) Tää mekko asia pääsi jotenkin venähään myöhään ja menee persiilleen kun mulla ole ensin toinen mekko jossa oli vähän väriäkin mutta oon laihtunut niin paljon ettei se enään istu päälle mitenkään kauniisti. Tilasin läjän mekkoja joissa oli osassa väriäkin mutta tää musta istui parhaiten joten sen pidin, ja ilmeisesti tässä kohtaa meille tuli joku kommunikaatio virhe morsiammen kanssa kun kuvitteli että mekossa oli väriä.

Toi värillisen nauhan lisääminen mekkoon oli kyllä oikeastaan ihan vaihtoehto jota täytyy miettiä, kas kun ei tullu ittelle mieleen.

Mahdollisesta etikettivirheestä en huolestuisi, sillä lähes jokaisissa häissä rikotaan etikettivirheitä, mm. pukeutumalla valkoiseen (vieraat), käyttämällä kärjestä avonaisia kenkiä sekä olemalla olkapäät paljaana kirkossa. Olen ollut viime vuosina lukuisissa häissä ja jokaisissa on rikottu kaikkia edellä mainittuja etikettivirheitä, eikä niistä nähtävästi kukaan pahastunut :)

Aiemmin mainittu vinkki mustan mekon "värittämisestä" on loistava idea! Mukavia häitä!

[QUOTE="Pirkko";27946167]Mahdollisesta etikettivirheestä en huolestuisi, sillä lähes jokaisissa häissä rikotaan etikettivirheitä, mm. pukeutumalla valkoiseen (vieraat), käyttämällä kärjestä avonaisia kenkiä sekä olemalla olkapäät paljaana kirkossa. Olen ollut viime vuosina lukuisissa häissä ja jokaisissa on rikottu kaikkia edellä mainittuja etikettivirheitä, eikä niistä nähtävästi kukaan pahastunut :)

Aiemmin mainittu vinkki mustan mekon "värittämisestä" on loistava idea! Mukavia häitä![/QUOTE]

Että eikö kärjestä avonaisia kenkiä saisi olla, vieraalla? Mun juhlakengät on korolliset remmisandaalit joissa olen muutaman vuoden ollut juhlissa kuin juhlissa!

[QUOTE="Pirkko";27946167]--- käyttämällä kärjestä avonaisia kenkiä ---[/QUOTE]
Mitä mitä, mä en oo tiennytkään että se on etikettivirhe! hupsista, varmaan jokaisissa tämmöisissä juhlissa ollut :o p.s. Tarkoittiko tuo vain kirkossa ollessa vai häissä vai missä vain?

No eipä ole kamalan paha etikettimoka mun mielestä. Laita jotain väriä siihen niin siinäpä se. Äläkä laita mitään suruhuntua päälle.:xmas:

Sanot nyt vain, että et kerkiä enää uutta etsimään ja aiot laittaa sen mustan. Jos ei kelpaa niin morsian kustantaa sinulle haluamansa mekon.

Onko häissä teemaväriä? Mä ostaisin teemavärin mukaisen huivin harteille tai jotain muuta samaan teemaan sopivaa asustetta. Mun mielestä musta on juhlava ja sopii talvihäihin. Kesähäihin en sitä ehkä laittaisi.

Morsian ei varsinaisesti "vaatinut" mitään mutta varovasti rivien välissä totesi ettei musta oikeastaan ole hääjuhlaan sopiva väri. Koko kokonaisuus on musta siis myös polero (josta en nyt ainakan viitti luopua kun on morsiammen valinta) Tää mekko asia pääsi jotenkin venähään myöhään ja menee persiilleen kun mulla ole ensin toinen mekko jossa oli vähän väriäkin mutta oon laihtunut niin paljon ettei se enään istu päälle mitenkään kauniisti. Tilasin läjän mekkoja joissa oli osassa väriäkin mutta tää musta istui parhaiten joten sen pidin, ja ilmeisesti tässä kohtaa meille tuli joku kommunikaatio virhe morsiammen kanssa kun kuvitteli että mekossa oli väriä.

Toi värillisen nauhan lisääminen mekkoon oli kyllä oikeastaan ihan vaihtoehto jota täytyy miettiä, kas kun ei tullu ittelle mieleen.

Paljonko maksaisi sen ekan mekon pienentäminen ompelijalla? Ehtisikö?

[QUOTE="Pirkko";27946167]Mahdollisesta etikettivirheestä en huolestuisi, sillä lähes jokaisissa häissä rikotaan etikettivirheitä, mm. pukeutumalla valkoiseen (vieraat), käyttämällä kärjestä avonaisia kenkiä sekä olemalla olkapäät paljaana kirkossa. Olen ollut viime vuosina lukuisissa häissä ja jokaisissa on rikottu kaikkia edellä mainittuja etikettivirheitä, eikä niistä nähtävästi kukaan pahastunut :)

Aiemmin mainittu vinkki mustan mekon "värittämisestä" on loistava idea! Mukavia häitä![/QUOTE]

Olen ollut morsiamena hihattomassa puvussa kirkossa. Asiasta kysyttiin papilta ja asia oli ok. Toki oli leveät "olkaimet", mutta sivusta olkapäät paljaana. Etiketti ei ole aivan yksioikoinen ja rikkomaton nykyään.

Silti ap:na yrittäisin ehkä vielä etsiä edullista mekkoa kaupoista tai netistä. Joku sellainen, mille tulisi myöhemminkin käyttöä. Toinen vaihtoehto on somistaa pukua väreillä, kuten on jo ehdotettu. Mun mielestä mekon merkillä ei ole väliä. Jostain lindexiltä tai seppälästä saa vaikka miten hienon mekon alta satasen. Jos pitäisi valita esim. lindexin kukkamekko tai 200E:n musta merkkileninki niin kukkamekko olisi häihin todennäköisesti soveliaampi. Tietysti riippuu vuodenajastakin.

Mä olen ollut talvihäissä, missä KAASO oli täysin mustissa. Myös itselläni oli ko. häissä mustat housut ja musta yläosa.

Viime kesänä oltiin häissä ja sielläkin oli useampi musta kotelomekko naisilla eikä edes mitään värikästä sen kanssa. Itselläni oli mustat suorat housut ja kirkasvärinen tunika.

Mä sanoisin nyt sille kaasolle, että jos ei sun vaatteet kelpaa, niin et tule häihin tai morsian maksaa sulle uuden mekon.

Voisitko laittaa kuvan siitä mekosta? Onko pitkä vai lyhyt? Ois helpompi antaa vinkkejä! Tai linkkaa jos tilasit sen netistä.
Sopisko siihen mekkoon joku huivi hartioille? Ja sitten joku nauha vyötärölle/rinnan alle juhlien teemaväriä (kuten se huivikin). Koko musta onkin etikettivirhe mutta värikkäällä bolerolla ois ihan hyvä jo! Miksi morsian halusi ehdottomasti mustan boleron?

Yhteistyössä