V
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
En osaa sanoa yleisyydestä, mutta isän vanhemmat ja äidin vanhemmat ovat aivan eri puolilta Suomea ja kummankin lapsuudenkodissa ja isovanhempien kodissa on ollut tuo tapa, joten oletan että ei se vain yhden suvun tapa ole ollut.
Varaäitini on Oulusta ja hänelläkin kotoa opittuna se tapa - ja harrastaa sitä yhä.
Hän 70+ ikäinen. Sitä en osaa sanoa, onko tapa itse lanseeraamansa vai oppinut kotoaan.
Mielenkiintoista kuitenkin, jos KUKAAN muu ei kiitoskortteja lähetä.
Tiedän kyllä ettei useimmat niin tee, mutta oletin että jokunen kuitenkin.
![]()
Erilainen tausta siis.
Meidän suvussa niitä ollut ainakin 1800-luvun puolesta välistä alkaen,oletettavasti jo aiemminkin. Toisaalta ollana kyllä melkoisesti etelämpääkin.
![]()
Eli te lähettelette joulukortit ja sitten vielä kortit joulun jälkeen? Tosi ekologista oikeesti varsinkin suurperheeltä. Olen kyllä kuullut että lahjoista kiitetään, lapseni soittavat kummeille yms. synttäreiden jälkeen ja kiittävät lahjoista ja juhlista, tai sitten lähetetään juhlissa otettu yhteisposeerausvalokuvakortti tmv.
Joululahjat tuo joulupukki ja hälle lauletaan kiitokseksi jo aattona. Mulla ei ikinä olis aikaa eikä halua tuommoseen turhanaikaseen puuhasteluun, mutta kukin tottakai tyylillään.
![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27837884:Mietin vaan, kun joulukorttejakaan ei ole yleisesti lähetelty edes sataa vuotta... Niin joulunjälkeiskortti, joka olisi "kuoleva perinne" kuulostaa jotenkin kaukaa haetulta.
Mutta kerro ihmeessä, jos jostain kuulet tästä perinteestä lisää! t. Perinnefriikki.
Alkuperäinen kirjoittaja mistä oot?;27837928:mistäpäin Suomea olet?
en ole ainakaan täällä pohjois-karjalassa kuullutkaan tuommoisesta
Lahjoista ja muistamisesta kirjeitse kiittäminen nimenoman ON ollut Suomessa tapana ennenja ihan tuonne 50-60 -luvulle saakka. Kiitettiin jopa illallisista jne kun on oltu syömässä toisen kotona. Varakkaammat saattoivat kiittää kukkalähetyksellä kortin tai kirjeen lisäksi. Kortilla tai kirjeellä kiittäminen oli kuitenkin yleisintä. Tästä asiasta löytyy juttua esimerkiksi suomalaisista juhla- ja etikettioppaista. Ei se ole ollut eikä ole hienostellua vaan sympaattinen ja henkilökohtainen tapa kiittää saamastaan asiasta.
Minusta on upeaa, että joku näkee vaivaa kiitää kortilla.
Lahjoista ja muistamisesta kirjeitse kiittäminen nimenoman ON ollut Suomessa tapana ennenja ihan tuonne 50-60 -luvulle saakka. Kiitettiin jopa illallisista jne kun on oltu syömässä toisen kotona. Varakkaammat saattoivat kiittää kukkalähetyksellä kortin tai kirjeen lisäksi. Kortilla tai kirjeellä kiittäminen oli kuitenkin yleisintä. Tästä asiasta löytyy juttua esimerkiksi suomalaisista juhla- ja etikettioppaista. Ei se ole ollut eikä ole hienostellua vaan sympaattinen ja henkilökohtainen tapa kiittää saamastaan asiasta.
Minusta on upeaa, että joku näkee vaivaa kiitää kortilla.
ei ole tainnut olla ihan tavallisen kansan tapoja kumminkaan?
Miten nyt kukin mieltää kenetkin "tavalliseksi kansaksi" mutta kyllä se nimenomaan oli ihan yleistä käytäntöä varsinkin kaupunkien ja tilallisten keskiluokkaisissa perheissä. Kun sinut kutsuttiin esimerkiksi illalliselle toiseen perheeseen, hyvänä tapana pidettiin lähettää postitse kiitos. Ei se ollut ylempien luokkien erikoisuuksia.
Kortteja ja tervehdyksiä läheteltiin muutenkin paljon enemmän, sillä puhelimia ei tietenkään joko ollut lainkaan tai ne eivät olleet yleisiä. Puhelimitse kiittämistä pidettiin myös pitkään epäkohteliaana tapana kiittää jostain sen jälkeen kun puhelimet yleistyivät. Myöhemmin toki näin on tehty. Nykyään sitten on jo sitä, ettei muisteta kiittää lainkaan, vaikka välineitä kiittämiselle on kehittynyt runsaasti.
ei, hyvänen aika, entisaikojen pohjosen maaseudulla "kutsuttu toisia illalliselle"
![]()