Laihdutusasiantuntijat, auttakaa

• Viestiketjun aloittaja Pullea emäntä
  • Ensimmäinen viesti
Pullea emäntä
Olisin kysynyt tuosta laihduttamisesta. Pituutta on 72 kg, painoa oli 71 kg, mutta nyt kolmessa viikossa ilmeisesti tippunut jo 3 kg eli nyt painoa on 69. Ylipainoa kuitenkin edelleen rutkasti. Olen syönyt 1100-1220 kaloria päivässä. Yritän syödä proteiineja, hiilareita ja rasvaa sekä juoda maitoa/käyttää juustoa. Vaikeaa, kun kaikki tuo pitäisi mahduttaa 1100-1200 kaloriin. Olen kuitenkin onnistunut, olo on hyvä ja paino tippunut.

Olen kuitenkin tässä miettinyt, että miten tuo päivittäinen energian tarve oikein lasketaan. Oma perusaineenvaihduntani on mittausten mukaan vain 1350 kaloria päivässä. Mitä siihen pitää laskea vielä mukaan, että saa päivittäisen kokonaiskulutuksen? Haluaisin siis laskea lopulta sen, että paljonko on päivittäinen energiavajeeni eli laihdunko tällä systeemillä vielä lisää vai en.

Liikuntaa en nyt voi harrastaa, kun käsi on paketissa. Muuten käyn lenkillä tai uimassa noin kolme kertaa viikossa ja kulutan noin 1500 kaloria/vko liikkumalla.

pullea emänätä
Syön kasviksia, tomaattia ja kurkkua enimmäkseen joka päivä. Joka päivä syön myös hedelmiä 2-3 kg. Mieluiten jos saisi vastauksia siihen kysymykseen...

pullea emäntä
Noh, taas lapsus, en siis 2-3 kg, vaan 2-3 hedelmää päivittäin. Leivän päällä aina myös kaalta tai paaaaljon salaattia. Syön siis ihan oikeaoppisesti, tämän olen tarkistanut useammasta oppaasta. En vain osaa laskea tuota kokonaiskulutusta pjjäivässä.

Järkevä tapa
2-3 kg hedelmiä päivässä? huh.
melkoinen määrä tulee hiilareita päivässä, vaikka itse en niitä laskekaan.

Mä en lähtisi ratkaisemaan tätä yhtälöä energiavajeen avulla, koska sitä energiankulutusta sun on mahdotonta tietää, ellet mittauta sitä. Itselläni se on mitattu ja päivittäinen energiankulutus on noin 2800-2900 kcal. enkä tarkkaile syömisiäni, ei tarvitse.

Mutta kiinnitä huomiota ruuan laatuun ja hiilareiden määrään. Jos jätät pois perunat, pastat, leivät ja riisit sun muut "hötöt" laihdut vaikka söisit enemmänkin kuin tuon 1100 kcal. Lihaa, kalaa, kasviksia, kananmunaa jne.

Kyllä keskiverto nainen kuluttaa sen 2000 kcal päivässä väkisinkin.

pullea emäntä
Saahan sitä vastauksia, kun tekee lapsuksia... :) Eiköhän pari omenaa ja appelsiini päivässä mene laihduttajallkin. Olen mittautunut päivittäisen perusaineenvaihduntani ja se on 1350 kaloria. Eikö siihen kokonaiskulutukseenkin ole jokin karkea nyrkkisääntö. Yleensä täällä on aina asiantuntemusta.

Vastauksia saa kyllä kysymyksiin, joita ei esitä. Syön aamupalaksi pirtelön, jossa on hedelmää ja maitoa.
Lounaalla kasviskeitto, ruisleipää (kuituja), kurkkua, tomaattia, salaattia, hedelmä.
Välipalaksi viili tai leipäpala kera tomaatin ja kurkun.
Päivälliseksi kala- tai lihakeitto, jonka kalorimäärä on noin 300 kaloria. Joskus leipäpala, hedelmä.
Syön terveellisesti ja hyvin.
Saisiko vastauksen nyt siihen kysymkseen joltakulta asiantuntijalta, kun niitä täällä pyörii yleensä. Ei arvosteluja eikä epäilyjäni kyvystäni syödä terveellisesti, koska olen tämän dieetin miettinyt tarkasti erilaisia oppaita lukien .Olo on hyvä ja jaksavainen Huokaus.

"vieras"
Hedelmissä on fruktoosia ja se saa elimistön himoitsemaan lisää ruokaa varastoitavaksi rasvaksi. Näin ainakin minulla käy. Jos syön useamman hedelmän päivässä, niin en pysty hillitsemään syömistäni.

laihduttaja minäkin
Syöt liian vähän. Meneekö kasvikset, hedelmät? Jos ei, niin et laihdu ikinä.
Itse myös olen 162 cm pitkä ja painan 77 kg. Laihduttaminen on minun kohdallani todella hankalaa, kun perusaineenvaihdunta kuluttaa todella vähän ja laihtuakseni minun pitää syödä jotain 1000 kaloa päivässä. Aika rankkaa ja varsinkin, jos liikuntaa harrastaa niin nälkä on armoton eikä saa syödä. Kaksi vuotta sitten laihduin 14 kg ja siihen meni aikaa 8 kk ja näin nälkää. Laihduttamisessa olen melkoinen konkari ja helppoa se ei ole. Jos syön 1500 kaloria päivässä niin tarkoittaa etten laihdu mitenkään.

"Jenis"
Toi perusaineenvaihdunta on se luku, joka saadaan jos et ns. tee mitään ylimääräistä. Miten se on sulle mitattu? Jos syöt n. perusaineenvaihdunnan mukaan ja liikut päivässä lisäksi vaikka 500kcal verran, laihdut puolisen kiloa viikossa. Toi 500 tulee suht nopeasti jo sillä että käyttää jalkojaan eikä autoa, kiipeää portaat eikä mene hissillä, jumppailee telkkarin ääressä eikä löhöä sohvalla, jne.

sh
Kerroit, että painat tällä hetkellä 69 kg ja olet 162 cm pitkä. Painoindeksisi on siis 26,3, joten sen mukaan sinulla on ylipainoa vain muutama kilo. Jos painaisisit 65 kg olisit jo normaalipainossa (BMI 24,8). Eiköhän se muutama kilo tipu muutamassa viikossa/kuukaudessa ihan huomaamatta, kunhan vait jatkat samaan malliin :)

Toki voit laskeskella kaloreita kaikilta eri kanteilta, mutta en usko siitä olevan mainittavaa hyötyä. Nekin laskelmat kun ovat vain suuntaa antavia, eikä niillä voi ikinä päästä täysin täsmälliseen tulokseen. Jos painosi pysyy monta viikkoa samana (tai lisääntyy), lisää silloin liikuntaa ja/tai vähennä hieman kaloreita ruokavaliostasi (esim. maito rasvattomana ellei jo ole, viili maustamattomana ja vähärasvaisena, ellei jo ole).

faktaa
[QUOTE="Jenis";27924824]... ja todellakaan keskivertonainen ei kuluta 2000kcal/päivä. Jos söisin noin, lihoisin sen puol kiloa viikossa ;)[/QUOTE]

Ainakin Duodecimin mukaan 60 kg naisen energiantarve on 1800 kcal ja 100 kcal lisää jokaista 5 kiloa kohti. Joten ap:n tapauksessa 2000 kcal.

Faktaa
[QUOTE="vieras";27925000]Me ollaan yksilöitä terv. eräs 70 kiloinen joka paisuu 2000 kalorin ravinnolla.[/QUOTE]

Niin ollaan, mutta silti kannattaa muistaa että muunlaisiakin on kuin sinä.
Minä painan esimerkiksi 64 kg ja kulutukseni on 2800-2900 kcal. Liikunta ja aktiivinen elämäntyyli auttaa asiassa kummasti.

Kurjenkello harmaana
[QUOTE="Jenis";27924824]... ja todellakaan keskivertonainen ei kuluta 2000kcal/päivä. Jos söisin noin, lihoisin sen puol kiloa viikossa ;)[/QUOTE]

Jaa, no kukin on yksilö, poikkeuskisa toki läytyy, sinä siis tässä tapauksessa.

Minä, 168 cm, painoin 63 kg, kun aloitin pätkäpaaston. Söin liki 2000 kcal päivässä, ja silti laihduin, noin kilon, vähän alle ehkä, viikkovauhtia.

"Jenis"
Jaa, no kukin on yksilö, poikkeuskisa toki läytyy, sinä siis tässä tapauksessa.

Minä, 168 cm, painoin 63 kg, kun aloitin pätkäpaaston. Söin liki 2000 kcal päivässä, ja silti laihduin, noin kilon, vähän alle ehkä, viikkovauhtia.
Kappas kun mulle väitettiin että keskivertonainen kuluttaa sen 1600kcal/pvä, ja ihan asiantuntijan toimesta. No mutta silti, jokainen testaa kohdallaan millä kalorimäärällä lihoo/laihtuu. Mikä on pätkäpaasto, joka toinen päivä syömistä vai? Jos olet joka toisen päivän (lähes) syömättä, eihän tossa jää vuorokautta kohti kuin 1000 kcal...

Kurjenkello harmaana
Niin ollaan, mutta silti kannattaa muistaa että muunlaisiakin on kuin sinä.
Minä painan esimerkiksi 64 kg ja kulutukseni on 2800-2900 kcal. Liikunta ja aktiivinen elämäntyyli auttaa asiassa kummasti.
No mä varmaan normaalisti syön myös tuon määrän päivittäin! Pätkäpaasto ja aktiivinen elämäntyyli todellakin auttavat! Ja nyt siis paino alle 55 kg, tosin ihan muista syistä, kuin laihdutuksen tuloksena! :D

Kurjenkello harmaana
[QUOTE="Jenis";27925189]Kappas kun mulle väitettiin että keskivertonainen kuluttaa sen 1600kcal/pvä, ja ihan asiantuntijan toimesta. No mutta silti, jokainen testaa kohdallaan millä kalorimäärällä lihoo/laihtuu. Mikä on pätkäpaasto, joka toinen päivä syömistä vai? Jos olet joka toisen päivän (lähes) syömättä, eihän tossa jää vuorokautta kohti kuin 1000 kcal...[/QUOTE]

Pätkäpaastossa syödään joka päivä, vuoropäiväpaastossa taas joka toinen päivä! Eli kun laihdutin, söin JOKA päivä melkein 2000 kcal. Pätkäpaastolla laihtuminen on huimasti eri juttu kuin muilla keinoilla, melkein kaiken jo olenkin aikaisemmin kokeillut!
Jos jotain muuten oikeasti kiinnosta pätkäpaaston avulla tapahtuva helppo laihtuminen, niin hyvä opus olis kirjakaupoissa, Kuntotehdas nimeltään!

Niin, ja kaiken lisäksi mulla on tuotaa ikääkin jo kertynyt, eli pitäis olla (muka) aineenvaihunta jo hitaampaa, 45 mittarissa siis!

pullea emäntä
Oikeesti, lukeakaa hyvät ihmiset, mitä olen kirjoittanut. MInulla on käsi paketissa! Ollut jo neljä viikkoa ja on toiset neljä vielä vähintään! Silloin ei voi liikkua. Liikun muuten kolme kertaa viikossa noin tunnin. Enempää ei lasten takia pääse...

pullea emäntä
[QUOTE="vieras";27925215]Hyvä luoja sentään minkä määrän syöt hedelmiä päivässä, ihmekkään kun et laihdu :O[/QUOTE]

Hyvä luoja sentään, mitä uuslukutaidottomuutta.... Lue ketju uudelleen.

Yhteistyössä