Lapset facebookissa?

• Viestiketjun aloittaja Silmät lasissa
  • Ensimmäinen viesti
Silmät lasissa
Olenko jotenkin kasvatusmetodeiltani vääristynyt vanhempi, kun en todellakaan tahdo 8- ja 10-vuotiaiden lastemme olevan facebookissa. 10 -vuotias on alkanut kinuaman sinne, kun kaikki muutkin ovat siellä. On näyttänyt luokkakavereiden kuvia, "suurinosa luokkalaisista" on siellä facebookissa.
En ole sallinut ja tietääkseni facebookissa onkin se ikäraja 12-13 v.?
Enkä muutenkaan koe tarpeelliseksi, että LAPSET nuokkuvat netissä..

8-vuotias on myös näyttänyt netissä luokkalaistensa kuvia. Ei itse halua sinne, eikä koe tarpeelliseksi tahikka kiinnostavaksikkaan edes..

Onko siis "outuoa" kun en halua päästää lapsiani sinne nettiin? Mies on facebookissa, minä en että "lapsen valvominenkin siellä netisä onnistuisi jotenkin".

P.S katselin joidenkin niiden 8- ja 10-vuotiaitten lapsien kuvia, jollakin tytöllä oli hirveitä "herutus-kuvia", lantiofarkkuja, olkapäät esille jättäviä paitoja ja kaikkia keikistely asentoja..
Eikö vanhemmat kato lastensa perään nettikäyttäytymisellään?

• Tykkää
Reactions: Rockwood
Facebook on perseestä
Alkuperäinen kirjoittaja Silmät lasissa;27829744:
Niin ja saan kuulla nyt 10 vuotiaalta päivittäin miten tyhmä olen. Joulusta saakka on kinuttu facebookkia ja mökötetty kuin mikäkin teini..
Täällä on yksi 28-vuotias sälli joka ei halua mihinkään facebookiin. Kerro tyttärellesi, että sellasiakin on ja näytä vaikka tämä viesti jos ei muuten usko.

• Tykkää
Reactions: Rockwood ja moona81
Silmät lasissa
Mielestäni, alle 12-vuotiaiden lasten ei pitäisi lisätä nettiin mitään "ihkutus-sexy" kuvia. Eikö se teistä ole järkyttävää?? Sitten vielä ihmetelläänkin niitä kieroja aikuisia miehiä jotka haluavat panna lapsianne??
Voisin linkittää tänne kuvia niistä lapsi-teineistä, mutten halua pahoittaa kenenkään mieltä, eikä se mielestäni olekkaan nyt ihan sopivaa.
Olen vaan huolissani ja kummissani. En minä lapsena mitään 16 -vuotiasta leikkinyt, media on tehnyt tehtävänsä kierottaessaan lapset ja yrittäessä katkaista heidän lapsuutensa jo alle 10-vuotiaana.

Olen itsekkin nuori äiti, ensimmäisen lapseni sain nippa napaa täysi-ikäisenä.. Että kyse ei ole siitä, etenkö ymmärtäisi "nyky-maailmaa" tai tietokoneiden hä netin vallankumousta..

• Tykkää
Reactions: Rockwood
Silmät lasissa
Mielestäni, alle 12-vuotiaiden lasten ei pitäisi lisätä nettiin mitään "ihkutus-sexy" kuvia. Eikö se teistä ole järkyttävää?? Sitten vielä ihmetelläänkin niitä kieroja aikuisia miehiä jotka haluavat panna lapsianne??
Voisin linkittää tänne kuvia niistä lapsi-teineistä, mutten halua pahoittaa kenenkään mieltä, eikä se mielestäni olekkaan nyt ihan sopivaa.
Olen vaan huolissani ja kummissani. En minä lapsena mitään 16 -vuotiasta leikkinyt, media on tehnyt tehtävänsä kierottaessaan lapset ja yrittäessä katkaista heidän lapsuutensa jo alle 10-vuotiaana.

Olen itsekkin nuori äiti, ensimmäisen lapseni sain nippa napaa täysi-ikäisenä.. Että kyse ei ole siitä, etenkö ymmärtäisi "nyky-maailmaa" tai tietokoneiden hä netin vallankumousta..

prööö
Alkuperäinen kirjoittaja Silmät lasissa;27829751:

Leikit kuitenkin lapsena aikuista kun tekasit "nippa napaa" täysi-ikäisenä lapsen.

meillä 5 luokkalainen jaksaa viikoittain mainita siitä kuinka on luokkansa ainut (vaikka ei edes ole) Joka ei saa tehdä facebook profiilia. Eikä saakkaan, jos ikäraja ei häviä

Meillä sama juttu. Todellakin tiedän, että ei läheskään kaikki tytön luokkakalta ole facebookissa. Ja profiilia meidän tyttö ei todellakaan saa tehdä ennen kuin täyttää sen 13 vuotta, jos saa edes silloin.

Meillä
9 vuotiaalla pojalla on profiili. Salasana on vanhempien takana eli pääsee feisbuukkaamaan vain vanhempien läsnäollessa. Kavereina sukulaisia ja koulukavereita sekä oma opettaja. Vanhemmat käyvät myös säännöllisesti itse tarkistamassa profiilin sisällön (kaverit, viestit) ja meillä on toiminut.

• Tykkää
Reactions: famipala
Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;27829874:
9 vuotiaalla pojalla on profiili. Salasana on vanhempien takana eli pääsee feisbuukkaamaan vain vanhempien läsnäollessa. Kavereina sukulaisia ja koulukavereita sekä oma opettaja. Vanhemmat käyvät myös säännöllisesti itse tarkistamassa profiilin sisällön (kaverit, viestit) ja meillä on toiminut.
hyviä käytäntöjä... ja uppistahei ;)

Esikoinen (14,5v) sai fb-profiilin täytettyään 13 ja siitä pidetään kiinni myös nuorempien kanssa. Meilläkin tuo kohta 13v poika on jaksanut jo VUOSIA uikuttaa, kuinka hän on ainoa kenellä ei ole fb:a.

Diili jo vanhimmankin kanssa on, että minä tiedän salasanan ja hätätilanteessa (esim. katoaminen) saisin sitä käyttää. Minä myös näen kaiken mitä se sinne postaa ja mun kanssa on asetettu kaikki turvallisuusasetukset.

Aika hurjaa on ollut huomata, miten monen sen alaikäisenkin kaverin profiili kuvineen on kaikille avoinna olevaa tietoa. Voisivat vanhemmat olla skarppina..

"vieras"
meillä 9 ja 10 vuotiailla on profiilit. vanhemmat tietää salasanat ja lapset ei saa vaihtaa sitä itse. tarkistan säännöllisesti kuvat ja viestit ja lapsoset saa käydä facessa vain luvalla. lähinnä pelaavat pelejä siellä. kavereita eivät saa lisätä ilman lupaa ja saavat luvan kanssa lisätä vain tuttuja kavereja. yksi rikkomus sovituista säännöistä ja profiili lähtee välittömästi pois.

Ikäraja esimerkiksi:xmas: Ostatko lapselle myös kaljaa ja tupakkaa kun se haluaa, ja muillakin kavereilla on?:whistle: Ei noi ikärajat ole huvin vuoksi sinne laitettu!
En lähtis vertaamaan facea ja kaljaa&tupakkaa vaikka ikärajat kaikissa on. Facebookissa voi pitää yhteyttä myös kummeihin, isovanhempiin, serkkuihin, kavereihin yms. Ja jos ei tee siellä mitään sopimatonta ja vanhempien kanssa on tiukat sopimukset kuten moni on tässä keskustelussa jo maininnut niin mitä pahaa siinä oikeasti on? Vanhemmat voivat seurata lapsensa juttuja sieltä ettei lapsi ominpäin tee mitä lystää.

Eikös se ole niin, että vanhempi omalla esimerkillä kertoo lapselle mikä on oikein ja mikä väärin...?
Kun ikäraja on olemassa niin se on. Ei sitä aiheesta riippumatta ohiteta oli sit olut, tupakka,elokuva jne. Mun asenne tämä.

mmmm.....
Niin... Miksi ne lapset eivät voi odottaa sitä, että täyttävät sen 13 v ja sitten vasta saavat luoda sen profiilin. Ovatko lapset niin kärsimättömiä? Ja aikuiset antavat periksi... Hyvä homma!

Yhteistyössä