Teiniä ei kiinnosta kesätyöt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27905948]Alaikäinen ei voikaan yksin olla kassalla, jos asiakas ostaa tupakkaa tai olutta, joten se rajoittaa monesti mahdollisuutta päästä pieniin kauppoihin, jossa työntekijät tekevät kaikki kaikkea. Isompiin kauppoihin voi päästä hyllyjä täyttämään.[/QUOTE]

mutta esim pelilikkeiisn voi pästä tai esim eräkauppaan. Ainakin tytön pokaystävä on eräkaupassa vaika ei ole vielä 18 vuotta

Kiitos kaikille vinkeistä. Olen kyllä sanonut, että jos aikoo matkustella, niin on itsekin sitä osittain kustannettava työnteolla. On kyllä esikoinen ja kavereilla ei ole vielä ollut juurikaan töitä. Olen itse työpaikassa, jossa olen paljon nuorten kanssa, noin 15- 20- vuotiaiden ja varsin moni heistä on ollut kesätöissä ysiluokan jälkeisen kesänä. Joten kyllä ainakin osa nuorista saa töitä jo alle 18-vuotiaanakin.

[QUOTE="vieras";27905964]Mutta jos onkin kaksi kuukautta töissä, lomailuun ei jää kovin paljon aikaa[/QUOTE]

Eikö 9 luokkalainen voisi aloittaa kuukauden työstä?

[QUOTE="vieras";27905970]Eikö 9 luokkalainen voisi aloittaa kuukauden työstä?[/QUOTE]

Alaikäisille on sen verran vähän kesätöitä, että sitä pitää ottaa mitä saa ja jos työnantaja haluaa kahdeksi kuukaudeksi niin se on sitten mentävä kahdeksi kuukaudeksi.

[QUOTE="vieras";27905971]Niin miten se tähän liittyy?[/QUOTE]

siten että monenkin kauppana misä ei myydä tupakka tai alkoholia voi päästä myös ysiluokan jälkeen kesätöihin.

[QUOTE="vieras";27905977]Alaikäisille on sen verran vähän kesätöitä, että sitä pitää ottaa mitä saa ja jos työnantaja haluaa kahdeksi kuukaudeksi niin se on sitten mentävä kahdeksi kuukaudeksi.[/QUOTE]

Tota, nämä asiat on aina sovittavissa. Ja uskon, että useimmat työnantajat, jotka noin nuoria palkkaavat, ottavat töihin vain kuukaudeksi tai muutamaksi viikoksi.

[QUOTE="vieras";27905986]Tota, nämä asiat on aina sovittavissa. Ja uskon, että useimmat työnantajat, jotka noin nuoria palkkaavat, ottavat töihin vain kuukaudeksi tai muutamaksi viikoksi.[/QUOTE]

Varmasti löytyy niitäkin kesätöitä, joita tehdään lyhyempi aika. Mutta jos luulee työaikojen olevan aina sovittavissa niin on työelämän realiteetit aika hukassa.

[QUOTE="vieras";27905999]Varmasti löytyy niitäkin kesätöitä, joita tehdään lyhyempi aika. Mutta jos luulee työaikojen olevan aina sovittavissa niin on työelämän realiteetit aika hukassa.[/QUOTE]

Minulla on kyllä työelämän realiteetit oikein hyvin hallussa. Minun työpaikoillani on aina kesätyöntekijät voineet sovitella työjaksojaan. Toki joskus on saattanut mennä sivusuun työpaikka, jos on oikein alkanut mahdottomia vaatimaan.

Mutta lähtökohta on ollut JOKA työpaikassano, että alle 18-vuotiaita palkataan vain korkeintaan kuukaudeksi.

Kummallahan meillä nyt on realiteetit hukassa?

Kyllä mä kysyisin, että millä rahalla aikoo matkustella kesällä ja hengailla kavereiden kanssa? Jos ei mitään kiinnostusta talousasihoihin ole, en kyllä syytäisi rahaa.

Tästä tuli mieleen eräs teini joka haki meille kesätöihin. Heti huomasi ettei ole aikomustakaan oikeasti tulla töihin. Ensin sovittiin haastatteluaika ja hän unohti. Sovittiin uusi aika. Äiti toi hänet ja meni itse aulaan odottamaan. Kysyn aina rekrytoidessa "Miksi hait meille töihin?". Tää teini vastasi: "Mutsi ja faija ei anna massii jos en hae kesäduunii". Lopuksi kysyi: "Voitsä sanoo mun mutsille et kävin tääl mut mua ei otettu?". Sanoin tytön äidille vain että me ilmoittelemme.

Alkuperäinen kirjoittaja Äkäinen Hra Majuri;27905793:
Olkoon sit rahatta ja ruoatta kesän :attn:

Jos ruuatta jättää alaikääsen lapsensa, niin sitte voiki odotella lastensuojelun puuttumista asiaan. :)

Ilman huvituksia, shopaaluja yms. saa luvan olla jos ei kerran työt kiinnosta. Matkustella voi sitte ku on siihen ittellä varaa.

Hmm, onko oikeasti kovin vakava asia, jos tuon ikäinen ei mene töihin? Toki parin viikon tai kuukauden työ voisi olla ihan ok, mutta ei siitä nyt kannata mitään hirveää ongelmaa tehdä, jos KOULULAINEN ei menekesälomalla töihin. Eikä minusta sekään ole oikein, että sitten ei saisi käydä missään tai harrastaa, saati ettei jotain perusasioita kustannettaisi. Toki teinin kanssa voi jutella ja koettaa innostaa johonkin lyhyeen työhön, mutta painostaa ei minusta kannata.

Ja sille, joka kirjoitti, että jos työnantaja haluaa kahdeksi kuukaudeksi, on vaan mentävä. No ei todellakaan ole. Teini-ikäisten kohdalla ei todellakaan ole "pakko" ottaa vastaan mitä tahansa työtä, kun kuitenkin koulunkäynti on tärkein asia. Tuollaiset kesätyöt ovat nuorten kohdalla lähinnä keino saada taskurahaa, eivät ne mitenkään välttämättömiä ole tulevaisuuden kannalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;27906121:
Hmm, onko oikeasti kovin vakava asia, jos tuon ikäinen ei mene töihin? Toki parin viikon tai kuukauden työ voisi olla ihan ok, mutta ei siitä nyt kannata mitään hirveää ongelmaa tehdä, jos KOULULAINEN ei menekesälomalla töihin. Eikä minusta sekään ole oikein, että sitten ei saisi käydä missään tai harrastaa, saati ettei jotain perusasioita kustannettaisi. Toki teinin kanssa voi jutella ja koettaa innostaa johonkin lyhyeen työhön, mutta painostaa ei minusta kannata.

Ja sille, joka kirjoitti, että jos työnantaja haluaa kahdeksi kuukaudeksi, on vaan mentävä. No ei todellakaan ole. Teini-ikäisten kohdalla ei todellakaan ole "pakko" ottaa vastaan mitä tahansa työtä, kun kuitenkin koulunkäynti on tärkein asia. Tuollaiset kesätyöt ovat nuorten kohdalla lähinnä keino saada taskurahaa, eivät ne mitenkään välttämättömiä ole tulevaisuuden kannalta.
Kyllä sillä kesätyölläkin on merkitystä kun hakee myöhemmin töihin. Tottakai se että on ollut esim ikkunoita pesemässä kuukauden on kuitenkin TYÖ ja ku seuraavana kesänä haet töitä sillä ON merkitystä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Toisen asteen opiskelijakin on KOULULAINEN, mut kyllä mä kovasti suosittelisin sitä kesätyön hakua sillekin, vaikka on vain KOULULAINEN. Nykyään on varmaan vaikeampi saada töitä kuin ennen, kun kaikki määräykset tiukentuu koko ajan, mutta ei silti tarvi vanhemmilla olla sitä asennetta, että no ei sen tarvii jos se ei haluu. Ei tietenkään halua, jos kaikki kustannetaan muutenkin ja rahaa syydetään kouraan lepäämisestä palkaksi.

kyllä sillä kesätyölläki on merkitystä kun hakee myöhemm töihin. Tottaki se että on llut esim ikkunoita pesemässä kuukauden on kuitnekin TYÖ ja ku seuraavana kesnä haet töitä sllä ON merkitystä.

No ei nyt liioitella. Ysiluokkalainen menee varmaan seuraavaksi lukioon tai ammattikouluun. Silloinkin on lukukausien välissä kesälomat. Ja sitten jatko-opintoihin (ellei sitten työllisty vaikka amiksen jälkeen). Ei hänen tulevaisuutensa nyt siihen kaadu, jos ei ysiluokan kesänä paiski töitä. Minä en koskaan ollut tuon ikäisenä kesätöissä, eikä vielä yksikään projektini ole siihen kaatunut.

Ja jos nyt ei seuraavina kesinä onnistu saamaan jotain hanttihommaa vain siksi, ettei jaksanut 15-vuotiaana mennä kesätöihin, niin äkkiäkös joku kiva tuttavaperhe kirjoittaa työtodistuksen, että on hoitanut vaikka lapsia, pessyt ikkunoita tms. Eikä siinä tarvitse huijata, voihan sitten vaikka sopia, että teini käy oikeasti tekemässä jotain pientä tuttavien avuksi, jos kerran tällainen "työkokemus" on avain siihen, että menestyy jatkossa elämässään.

Hienoa opettaa teinille heti nuoresta lähtien, että työtodistuksia vaan väärentelmään, jos siitä on itselle hyötyä. Ai että. Ja sit ihmetellään, et miks nuorisoa ei mikään kiinnosta eikä viitsitä ja omat "oikeudet" tiedetään vähän turhankin hyvin. Kotoahan ne asenteet lähtee.

[QUOTE="mie";27906200]Toisen asteen opiskelijakin on KOULULAINEN, mut kyllä mä kovasti suosittelisin sitä kesätyön hakua sillekin, vaikka on vain KOULULAINEN. Nykyään on varmaan vaikeampi saada töitä kuin ennen, kun kaikki määräykset tiukentuu koko ajan, mutta ei silti tarvi vanhemmilla olla sitä asennetta, että no ei sen tarvii jos se ei haluu. Ei tietenkään halua, jos kaikki kustannetaan muutenkin ja rahaa syydetään kouraan lepäämisestä palkaksi.[/QUOTE]

Niin, kyse oli jostain 16-vuotiaasta (edellisessä viestissä taisin vahingossa kirjoittaa 15, mutta ysin jälkeen ollaan kai jo 16...). Kyllä sen ikäisen kohdalla tärkeintä on opiskelu. Jos ei 16-vuotias mene kesälomalla töihin, ei se tarkoita että "rahaa syydetään palkaksi lepäämisestä". Kyllä itse ainakin ajattelen, että sen ikäisen nuoren kohdalla ainoa varsinainen velvoite on koulunkäynti/opiskelu. Pientä työtä voi olla ihan hyvä ottaa, mutta jos ei halua tai vaikka jaksa (kyllä, teini-iässä voi olla ongelmia ja uupumustakin), niin parempi sitten kerätä voimia seuraavan syksyn opiskeluun. Lähtökohta kuitenkin lienee se, että tulevaisuuden perustana ovat opinnot eivätkä hanttihommat...?

Ja moni haluaa silti töihin, vaikka saisi vanhemmilta rahaakin. Saahan työstä kuitenkin enemmän, ja moni nuori tykkää shoppailla ja matkustella enemmän mitä vanhemmat tykkäävät rahoittaa.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
[QUOTE="mie";27906224]Hienoa opettaa teinille heti nuoresta lähtien, että työtodistuksia vaan väärentelmään, jos siitä on itselle hyötyä. Ai että. Ja sit ihmetellään, et miks nuorisoa ei mikään kiinnosta eikä viitsitä ja omat "oikeudet" tiedetään vähän turhankin hyvin. Kotoahan ne asenteet lähtee.[/QUOTE]

No voihan se teini oikeasti käydä hoitamassakin niitä lapsia. Mutta todennäköisesti ei tarvitse, koska ei kenenkään urakehitys siihen kaadu, ettei ole 16-vuotiaana ollut kesätöissä.

Yhteistyössä