Mitä se tarkoittaa, kun tabletiin pitää olla mini-sim-kortti`?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mummo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mummo"

Vieras
Joo, ymmärrän että simkortti on se juttu mikä puhelimessakin on. Mutta miksi tabletiin pitää sellainen olla, eihän sillä voi soittaa? Millainen liittymä siihen sitten hommataan?

Kun en ymmärrä..

Saunalahden sivuilta ajattelin tilata Samunsungin tabletin, ja siellä lukee että "Laite ei ole SIM-lukittu ja tarvitsee toimiakseen normaalin Mini-SIM kortin." Niin mistä mä semmoisen saan, minkä hintainen se on, mikä se on? Wlan- yhteyshän tuossa mun käsittääkseni on, joten ajattelin että kun kerran kotona on langaton netti niin sitä voi sitten sen kautta käyttää?

Auttakaa kelkasta pudonnutta. Ekaa tabletia oon hommaamassa.

Mini-sim-kortti, jossa vain datayhteys. Voit tietenkin käyttää langattoman yhteyden kanssa kotona ilman korttia, mutta et missään muualla(missä ei ole wlania). Datayhteyksiä saa pakettihinnoilla. Mene Elisan kauppaan kysymään.

[QUOTE="Mies";27944598]Jos et tarvi laitetta muualla kuin kotona, on turha maksaa siitä 3/4G yhteydestä. Hommaa tabletti, jossa on vain Wlan.[/QUOTE]

WiFi on jokaisessa nykytabletissa. Ehkä joskus 90-luvun prototyypeissä ei ollut.

Jos ostaa älypuhelimen tai tabletin pelkästään kotona WLANin kautta käytettäväksi olisi parempi ostaa normi puhelin ilman äly ominaisuuksia ja tabletin tapauksessa läppäri. Tabletin idea on se että voit kanniskella helposti mukana ja käyttää nettiä missä vaan.

4G on muualla paitsi lähinnä pk seudulla aika turha vielä mutta tulevaisuudessa se on ajankohtainen muuallakin suomessa, se onko siinä vaiheessa nyt ostettu tabletti jo vanha, en osaa sanoa. Mutta käsittääkseni 4G laitteet on taaksepäin yhteensopivia 3G:n kanssa, joten ei siinä häviä mitään.

Mitä tulee aloitukseen, mini sim kortti on vain fyysisesti pienempi sim kortti kuin perinteinen johon suomessa totuttu, niitä on myös muunlaisia olemassa maailmalla.

mini sim yhteensopivat laitteet on viime vuosien aikana kehitettyjä ja se on ilmeisesti suunta mihin ollaan menossa niin kännyköissä kuin muissa mobiililaitteissa.

operaattorilta saa mini sim kortin johon pitäisi sitten sopia dataliittymä tablettia varten, niitä saa suht edullisesti kun ei anna myyntimiehen myydä liian isoa ja kallista liittymää.

WiFi on jokaisessa nykytabletissa. Ehkä joskus 90-luvun prototyypeissä ei ollut.

Jos ostaa älypuhelimen tai tabletin pelkästään kotona WLANin kautta käytettäväksi olisi parempi ostaa normi puhelin ilman äly ominaisuuksia ja tabletin tapauksessa läppäri. Tabletin idea on se että voit kanniskella helposti mukana ja käyttää nettiä missä vaan.

Lainasin vain osan. Minä olen eri mieltä tabletin ideasta. Itse hommasin Ipadin ilman 3/4G ominaisuutta, koska käyttö on pääasiassa kotona. Se sijaitsee milloin missäkin, keittiössä olohuoneessa, makuuhuoneessa jne. Jos tarvin ulkomaailmassa nettiä, siihen käytän puhelinta. Tabletin saa myös "ulkoruokinnassa" verkkoon käyttämällä nykyisissä älypuhelimissa olevia Wlan-tukiasemasoftia (esim. Joikuspot). Mielestäni älypuhelin ja tabletti täydentävät toisiaan.

[QUOTE="Mies";27944662]Lainasin vain osan. Minä olen eri mieltä tabletin ideasta. Itse hommasin Ipadin ilman 3/4G ominaisuutta, koska käyttö on pääasiassa kotona. Se sijaitsee milloin missäkin, keittiössä olohuoneessa, makuuhuoneessa jne. Jos tarvin ulkomaailmassa nettiä, siihen käytän puhelinta. Tabletin saa myös "ulkoruokinnassa" verkkoon käyttämällä nykyisissä älypuhelimissa olevia Wlan-tukiasemasoftia (esim. Joikuspot). Mielestäni älypuhelin ja tabletti täydentävät toisiaan.[/QUOTE]

Se millaiseen käyttöön joku on ajateltu ja se miten sinä sitä käytät ei sulje toisiaan pois mutta se ei ole sama asia.

[QUOTE="Mies";27944662]Lainasin vain osan. Minä olen eri mieltä tabletin ideasta. Itse hommasin Ipadin ilman 3/4G ominaisuutta, koska käyttö on pääasiassa kotona. Se sijaitsee milloin missäkin, keittiössä olohuoneessa, makuuhuoneessa jne. Jos tarvin ulkomaailmassa nettiä, siihen käytän puhelinta. Tabletin saa myös "ulkoruokinnassa" verkkoon käyttämällä nykyisissä älypuhelimissa olevia Wlan-tukiasemasoftia (esim. Joikuspot). Mielestäni älypuhelin ja tabletti täydentävät toisiaan.[/QUOTE]

Meilläkin tabletin käyttö olisi pääasiassa kotona ja ehkä sitten esim automatkoilla, mutta silloinhan saisin oman puhelimen kautta tabletin nettiin? Kännykän nettiä käytän muutenkin sitten tuolla "ulkomaailmassa" jos siihen tarvetta tulee.

Mutta palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, eikö tuo katsomani tablet sitten siis toimi ollenkaan ilman sitä maksullista liittymää? Mun on pakko ostaa siihen simkortti jossa laajakaista?

[QUOTE="Mummo";27944675]Meilläkin tabletin käyttö olisi pääasiassa kotona ja ehkä sitten esim automatkoilla, mutta silloinhan saisin oman puhelimen kautta tabletin nettiin? Kännykän nettiä käytän muutenkin sitten tuolla "ulkomaailmassa" jos siihen tarvetta tulee.

Mutta palatakseni alkuperäiseen kysymykseen, eikö tuo katsomani tablet sitten siis toimi ollenkaan ilman sitä maksullista liittymää? Mun on pakko ostaa siihen simkortti jossa laajakaista?[/QUOTE]

laajakaista on täysin eri asia, se on kiinteä netti kotitalouksiin ja yrityksiin jonka saat seinäplugista. tabi toimii ilman sim korttia, mutta silloin käytät sitä vain kotona langattoman netin kautta netissä ja ilman nettiä kokonaisuudessaan tabi on täysin turha kapine.

laajakaista on täysin eri asia, se on kiinteä netti kotitalouksiin ja yrityksiin jonka saat seinäplugista. tabi toimii ilman sim korttia, mutta silloin käytät sitä vain kotona langattoman netin kautta netissä ja ilman nettiä kokonaisuudessaan tabi on täysin turha kapine.

tai no et vain ja ainoastaan, onhan kirjastoissa ja monissa muissa paikoissa langattomia nettejä joihin voi liittyä, mutta käytännössä olet niiden varassa jos et ole kotona ja se taas ei oikeasti ole mitään helppokäyttöä.

pari megainen mobiilinetti kun ei kauhean montaa euroa maksa.

Kuule kepsis. Mä en aio käyttää sitä tabletia missään muualla kuin kotona. Korkeintaan automatkoilla, jolloin lapset käyttää sitä ja mä ajan autoa. Näissä tapauksissa mun älypuhelin on aina mukana, jolloin ilmeisesti kykenen kytkemään tabletin nettiin sen kautta. Tablet ei kulje lasten mukana yhtään missään, eikä myöskään minun mukana. Mun kännykässä on netti jota käytän jos siihen tulee kodin ulkopuolella tarve. Harvoin on tullut.

Joten miksi ihmeessä mä sitten ottaisin siihen tabletiin minkäännäköistä nettiliittymää, kun mulla ei ole semmoiselle mitään käyttöä? Mun pointti tässä nyt oli se, että jos tuolla sivuilla lukee että "tarvitsee toimiakseen mini-sim kortin" niin mihin kummaan se sitä tarvitsee ja eikö tuota laitetta voi käyttää ilman sitä korttia jos kerran nettikäyttö tapahtuu langattomasti joko kotimodeemin tai mun kännykän kautta?

[QUOTE="Mummo";27944710]Kuule kepsis. Mä en aio käyttää sitä tabletia missään muualla kuin kotona. Korkeintaan automatkoilla, jolloin lapset käyttää sitä ja mä ajan autoa. Näissä tapauksissa mun älypuhelin on aina mukana, jolloin ilmeisesti kykenen kytkemään tabletin nettiin sen kautta. Tablet ei kulje lasten mukana yhtään missään, eikä myöskään minun mukana. Mun kännykässä on netti jota käytän jos siihen tulee kodin ulkopuolella tarve. Harvoin on tullut.

Joten miksi ihmeessä mä sitten ottaisin siihen tabletiin minkäännäköistä nettiliittymää, kun mulla ei ole semmoiselle mitään käyttöä? Mun pointti tässä nyt oli se, että jos tuolla sivuilla lukee että "tarvitsee toimiakseen mini-sim kortin" niin mihin kummaan se sitä tarvitsee ja eikö tuota laitetta voi käyttää ilman sitä korttia jos kerran nettikäyttö tapahtuu langattomasti joko kotimodeemin tai mun kännykän kautta?[/QUOTE]

Palataan siihen ensimmäiseen viestiini sitten kun et nyt yhdistele pisteitä muuten.

Ei operaattorit VOI olettaa että ihmisellä on kotonaan automaattisesti WLAN jotta voi käyttää jotenkin edes tabiaan, ja tabi on TARKOITETTU toimimaan mobiilinetin avulla, se toimii myös WiFin kautta.

Ja jos haluat olla varma asioista, niin kysyt AINA myyjältä kun hankit laitetta. Silloin jos tulee hutilyöntejä on helpompi alkaa reklamoimaan.

Minäpä vastaan kun tuo kepsis tuntuu vähän..

Unohda toi "tarvii toimiakseen.." Ei se tarvi. Kyllä se toimii sun Wlan-verkossa ihan ilman sim-korttia.

Suosittelen kyllä vertailemaan muitakin kauppoja kuin Saunalahti. Operaattorit kun tykkäävät myydä niitä liittymiään...

[QUOTE="Mies";27944749]Minäpä vastaan kun tuo kepsis tuntuu vähän..

Unohda toi "tarvii toimiakseen.." Ei se tarvi. Kyllä se toimii sun Wlan-verkossa ihan ilman sim-korttia.

Suosittelen kyllä vertailemaan muitakin kauppoja kuin Saunalahti. Operaattorit kun tykkäävät myydä niitä liittymiään...[/QUOTE]

Montahan kertaa tuo nyt sitten pitää todeta? Syytön minä siihen olen jos luetun ymmärtäminen on hakusessa, useammallakin. Perustelin vain sen miksi niitä tabeja myydään tuolla huomautuksella että tarvitsee sim kortin.

Tabletin idea on se että voit kanniskella helposti mukana ja käyttää nettiä missä vaan.[/I].

Sulle ehkä. Mulle ei.

Mulla on tabletti (Asus Nexus 7, 240 euroa, oikein jees) ilman omaa nettiyhteyttä (mitensenytsanotaankaan), siis kotona käytän sen kanssa kodin nettiyhteyttä, kaupungillakin on aina tarvittaessa yhteys löytynyt, mutta en kanna sitä juurikaan mukanani, koska puhelin.

Puhelimessani on netti, sitä käytän jos tarvitsee jossain korvessa päästä nettiin. Ja puhelimen netin voi jakaa myös tabletille, mutta ei ole tarvinnut.

Tabletti on meillä myös mm. lasten pelivempain, siihen ei tarvitse nettiyhteyttä. Parempikin ettei pääse noin vaan nettiin - olen huomannut.

En ole vielä kertaakaan huomannut tarvetta 3G-tabletille.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27944767:
Sulle ehkä. Mulle ei.

Mulla on tabletti (Asus Nexus 7, 240 euroa, oikein jees) ilman omaa nettiyhteyttä (mitensenytsanotaankaan), siis kotona käytän sen kanssa kodin nettiyhteyttä, kaupungillakin on aina tarvittaessa yhteys löytynyt, mutta en kanna sitä juurikaan mukanani, koska puhelin.

Puhelimessani on netti, sitä käytän jos tarvitsee jossain korvessa päästä nettiin. Ja puhelimen netin voi jakaa myös tabletille, mutta ei ole tarvinnut.

Tabletti on meillä myös mm. lasten pelivempain, siihen ei tarvitse nettiyhteyttä. Parempikin ettei pääse noin vaan nettiin - olen huomannut.

En ole vielä kertaakaan huomannut tarvetta 3G-tabletille.

Miksi sinunkin piti missata pointti :D Ei tämä ole minun henk koht mielipide, pentele.

Montahan kertaa tuo nyt sitten pitää todeta? Syytön minä siihen olen jos luetun ymmärtäminen on hakusessa, useammallakin. Perustelin vain sen miksi niitä tabeja myydään tuolla huomautuksella että tarvitsee sim kortin.

Kohtuu vaikeasti sä vastaat alkuperäiseen kysymykseen. Mulla näköjään on luetun ymmärtämisessä vaikeuksia, tosin ihme ja kumma se kohdistuu vain sinun tuotoksiisi.

Miksi sinunkin piti missata pointti :D Ei tämä ole minun henk koht mielipide, pentele.
No ei se mikään universaali faktakaan ole. Sitä paitsi esitit sen hyvin mielipidemäisesti.

Mummo-ap: Jos haluat kuskata tablettia paikasta toiseen ja käyttää nettiä missä tahansa, niin tarvitset sen sim-kortin siihen, se on helpointa. Jos et ole kuskaavaa ja nettaavaa sorttia, niin voit ostaa sellaisen halvemman, ja käyttää saatavilla olevia nettiyhteyksiä.

Sim-kortti tabletissa on hyvä, jos esim kotona ei ole langatonta verkkoa tarjolla. Sim-kortin dataominaisuus siis mahdillistaa netissä surffaamisen paikasta riippumatta. Mutta onko se pakollinen? Tuskin. Ainakin iPadeja myydään vain wifi-laitteina.

Kiitos Lilii ja mies :) Asia tuli nyt selväksi ja katselenpa muitakin ehdokkaita nyt sitten hiukan viisastuneena :)

Ja Kepsis, kyllä mullekin tuli hiukan sellainen olo sun vastauksistasi että missään nimessä kuvailemaani käyttöön ei tabletia sun mielestä saa hommata vaan mun pitäis ostaa läppäri. Ja vaihtaa nykyinen älypuhelinkin tavispuhelimeen..

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27944787:
No ei se mikään universaali faktakaan ole. Sitä paitsi esitit sen hyvin mielipidemäisesti.

Sinä sekoitat nyt subjektiivisen tarpeen ja laitteen tarkoituksen. Ei WLAN ole mikään automaattinen tosiasia kodeissa. Vaikkakin yleistynyt. Tottakai pääasiallisesti tabit on tarkoitettu käytettäviksi sim kortin kanssa juurikin siitä syystä ettei WIFI kuuluvuus löydy jokapuolelta, kun taas datayhteys jollain tasolla löytyylähes jokapaikasta, ainakin Suomessa.

En oikeastaan tajua edes miksi tässä nyt rautalankaa yritän vääntää. Turhaahan se on.

Kepsis puhuu toki ihan asiaa, eikä mulla ainakaan Kepsun pointti mennyt ohi. Hän vain ei suostu näkemään asian toista puolta.

Minä kerroin tosiaan subjektiivisia kokemuksiani - väitinkö muuta? Kerroin nimenomaan miten minä toimin. Mutta Kepsulin jututkaan eivät olleet universaaleja faktoja. "Tabletti on sitä varten että" ja "parempi ostaa normipuhelin" jne. Ei noin, Kepsis, ei noin.

JOS mummolla on wlan, niin mummo EI tarvitse sitä sim-korttia tablettiin. ELLEI halua kuskata tablettia sellaisiin paikkoihin, joissa EI OLE yhteyttä tarjolla.

Yhteistyössä