Sano nyt ettet oikeasti ole opettaja ja pelasta mut piinasta. Oikeasti, jos arvostelu on tätä luokkaa niin ihme että Suomen koululaitos latistaa oppilaat
Toisin sanoen: lahjakas oppilas ei voi ajatella omilla aivoillaan (= tiedän että kertolasku on vaihdannainen joten 4x3 = 3x4). Ja opettaja noin niinkuin "varmuuden vuoksi" rokottaa oikeasta vastauksesta. Heikompien ajattelua ei sotketa, mutta lahjakkaampia rankaistaan osaamisesta???? Ei luoja mitä toimintaa...
Päteekö sama myös vaikka lukemiseen? Eli lahjakkaammat "ei saa" tuntea kirjaimia koska heikommatkaan ei osaa? Mitään et saa osata, tai jos osaat niin osaamista ei saa näyttää koska opettaja rankaisee? Kertakaikkiaan käsittämätöntä.
Keskustelin aiheesta äsken matemaatikkomieheni kanssa ja hän vetäisi pellollisen herneitä nenäänsä.
Kyllä, olen ihan oikea luokanopettaja. Ja kyllä, toimin näin, opetan näin, kuten kerroin, samoin kuin uskoakseni suurin osa 1-2 -luokan opettajista. Ohitit tärkeimmän pointtini, eli sen, millä tasolla tokaluokkalaisen ajattelu on, ja juuri tähän opetus yhteenlaskun kautta perustuu. Konkretiaan ja kyllä - alkuksi pilkun viilaus on tärkeää. Soveltaminen tulee vasta seuraavaksi. Pahoittelen, jos se ei tuon paremmin auennut sinulle.
Kyllä, lahjaksa oppilas jos joku tietää, mistä kertolasku tulee: yhteenlaskusta juuri tuolla esittmälläni tavalla. Hän tietää, että 4*2=2+2+2+2, ja 2*4=4+4. Siksi hän jos joku osaa tehdä kuvasta juuri oikeanlaisen laskun. Samoin hän oppii ensimmäisten joukossa, että kertolasku on vaihdannainen, ja voi kyseisen laskun laskea päässään kummin päin haluaa. Siltikin hän tietää, että tietynnäköisestä kuvasta tehdään juuri tietynlainen lasku. Myös - ja varsinkin - kokeessa. Siksi juuri hän saa ne täydet pisteet. En ole vielä nähnyt työssäni, että kenenkään luovuus olisi tästä kuollut. Päinvastoin, olen nähnyt, että lahjakkaat oppivat idean ensimmäisinä ja opettavat heikompaa kaveriaan.