Sano nyt ettet oikeasti ole opettaja ja pelasta mut piinasta. Oikeasti, jos arvostelu on tätä luokkaa niin ihme että Suomen koululaitos latistaa oppilaat
Toisin sanoen: lahjakas oppilas ei voi ajatella omilla aivoillaan (= tiedän että kertolasku on vaihdannainen joten 4x3 = 3x4). Ja opettaja noin niinkuin "varmuuden vuoksi" rokottaa oikeasta vastauksesta. Heikompien ajattelua ei sotketa, mutta lahjakkaampia rankaistaan osaamisesta???? Ei luoja mitä toimintaa...
Päteekö sama myös vaikka lukemiseen? Eli lahjakkaammat "ei saa" tuntea kirjaimia koska heikommatkaan ei osaa? Mitään et saa osata, tai jos osaat niin osaamista ei saa näyttää koska opettaja rankaisee? Kertakaikkiaan käsittämätöntä.
Keskustelin aiheesta äsken matemaatikkomieheni kanssa ja hän vetäisi pellollisen herneitä nenäänsä.
Kyllä, olen ihan oikea luokanopettaja. Ja kyllä, toimin näin, opetan näin, kuten kerroin, samoin kuin uskoakseni suurin osa 1-2 -luokan opettajista. Ohitit tärkeimmän pointtini, eli sen, millä tasolla tokaluokkalaisen ajattelu on, ja juuri tähän opetus yhteenlaskun kautta perustuu. Konkretiaan ja kyllä - alkuksi pilkun viilaus on tärkeää. Soveltaminen tulee vasta seuraavaksi. Pahoittelen, jos se ei tuon paremmin auennut sinulle.
Kyllä, lahjaksa oppilas jos joku tietää, mistä kertolasku tulee: yhteenlaskusta juuri tuolla esittmälläni tavalla. Hän tietää, että 4*2=2+2+2+2, ja 2*4=4+4. Siksi hän jos joku osaa tehdä kuvasta juuri oikeanlaisen laskun. Samoin hän oppii ensimmäisten joukossa, että kertolasku on vaihdannainen, ja voi kyseisen laskun laskea päässään kummin päin haluaa. Siltikin hän tietää, että tietynnäköisestä kuvasta tehdään juuri tietynlainen lasku. Myös - ja varsinkin - kokeessa. Siksi juuri hän saa ne täydet pisteet. En ole vielä nähnyt työssäni, että kenenkään luovuus olisi tästä kuollut. Päinvastoin, olen nähnyt, että lahjakkaat oppivat idean ensimmäisinä ja opettavat heikompaa kaveriaan.
Mitä taas tulee arviontiin, niin ilman muuta päättelen, että se joka tekee laskun oikein kuvan perusteella, esim. 4*2, on älynnyt, että se 4*2=2+2+2+2, sillä lasku testaa nimenomaan tämän oppimista. Jos taas kuvaa ei ole, niin silloin lukujen järjestyksellä ei ole merkitystä. Oppilaalle on se näin opetettu: ensin kertoja, sitten kerrottava. Samanlaisia laskuja on tehty tällä tavalla. Samanlainen tehtävä on kokeessa. Kyllä oppilas silloin tietää, miten se kokeessa vaaditaan.
Mutta toki ylemmillä luokilla tämän järjestyksen merkitys vähenee, ja jo 3-4 -luokilla ei enää kertolaskuja palauteta yhteenlaskuksi. Silloin kertolasku voi olla kuinka päin vain.
Minä opetan opetussuunnitelmassa, matematiikin didaktiikassa sekä oppimateriaaleissa annettujen ohjeiden mukaan, enkä keksi näitä omasta päästäni. Ja ilman muuta pyrin tukemaan lahjakkuutta ja eiryttämään opetusta parhaani mukaan sekä ylös- että alaspäin. Siitäkin huolimatta kertolaskun opetan aluksi näin.
Mitä tulee äidinkielen opetukseen, niin näillä asioilla ei ole lankaan tekemistä keskenään. Tälläkin hetkellä opetan ekaluokkaa, jossa oppilaat on jaettu äidinkielessä kolmeen eri ryhmään lukutaitonsa mukaan. Kaikille tarjoan sopivan haasteellista ja taitoja vastaavaa luettavaa ja harjoituksia.
Ikävää, että arvioit ja kyseenalaistat koko luokanopettajan ammattitaidon tällaisen yksittäisen pikkuasian perusteella. Luokanopettajan työ kun on niin moninaista, ja keskiössä on kuitenkin se lapsen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen tukeminen, oppimaan oppiminen jne. Jos olen jonkun mielestä huono ja ammattitaidoton opettaja siksi, että tarkistaisin ko. kertolaskun kuten kuvailin, niin mielestäni se on melko kapeakatseista, ja käsityksesi luokanopettajan työstä on hyvin rajallinen. Mutta toki voit ajatella ihan miten haluat.
Toivottavasti matemaatikkomiehesi on yön aikana päässyt eroon hernepellosta nokassaan. Toivon myös vilpittömästi, että pääset piinasta, jonka sinulle aiheutin kertoessani, että olen todellakin opettaja.
Minä kiitän tästä keskustelusta, tämän paremmin en enää omalta osaltani katso tarpeelliseksi asiaa selittää.