olisi kysymys palstan pakanoille, agnostikoille ja ateisteille.

• Viestiketjun aloittaja merita
  • Ensimmäinen viesti
No joo. Tuohon uskontotuntiasiaan en osaa tässä sanoa mitään kun ei ole vielä koulussa, jos haluaisi kovin pienenä uskontotunnille (olettaen ettei muuten olisi menossa, tästäkään ei vielä tietoa), kyselisin varmaan aika tarkkaan miksi lapsi sinne haluaa. Vanhempi lapsi toki tehköön mikä koululle käy.

"Sini"
Lapseni ovat kastettuja ja käyvät koulun uskontotunneilla siitä syystä, etteivät suotta joudu silmätikuiksi. Saavat tehdä oman uskonratkaisunsa vanhempana itsenäisesti.

"vieras"
Luulen, että alakouluikäisen lapsen puolesta tekisimme päätöksen, ettei saa osallistua uskontokasvatukseen, mutta yläkoulusta eteenpäin lapsi saisi päättää itse asiasta. Uskoontuloon suhtautuisin varmaankin melko neutraalisti, kunhan kyse ei olisi mistään uskonlahkosta.

Ssä
Meillö on eka lapsi kastettu, toinen ei, koska ei kuuluttu enää kirkkoon. Molemmat saa tehdä omat ratkaisunsa isompana, isompi eroaa tai jää kirkkoon kuuluvaksi ja pienempi saa liittyä tai olla liittymättä. Ainut on se, että haluaisin isommankin osallistuvan et-tunneille nyt ennenku osaa valita, ihan siksi että siellä käsitellään asioita vähän eri tavalla. Sinänsä uskonnon opetusta vastaan mulla ei ole mitään... Mutta kirkkoon kuuluva ei ilmeisesti saa et tunneille osallistua, joten...

Meidän lapsia ei ole kastettu, mutta saavat osallistua uskonnontunneille (koska koulussa voi tulla ongelmia jos ei osallistu, joutua silmätikuksi tai jopa menemään toiseen kouluun ekt tunneille). Myöhemmin saa päättää itse jatkaako uskonnon tunneilla ja haluaako johonkin uskoa vai olla uskomatta.

"vieras"
Antaisin tietenkin, itse osallistuin vaikka en koskaan uskonut sanaakaan. Uskonnonopetus ei ole haitallista vaan lähinnä tylsää pränttäämistä. Omilla lapsilla on ollut ET-opetusta ekasta luokasta lähtien ja ovat hyvin tyytyväisiä.

Kyllä me olemme päättäneet, että lapset menevät ET-tunneille ala-asteella. Yläasteella on ollut enemmän valtaa osallistua yhteiseen päätökseen ja sen mukaan mennään. Tosin esikoisen kohdalla oli myös vahvasti mukana käytännölliset syyt.

Jos lapset tulisivat uskoon isompana. Sitten tulisivat.

Annan osallistua. Pidän rikkautena että lapseni saavat mahdollisuuden tutustua useampaankin eri uskontoon. Auttaa aikanaan ymmärtämään muita ihmisiä enkä pidä pahana vaikka tulisivatkin uskoon.

Se että tuntee pintaraapaisua paremmin mm. kristinuskoa ja Raamatun kertomuksia, tukevat aikanaan myös mm. historian opiskeluja. Ei siitä uskonnosta mihinkään pääse eikä voi pyyhkäistä maton alle olemattomiin kun se on ollut ihmisten tapa käsitellä vaikeita asioita ja luoda järjestystä kansan keskuuteen :)

Toisaalta nyt joku voisi sitten kertoa mitä noilla ET-tunneilla käydään läpi?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Ssä;27926100:
Meillö on eka lapsi kastettu, toinen ei, koska ei kuuluttu enää kirkkoon. Molemmat saa tehdä omat ratkaisunsa isompana, isompi eroaa tai jää kirkkoon kuuluvaksi ja pienempi saa liittyä tai olla liittymättä. Ainut on se, että haluaisin isommankin osallistuvan et-tunneille nyt ennenku osaa valita, ihan siksi että siellä käsitellään asioita vähän eri tavalla. Sinänsä uskonnon opetusta vastaan mulla ei ole mitään... Mutta kirkkoon kuuluva ei ilmeisesti saa et tunneille osallistua, joten...
Miksi haluatte lapsen kuuluvan kirkkoon, vaikka ette itse enää kuulu? Itse en oikein käsitä, miksi joku haluaa lapsensa kuuluvan yhteisöön, johon ei itse halua kuulua, miksei myös lapsi eroa kirkosta (kyse pienemmistä lapsista, isommat teini-ikäiset tehkööt miten haluavat)

Pakana
Saa osallistuakin. Mulle ei olisi ongelma, vaikka tulisi mihin hyvänsä uskoon, kunhan olisi siinä uskossaan onnellinen. Eikä yrittäisi käännyttää minua, eikä muitakaan. Käännyttämistä mä en siedä.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;27926247:
Toisaalta nyt joku voisi sitten kertoa mitä noilla ET-tunneilla käydään läpi?
ET-tunneilla saavat puolueetonta tietoa eri uskonnoista ja verailevat eri uskontojen kirkoissa (viimeksi kävivät synagogassa). Uskonnonopetuksen tarjonta on huomattavasti suppeampi koska keskittyy luterilaiseen perusoppiin.

• Tykkää
Reactions: Tír na nÓg
"Jenis"
En tiedä, lapset eivät ole vielä siinä iässä. Itse kävin uskontotunneilla kunnes tahdoin vaihtaa et:hen. Päiväkodin uskonnollisväritteiseen ohjelmaan lapset ovat osallistuneet siinä kuin muukin ryhmä, olen vain sanonut että toiset pitää niitä juttuja totena ja toiset ei.

mikähän mä oon
No en tiedä, ollaanko mä ja mun mies kumpikaan oikein mikään pakana, agnostikko tai ateisti, ei vaan kuuluta kirkkoon. Mutta kun ei uskonnonopetus meistäkään tän hullumpia tehnyt, niin ihan vapaasti saavat lapsetkin osallistua uskontotunneille.

Yhteistyössä