Olen aina ihmetelly miten mun kaverini pystyy tekemään niin paljon kaikkea vaikka on pienet lapset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Määmää siellä ja täällä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Määmää siellä ja täällä

Vieras
Nuorin on vielä vauva, muutaman kk ikäinen. Niillä on aina tiptop kaikki ja muutenkin viimesen päälle kaikki. Ja se ihmettelee myös aina sitä miten muka pienen vauvan äiti ei ehdi rauhassa syömään ruokaansa tai käymään suihkussa ihan kaikessa rauhassa.
No, ainakin tähän viimeisimpään on selvinny syy: hän antaa vauvan kaikessa rauhassa itkeä. Oltiin niillä syömässä ja kesken ruokailun vauva heräsi ja alkas parkumaan niin kaveri vaan tyynesti jatkoi syömistä niinku mitään ei olis tapahtunutkaan. Söi ihan rauhassa loppuun asti ja haki vasta sitten vauvan. :O Vauva ehti huutaa ittensä tikahduksiin sillä aikaa.

Ei se vauva siihen kuole. Ennen vanhaan hoidettiin lehmät pellolla ja lapset odotti kotona ja iso sisarukset hoiti. Vauva oppii vaan ettei heti huutamisella tule palvelua. Täällä toinen jolla AINA on koti tip top ja 3 lasta. :) Nautis siististä kodista.

[QUOTE="viima";27922939]surullista.
ja toinen hyvä keino ehtiä tekeen omia juttuja on telkkari päälle.
onhan meitä, moneen junaan. itse en pystyis antaa pienen itkeä.[/QUOTE]

En mäkään pystyis. Nytkin oli ihan kauhea olo kun toinen huutaa hädissään ja vanhempansa vaan tyynenä ruokailevat ihan kuin eivät kuulisi mitään. Kyllä mä nyt ymmärrän että pystyy elämään kuten ennen vauvaakin, kyllähän se tuolla tyylillä onnistuu.

Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrän;27922923:
Ei se vauva siihen kuole. Ennen vanhaan hoidettiin lehmät pellolla ja lapset odotti kotona ja iso sisarukset hoiti. Vauva oppii vaan ettei heti huutamisella tule palvelua. Täällä toinen jolla AINA on koti tip top ja 3 lasta. :) Nautis siististä kodista.

sitten viel ihmetellään miksi vanhemmat ikäpolvet, ja viel moni meistä 30vuotiastakin on masentuneita, alkoholisoituneita, väkivaltaisia tms. mä toivon et nykyinen kasvatustapa, rajoja ja rakkautta, tuottaa yhteiskuntaan mieleltään terveempiä yksilöitä.

No jos vauva alkaa itkeä kun olen suihkussa, niin kyllä mä pesen pääni shampoista yms. loppuun ja menen sitten hoitamaan vauvaa. Tokikin teen tämän niin nopeasti kuin pystyn, eli en jää vetelehtimään tms., mutta pitäähän sitä omasta puhtaudestaankin pystyä pitämään huolta.

Mutta jos itse syön tms kun vauva herää ja alkaa parkua, niin toki haen hänet siihen ruokailutapahtumaan.

Meillä on koti tiptop aina pari kertaa päivässä (aamulla ja illalla) kun iltasella imuroin, moppailen jos täytyy, ja lasten mentyä nukkumaan järjestelen paikat. Eipä se sen kummempaa ole :)

Toki paljosta saa tinkiäkin, etenkin jos on lasten kanssa yksin - väistämättä jää joitakin asioita tekemättä. Tai sitten en vain osaa organisoida ;)

sitten on toinen koulukunta joka reagoi joka vauvan vinkaisuun. Ja sitten ihmetellään takertuvia ja rajattomia taaperoita.... Kun kaikki pitää saada.

oli vitsi. Luulisi olevan kaikille selvää että pieni vauva tarvitsee aina aikuisen reagoinnin kun hätäänsä itkee. Mitä paremmin tämän vaiheen hoitaa, sitä luottavaisemman taaperon kotiinsa saa..

[QUOTE="vieras";27922991]No jos vauva alkaa itkeä kun olen suihkussa, niin kyllä mä pesen pääni shampoista yms. loppuun ja menen sitten hoitamaan vauvaa. Tokikin teen tämän niin nopeasti kuin pystyn, eli en jää vetelehtimään tms., mutta pitäähän sitä omasta puhtaudestaankin pystyä pitämään huolta.

Mutta jos itse syön tms kun vauva herää ja alkaa parkua, niin toki haen hänet siihen ruokailutapahtumaan.

Meillä on koti tiptop aina pari kertaa päivässä (aamulla ja illalla) kun iltasella imuroin, moppailen jos täytyy, ja lasten mentyä nukkumaan järjestelen paikat. Eipä se sen kummempaa ole :)

Toki paljosta saa tinkiäkin, etenkin jos on lasten kanssa yksin - väistämättä jää joitakin asioita tekemättä. Tai sitten en vain osaa organisoida ;)[/QUOTE]

No en meinaakaan että sampoot päässä pitäisi rynnätä. Mutta vois vähän kiirehtiä. ja jos syö ja ruokaa on vähä enää jäljellä niin kiirehtiä syömään loppuun ettei vauvan tarvi niin kauaa itkeä. Mutta tällä lautanen täys ja tuntui että se vaan hidasti syömistänsä kun vauva alko itkeä.

[QUOTE="aapee";27923006]No en meinaakaan että sampoot päässä pitäisi rynnätä. Mutta vois vähän kiirehtiä. ja jos syö ja ruokaa on vähä enää jäljellä niin kiirehtiä syömään loppuun ettei vauvan tarvi niin kauaa itkeä. Mutta tällä lautanen täys ja tuntui että se vaan hidasti syömistänsä kun vauva alko itkeä.[/QUOTE]

No huh huh, Missään nimessä ei pidäkään jättää vauvaa huutamaan yksinään yhtään pidemmäksi ajaksi kuin on oikeasti pakko, enkä ymmärrä, miksi joku tekee noin...

[QUOTE="vieras";27923071]No huh huh, Missään nimessä ei pidäkään jättää vauvaa huutamaan yksinään yhtään pidemmäksi ajaksi kuin on oikeasti pakko, enkä ymmärrä, miksi joku tekee noin...[/QUOTE]

Sillä meni ainakin 10 minuuttia ennenkuin sai syötyä. Mutta edelleen, nyt ymmärrän miksi se ei voi ymmärtää minkä takia jotkut ei ehkä pysty aina syömään koko ruokaansa loppuun asti kun vauvaa pitää välillä alkaa hoitamaan.

Exälläni (eivät minun ystäviäni) oli hyvä ystäväpariskunta jolla kävimme kylässä muutaman kerran. Vauva oli vain viikon ikäinen kun menimme katsomaan sitä . Vauva itki kopassaan kuin viimeistä päivää ja lopulta sanoin, että pitäisikö ottaa se syliin tai ainakin katsoa mitä se itkee. Äiti sanoi napakasti, että se vaan kiukuttelee, antaa itkeä... Voihan v..ttu... Nostin vauvan ilman lupaa syliini ja toivoin, että salama iskee siihen akkaan jonain päivänä. Kiukutteleva viikon vanha vauva :( Huh-huh..

meillä on aina siistiä ja ehdimme tehdä kaikkea. Olen aina ihmetellyt miten ihmiset lässähtää kun vauvoja syntyy. Emmekä huudata lasta. Ei varmaan vauva-aikana kertaakaan itkenyt 10sek kauempaa jos ei paria hampaantekoyötä lasketa kun itki sylissä. :)

Mun mummunihan se mulle aikoinaan ihmetteli, kun menin heti hakemaan vaunuissa heränneen ja itkevän vauvan ja keskeytin puuhani siksi aikaa. Kuulemma kannatti aivan pikkuvauvankin antaa huutaa vaan, eihän se niin voi mennä, että aikuiset alkavat elää lapsen tahtiin.

En enää ihmettele, miksi isäni on kasvanut sellaiseksi kuin on : /

[QUOTE="nuoriäiti";27923162]meillä on aina siistiä ja ehdimme tehdä kaikkea. Olen aina ihmetellyt miten ihmiset lässähtää kun vauvoja syntyy. Emmekä huudata lasta. Ei varmaan vauva-aikana kertaakaan itkenyt 10sek kauempaa jos ei paria hampaantekoyötä lasketa kun itki sylissä. :)[/QUOTE]

Vauvoja on erilaisia. Minun vauvani ovat itkeneet minuutin päästä siitä kun ne on laskenut sänkyyn tai vaunuihin ja tissiä söivät puolen tunnin välein. Kyllä helppohoitoisen vauvan kanssa ehtiikin tekemään mutta kun kaikki vauvat ei oo sellaisia.

[QUOTE="nuoriäiti";27923162]meillä on aina siistiä ja ehdimme tehdä kaikkea. Olen aina ihmetellyt miten ihmiset lässähtää kun vauvoja syntyy. Emmekä huudata lasta. Ei varmaan vauva-aikana kertaakaan itkenyt 10sek kauempaa jos ei paria hampaantekoyötä lasketa kun itki sylissä. :)[/QUOTE]

Vauvoja on erilaisia. Minun vauvani ovat itkeneet minuutin päästä siitä kun ne on laskenut sänkyyn tai vaunuihin ja tissiä söivät puolen tunnin välein. Kyllä helppohoitoisen vauvan kanssa ehtiikin tekemään mutta kun kaikki vauvat ei oo sellaisia.

LIsäksi toiset vauva herää tunnin välein KOKO yön JOKA yö.

Eräs tuttava, joka aina kertoo, että heidän lapsiaan ei ole koskaa tarvinnut nukutelka. Viedään sänkyyn ja nukahtavat. Vasta olin heillä muksujen kanssa. 1v vietiin omaan sänkyyn päikkäreille, jossa huusi kuin syötävä kunnes nukahti. Oman 1,5 v lapsen kanssa pitää olla käsi kädessä n 10min kunnes nukahtaa. Jotenkin ei se nukuttaminen tunnukaan niin pahalta.

Ei tietenkään tarvis itkettää turhaan kymmeniä minuutteja.
Mutta veikkaan että sellanen hysteerinen vahtiminen ja syliin nappaaminen heti kun pitää pienimmänkin äänen, niin ei sekään ole se paras tapa.

Ei eläinkunnassakaan emot ole ihan koko ajan siinä vahtimassa josko pennut yhtäkkiä heräävät

Ja minusta on ihan naurettavaa vetää jotain masennusta ja alkoholismia mukaan. Meinaatteko ettei nykynuoret ryyppää ja viiltele itseään? Vaikka ovat kasvaneet pumpulissa?

Mun keskimmäinen on ollu kauhea kitisijä koko "pitkän" elämänsä. Siltikin olen ehtinyt tehdä kaikkea, siivota ja leipoa, meikata ja jumpata. Se kitisijä on vaan kulkenut koko ajan mukana, kainalossa =)

Eiköhän se ole ihan omista voimavaroista kiinni, ja niitä ei kyllä kannata loppuun kuluttaa.

Ei tietenkään tarvis itkettää turhaan kymmeniä minuutteja.
Mutta veikkaan että sellanen hysteerinen vahtiminen ja syliin nappaaminen heti kun pitää pienimmänkin äänen, niin ei sekään ole se paras tapa.

Ei eläinkunnassakaan emot ole ihan koko ajan siinä vahtimassa josko pennut yhtäkkiä heräävät

Ja minusta on ihan naurettavaa vetää jotain masennusta ja alkoholismia mukaan. Meinaatteko ettei nykynuoret ryyppää ja viiltele itseään? Vaikka ovat kasvaneet pumpulissa?

No meinaatko että nykynuorilla on asiat sen paremmin kuin edellisellä sukupolvella kun kerran noita tuollaisia vanhempia näyttää riittävän vielä tänäkin päivänä.
Tottakai se vaikuttaa vauvan psyykeeseen jos joutuu pitkiä aikoja itkeä. En puhu muutamista kymmenistä sekunneista tai parista minuutista vaan pitkistä ajoista.

• Tykkää
Reactions: Viikate
No miten sellaisten vauvojen psyykkeen laita on, joita pidetään sylissä ja hyssytellään ja ne kaikesta huolimatta rääkyvät tuntikausia?

Yhteistyössä