ISOT ÄIDIT +100kg, milloin maha näkyi ym... ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Sopivastilihava"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla ei ihan ollut lähtöpaino 100 kiloa, vaan 90. Nyt rv 35 menossa ja painoa 97 kiloa. Masu näkyy selvästi ja näyttääkin ihan vauvamasulta :) eihän se toki niin kaunis ole kuin hoikilla, mutta meijän pikkusen majapaikka kuitenki ja omasta mielestä suloinen <3

Painoin 90 kiloa kun raskaaksi tulin.. Paino nousi koko raskauden aikana n.6 kiloa.. En muista milloin alkoi maha kunnolla näkyä, mutta ei läheskään niiin nopeasti kuin hoikilla ihmisillä.. Sitä kun on iso maha ja muuten tikku :D

Lähtöpaino n. 90 kg. Raskausviikolla 17 tai 19 kerroin töissä, kun eivät olleet huomanneet mitään. Silloin oli ajankohtaista suunnitella seuraavan syksyn töitä, joten minusta oli reilua kertoa. Pian sen jälkeen maha alkoikin näkyä n. 20+ viikoilla.
Neuvola suhtautui ihan asiallisesti ja painoa tuli maltillisesti. Tosin minulle tuli raskausdiabetes, ja ruokavalio sen mukaan. Pääsin myös ravitsemussuunnittelijan vastaanotolle, josta oli minulle hyötyä.
Synnytys käynnistettiin yliaikaisena, mutta se sujui hyvin.

Tässä just torstaina synnyttäneenä on suht tuoreessa muistissa vielä..

Painoa on yli 100kg, ihan reippaasti. Ei mitään yhtä tai kahta kiloa. Vauvamaha alkoi näkyä n. puolessa välissä. Päärynämallia kun oon, niin ylämaha muotoutui aika pian. Loppuraskaudessa kyllä tyhmempikin erotti että raskaana ollaan.

Synnytys meni hienosti. Ponnistamisessa ei ongelmaa. Vauva piti auttaa ulos imukupilla, sydänäänissä vaihteluja supistusten aikana. Vauvalla ei ongelmia sokerissa syntymän jälkeen. Bilirubiinit koholla, mutta siihen nyt ei oma ylipaino vaikuta mitenkään.

Neuvolassa oltiin asiallisia, kuten myös äiiyspolilla ja nyt täällä synnärillä. Neuvolassa.tietty hoitaja sanoi, ettei saisi paljoa painoa tulla. Ite siihen tokaisin, että mielellään ei ollenkaan. No, vasta kahden viimeisen viikon aikana tuli 5kg lisää lähtöpainoon, sekin turvotusta. Alussa paino laski kilon-pari, sitten tasaantui ja pysyi lähtöpainossa tuohon asti.

Mun lähtöpaino oli vähemmän, mutta olen niin lyhyt että BMI oli silti 36. Mulla alkoi vatsa näkyä joskus viikolla 12 ja viikolla 16 näkyi jo ihan selvästi että muutkin huomasi. Ihan selvä raskausmaha tuli.

Niin ja muhun on suhtauduttu ihan kivasti. Paino ei ole noussut ja siitä on kyselty välillä, että enhän pidä itseäni nälässä. Diabetes tuli kuitenkin, ja sen hoitoon sain hyvät ohjeet, joita noudatan.

LähtöBMI molemmissa yli 40. Raskausmaha tullut siellä joskus 20 viikon jälkeen ja ollut kyllä lopussa ihan selkeä. Neuvolassa kohtelu hyvää, tosin paino ei noussutkaan kummassakaan raskaudessa. Synnytykset nopeasti alakautta ilman komplikaatioita, imukuppeja tms.

Ekassa raskaudessa painoin 98kg ja kiloja tuli jotain 7kg. Maha alkoi näkyä vasta rv 25-> mutta toisessa raskaudessa jolloin painoin 108kg ja painoa tuli muutama kilo lisä maha näkyi selvästi jo rv 20.

Mun on pakko jakaa tämä tarina,ihan muutaman kuukauden takainen :)
Sukulaisnainen joka on huomattavan ylipainoinen (en valitettavasti tiedä painoa tarkalleen),meni lääkäriin jumalattomien vatsanväänteiden takia. Huomattiin että rouva onkin raskaana ;) SYNNYTTI KUUKAUDEN KULUTTUA!!!

Vatsa siis ei näkynyt lainkaan. Synnytys meni hyvin ja lapsi on terve,vaikka äiti käyttikin alkoholia raskausaikana,söi epäterveellisesti ym..

:)

Meitähän mahtuu tänne hoikkia ja lihavia,se ei liene tämän ketjun pääpointti .Itse en ole tikku,mutta kohtalaisen hoikka.

[QUOTE="meikku";27756191]Mun on pakko jakaa tämä tarina,ihan muutaman kuukauden takainen :)
Sukulaisnainen joka on huomattavan ylipainoinen (en valitettavasti tiedä painoa tarkalleen),meni lääkäriin jumalattomien vatsanväänteiden takia. Huomattiin että rouva onkin raskaana ;) SYNNYTTI KUUKAUDEN KULUTTUA!!!

Vatsa siis ei näkynyt lainkaan. Synnytys meni hyvin ja lapsi on terve,vaikka äiti käyttikin alkoholia raskausaikana,söi epäterveellisesti ym..

:)

Meitähän mahtuu tänne hoikkia ja lihavia,se ei liene tämän ketjun pääpointti .Itse en ole tikku,mutta kohtalaisen hoikka.[/QUOTE]

Tiedän myös yhden joka on ehkä vähän alipainoinenkin. Ei maha näkynyt ollenkaan.. Maha kivun takia meni päivystykseen ja sanottiin että sinähän synnytät..

itsellä lähtöpaino n.90kg vauvamasun pysty näkee jo rv 11paikkeilla mutta selvästi noin rv 20. neuvolassa eivät välittäneet mun painosta pahemmin olleskaa :) loppuraskauden paino 103kgjälkitarkastuksessa 85kg!

Mulla on pari 100-150kg tuttua jotka olleet lähiaikoina raskaana. Kummaltakaan en minä nähnyt mitään raskausmahaa, ihan sinne normiläskien joukkoon se hukkui ulkopuolisen silmin.

Kannattaisko ihan lapsenkin tulevaisuuden takia laihduttaa edes lähelle normaalipainoa ennen raskautta?

Jos viittisit täsmentää, että miten pitkälle ja millä tavalla äidin paino vaikuttaa lapsen tulevaisuuteen?

Ja vastatakseni ap:n kysymykseen: niille, jotka katseli mua päivittäin raskaus näkyi jo toisella kolmanneksella. Mutta niille, jotka ei mua tunteneet se ei näkynyt edes kun olin viimosillani! Painoin ennen raskautta nappiin sen 100kg, pituutta tosin on sen 176cm. Olen enemmän sellaista päärynä-/tiimalasimallia, joten MINULLE raskausmaha oli selkeästi erottuva mutta jotkut vissiin ajattelivat minun vain olevan niin lihava.

Siis... Mahani ei ollut kauhean iso tai ulkoneva, ja suhteessa pituuteeni ja entisestään kasvaviin ryntäisiini se ei ollut kauhean ilmeinen raskausmaha koskaan.

Yhteistyössä