Levottomat jalat! Mistä apu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kamala vaiva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kamala vaiva

Vieras
Vaivaako ketään muuta levottomat jalat? Eli iltaisin ja yöllä jalkapohjissa kuin sähköiskuja, vaikeuttaa nukkumista ja on perinnöllistä. Kellään jotain kotikonstia tähän? Thanks.

Se on kauheata. Minulla on vain silloin tällöin, mutta isä todella kärsi. Nyt on tarjolla joku uusi lääke, joka ainakin isälläni auttoi. Kysypä lääkäriltä!

Mun miehelleni määrättiin Pramipexolea. Se on helpottanut ainakin minun mielestäni. Itse silloin diagnosoin hänelle kyseisen taudin kun iltaisin valitteli kovaa jalkakipua ja öisin potki minua. Kunhan muistaa lääkkeen ottaa aina ennen nukkumaan menemistä. Eli kannattaa käydä ihan lääkärillä. :)

Googlaa, siihen on olemassa lääkkeitäkin. Lihasten rautapitoisuus pitäisi mitata, veren hb ei ole sama asia. Mulla auttoi kun vaihdoin kengät ja aloin kulkea fillarilla kaikki matkat, kävelin mahdollisimman vähän.

Mulla ollut vuosia, kunnes lopulta pitkän anelun jälkeen vihdoin lääkäri suostui kirjoittamaan tuota edellä mainittua pramipexolea eli Sifrolia. Ihana lääke, ja sain lääkäriltä luvan ottaa sitä vain tarvittaessa. Kun saattaa olla pitkiäkin aikoja että jalat ei vaivaa, mutta sitten kun se alkaa niin nukkumaan ei pysty mitenkään päin.

Vaikka olisi niin väsynyt että silmät ei pysy auki että voisi edes lukea jotain, niin jalat ei vaan anna nukkua. Sillon otan tuon lääkkeen ja nousen vähäksi aikaa ylös odottamaan lääkkeen vaikutuksen alkamista. Nykyään sen kyllä jo tuntee millon se inhottava tunne on tulossa, en oikein tiedä miten mutta jotenkin sen vaan tuntee. Kyllä tuo lääke on ollut ihan taivaan lahja minulle. Magnesiumit ja muut kokeiltu hyödyttöminä, vaikka muuten magnesium varmasti hyväksi on sekin.

Jostain syystä vaan lääkärit pitkään kieltäytyi sitä kirjoittamasta, syytä en tiedä vielä tänäkään päivänä : /

Minulla on ns.levottomat jalat ylävartalossa jalkojen lisäksi (kuulostaa hullulta, tiedän). Kihelmöinti pitkin rintakehää ja käsiä pitää hereillä ja on ihan kamalaa. Välillä nukun selällään kädet mutkalla selän alla, koska joskus se auttaa rauhoittumaan. Muuten on pakko pyöriä ja venytellä kokoajan. Minulla on levottomat jalat useammin ylävartalossa kuin jaloissa.
Lääkärit vain ihmettelee asiaa, mutta ovat kuitenkin sitä mieltä (kai?), että kysymys on levottomista jaloista.
Onkohan kellään muulla vastaavaa...?

Levottomiin jalkoihin on lääkettä - itse asiassa samaa, jota käytetään Parkinsonin taudissa, mutta huomattavasti pienemmillä annoksilla. Joten kaikki vaivasta kärsivät, mars lääkärille.

Alkuperäinen kirjoittaja äide;27872683:
Minulla on ns.levottomat jalat ylävartalossa jalkojen lisäksi (kuulostaa hullulta, tiedän). Kihelmöinti pitkin rintakehää ja käsiä pitää hereillä ja on ihan kamalaa. Välillä nukun selällään kädet mutkalla selän alla, koska joskus se auttaa rauhoittumaan. Muuten on pakko pyöriä ja venytellä kokoajan. Minulla on levottomat jalat useammin ylävartalossa kuin jaloissa.
Lääkärit vain ihmettelee asiaa, mutta ovat kuitenkin sitä mieltä (kai?), että kysymys on levottomista jaloista.
Onkohan kellään muulla vastaavaa...?

On minullakin, käsissä, välillä pahana. Jalkojen lisäksi. Siis niin inhottava vaiva että ei sitä tajua ennenkuin itse joutuu kokemaan : / Sukuvika meillä..

t. vieras nro #13

Levottomiin jalkoihin on lääkettä - itse asiassa samaa, jota käytetään Parkinsonin taudissa, mutta huomattavasti pienemmillä annoksilla. Joten kaikki vaivasta kärsivät, mars lääkärille.

Joo mutta kun jostain syystä sitä tuntuu olevan tosi vaikea saada. Itse jouduin monta hemmetin kertaa sitä anelemaan ennenkuin lopulta, pitkän ajan ja kauheiden kärsimysten jälkeen eräs lääkäri suostui sitä kirjoittamaan.

[QUOTE="vieras";27872978]On minullakin, käsissä, välillä pahana. Jalkojen lisäksi. Siis niin inhottava vaiva että ei sitä tajua ennenkuin itse joutuu kokemaan : / Sukuvika meillä..

t. vieras nro #13[/QUOTE]

Ikävä ja samalla mukava kuulla että en ole ainut joka asiasta kärsii :)

Minulla "levottomat kädet" vaivaavat myös päivisin. Jaloissa on usein lihas nykäyksiä jotka näyttävät ihan hoopoilta ulkopuolisillekin ja joudun välillä selittelemään. En tiedä liittyykö levottomiin jalkoihin vai mihin..

Oletko löytänyt mitään apuja tai helpotusta käsiin? onko sinulla vaivaa myös rintakehässä vai pelkästään käsissä?

Olen kärsinyt levottomista jaloista varhaisteini-iästä asti. Muistan hyvin kun jossain "aivan hulluilla" inttileireillä koko muu ryhmä nukahti nanosekunnissa telttaan, mutta meikäläinen valvoi kinttujen takia. Tunne on todellakin sietämätön. Yleensä ennakolta tuntuu, että jalkateriä kuumottaa ja ennen lääkitystä tuli usein seistyä paljain jaloin järvessä tai vesilätäkössä keskellä yötä. Jäähdytys ei kuitenkaan auta. Kun pitäisi rauhoittua nukkumaan, niin jalkateriin tulee sellainen "tunne", jota ei voi selittää. Jos jalkoja ei liikuta tai hiero kun "tunne" tulee, niin kohta jalkaterä nytkähtää ilkeän tuntuisesti. Tunne on tosiaan vähän sama kuin heikko sähköisku.

Edellinen siis vain selityksenä millaiset levottomat jalat täällä on. Monet nimittäin käsittävän vaivan väärin ja diagnosoivat jotain muuta virheellisesti levottomiksi jaloiksi. Kuvaamani vaiva voi tosiaan esiintyä myös käsissä. Itse tunne on käsissäkin sama.

Levottomiin jalkoihin auttaa tosiaan pramipeksoli. Tuo aine tuli Sifrol-nimellä myyntiin muistaakseni vuosituhannen vaihteen jälkeen. Nyt vuoden sisään pramipeksoli on vapautettu pannasta ja sitä saa eri tuotemerkeillä sikahalvalla. Apteekissa tietävät.

Itse vedän 0,0088mg (meniköhän desimaalit oikein...) napin joka ilta vähintään n. 1,5h ennen arvioitua nukkumaanmenoa. Yleinen ongelma itsellä on, että otan lääkkeen liian myöhään ja sitten kintut vaivaavat kunnes lääke vaikuttaa. Joskus jos otan liian aikaisin, niin saatan herätä levottomiin jalkoihin aikaisin aamulla, mutta tuo on harvinaista, eikä ole aamulla niin ilkeää kuin illalla. Itse olen selvinnyt tällä annoksella jo n. 6-7 vuotta. Olen lukenut, että iän myötä vaiva pahenee poikkeuksetta ja annostusta joutuu nostamaan. Yritän kuitenkin sinnitellä minimiannostuksella mahdollisimman pitkään.

Tsemiä vaan muille levottomille!

Lisäravinteet, kevyt liikunta iltapäivällä, kylmät jalkakylvyt (kylmägeelikin on kätevä apu), makuuhuoneen lämpötilan pudottaminen ja kevyet, löysät säärystimet nukkussa. Suosittelen!

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/tiedeartikkelit/9-kysymysta-levottomat-jalat-oireyhtymasta/#.VSZhPOGgR-U

Kantsii kokeilla Levottomiin-jalkoihin hierontapalloa. Hieromalla jalkapohjat hieromapallolla jossa on nystyröitä, ole saanut avun ko vaivaan. Sairauden oireet häviävät kun hieroo jalkapohjat napakasti ennen nukkumaan menoa. Hieronta palloja saa noista isoista Marketeista. Levottomat-jalat on dopamiinin vajaa tuotannosta johtuva sairaus. Itse sairaus ei häviä hieronnalla mutta oireet häviävät, ainakiin itselläni.

Yhteistyössä