Miksi ei hienossa ravintolassa saisi juoda maitoa?:O Sehän kuuluu suomalaiseen ruokapöytään.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöyristynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Lis";27768569]Kermavaahtoa ja jaateloa tuskin tarjoillaan alku- tai paaruokien kanssa?[/QUOTE]

Ja allergista reaktiota ei voi saada naapurin jälkiruoasta koska..?

Eikö kokki/keittiomestari ja henkilökunta silloinkin osaa erottaa pahasti maitoallergiset niistä, joille tai joiden lähdelle moista tarjoillaan?

Itse osaisin - todellakin
Mutta olen oppinut, että palstalogiikka on toinen?.

Eli kun tarjotaan kermavaahtoa, keittiöhenkilökunta pitää huolen, ettei allergista reaktiota pääse syntymään, mutta jos joku tilaa maitoa ruokajuomaksi näin ei ole?

[QUOTE="Lis";27768583]Ei minun oletukseni, vaan yleisen oletuksen mukaan. Jos pikkuisessa Suomen maassa joku aikuinenkin juo maitoa, se ei tarkoita etta se olisi yleismaailmallisesti normaalia aikuisen toimintaa.[/QUOTE]

Ja tästä johtuen minun pitäisi lopettaa maidon juominen..? Juuei, en lopeta :D

[QUOTE="vieras";27768615]Ja tästä johtuen minun pitäisi lopettaa maidon juominen..? Juuei, en lopeta :D[/QUOTE]

Ei toki tarvitse, mutta muut saattavat tapaasi ihmetella tietyissa tilanteissa.

[QUOTE="Lis";27768623]Ei toki tarvitse, mutta muut saattavat tapaasi ihmetella tietyissa tilanteissa.[/QUOTE]

Ja kohteliaasti kysymällä voin näille ihmettelijöille tapani selittää, jos heitä niin kovasti kiinnostaa.

[QUOTE="vieras";27768575]Mikäs sinä olet sanoamaan saako ravintola tarjota halutessaan ruokia tai juomia ohi ruoka-/juomalistan?

Tietenkin asiakkaan toiveet yritetään täyttää mahdollisimman hyvin, jokaisen ravintolan sitten itse päätettävä mihin mittoihin tässä mennään ja mihin asti se on kannattavaa.

Enkä halveksu mm. itseäni, kiitos kysymästä. :)[/QUOTE]

:)

Vain ja ainoastaan vika lauseesi meni näin "viime yön valvoneen mummelin silmissä" tyystin OT.

Oikea Kokki ei lähtökohtaisesti kirjoittaisi noin.
Kokit (siis oikeat kokit) eivät kokkaa vain siksi, että "tänään tuntuu siltä, vaikkei oikeastaan jaksakaan".
Passion on passion.

Kokeilla (siis Kokeilla eikä kokeilla tai keittäjillä)on sitoumus yhden aterian uniikkin Laatuun.... ohi sen, mitä sinä tajuat?

Olet keskiverto (- pari prosssaa) keittäjänä jossain työmaaruokalassa tai Amicalla?
Ei huono status. Olen moisista löytänyt useammankin kokin keski-eurooppaan Upeisiin ravintoloihin.

Näytä minulle miksi suuttumuksesi minuun voisi olla suositus seuraavalle.
Toistaiseksi kaikki mitä sinusta tiedän (nettivelhoni eivät ole suostuneet kiinnostumaan) on heikkoa keskitasoa?

Aikuinen voi juoda maitoa kotona, ei todellakaan ravintolassa, etenkään hienommassa sellaisessa.
Vesi, tai kivennäisvesi on hyvä vaihtoehto viinille ja mieluummin vaikka limonadia,kuin maitoa.
Maidon tilaaminen on moukkamaista käytöstä ja suuri etikettivirhe.
Jos ruoka ei mene alas ilman maitoa,niin on ehkä syytä miettiä, kannattaako sinne ravintolaan edes mennä syömään. Ugh!

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
[QUOTE="vieras";27768615]Ja tästä johtuen minun pitäisi lopettaa maidon juominen..? Juuei, en lopeta :D[/QUOTE]

Et toki.

Juot maitoa ravintolassa, jonka listaan se EI missään ainesosana kuulu ja jonka menyystä asianomaiset ovat kokilta ja henkilökunnalta aiemmin tiedustelleet, koska...

olet tärkeämpi kuin kuolleiden lasten isä?
olet tärkeämpi kuin lapsensa menettäneet vanhemmat?
olet tärkeänpi kuin puolisonsa menettänyt nuori nainen?
olet seurueen keskus huolimatta etikettistä.
olet....
(ei viitsi enää...)

Sinulla kuitenkin "tapa"?
Se tärkeämpi kuin pikkulasten isä, naisen puoliso, vanhempien ainoa poika, ystävysseurueen ilta, kokin ammatillinen tulevaisuus, ravintolan olemassaolo...

Mutta "kun on tottunut, vaikka ne eivät halunneetkaan ja katsoivat jopa kieroon..."

Hatunnosto niille, jotka eivät tuota halunneet.

Sinulle omanlaisesi "salute"
Sinä kumminkin "voitit".
Lapset hautasivat isänsä.

:(

Ja vielä sellainen kysymys, kun sitä maidon tilaamista kauhisteltiin siinä tapauksessa, jos sitä ei lue listalla. Onko tosiaan kaikkien ravintoloiden listoille merkitty esimerkiksi se jäävesi ja vichy, kahvi ja perusdrinkit? En ole niin tarkkaan katsonut. Entä jos vaikka pöytään jaettavassa listassa ei ole mainittu konjakkia, onko siis etiketin vastaista tilata jälkiruoaksi kahvia ja konjakkia?

Vain ja ainoastaan vika lauseesi meni näin "viime yön valvoneen mummelin silmissä" tyystin OT.

Oikea Kokki ei lähtökohtaisesti kirjoittaisi noin.
Kokit (siis oikeat kokit) eivät kokkaa vain siksi, että "tänään tuntuu siltä, vaikkei oikeastaan jaksakaan".
Passion on passion.

Kokeilla (siis Kokeilla eikä kokeilla tai keittäjillä)on sitoumus yhden aterian uniikkin Laatuun.... ohi sen, mitä sinä tajuat?

Olet keskiverto (- pari prosssaa) keittäjänä jossain työmaaruokalassa tai Amicalla?
Ei huono status. Olen moisista löytänyt useammankin kokin keski-eurooppaan Upeisiin ravintoloihin.

Näytä minulle miksi suuttumuksesi minuun voisi olla suositus seuraavalle.
Toistaiseksi kaikki mitä sinusta tiedän (nettivelhoni eivät ole suostuneet kiinnostumaan) on heikkoa keskitasoa?

Pitäisiköhän sinun mennä nukkumaan. Oikeasti.

[QUOTE="vieras";27768782]Pitäisiköhän sinun mennä nukkumaan. Oikeasti.[/QUOTE]

Pitäisi varmaankin.
Hän vielä on lisäksi niputtanut meidät kaikki harmaat vieraat taas vaihteeksi yhdeksi ja samaksi henkilöksi. :)

Aikuinen voi juoda maitoa kotona, ei todellakaan ravintolassa, etenkään hienommassa sellaisessa.
Vesi, tai kivennäisvesi on hyvä vaihtoehto viinille ja mieluummin vaikka limonadia,kuin maitoa.
Maidon tilaaminen on moukkamaista käytöstä ja suuri etikettivirhe.
Jos ruoka ei mene alas ilman maitoa,niin on ehkä syytä miettiä, kannattaako sinne ravintolaan edes mennä syömään. Ugh!

Maidon tilaaminen ei ole etikettivirhe, ei edes moukkamaista.

Ravintolassa voi juoda tasan niitä juomia, joita henkilökunta asiakkaille tarjoilee. Jos et kestä tätä, syö kotonasi, pääset helpommalla :)

Et toki.

Juot maitoa ravintolassa, jonka listaan se EI missään ainesosana kuulu ja jonka menyystä asianomaiset ovat kokilta ja henkilökunnalta aiemmin tiedustelleet, koska...

olet....
(ei viitsi enää...)

Se tärkeämpi kuin pikkulasten isä, naisen puoliso, vanhempien ainoa poika, ystävysseurueen ilta, kokin ammatillinen tulevaisuus, ravintolan olemassaolo...

Mutta "kun on tottunut, vaikka ne eivät halunneetkaan ja katsoivat jopa kieroon..."

Sinä kumminkin "voitit".

Jos ravintolassa on maitoa, henkilökunta sitä pyydettäessä tarjoilee, toki juon.

• Tykkää
Eihän se kovin hienolta näytä jos aikuunen juo hienos ravintolas maitoa, mutta mulle se on se ja sama. Jos haluaa juoda maitoa, niin sitte juo. En mä ainakaa jaksaasi tuollaasen takia kilahdella vaikka joku tekis noin omas pöytäseuruees. Mä tiän montaki aikuusta ihmistä jotka juo ruuan kans maitoa joten en pidä maitoa mitenkää ihmeellisenä ruokajuomana.

Viiniä ei tarvitte kenenkää väkisin ruveta juomaan enkä mä ittekää juo punaviiniä koska se on pahaa. Valkoviiniä saatan ruuan kans juoda, mutta ihan hyvin voin juoda vettäki. Kivennäisvesi taas ei kelpaa mulle koska seki on mun mielestä pahaa.

Täs muistelen koulun ravintolakeittiön tunteja ja sitä ku itte syötiin siä ravintolan puolella niin ei kyllä muistu mieleen, että maitoa olis ollu tarjolla. Oli kyllä viinejä ja oluita sekä vettä. Vettä joi ne jotka halus alkoholitonta ja normaalisti joivat ruuan kans maitoa.

• Tykkää
[QUOTE="vieras";27768746]Nyt taitaa Mummelilta taas lähteä homma lapasesta. :D

Näkyykö jo pullonpohja?[/QUOTE]

Minkä pullon? Jäi pullot juomatta tänään.
Jäi siis juomatta kokonaan tänään (vaikka kieltämättä jossain ketjussa äärimmäiseen tyhmyyteen provosoiduinkin ja se minulle miinukseksi luettakoon) plus VAIKKA ei ketään lapsia tai lapsenlapsia yökotona tai yökylässä.

Huomenna palsta-revittelen - siis illalla. (Ehkä ja toivottavasti)

Lova (ehkä Niko; Luka ja Riku?) tulevat huomenna päiväksi.
Mutta vain päiväksi.

Sen jälkeen - ehkä leffa, ehkä ilta revitellen.
Jos ei, niin ihan kaksin vain.

Et toki.

olet....
(ei viitsi enää...)

Sinä kumminkin "voitit".

En ole ottanut osaa keskusteluun, mutta nyt on haluan saada tarkennusta. Siis oletko Mummeliisa sitä mieltä, että kenenkään ei ole soveliasta tilata maitoa ravintolassa siitä syystä, että jollain toisella ravintolassa olevalla ihmisellä saattaa olla maitoallergia? Vai olenko ymmärtänyt tekstisi jotenkin väärin?

Miten tästä päästiin jonkun perheenisän kuolemaan?

Onko siis etikettivirhe pyytää tarjoilijaa tuomaan jotain jolle joku jossain voi olla allerginen?

Piippiip maa kutsuu.

[QUOTE="Lis";27768623]Ei toki tarvitse, mutta muut saattavat tapaasi ihmetella tietyissa tilanteissa.[/QUOTE]

Voi helvetti, jos mun kodissa joku alkaa ihmetellä mitä syön tai juon, saatan auttaa vieraan omin käsin ulos ovesta :)

Mustakin nyt mentiin vähän hämärän rajamaille, kun moukkamaisesta maidon tilaamisesta tulikin perheenisän murha :confused:. Pitäiskös nyt pikkuisen ottaa takapakkia ja rauhoittaa tääkin keskustelu? Alkaa mennä ihan kummalliseksi...

Mut vähän OT: mä olin syömässä ystäväni kanssa, jolla on keliakia. Mun tilaamani kanaleipä oli sen verran rapea, että leikatessani sitä leipää niitä murusia lensi myös ystäväni lautaselle. Hänelle pienikin murunen aiheuttaa erittäin voimakkaat vatsakivut ja syötiin sitten annokset loppuun niin, että taiteiltiin yksi ruokalista esteeksi meidän lautasten väliin. Mutta ei mun ystävälle tullut mieleenkään kieltää mua tilaamasta kanaleipää.

Yhteistyössä