ISOT ÄIDIT +100kg, milloin maha näkyi ym... ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sopivastilihava"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Painoin raksauden alussa 136 kg ja rv 12+ veljen vaimo sanoi, oletko taas raskaana (esikoinen oli silloin 14 kk) Maha oli siis eri mallinen kuin normaalisti. Selvästi näkyi noin 28+, oli kunnon kumpu mahan päällä.

huoh, johan on helvetti tulessa kun mamma on tankero mutta ei hätää jos äiti on luuviulu minnekäs katekoriaan laitetaan tupakoivat, nistit, alkkikset, vaarallisentyön omaavat.

Itse olin tankero raskautuessani mut järkyttävä pahoinvointi ekasta viikosta synnytyssaliin piti huolen ettei kiloja päässy kertyy.. -5kg jälkitarkastukses ja keskikokonen vauva (3,5kg). Neuvolassa suhtauduttiin kuten kehen tahansa odottajaan. Synnytys sektiolla. Taustalla krooninen munuaistulehdus ja lääkärin suositus ettei koskaan lapsia. Toinen lapsi syntyi vuosi ekan jälkeen mamman ollessa edelleen tankero. Muutama vuosi kuopuksen syntymän jälkeen sain munuaisten osalta terveen paperit (?!)

Muutenkin olen ihmetellyt kun olen tällainen perusterve tankero joka on nihkeä liikkumaan turhia omakotitalon ja koirien lisäksi kun vielä satunnaisesti tupakoin ja käytän alkoholia, miten harvoin sairastan esim. flunssaa verrattuna näihin kuivankesän orava ystävättäriin.

Kiitos vastanneille. Vaikka en kysynyt KUKA TYKKÄÄ LÄSKEISTÄ JA KUKA LAIHOISTA? Miksi ihmeessä pitää tulla haukkumaan laihoja ja lihavia... :/ Kaikki olemme omanlaisiamme, laihoja tai lihavia tai siltä väliltä. Pääasia on että itse pärjää!!!

[QUOTE="Mies";27758995]Ihmettelemnkuka mies saa, ja miten, noin ison naisen hedelmöitettyä. Itseltä jäisi väliin.[/QUOTE]

Siinähän ihmettelet. :) Toivottavasti et kuitenkaan liikaa kuluta aikaasi moisen pohtimiseen.

Esikoista odottaessa painoin alussa 130kg, laihduin raskauden aikana pari kiloa. Kaksi kuukautta ennen laskettua aikaa minulle kehuttiin vaan miten olen hoikistunut, ne jotka eivät tienneet eivät huomanneet.
Neuvola suhtautui tympeästi. Terkkari oli vanha harppu joka ei ollut tyytyväinen mihinkään. Äitiyspolilla kätilöt kohteli asiallisesti, esim. ultraääntä ottaessa sairaanhoitaja sano että näkyvyys tosi hyvä, kun taas neuvolalääkärin mielestä mitään ei ultralla nää kun on niin paljon fyllinkiä.
Sairaalan lääkärit piti koekaniinina. Porukalla tulivat ihmettelemään opiskelijoiden kera miten noin lihava voi olla raskaana :( (Kuulin kun kuiskailivat, en ole kuuro vaikka olenkin läski)
Raskaus meni siis kivasti, kaikenmaailman tutkimukset piti kuitenkin juosta kun terkkari käski. Sokerirasitus oli ok, niin silti piti käydä paastosokerin seurannassa viikottain :( Lisäksi terkkari keksi lähettää sukupuolitautitesteihin kun kyselin voiko hiivatulehdusta hoitaa millä lääkkeellä. Onneksi näyttenottaja haki vaan lääkäriltä hiivalääkereseptin ja jätti testit ottamatta.
Synnytys käynnistettiin kun oli viikon yli ja kaikki meni hyvin. Sairaalasta lähtöpaino oli 120kg. Jälkitarkastuksessa 117kg, johon kauhuterkkarin mielestä syynä oli heidän uusi vaaka ja merkkas korttiin 121kg :o
Joo, en osannut valittaa sillon asiasta. Olin vasta 19v. Nuori ja kokematon.

Jos viittisit täsmentää, että miten pitkälle ja millä tavalla äidin paino vaikuttaa lapsen tulevaisuuteen?

Obesiteetti lisää myös raskauden kes- kenmenoriskiä sekä sikiön sairastuvuutta (neuraa- liputken sulkeutumishäiriöt, omfalocele, sydämen kehityshäiriöt, multippelit defektit). Obeeseil- la runsaat vatsanpeitteet vaikeuttavat myös sikiön ultraäänidiagnostiikkaa. Sikiö kehittyy usein makrosomiseksi, mikä lisää synnytystrauman riskiä sekä lapselle (hartiadystokia, hartiapunosvaurio) että äidille. Sikiökuoleman riski lisääntyy.

http://www.finnanest.fi/files/jaakola_morbidin.pdf

Netti on täynnä tietoa jos sitä hakee. Ole hyvä ja hae. Sille on syynsä miksei lihavat saa esim. vakuutusta vauvalle ennen syntymää, kuten myös ettei yli 40 v äidiksi tulevien vauvoja vakuuteta ennen syntymää.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
[QUOTE="Mies";27758995]Ihmettelemnkuka mies saa, ja miten, noin ison naisen hedelmöitettyä. Itseltä jäisi väliin.[/QUOTE]

No ei sitä millään pikkupilillä kannata yrittääkkään ;)

Ystäväni painaa varmaa juurikin tuon 100kg tai vähän yli. En tiedä tarkkaan. Hänestä raskausmaha alkoi minun silmiini näkyä vähän yli puolenvälin. Kun tiesin hänen olevan raskaana ja tiesin miltä hän lähtötilanteessa näytti. Ulkopuoliset ei tainneet juurikaan huomata raskautta, eli kyllä se oma massa peitti aika tehokkaasti sen vatsan. Pari tuttua jotka näkivät tämän ystäväni loppuvaiheessa eivät ainakaan olleet huomanneet raskautta loppuuvaiheessakaan, vaikka ystäväni ihan normaalisti pukeutui ja oli kesäaika.

Itsellä lähtöpaino oli 78 (pituutta 175), eli en mikään ihan hoikka ollut itsekään. Minulla omasta mielestä ja läheisten mielestä raskaus alkoi näkyä todella aikaisin, joskus jo viikolla 12. Ulkopuoliset taisivat erottaa raskausmahaksi n. vk 20-22. Mahani on ollut alusta asti ns. normaalia isompi kohdun kohdan takia, mutta puoleenväliin näytin lähinnä liikaa syöneeltä kun oli kuitenkin vähän tuota massaa ennestään.

Lähtöpaino oli viime raskaudessa 106 kg. Oli mulla joskus rv 16-17 jo ihan mahaa, mut muut ei välttämättä tajunneet sitä vielä. rv 20 siirryin äitiyshousuihin eli oli kunnon maha.

Ja lopussa oli kyllä semmonen pallo, ettei ollut epäilystäkään.

[QUOTE="hei";27759740]Lähtöpaino oli viime raskaudessa 106 kg. Oli mulla joskus rv 16-17 jo ihan mahaa, mut muut ei välttämättä tajunneet sitä vielä. rv 20 siirryin äitiyshousuihin eli oli kunnon maha.

Ja lopussa oli kyllä semmonen pallo, ettei ollut epäilystäkään.[/QUOTE]

Kun elopainoa on jopa 106kg, on jo ihan kunnon maha vaikkei olisi edes raskaana. Eräs työkaveri painoi arviolta samoja ja kukaan ei siitä rasvan määrästä erottanut raskautta vaan jäi äitiyslomalle aivan yllättäen. Ei ulkopuoliset oikeasti erota siitä vatsasta noilla kiloilla, sitä vaan itse kuvittelee vatsansa näkyvän kun kerran tietää olevansa raskaana. ja sehän riittää.

[QUOTE="Sopivastilihava";27758153]Kiitos vastanneille. Vaikka en kysynyt KUKA TYKKÄÄ LÄSKEISTÄ JA KUKA LAIHOISTA? Miksi ihmeessä pitää tulla haukkumaan laihoja ja lihavia... :/ Kaikki olemme omanlaisiamme, laihoja tai lihavia tai siltä väliltä. Pääasia on että itse pärjää!!![/QUOTE]

Joo, se on kumma miten se alkuperäinen kysymys häviää taas kummasti kaikkien laihdutuskehotusten alle :headwall:. Ap tais kuitenkin kysellä omakohtaisia kokemuksia, joita näillä läskienmorkkaajilla ei ole. Jokainen sen tietää, että normaalipaino on parempi kuin ylipaino, jopa me läskit tiedetään se. Mut siitä ei nyt kuitenkaan ollut kyse.

• Tykkää
Reactions: Wolt
Joo, se on kumma miten se alkuperäinen kysymys häviää taas kummasti kaikkien laihdutuskehotusten alle :headwall:. Ap tais kuitenkin kysellä omakohtaisia kokemuksia, joita näillä läskienmorkkaajilla ei ole. Jokainen sen tietää, että normaalipaino on parempi kuin ylipaino, jopa me läskit tiedetään se. Mut siitä ei nyt kuitenkaan ollut kyse.

Kyllä näissä "läskinmorkkaajien" kommenteissa on paljon totta. Olen itse 165/55 ja voisin huoletta kommentoida ihan samoin. Ja omakohtaisia kokemuksia on, enkä ole ainut. Ennen painoin 40kg enemmän. Et nimenomaan omakohtaisella kokemuksella voin sanoa, et kun olin itse läski puolustauduin juurikin ylläolevalla tavalla, eli hyökkäämällä. En tiennyt muutakaan vaihtoehtoa ennenkuin rupesin laihduttamaan ja jopa onnistuin siinä. Vaikka oon itse ollut lihava, en puolustele sitä millään tavalla, päinvastoin. Se että tää on väärä ketju puhua lihavuudesta, ei ihan pidä paikkaansa sillä siitähän juuri aloituksessa oli kyse.

[QUOTE="Sopivastilihava";27755624]ja miten neuvola suhtautui ja synnytys meni?

Kokemuksia kaipailisin :)[/QUOTE]

Siis tässä oli alkuperäinen kysymys. Omakohtaisia kokemuksia isoilta äideiltä. Ei sitä, millaisia kokemuksia jollain on ylipäätään lihavana olosta, tai saako lihava tulla raskaaksi, tai miten lihava hedelmöitetään, tai miksi lihavat ovat lihavia jne jne jne. Eli ei tässä aloituksessa ollut kyse ylipäätään lihavuudesta. Ootko "laura" miettinyt, miksi läskit usein puolustautuvat hyökkäämällä? Katsopa tämänkin ketjun vastauksia ja mieti sitten. Tuo mun viesti ei ollut hyökkäys, vaan toteamus siihen, että taas saatiin tämäkin ketju väännettyä läskit vs. laihat -keskusteluksi.

Entäpä jos joku alipainoinen äiti aloittaisi täällä ketjun "hei kaikki alipainoiset äidit, miten neuvola on suhtautunut alipainoonne, milloin alkoi maha näky jne" ja siihen rupesi lihavat sitten vastailemaan, että kuka ihme haluaa n**sia luurankoja, voiko noin laiha ylipäätään tulla raskaaksi, tiedätkö että on vaarallista pitää vauvaa nälässä jne? Mä olen sitä mieltä, että jos ei ole itse aiheeseen mitään sanomista, ei tarvitse sanoa ollenkaan. En mäkään vastaa ketjuihin, jossa pohditaan kissojen kasvatusta tai suurperheiden autonhankintaa, kun mulla ei ole niistä mitään kokemusta.

Ja ap:n kysymykseen: en muista milloin alkoi varsinainen vauvamaha näkyä, uskon että olisin saanut koko raskauden pidettyä salassa loppuun asti jos olisin halunnut. Neuvola suhtautui ihan asiallisesti, sokerirasituksen keskimmäinen arvo oli hieman koholla, muuten kaikki oli ihan ok. Neuvolatäti vaan käski tarkkailla ettei paino lähde hirveästi nousuun ja antoi ravitsemusneuvoja. Lapsi syntyi 1,5 viikkoa etuajassa ihan normaalia kautta muutamassa tunnissa, painoa 3,5kg eikä mitään sokeriongelmia tai muutakaan ollut. Ja on tänä päivänä ihan normaalikokoinen ekaluokkalainen.

Yhteistyössä