Miksi ei hienossa ravintolassa saisi juoda maitoa?:O Sehän kuuluu suomalaiseen ruokapöytään.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöyristynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Et toki.

Juot maitoa ravintolassa, jonka listaan se EI missään ainesosana kuulu ja jonka menyystä asianomaiset ovat kokilta ja henkilökunnalta aiemmin tiedustelleet, koska...

olet tärkeämpi kuin kuolleiden lasten isä?
olet tärkeämpi kuin lapsensa menettäneet vanhemmat?
olet tärkeänpi kuin puolisonsa menettänyt nuori nainen?
olet seurueen keskus huolimatta etikettistä.
olet....
(ei viitsi enää...)

Sinulla kuitenkin "tapa"?
Se tärkeämpi kuin pikkulasten isä, naisen puoliso, vanhempien ainoa poika, ystävysseurueen ilta, kokin ammatillinen tulevaisuus, ravintolan olemassaolo...

Mutta "kun on tottunut, vaikka ne eivät halunneetkaan ja katsoivat jopa kieroon..."

Hatunnosto niille, jotka eivät tuota halunneet.

Sinulle omanlaisesi "salute"
Sinä kumminkin "voitit".
Lapset hautasivat isänsä.

:(

Kai normaali järkevä ihminen vaan sanoo että on allerginen maidolle ja toivoo että pöytäseurue ei tilaisi maitoa...

Tuskin koko suomen kansan tarvitsee pidättäytyä juomasta maitoa vaikka jotkut siitä saavatkin allergisiareagtiota.

Kannattaisi harkita siedätyshoitoa, helpottuisi elämä huomattavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27768770:
Ja vielä sellainen kysymys, kun sitä maidon tilaamista kauhisteltiin siinä tapauksessa, jos sitä ei lue listalla. Onko tosiaan kaikkien ravintoloiden listoille merkitty esimerkiksi se jäävesi ja vichy, kahvi ja perusdrinkit? En ole niin tarkkaan katsonut. Entä jos vaikka pöytään jaettavassa listassa ei ole mainittu konjakkia, onko siis etiketin vastaista tilata jälkiruoaksi kahvia ja konjakkia?

On merkitty.

[QUOTE="vieras";27768884]Sinä et edes tiedä ammattiani, joten et oikein voi taitoani siinä kyseenalaistaa. Vai mitäpä itse olet mieltä :)[/QUOTE]

No tottahan se kertoo kaiken sinusta ja ammattitaidostasi, jos tilaat vapaa-ajallasi ravintolassa maitoa. :laugh:

Miten tästä päästiin jonkun perheenisän kuolemaan?

Onko siis etikettivirhe pyytää tarjoilijaa tuomaan jotain jolle joku jossain voi olla allerginen?

Piippiip maa kutsuu.

Mielestäni on etikettivirhe tilata "tappava" juoma joka EI ole ravintolan listalla (ei edes erikoisuuksissa) ja jota omistaja, tarjoilijat tai kokki eivät ole ennalta "koskaan" ole suostuneet tarjoilemaan kellekään.

"Mutta kun minä olen siihen tottunut kotona nakkien ja muusin kanssa..."

Ap ei noin motivoinut.
Ja ilmaisseestaan empatiakyvystä päätellen ei ikinä niin motivoisikaan

Joku toinen motivoi.

[QUOTE="lll";27768890]Kai normaali järkevä ihminen vaan sanoo että on allerginen maidolle ja toivoo että pöytäseurue ei tilaisi maitoa...

Tuskin koko suomen kansan tarvitsee pidättäytyä juomasta maitoa vaikka jotkut siitä saavatkin allergisiareagtiota.

Kannattaisi harkita siedätyshoitoa, helpottuisi elämä huomattavasti.[/QUOTE]

Se on itsestä numeron tekemistä ja huonoa käytöstä ja etikettivirhe. Vissiin.

Mielestäni on etikettivirhe tilata "tappava" juoma joka EI ole ravintolan listalla (ei edes erikoisuuksissa) ja jota omistaja, tarjoilijat tai kokki eivät ole ennalta "koskaan" ole suostuneet tarjoilemaan kellekään.

Ap ei noin motivoinut.

Joku toinen motivoi.

Mun mielestä sä ylireagoit ja käyttäydyt nyt epänormaalisti. Toi sun vuodatus on ihan toiselta planeetalta.

Ap ei noin motivoinut.

Joku toinen motivoi.

Eiköhän se ravintolan henkilökunta olisi tässäkin tapauksessa kieltäytynyt tarjoamasta sitä maitoa. Siis jos ovat aina ennenkin kieltäytyneet ja jos maitoa ei edes ole saatavilla ravintolassa.

Käsitin että ap oli kohteliaasti pyytänyt sitä maitoa ja sitä saanut. Eli se todennäköisesti kuului ravintolan vakiovarustukseen vaikka listalla ei ollutkaan.

Ap ei noin motivoinut.

Joku toinen motivoi.

erikoisis sfääreis mennään...niin erkoisis ettei se ainakaan mua motivoi lukeen koko ketjua.....<3

Ap ei noin motivoinut.

Joku toinen motivoi.

Tämä kaikki pitää asiakkaan tietää, kun ravintolaan menee? Ja kun ei tiedä, on murhaaja, jos henkilökunta hänelle tarjoilee jotain, jolle joku muu on allerginen? Nyt oikeasti.

Ap ei noin motivoinut.

Joku toinen motivoi.

Siis kuka tässä ketjussa nyt oli tilaamassa tappavaa juomaa, jota omistaja, tarjoilijat tai kokit eivät ole koskaan suostuneet tarjoilemaan kenellekään? Miten ihmeessä tässäkin ketjussa on näin paljon tuon tappavan juoman tilaajia (tai henkilöitä, jotka tuntevat maidon tilaajia), jos sitä ei missään ravintolassa koskaan ole tarjoiltu kenellekään?

Ja edelleen ihmettelen, miksi ainoastaan se maito on tappava juoma, vaikka allergisoivia ainesosia on ravintolat pullollaan.

On olemassa kaksi asiaa joista täällä jaksetaan aina uudelleen vaahdota näin innokkaasti:

1. sopiiko julkisella paikalla imeväisen juoda maitoa
2. sopiiko julkisella paikalla aikuisen juoda maitoa

Yhdistävä tekijä näissä on se paholaisen keksintö MAITO. Freud oli oikeassa paitsi että väärässä, ja selvästi elämämme perusvoima ei ole peniskateus vaan maitokateus. Selvästikin imetysaikoja pitäisi joko pidentää kaikille tuonne kolmeen vuoteen tai sitten leikata joka tissistä putket poikki.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
[QUOTE="lll";27768890]Kai normaali järkevä ihminen vaan sanoo että on allerginen maidolle ja toivoo että pöytäseurue ei tilaisi maitoa...

Kannattaisi harkita siedätyshoitoa, helpottuisi elämä huomattavasti.[/QUOTE]

Vakitettavasti siedätyshoito ei auta mitenkään geneetiseen maitoallergiaan eikä tulisi mieleenkään mennä ravintolaan jossa ei sekä kokin, omistajan ja tarjoilijan taholta tajuttaisi tilannetta.

Joskus se vain se "hyvä asiakaspalvelu" tärkein juttu... ohittaa kaiken sovitun?

Meillä on tuo tajuttu. Ystävällä ei.
Mutta hautajaiset olivat kauniit ja lapsensa 2, 3 ja 6 näyttävät pärjäävän ok.
Ihan kuin omasi pärjäisivät vastaavassa tilanteessa?

Vai onko tilanteesi toinen ja siksi ei kiinnosta millaiseksi noiden muksujen ja äitinsä tulevaiuus muodostuu

[QUOTE="vieras";27768911]Joku mainitsi listan ulkopuoliset erikoisviinit, saako niitä tilata?[/QUOTE]

Niiden olemassaolohan selviää vasta tarjoilijan suosituksesta. Maitoakin saa tilata listan ulkopuolelta, jos tarjoilija sitä suosittelee.

On olemassa kaksi asiaa joista täällä jaksetaan aina uudelleen vaahdota näin innokkaasti:

1. sopiiko julkisella paikalla imeväisen juoda maitoa
2. sopiiko julkisella paikalla aikuisen juoda maitoa

Yhdistävä tekijä näissä on se paholaisen keksintö MAITO. Freud oli oikeassa paitsi että väärässä, ja selvästi elämämme perusvoima ei ole peniskateus vaan maitokateus. Selvästikin imetysaikoja pitäisi joko pidentää kaikille tuonne kolmeen vuoteen tai sitten leikata joka tissistä putket poikki.

Niinpä. Eikä edes pysty ottamaan kantaa enää. Keskustelu on mennyt jo niiin oudoksi :D.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa

Ap ei noin motivoinut.

Joku toinen motivoi.

Kuinka yleinen hengenvaarallinen maitoallergia on? Ottamatta kantaa siihen, kuinka etiketinmukaista maidon tilaaminen on, olisiko hieman liioiteltua syyttää sen tilaajaa kanssaihmisten saattamisesta hengenvaaraan? Harvalle tulee mieleen maitoa litkiessään, että nautinpa tässä tappavaa juomaa, oikeasti.

Jos itse olisin joskus tilannut maidon hienossa ravintolassa, ei minulle olisi tullut mieleenkään, että siinä olisi mitään moraalisesti epäilyttävää. En ole noin kovasta maitoallergiasta kuullut ennen tätä palstaa koskaan ja ikää kuitenkin on kertynyt jo 30 vuotta.

Vakitettavasti siedätyshoito ei auta mitenkään geneetiseen maitoallergiaan eikä tulisi mieleenkään mennä ravintolaan jossa ei sekä kokin, omistajan ja tarjoilijan taholta tajuttaisi tilannetta.

Joskus se vain se "hyvä asiakaspalvelu" tärkein juttu... ohittaa kaiken sovitun?

Vai onko tilanteesi toinen ja siksi ei kiinnosta millaiseksi noiden muksujen ja äitinsä tulevaiuus muodostuu

Eli kun menette ravintolaan, henkilökunta on tietoinen tilanteesta. Eikä silloin suostu tarjoilemaan maitoa vaikka joku sitä pyytäisi. Ja jos tarjoilee virhe on henkilökunnan eikä ihmisen joka sitä maitoa pyytää.

[QUOTE="vieras";27768956]Kuinka yleinen hengenvaarallinen maitoallergia on? Ottamatta kantaa siihen, kuinka etiketinmukaista maidon tilaaminen on, olisiko hieman liioiteltua syyttää sen tilaajaa kanssaihmisten saattamisesta hengenvaaraan? Harvalle tulee mieleen maitoa litkiessään, että nautinpa tässä tappavaa juomaa, oikeasti.

Jos itse olisin joskus tilannut maidon hienossa ravintolassa, ei minulle olisi tullut mieleenkään, että siinä olisi mitään moraalisesti epäilyttävää. En ole noin kovasta maitoallergiasta kuullut ennen tätä palstaa koskaan ja ikää kuitenkin on kertynyt jo 30 vuotta.[/QUOTE]

Tuo kuulostaa kyllä aika hurjalta, kun ajattelee, että Suomessa jo peruskoulunkin ruokala on täynnä näitä hengenvaarallisia maitokuppeja.

mä en juo muutenkaan viiniä, niin en minä sitä kyllä olis "opetellut" tuolla ravintolassakaan juomaan. en pidä viineistä.

oisin varmaan ottanut kokiksen, jos maito ei olis kelvannut, mielummin kyllä sen maidon :D

Ei tämän maitoallergisen ihmisen kuolema liity mitenkään siihen, mitä juomaa joku tilaa ravintolassa. Ei se ole maailman ainoa allergia myöskään. Tuntuu, että sulle tämä kuolema on (ymmärrettävästi) niin arka asia, että sotket asioita.

Se tekee keskustelusta mahdotonta.

Yhteistyössä