Mitä ihmiset oikeen tekee työkseen kun nettotulot niin korkeat??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pumbuliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No mä oon sh, ja siellä ketjussa sanoin saavani 3000 netto.
Mut en toki yksin tästä pääduunista, olen osakkaana yhdessä yrityksessä (aiemman alani),
ja käyn siellä muutamia tunteja kuussa tekemässä hommia.
Että kyllä sitä joutuu työtä tekemään tuon saadakseen...huoh!

[QUOTE="Vieras";27803636]No kukas tässä on koulutuksen ja palkan yhteydestä puhunutkaan??[/QUOTE]

Heti ensimmäinen vastaus. Siinä puhuu tyyppi joka ei tajua vitun vertaa työelämästä tai elämisestä muutenkaan. Täysi peesailija ja paskanpuhuja. Lueppa sen viestejä tarkemmin.

[QUOTE="vieras";27804240]Heti ensimmäinen vastaus. Siinä puhuu tyyppi joka ei tajua vitun vertaa työelämästä tai elämisestä muutenkaan. Täysi peesailija ja paskanpuhuja. Lueppa sen viestejä tarkemmin.[/QUOTE]

Aika usein koulutuksella ja palkalla on yhteys. Ei tietystikään aina, mutta aika harva pelkän peruskoulun käynyt on päässyt tienaamaan paljon. Ammattikoulusta löytyy aloja, joissa palkka on erittäin hyvä, mutta myös enemmän matalapalkka-aloja kuin yliopistosta.

Brutto 4400e, netto 3000e. Netto noinkin korkea, koska saan lähes täydet vähennykset kodin ja työpaikan välisistä matkoista. Tosin en tuota matkaa taita läheskään joka päivä, mutta se on eri tarina se :)

Työkseni teen sitä mitä olen harrastanut lapsesta saakka, eli nörtteilen.

[QUOTE="vieras";27803612]ihmettelen ihan samaa.
kun esimerkiksi jos veroprosentti on 33 ja verojen lisäksi on pakko maksaa vielä kaikki mahdolliset työeläkemaksuista alkaen jotka siis vähennetään bruttopalkasta, viiden ja puolen tonnin liksasta jää käteen reilusti alle kolme tonnia kuukaudessa.[/QUOTE

5700 ja käteen jää 3600. Ei sentään ihan kaikki mene muiden elättämiseen.

No minä oon tietohallinnossa järjestelmäasiantuntijana julkisellasektorilla ja nettona 2400e. Koulutuksena on ihan vaan keskiasteen tutkinto ja parit äitiyslomat on tullut pidettyä tässä "työuran" aikana niin palkkakehitys laahaa vähän jäljessä. Omasta mielestä kuitenkin ihan ok palkka.

Mä tunnen monia yli satatonnin bruttona vuodessa tienaavia. Nämä ovat toimitusjohtajia, liiketoimintaryhmän johtajia, yksikön päälliköitä, lääkäreitä, lentäjiä ja apteekkareita.

kun esimerkiksi jos veroprosentti on 33 ja verojen lisäksi on pakko maksaa vielä kaikki mahdolliset työeläkemaksuista alkaen jotka siis vähennetään bruttopalkasta, viiden ja puolen tonnin liksasta jää käteen reilusti alle kolme tonnia kuukaudessa.[/QUOTE]

Alle kolmella tonnilla pärjää jo loistavasti, toisin kuin alle 1500 eurolla.

Monesti hyvään nettopalkkaan vaikuttaa myös päivärahat. Eli mitä enemmän työ sisältää matkustelua - varsinkin ulkomaille - sitä paremmaksi palkka muodostuu. Päivärahoista kun ei makseta veroja.

[QUOTE="vieras";27804175]Ylempiä toimihenkilöitä, lääkäreitä, lakimiehiä, insinöörejä, psykologeja[/QUOTE]

Täällä yksi insinööri, joka tienaa vain 2600 e/kk. Tuttavani, myös insinöörejä tienaavat tulpasti sen, mutta he ovatkin miesvaltaisella alalla. Palkka riippuu siis myös alasta, työpaikasta ja asemasta.

kun esimerkiksi jos veroprosentti on 33 ja verojen lisäksi on pakko maksaa vielä kaikki mahdolliset työeläkemaksuista alkaen jotka siis vähennetään bruttopalkasta, viiden ja puolen tonnin liksasta jää käteen reilusti alle kolme tonnia kuukaudessa.[/QUOTE]

Höpsis. Kyllä siitä yli kolme tonttua vielä jää.

Itse it-alalla, alan työkokemusta noin 7v, yliopistokoulutus ja palkka bruttona 4350e (ei pk-seutu). Samaa luokkaa muilla it-alan tuttavilla, +- tonni.

Nettopalkan ilmoittamisessa en näe mitään järkeä, koska siihen vaikuttaa niin moni asia (kotikunta, seurakuntaan kuuluminen, vähennykset jne).

Luuletko ap että ihmiset tänne kirjottelee oikeesti mitä ne tienaa. MÄ veikkaan että suurella osalla on tullu summiin pikkusen hyvänmiehenlisää :D Ja kummasti mustat vastaa tälläisin kysymyksiin vähemmän kuin harmaat.

Mä taas mietin mitä töitä ihmiset oikein tekee, kun netto jäi tosi monella alle 2000e.

Ihan noin vertailuna, tienasin opiskeluaikana harjoittelijana 2000e brutto ja ikinä kuuna päivänä en lähtis "oikeisiin" töihin moisella palkalla.

Jos kaikki ajattelis noin niin jäisi sairaalan potilaat ja vanhainkotien vanhukset, mielisairaaloiden mielisairaat hoitamatta, postit jakamatta, rappukäytävät ja kaupat siivoamatta, kaupassa ei olisi kassatätejä eikä oikein missään muussakaan kaupassa olisi ketään myymässä, ravintolassa ei olisi tarjoilijoita vaan sinun pitäis ihan itse tarjoilla itsellesi ja Heselläkin pitäis vääntää se hampurilainen itse. Bensa-asemallakaan ei taitaisi myyjää näkyä eikä kotipizzassa. Hotellihuoneet jäisi siivoamatta ja uimahallissa pitäis olla omalla vastuulla kuin uimavalvojia ei näkyisi eikä kuuluisi. Poliisiakaan et saisi hätätilanteessa paikan päälle ja jos saisit sydänkohtauksen niin ambulanssihenkilökuntaa ei olisi joka tulisi ja pelastaisi henkesi.
Sellaista.

Joillain on varmaankin mennyt netto ja brutto sekaisin. Meillä mies tienaa bruttona 6000 e, mutta eihän siitä jää verojen jälkeen kuin 3000 e käteen (netto).

Suomessa on kovat verot, mutta ei nyt noin kovat. 6000ekk = 72 000e vuodessa, ja vaikka laskee kovimmalla kunnallisverolla (21,5% esim. kiteellä), kirkkoon kuulumisella ja ilman mitään vähennyksiä niin vero%:ksi tulee enintään 35%. Tuohon päälle eläkemaksut, niin tulee 41%, jolloin nettona jää 3600e. Aika paljon enemmän kuin vain 3000e. Tietysti jos tahallaan pitää ennakonpidätystä ihan liian korkeana niin voi tuon saada käteen, mutta sitten tuleekin ihan hitosti palautuksia.