G: Miten vietätte teidän jouluaaton?

• Viestiketjun aloittaja MerryChristmas
  • Ensimmäinen viesti
Tämän vuoden aatto taitaa kulua jotakuinkin näin:

Aamusella heräillään kotona ihan normaalisti. =) Taidetaan syödä riisipuuroa. Ostan kyllä kaupasta Saarioisten tai Pirkan valmispuuroa ja toivon, että ne on kohtuullisia. En viitsi alkaa polttamaan puuroa pohjaan. :(
Itte saatan vielä piipahtaa jossain kaupoilla, koska aattona saa hyvillä aleilla jo jotakin. :p Tää siis kuitenkin vaan jos jaksan.
Klo 14 saadaan mennä anoppilaan, eli sinne lähdetään sitten puoli kahden aikoihin.
Siellä vaan oleilua. =) Uskoisin, että syödään kolmen-neljän aikoihin ja sitten joskus sen jälkeen auotaan lahjoja. :) Ihan rentoa mukavaa yhdessäoloa sitten tiedossa.

Iltasella joudutaan ehkä tulemaan kyllä kotiin yöksi. :( Mä en yhtään tahtoisi (ainakaan jos mies juo), mutta katsotaan nyt.

Joulupäivänä sitten kivaa kans tiedossa. ? Matkaan poitsun kanssa mun mummolaan viettämään joulua oman perheen kesken (mä, poikani, mun äiti ja sisko ja isovanhemmat). Sitä odotellessa. ?

Lapset herää n.6-7 sitten tv/dvd voivat katsella kun puuro valmistuu ja aamusauna lämpenee. Laitetaan "buffetaamiainen" ja pukki tilattu klo 11-12. Lahjashown jälkeen junnu päikkäreille, mä ja 7v lahjoja testaamaan. Sit iltapv syömistä taas, ulkoilua ja iltaruokana laatikot yms.
Hyvin rennosti siis, haudat kaukana ettei lähdetä kun 6.12 käytiin.

nukutaan niin pitkään ku jaksetaan, syödään aamupalaksi mitä keksitään, sit löhöillään, katsellaan telkkaa, ja syödään kun tulee nälkä, lahjat avataan jossain välissä ja illalla mennään hautausmaalle.

eli ei mitään suunnitelmaa eikä aikataulua.

[QUOTE="tiukuliini";27745664]Outo joulu tulossa kun ainut seura on hevonen ja sitten ne ihmiset ketä tallilla nään.
Aamulla tosiaan tallille, hevoselle vähän ekstraherkkua ja sitten lähdetään pitkälle lenkille, luultavasti reellä tai kärryillä. Sieltä kun saavutaan niin hoidan heposen ja lähden kotiin, yksin peiton alle varmaaan vähän surumielisenä.[/QUOTE]

Miten olisi sillä pitkällä lenkillä pysähtyminen parin `lapsiperheen tai vaikka yksinäisen vanhuksen kotona?
Olisit varmasti mittaamattoman arvostettu juoluhengen nostattaja ja sen myötä ehkä omakin mieli kohentuisi.
Itse maksan maltaita hevosella tulevasta pukista ja toisaalta reki/kärrikyydistä joulupäivän aamukirkkoon.

:)

Aha. No me tykätään joulusta, jossa ei tule tylsää :)
Hyvä joulu on kullekin omansalainen.
Rekiajelu kuulostaa teillä parhaalle. (Siis minun korviini.)
Meillä se kuuluu vasta tapaniin.
Kun olin lapsi, isoisä ajoi naapurinmiesten kanssa tapani-aamuisin "kilpaa" hevosilla jäätynyttä jokea pitkin kirkolle, jossa lapset nokitettiin lukemaan kukin yksi jae jouluevankeliumista. Se oli hurjaa menoa ja ehdottomasti yksi joulun kohokohdista.

Itsellä särähtää silmään perheet, joissa joulu on telkun katsomista ja oleilua.
Se ei mielestäni, nimenomaan omalla taustallani ja kokemuksellani, mitään "erityistä juhlaa".
Toisaalta tajuan ajatellen senkin, että joillekin nuo ovat harvinaisuuksia, jotka tekevät joulustaan erityisen.

EI ole mitään oikeaa tapaa viettää joulua.
Kaikki perheen onnelliseksi tekevät tavat ovat oikeita.

:)

"mari"
ollaan miehen kanssa kahdestaan ja heräillään aamulla katselemaan ( minun halusta ) joulupukin kuumalinjaa =) sitten käydään jossain välissä ulkona kävelemässä vähän kun jos nää pakkaset ei laske yhtään niin ei voi pitkälle lähtee.
sitten kotona rauhallisissa merkeissä, syödään varmaan muutamaan otteeseen hyvät ruoat, kokataan yhdessä. katsellaan lisää telkkaa, nautitaan joulun tunnelmasta.
joulusauna on myös ehdoton.

"vierailija"
Odotan joulupäivää jolloin saan olla lapseni kanssa.

Jouluaattona käyn ulkona kävelyllä, laitan kynttilöitä, teen/tehdään karjalanpaisti ja jouluruokia. Katson telkkaa ehkä, juon glögiä ja tunnen itseni hieman haikeaksi, jo neljäs jouluaatto ilman oman lapseni seuraa.

Mutta hyvä joulu tästäkin tulee.

"Jouluihminen"
Minä herään aikaisin aattoyönä, ehkä n. 04. aikoissa... Kaikessa rauhassa kuuntelen joululauluja, laitan muutaman lahjan kuusen alle mitkä lapset saavat avata kun heräävät :) Lapset heräilevät varmaankin 7-8 välillä ja katselevat joulukalenterin ja joulupukin kuumaalinjaa :) Avaavat lahjansa. Minä rupean valmistamaan aamupalaa ( kinkku, kasvikset, leivät jne. pöytään ).
Mies heräilee varmaan 9. aikoissa ja sitten syödään aamupala yhdessä. Sit oleillaan rauhassa ja katsellaan telkkaria jos huvittaa :) Tai pelataan lautapelejä tms.

Lounaaksi syödään riisipuuro joskus 12. aikoihin. Sen jälkeen saunotaan. Päivällisvieraat ( minun vanhempani ja veljeni, anoppi ) tulevat varmaankin joskus 16 aikoissa syömään meille, siihen asti siis taas vaan oleillaan :). Ennen sitä valmistellaan ruoka ( lapsille perunasoselaatikko uuniin, tehdään salaatti, salaatin kastike jne. ).

Syödään 16-17 aikoissa. Jos joulupukki tulee niin sitten ruokailun jälkeen on sen vuoro. Jos ei tulekaan niin lahjat jaetaan ruoan jälkeen itse :) Sitten kun ne on avattu niin taas ihaillaan ja touhutaan uusien tavaroitten kanssa, syödään joulutorttuja, suklaata, glögiä ja pipareita yms. makeita herkkuja.

Lapset menee nukkumaan varmaan 22 aikoihin. Vieraat lähtee varmaan vähän ennen sitä. Sen jälkeen me miehen kanssa käydään vielä uudestaan saunassa :)

Lapset 2½ vuotias, Kohta 5 vuotta täyttävä ja 8vuotias :)

"Riipputisurupuska"
Ei sen kummempi päivä kuin muukaan vapaa....herätään, kun keritään ja syödänä kun on nälkä! Nyt on pitkästä aikaa Jouluhommat jo kasassa kuusta myöten, joten mummukin taitaa malttaa jäädä kahveelle kun tuopi lahjoja, joten sitten vissiin on lahjojenjako aika-ellei pienimmät siihen mennessä ratkea liitoksissaan.......=)

Aamulla herätään kuuden kieppeillä (joo, muksut eivät nuku yleensä paljon pidempään). Aamupalaksi uuniriisipuuroa, lastenohjelmia ehkä yhdet lahjatkin lapsille. Vapaata oleskelua pihalla ja/tai sisällä.
Lounaalla syödään jotain pientä (ei vielä hajuakaan mitä on ruuaksi).
Muut päikkäreille. Mä kahvittelen ja syön suklaata.
Päivällisellä joulusapuskat.
Illansuussa tulevat vanhemmat ja mun veli kahville.
Loppu ilta ollaan vaan ja möllötetään + availlaan lahjoja, muksut leikkivät uusilla leluillaan.
Vieraat kotiin, muksut nukkumaan, mä ja mies availlaan lahjat.
Glögiä, suklaata ja sitten nukkumaan.

Yhteistyössä